بطحایی:
40 سال از این 70 سال عقب ماندگی روش های
یادگیری درآموزش وپرورش مربوط به رژیم ارتجاعی و ضد علمی ولایت فقیه است که پس
ازشکل گیری تهاجم به فرهنگیان را شروع ودر ادامه یورش سراسری به دانشگاه های کشور
و تعطیلی 3 ساله دانشگاه هارا دنبال کرد.
وزیر آموزش
و پرورش گفت: آموزش و پرورش
همواره باید به دنبال راههای جدید و با هدف انطباق نیازهای فردی دانش آموزان باشد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد
بطحایی در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان نسیبه ضمن تبریک به دانشجو
معلمان گفت: جا دارد ما از امروز شما را همکار خود تلقی کنیم. دانشگاه شهید رجایی
و دانشگاه فرهنگیان دو دانشگاهی هستند که هم همکاری می کنند و هم ماموریت گرا
هستند. ما از امروز توانستیم، بیشترین ظرفیت را در این دانشگاهها در این رشتههای
مورد نظر داشته باشیم و البته تاکید رهبری در این زمینه هم بسیار حائز اهمیت بوده
است.
وی ادامه داد: امیدواریم دانشجویانی که
با ماده 28 وارد شدند و چه دانشجویانی که به صورت دو ساله و با تغییر رشته به این
حوزه آمده اند، بتوانند سال تحصیلی خوبی داشته باشند و بتوانند فرآیند معلمی را به
خوبی فرا بگیرند.
او افزود: چند روز پیش در جلسه ای با
فرهنگیان در همین مکان ما مسیرهایی که در آموزش و پرورش به دنبال آن هستیم و
انتظارها از دانشگاه فرهنگیان را بیان کردیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: مسیر تحول در
آموزش و پرورش به دلایل مختلفی بستگی دارد که مهم ترین دلیل آن مواجه شدن با
"انسان" است. انسانی که هر روزه در حال تغییر و تحول است. آموزش و پرورش
همواره باید به دنبال راه های جدید و با هدف انطباق نیازهای فردی دانش آموزان باشد
و همچنین شما دانشجو معلمان باید دائما با منابع روز آشنا شوند. اگر شما دانشجویان
با منابع دیروز بخواهید نسل آینده تربیت کنید مثل این است که شما کالایی را ارائه
می کنید که دانش آموزان نیازی به آن ندارد.
بطحایی با اشاره به سند تحول گفت: مسیر
حرکت ما در آموزش و پرورش بر اساس سند تحول مشخص شده است اما ما هر روز نیاز داریم
تا عملکردمان را بررسی کنیم و از مطالعات تطبیقی بهرمند شویم.
وی خطاب به نو دانشجو معلمان گفت: یکی
از مولفههای شایستگی، دانش و دیگری مهارتهاست که معلم باید دارا باشد؛ بدون
داشتن مهارت به رغم دانش، معلم موفقی نخواهید شد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه روشهای
یادگیری ما ۶۰، ۷۰ سال عقبتر از دنیای امروز است و برای بچههای ۵۰، ۶۰ سال پیش
است. اگر معلمی قدرت به کارگرفتن دانشها و روشها را نداشته باشد، معلم شایستهای
نیست.
او افزود: مؤلفههای دانش، روش و
توانایی در کنار انگیزه، معلم شایسته را میسازد. امسال با یک گام بلند
دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی توانست پذیرش بسیار خوبی داشتنه باشد.
بطحایی به تاثیر برخورد معلمان اشاره
کرد و گفت: رفتار با دانشآموزان بسیار پیچیده است و باید خیلی دقت شود. شما
دانشجویان در این ۴ سال نباید از جریانات کشور غافل شوید و باید بدانید دانشآموزی
که سر کلاس مینشیند از چه طبقهای است کدام ناهنجاریهای اجتماعی او را احاطه
کرده است و یک معلم موفق باید آشنا به این مسائل باشد و باید بداند که مسیر حرکت
جامعه به کدام سمت است و با تمهیدات خود به همان سمت حرکت کند.