واردات 1265 ميليون يورو و ۲۸۲ ميليون دلار كالا با وجود امكان توليد داخلي!

كميسيون حمايت از توليد مجلس در گزارشي تاكيد كرد: واردات 1265 ميليون يورو و ۲۸۲ ميليون دلار كالا با وجود امكان توليد داخلي!   6 دی – 96
چرا آشکارا  ادعای دروغ شده است . برای اینکه چرا در8 سال دولت احمدی نژاد با1000 میلیارددلار درآمد سیاست تولید داخلی باا دعای اقتصاد جهادی- مقاومتی – بسیجی نه اجرا نشد که میزان واردات کالاهای مصرفی آنقدر ازطریق اقتصاد دلالی وانگلی وارد شد که اقتصاد کشور وابسته به واردات ومصرفی وغیر تولیدی و بحرانی شد . چون سیاست اختلاس 3 هزار میلیاردتومان بانکی ونفت قاچاق فروشی از طریق قرارگاه خاتم و بابک زنجانی برای دور زدن تحریم ها جایگزین سیاست تولید داخلی و رشد اقتصاد داخلی شد که اکنون مورد انتقاد واقع شده است؟

کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي و نظارت بر اجراي اصل 44 در گزارشي پيرامون «بخش توليد با رويکرد اجراي قانون حداکثر استفاده از توان توليدي» از واردات 1265 ميليون يورو و 282 ميليون دلار کالا با وجود امکان توليد در داخل خبر داد.
    
به گزارش فارس، گزارش کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي و نظارت بر اجراي اصل 44 قانون اساسي درخصوص بخش توليد با رويکرد اجراي قانون حداکثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تامين نيازهاي کشور منتشر شد.
    
بنابراين گزارش در بخش ارزيابي عملکرد اين قانون و ارائه راهکارهاي اصلاحي در اين گزارش آمده است که هدف از اصلاح اين قانون در سال 91 رفع ايرادات مکانيزم اجراي قانون و تقويت ضمانت اجرا بود که در عمل موفق نشد.
    
گزارش کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي مي افزايد: عملکرد وزارت صنعت در زمينه اجراي اين قانون عمدتا داراي ماهيت مکاتبه اي، برقراري جلسات و تقاضاي رعايت و درخواست ارسال فهرست کالاهاي خارجي مورد نياز و در نهايت تذکر به دستگاه هاي اجرايي بوده است و حتي در ايفاي وظايف اصلي جهت تکميل سامانه جامع اقلام و محصولات و توانمندي هاي داخلي و ايجاد وندور ليست به منظور دسته بندي و ساماندهي شرکت هاي صاحب صلاحيت به دليل عدم همکاري ساير دستگاه هاي اجرايي موفق نبوده است.
    
اين کميسيون در ادامه گزارش خود درباره بخش توليد با رويکرد اجراي قانون حداکثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تامين نيازهاي کشور در برشماري آسيب شناسي اين قانون به موارد زير اشاره کرده است:
    -
بي اطلاعي دستگاه هاي اجرايي از قانون حداکثر استفاده از توان توليدي و خدماتي در تامين نيازهاي کشور و نحوه اجراي آن
    -
عدم نظارت توسط دستگاه هاي مسئول و عدم تهيه آئين نامه هاي اين قانون
    -
فقدان يک مرجع تخصصي براي قضاوت در مورد تشابه محصولات وارداتي با توليدات داخلي
    -
مقيد نمودن اعتبارات اسنادي توسط کارفرمايان در برخي موارد و تاکيد بر استفاده صرف از تامين کنندگان اروپاي غربي در متن اعتبارات اسنادي
    
کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي و نظارت بر اجراي اصل 44 قانون اساسي در ادامه گزارش خود برخي از موارد عدم رعايت قانون مذکور را به شرح زير برشمرده است:
    -
خريد خارجي توربين، مبدل، شيرآلات الکتروموتور در پروژه نيروگاه هاي هريس، اسلام آباد غرب به مبلغ 420 ميليون يورو در حالي که شرکت هاي داخلي مپنا، اير کولر آبان، کاوه مبدل، آذراب و ماشين سازي اراک توانمندي ساخت محصولات فوق الذکر را دارند.
    -
خريد خارجي مبدل حرارتي الکتروموتور،توربين همزن، شيرآلات کوره پمپ در پروژه پالايشگاه خليج فارس از کشورهاي کره جنوبي، ايتاليا و هند به ارزش تقريبي 400 ميليون يورو در حالي که شرکت هاي داخلي اير کولر آبان، فاتح صنعت کيميا، طلايه داران صنعت فرايند و شرکت جهان، توانمندي توليد محصولات فوق الذکر را دارند.
    -
خريد خارجي پمپ، شيرآلات، مبدل، تابلو برق الکتروموتور، در پروژه نيروگاه مازندران، يزد، خرم آباد و رودشور از کشورهاي آلمان و ايتاليا به ارزش تقريبي 350 ميليون يورو در حالي که شرکت هاي داخلي پمپ ايران، پتکو، دمافين، آذراب، گرماگستر، جمکو و ميراب، توانمندي ساخت محصولات فوق الذکر را دارند.
    
    
مصوبات نمايندگان 
    
نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز ماده ۱۶ لايحه حمايت از معلولان را مبني بر معافيت آنان از پرداخت هزينه هاي صدور پروانه ساختماني، آماده سازي زمين، عوارض نوسازي و همچنين حق انشعابات آب، برق، گاز و دفع فاضلاب را تصويب کردند.
    
