گزیده ها 10 دی -96

گزیده ها 10 دی -96
    خبر ويژه 
آموزش ساخت بمب دستي و التماس وزير از مدير تلگرام!
وزير ارتباطات در اقدامي عجيب و سوال برانگيز، نسبت به آموزش ساخت بمب دست ساز در فضاي تلگرامي اظهار نگراني کرد.
    
محمد جهرمي خطاب به موسس تلگرام نوشت: يک کانال تلگرامي در حال نفرت پراکني است، مردم را تشويق مي کند که از کوکتل مولوتوف استفاده کنند. مسلح شوند و جامعه را ناآرام کنند. حالا زمان آن است که چنين تشويقاتي توسط تلگرام متوقف شود.
    
وي مي نويسد: يک کانال تلگرامي عملا مردم را دعوت به ايجاد ناامني و استفاده از بمب دستي و اسلحه مي کند. زمان توقف #خشونت_پراکني نيست؟
    
لحن التماس گونه و گلايه آميز وزير ارتباطات در حالي است که کانال هاي تلگرامي متعددي به شکل انبوه و سازمان يافته، مدت هاست به نشر اکاذيب و ترور شخصيت و تخريب نظام دامن مي زنند و با برخي محافل ضدانقلاب و سرويس هاي جاسوسي بيگانه ارتباط مستقيمي دارند. اين کانال ها در عين حال در انتخابات به عنوان حاميان تبليغاتي آقاي روحاني عمل کردند. حتي تا همين اواخر کانال هاي مذکور به تمجيد و ستايش و تجليل برخي دولتمردان خاص مي پرداختند و به همين دليل دولت اجازه ندارد تا فضاي مجازي، مانند همه جاي دنيا قانونمند، شفاف و توام با نظارت باشد.
    
از وزير ارتباطات انتظار مي رود به جاي التماس و گلايه از مدير تلگرام و نظاير آن، از موضع اقتدار و مسئوليت رفتار کند و هرچند با تاخير به رهنمودهاي حکيمانه رهبر معظم انقلاب اهتمام ورزد.
    
رهبر انقلاب درباره ضرورت ساماندهي فضاي مجازي تاکيد کرده اند: «اينترنت يکي از نعم بزرگ الهي است، اما در عين حال يک نقمت بزرگ هم هست؛ يعني يک چاقوي دو دم و خطرناک... اينترنت الان مثل يک جريان افسارگسيخته است... اين مثل آن است که کسي يک سگ وحشي را بياورد، بگويند قلاده اش کو؟ بگويند سفارش کرده ايم آهنگر قلاده را بسازد»!
    ...
اين فضاي مجازي امروز از فضاي حقيقيِ زندگي ما چند برابر بزرگ تر شده؛ بعضي ها اصلاً در فضاي مجازي تنفّس مي کنند؛ اصلاً آنجا تنفس مي کنند، زندگي شان در فضاي مجازي است. جوانان هم سروکار دارند با فضاي مجازي، با انواع و اقسام چيزها و کارها، با برنامه هاي علمي اش، با اينترنتش، با شبکه هاي اجتماعي اش، با مبادلات و امثال اينها سروکار دارند؛ خب، اينجا لغزشگاه است. هيچ کس نمي گويد آقا جاده نکش. اگر شما در يک منطقه ا ي جاده اي لازم داريد، خيلي خب، جاده بکش، جاده اتوبان هم بکش اما مواظب باش! آنجايي که ريزش کوه محتمل است، آنجا محاسبه لازم را بکنيد.
    ...
ما به دستگاه هاي ارتباطي خودمان، به مجموعه وزارت ارتباطات و شوراي عالي مجازي - که بنده از آن هم گله دارم - سفارشمان اين است. ما نمي گوييم اين راه را ببنديد؛ نه، اينکه بي عقلي است. يک کساني نشسته اند، فکر کرده اند، يک راهي باز کرده اند به عنوان اين فضاي مجازي و به قول خودشان سايبري؛ خيلي خب، از اين استفاده کنيد منتها استفاده درست بکنيد؛ ديگران دارند استفاده درست مي کنند؛ بعضي از کشورها طبق فرهنگ خودشان اين دستگاه ها را قبضه کرده اند. ما چرا نمي کنيم؟ چرا حواسمان نيست؟ چرا رها مي کنيم اين فضاي غيرمنضبط را؟»
خبر ويژه 
از ادعاي فاجعه بودن حقوق نمايندگي تا فرار به جلوي آقاي نماينده
يک نماينده مجلس مي گويد انتساب تجمعات اخير به منافقين و سلطنت طلبان اشتباه محرز است.
    