با موافقت نمايندگان همچنين بانک مرکزي مکلف شد تسهيلات اعتباري ارزان قيمت با نرخ ترجيحي و بلندمدت مسکن موضوع اين ماده را براي يک بار تامين و به افراد داراي معلوليت تحت پوشش سازمان اختصاص دهد
    
نمايندگان در مصوبه ديگري سازمان صدا و سيما را مکلف کردند که حداقل پنج ساعت از برنامه هاي خود را در هفته به صورت رايگان در زمان هاي مناسب به برنامه هاي سازمان و تشکل هاي مردم نهاد حامي افراد داراي معلوليت اختصاص دهد.
    
خبر ديگر آنکه بر اساس مصوبه مجلس سازمان بهزيستي مي تواند حسب درخواست فرد داراي معلوليت يا قيم وي، در پرونده هايي در دادگاه به عنوان نماينده معلول شرکت کند.
    
بر اساس مصوبه ديروز مجلس همچنين صددرصد هزينه هاي اشخاص حقيقي و حقوقي در جهت احداث و تجهيز و توسعه و مناسب سازي تمامي مراکز توانبخشي به عنوان هزينه قابل قبول مالياتي محسوب مي شود.
    
    
مجلس سوال از وزير کار را وارد ندانست
    
نمايندگان مجلس از پاسخ ربيعي به سوال حسن کامران نماينده اصفهان درباره علت عدم اجراي بيمه کارفرماي کشاورزان و پرداخت نشدن مستمري همسر متوفيان سنوات قبل قانع شدند.
    
نمايندگان مجلس با 169 راي موافق، 103 راي مخالف و 11 راي ممتنع سوال نماينده اصفهان از وزير کار را با موضوع علت عدم اجراي بيمه کارفرماي کشاورزان و عدم پرداخت مستمري متوفيان سنوات قبل و باندي عمل کردن در عزل و نصب ها وارد ندانستند.
    
حسن کامران نماينده اصفهان در سوال خود از وزير کار با اشاره به اظهارات ربيعي مبني بر بيمه شدن 4 ميليون کشاورز گفت: من به مسئولان تامين اجتماعي ثابت کردم که 400 هزار کشاورز بيمه شده اند و از آقاي وزير مي خواهم که فهرست بيمه شدگان کشاورزي را ارائه کند.
    
ربيعي وزير کار تعاون و رفاه اجتماعي نيز در بخشي از اظهارات خود گفت: تجمع بازنشستگان صندوق هاي مختلف بخش کوچکي از مشکلات صندوق هاي بازنشستگي ماست و امروز از 18 صندوق بازنشستگي تنها يک صندوق است که مي توان با ايجاد اصلاحات آن را پايدار کرد.
    
    
تذکرات و نطق هاي نمايندگان
    
حجت الاسلام عليرضا سليمي نماينده محلات در مجلس در تذکري شفاهي گفت: دولت ۴۷ هزار ميليارد تومان از مابه التفاوت نرخ ارز درآمد کسب کرده است، بايد بررسي کرد که اين مبالغ کجا صرف شده است.
    
حبيب دهمرده نماينده زابل نيز در نطق ميان دستور خود با اشاره به گستردگي استان سيستان و بلوچستان گفت: در زمينه اشتغال و زيرساخت هاي استان و منطقه آزاد سيستان، يک اقدام جدي و عملي لازم است.
    
سيدجواد حسيني کيا نماينده سنقر و کليائي نيز در نطق خود از گراني قيمت مرغ و تخم مرغ و لوازم اوليه زندگي انتقاد کرد.
    
ابوالفضل ابوترابي نماينده نجف آباد نيز در نطق ميان دستور خود خطاب به رئيس جمهور گفت: آقاي رئيس جمهور! شما بيش از ۴ سال وقت و انرژي کشور را عليرغم تذکر چند باره رهبر صرف قمار از اول باخته برجام کرديد و هنوز هم دست بردار نيستيد.
    
عزيز اکبريان نماينده کرج نيز گفت: ۱۸ سال است وعده افتتاح آزادراه تهران-شمال داده مي شود و وزير راه هم بارها از فاز اول آن بازديد کرده است اما افتتاح نشده است.
    
تعدادي از نمايندگان در جلسه علني ديروز در تذکري به وزير نفت خواستار صدور دستور براي استفاده شرکت توتال از محصولات توليد داخل در ميادين مشترک شدند.
    
در جلسه علني ديروز سوال مصطفي کواکبيان عضو فراکسيون اميد مجلس از وزير راه و شهرسازي درباره علت برگزار نشدن شوراي ساماندهي امور پايتخت اعلام وصول شد.
    
    
توافق دولت و مجلس درباره مطالبات تامين اجتماعي
    
نماينده شاهين شهر در گفت و گو با فارس اظهار داشت : در جلسه اي که ديروز صبح با حضور سه نفر از نمايندگان (بنده، هادي قوامي نماينده مردم اسفراين و مهرداد لاهوتي نماينده مردم لنگرود) و همچنين رئيس سازمان تامين اجتماعي، وزير تعاون کار و رفاه اجتماعي و معاون رئيس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد موضوع مطالبات سازمان تامين اجتماعي از دولت مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
    
حسينعلي حاجي دليگاني افزود: در اين جلسه بنا شد تا 60 ميليارد تومان از مطالبات سازمان تامين اجتماعي از دولت در بودجه 97 پرداخت شود و بنا شد تا از 6 منبع درآمدي اين اعتبارات پرداخت شود.
    
عضو کميسيون برنامه بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: در اين جلسه بنا شد تا از درآمدهاي حاصل از فروش خوراک پتروشيمي ها و همچنين ميادين انرژي که در اختيار دولت است اعتبارات مربوط به اين موضوع پرداخت شود.