جعفرزاده ايمن آبادي به ايلنا گفت: انتساب چنين تجمعاتي به منافقيني که دستشان به خون ملت آغشته است يا نسبت دادن سلطنت طلباني که ۴۰ سال با دارايي اين ملت در کشورهاي خارجي خوش گذراني کردند، اشتباه محرز است و باوجود آن که اين گروه ها سعي در مطالبه به مقصود هستند، مردم قطعاً به زودي پاسخ سنگيني به آنها خواهند داد.
    
وي افزود: آن چه مسلم است، حرف مردم حق است و دولت ها بايد دولت رفاه بوده و به فکر رفاه مردم باشند. فکر مي کنم اتفاقاتي که افتاد منجر به آن خواهد شد که مجلس در بحث بودجه و همچنين در بحث هدفمندي با وسواس بيشتري نسبت به تصويب لايحه بودجه و به ويژه حذف يارانه بگيران اقدام خواهد کرد.
    
جعفرزاده گفت: مسئله اين است که طي روزهاي اخير تندروها و دلواپسان در سخنراني هاي خود به بهانه تخريب دولت روحاني، بالا تا پايين نظام را زيرسوال برده و مورد انتقاد قرار دادند. وي گفت اميدواريم تندروها سر عقل بيايند.
    
وي افزود: شاهد بوديم دلواپسان به بهانه حقوق هاي نجومي چقدر سر و صدا کرده و ملت را نسبت به انقلاب و نظام بدبين کردند
    
وي همچنين گفت: مردم ديگر نگران گراني ها نباشند؛ چرا که مجلس برنامه اي براي افزايش قيمت حامل هاي انرژي ندارد و قول مي دهيم در بحث هدفمندي يارانه ها هيچ نيازمندي را از قلم نياندازيم. به بيان ديگر اين تجمعات پيامي از سوي مردم بود که اين پيام اکنون از جانب مجلس و دولت دريافت شده است و نياز به نگراني نيست و ضرورتي به ادامه تجمعات نيست.
    
يادآور مي شود اين نماينده حامي دولت اخيراً سخناني درباره کم بودن حقوق نمايندگاني مطرح کرد که با واکنش اعتراضي درميان رسانه ها و فضاي مجازي مواجه شد. رئيس ستاد مردمي روحاني در انتخابات در اعتراض به حقوق 6 ميليوني خود گفته بود: اين حقوق فاجعه است براي نمايندگان و الان بايد پرسيد چرا نمايندگان از مجلس حقوق نمي گيرند و از محل کار قبلي شان حقوق مي گيرند؟ کاملا واضح است چون حقوق جايي مانند دانشگاه بيشتر از حقوق مجلس است. به هرحال اگر ما مي گوييم بايد مراقب فساد باشيم از سوي ديگر بايد يک مدير را تامين کنيم که به سمت رانت نرود. من پنج ميليون و چهارصدهزار تومان حقوق مي گيرم. درحالي که در دانشگاه مي خوابيدم ولي نزديک 8 ميليون تومان حقوق مي گرفتم. جشن تولد اينستاگرامي اين نماينده مجلس نيز با اعتراضات گسترده مواجه شد.
خبر ويژه 
دود ادبيات نوبخت و جهانگيري به چشم خود دولت مي رود
يک سايت حامي دولت نوشت: دولتمردان به جاي نسبت دادن اعتراض مردم به ناکارآمدي و اعلام پشيماني از راي به روحاني، در رفتار و ادبيات خود تجديدنظر کنند.
    
عصر ايران مي نويسد: چندي پيش در فضاي مجازي کمپيني ايجاد شد به عنوان «پشيمانم» در اين کمپين راي دهندگان به رئيس جمهور اعلام کردند که از راي دادن به حسن روحاني پشيمان هستند و کاش در انتخابات شرکت نمي کردند. در اين ميان عده اي هم گفتند که کاش به رقيب روحاني راي مي داديم.
    
محمدباقر نوبخت سخنگوي دولت در واکنش به اين کمپين گفت «اينهايي که گفتند ما پشيمان هستيم کي راي داده اند که حالا پشيمان هستند
    
در مشهد و برخي از شهرها، عده اي از مردم به شرايط اقتصادي و گراني اعتراض کردند. اعتراضي که در بخشي از شهرها به حاشيه هم کشيده شد.
    
اسحاق جهانگيري معاون اول دولت در واکنش به اين اعتراض ها گفت:«مسائل اقتصادي را بهانه کرده اند که به نظر مي آيد پشت اين قضيه مسئله ديگري باشد که حتماً بايد شناسايي شود. کساني که باني اين قضايا در کشور هستند دود آن به چشم خودشان خواهد رفت؛ آنها فکر مي کنند که با اين کار به دولت آسيب مي زنند
    
واکنش دو عضو مهم دولت روحاني به اتفاقات اخير نشان مي دهد که انگار دولتي ها در باد راي 23 ميليوني مردم در ارديبهشت 96 خوابيده اند و تصور مي کنند با اين راي چشمگير ديگر نبايد کسي به دولت اعتراض کند.
    
نويسنده با انتقاد از نگاه «توهم توطئه اي» دولت ادامه مي دهد: فردي به روحاني راي داده است و حالا پشيمان است و فکر مي کند رئيس جمهور نمي تواند به وعده هاي خود عمل کند. آيا بايد به او تاخت و گفت تو اصلا کي راي داده اي و او را تحقير کرد؟
    
مردم به گراني هاي اخير اعتراض دارند بايد به آنها گفت که مسائل اقتصادي را بهانه کرده اند. چرا به جاي شنيدن حرف اين مردم سريع مي خواهيد بگوييد کار رقباي شماست؟
    
برخي از اعضاي دولت دوازدهم فکر مي کنند کار براي روحاني تازه شروع شده است و فراموش کرده اند روحاني وارد سال پنجم رياست خود شده است. مردم وقتي اعتراض مي کنند به يک روند 4 ساله اعتراض مي کنند نه 7، 8 ماه. فرض کنيم برخي از اين اعتراض ها هم کار رقباي دولت است. اين نشان مي دهد که وضعيت اقتصادي کشور مناسب نيست که عده اي توانسته اند در اين فضا موج سواري کنند. بهتر است برخي از اعضاي دولت ادبيات خود را تغيير دهند و فکر نکنند پشت هر اعتراضي دست پنهاني نهفته است. مردم دوست دارند زندگي آرام و بدون دغدغه اي داشته باشند. بهتر است به جاي متهم کردن آنها به راي ندادن کاري کنيم راحت زندگي کنند. لطفا به اين نوع حرف زدن پايان دهيد. دود اين ادبيات شايد امروز نه ولي قطعا در انتخابات مجلس يازدهم و انتخابات رياست جمهوري 1400 به چشم اصلاح طلبان اعتدال گرايان خواهد رفت.

    خبر ويژه 
تيتر اول: اميد برگشت /سرمقاله: نه برنگشت(!)
کفگير نشريات زنجيره اي به ته ديگ خورده است. اين روزنامه ها که چندين سال، مردم را با وعده هاي واهي سرگرم کردند، اکنون با کمبود تعداد تيتر قابل عرضه به افکار عمومي مواجه شده اند.
    
روزنامه اجاره اي آرمان زرد. ديروز تيتر و عکس اول خود را به صدور احکام چند مشاور رئيس جمهور اختصاص داد و نوشت: «با صدور احکام تازه ازسوي رئيس جمهور و رئيس نهاد رخ مي دهد؛ بازگشت اميد با مردان کليدي
    
اما همين روزنامه در سرمقاله خود از قول صادق زيباکلام نوشت:
    
به جز انتصاب دکتر رضا فرجي دانا به عنوان مشاور رئيس جمهور، من ويژگي خاصي در اين انتصابات نمي بينم. مهندس اکبر ترکان در دولت قبل آقاي روحاني فعال بودند و رياست دبيرخانه مناطق آزاد را برعهده داشتند و دست کم، من اطلاعي از عملکرد ايشان ندارم و البته نمي توانم قضاوت خاصي نيز در اين باره داشته باشم. درباره آقاي علي يونسي نيز مي توان اينگونه گفت؛ تا جايي که من به خاطر دارم، از آقاي يونسي در جايگاه دستيار ويژه رئيس جمهور در امور اقوام و مذاهب آبي گرم نشد. جز تعدادي تعارف درباره احقاق حقوق اقوام در چارچوب قانون اساسي و حقوق شهروندي که عملا به همه وعده ها عمل نشد. ايشان شعارهاي بسياري دادند ولي تا جايي که من به عنوان يک ناظر مي بينم، هيچ تصميم اجرايي که بشود اسم «تصميم خوب» و يا «سياست خوب» را روي آن گذاشت، به منصه اجرا در نياورد! عملکرد ايشان بيشتر شعاري بود و امور مرتبط با اقوام و يا اقليت ها با حضور ايشان دچار تحول عمده اي نسبت به گذشته نشد. بايد از ايشان پرسيد که ايشان چگونه دستياري بود که حتي نتوانست در حد يک صندلي در مراسم تحليف، جاي بيشتري براي وعده ها و شعارهايش باز مي کرد تا بزرگان مذاهب نيز مي توانستند در اين مراسم شرکت کنند؟ جايگاه ايشان به عنوان مشاور يا دستيار ويژه، هيچ تفاوتي در راستاي احقاق حقوق اقليت ها نمي تواند داشته باشد
    
زيبا کلام مي افزايد: البته مشاور در دولت ايران، در بسياري از موارد عملا هيچ کاره است. اما اميدوارم که در قبال دکتر فرجي دانا، به چنين چيزي بدل نشود. اما چيزي که من مهم تر از اين انتصابات مي دانم، اين است که آقاي دکتر روحاني بايد شور و مشورت بيشتري با اعضاي هيئت دولت داشته باشد و از وزراي خود درخواست رايزني کند. در کابينه آقاي روحاني فرد خوشفکر و نيرومندي از نظر توان اجرايي و مديريت وجود دارد به نام اسحاق جهانگيري. نمي دانم که آقاي جهانگيري در دولت دوم آقاي روحاني چقدر نقش دارد، اما به هر ميزان که احساس نزديکي فکري بيشتري با آقاي جهانگيري مي رسم، با آقايان نوبخت، نهاونديان و واعظي، احساس نزديکي در انديشه و عمل ندارم. اميد به موفقيت دولت دکتر حسن روحاني در گرو به کارگيري تمام ظرفيت هاي اسحاق جهانگيري است. اما اگر اين آرزوي من برآورده نشود و اسحاق جهانگيري در جايگاه واقعي خود در اين دولت حضور نداشته باشد، بسياري از اميدها نسبت به رويه آينده دولت از ميان خواهد رفت. دولت نبايد به سه تفنگدار محدود شود.