گزیده خبرها 5 دی -97


گزیده  خبرها 5 دی  -97
بودجه جاري دولت ظرف 5 سال، 250 درصد افزايش يافته است.
روزنامه قدس در يادداشتي با عنوان «دولت پرخرج و حفره هاي بودجه اي»، خواستار ساماندهي و شفافيت بودجه دستگاه هاي دولتي كه بخش اعظم بودجه را مي بلعند شد و نوشت: وقتي از دولت پرخرج يا به اصطلاح  دولت گران حرف مي زنيم منظورمان دولتي است كه روند هزينه هاي جاري آن غيرمتناسب با ساير بخش ها افزايش داشته است. شايد براي درك بهتر اين موضوع بيان برخي از اعداد و ارقام ضروري است. براي مثال هزينه هاي جاري دولت در سال 1392 (سال اول دولت يازدهم) حدود 120 هزار ميليارد تومان بوده است كه اين رقم در حال حاضر به رقمي بيش از 300 هزار ميليارد تومان رسيده است. سهم عمده هزينه هاي جاري كه شامل مواردي چون حقوق، دستمزد و... است را مي توان يكي از نشانه هاي پرخرجي و گران اداره شدن دولت ها دانست.
نكته ديگري كه درباره بودجه هاي ساليانه قابل ذكر است اين كه منابع مالي كافي براي اداره كشور وجود دارد و اين حرف كه دولت در طول سال هاي گذشته به كرات گفته و مدعي بوده است با كمبود منابع مالي مواجه است، واقعيت ندارد. چرا كه براساس آمارها دولت روحاني فقط در نيمه نخست سال 97 سه برابر سال قبل درآمد ريالي داشته است. به طوري كه در قانون بودجه سال 97 درآمد نفتي 6 ماهه سال جاري حدود 89 هزار ميليارد تومان برآورد شده بود، اما اين رقم در حال حاضر به حدود 290 هزار ميليارد تومان يعني حدود سه و نيم برابر پيش بيني ها رسيده است.
اين اعداد و ارقام به اين معني است كه دولت منابع ريالي كافي داشته و كمبودي از اين بابت وجود ندارد. از سوي ديگر هزينه هاي جاري دولت نيز به شدت افزايش يافته و شاهد رشد هزينه هاي جاري هستيم؛ اما  نكته قابل توجه اين است كه در اين ميان با وجود سر و صداهاي ايجاد شده افزايش حقوق و دستمزد كه بايد سهم مهمي در افزايش هزينه هاي جاري دولت داشته باشد سهم چنداني در افزايش هزينه ها نداشته است به طوري كه اگر ميانگين افزايش حقوق در طول 5 سال گذشته را 12 درصد در نظر بگيريم  هزينه هاي جاري حدود 300 درصد افزايش يافته است در حالي كه سهم افزايش حقوق و دستمزد از اين افزايش چيزي كمتر از 80 درصد بوده است.
يعني روال افزايش حقوق و دستمزد و افزايش هاي صورت گرفته عموما بر مبناي تورم يا حتي كمتر از آن بوده است در حالي كه ميزان و حجم هزينه هاي عمومي روندي تصاعدي داشته است. در اين ميان وجود پديده اي تحت عنوان حقوق هاي نجومي يا اعطاي تسهيلات ارزان قيمت كلان به برخي از افراد خاص و... يا برگزاري برخي از همايش ها و ريخت و پاش ها را مي توان در اين حيطه تقسيم بندي كرد. در اين باره ذكر دو نكته ضروري است:
در بودجه هاي ساليانه بايد روي مباحث شركت هاي دولتي و دخل و خرج آنها توجه و تمركز بيشتري داشت. اين شركت ها اگر چه سهم بزرگي در بودجه دارند، اما شفافيت آنچناني نداشته و دخل و خرج آنها همواره در هاله اي از ابهام بوده است كه شايد پديده حقوق هاي نجومي يا پرداخت تسهيلات و وام هاي چند صد ميليون توماني تحت عنوان وام ضروري كه هر روزه اخباري از آن در  رسانه هاي مختلف منتشر مي شود را بتوان در اين راستا ارزيابي كرد.
طبيعي است با كاهش ميزان فروش نفت ايران به واسطه تحريم هاي بين المللي، دولت يا بايد هزينه هاي خود را كاهش داده و يا اين كاهش درآمدها را از طريق ديگري جبران كند. به نظر مي رسد تغيير نرخ ارز از 3500 تومان در بودجه 97 به 5800 تومان در بودجه 98 يكي از راه هاي تامين و جبران درآمدهايي چون ماليات بر عايدي سرمايه، ماليات بر مجموع درآمد، افزايش صادرات غيرنفتي، كاهش واردات كالاهاي لوكس و غيرضرور، كاهش بريز و بپاش و هزينه هاي اضافه و... به دنبال افزايش درآمدهاي ريالي از روش هاي صحيح و كاهش هزينه هاي جاري خود باشد، اما با انتخاب راحت ترين كار يعني افزايش نرخ ارز در بودجه سعي در گذران بودجه اي سال بعد خود دارد.
سوال از وزير نفت درباره ماجراي رشوه توتال
عضو كميسيون انرژي مجلس با اشاره به محكوميت شركت توتال در دادگاه فرانسه به دليل پرداخت رشوه به مقامات ايراني، گفت: سوال از وزير نفت در اين خصوص كليد خورده و خواستار ورود قوه قضاييه هستيم.
هدايت الله خادمي، عضو كميسيون انرژي مجلس گفت: در قراردادهاي نفتي دوران مديريتي آقاي زنگنه با توتال، استات اويل و كرسنت، فساد اقتصادي رخ داده است.
عضو كميسيون انرژي مجلس گفت: سال 92 شركت پارس جنوبي قصد اجراي پروژه هايي را در فاز 11 داشت اما تا امروز اين قرارداد به خاطر اميد وزارت نفت به توتال معطل ماند. اين پروژه دوبار به توتال واگذار شد و هربار با اعمال تحريم ها عليه ايران، توتال از ايران خارج شد.
وي مي گويد: برخي مقامات در دوره مديريتي آقاي زنگنه بر وزارت نفت با دريافت رشوه قراردادهايي به نفع كشور هاي بيگانه منعقد كرده اند از اين رو بايد قوه قضائيه به بررسي اين پرونده ها ورود كند.
به گزارش مهر، دادگاهي در فرانسه شركت توتال فرانسه را براي پرداخت رشوه به مقامات خارجي در ارتباط با قراردادهاي نفتي 1997 ايران 500 هزار يورو جريمه كرد؛ توتال متهم شده بود تحت پوشش يك قرارداد مشاوره، 30 ميليون دلار رشوه پرداخت كرده است تا شرايط توافق توسعه پارس جنوبي براي اين شركت تسهيل شود.
مهدي هاشمي در آن زمان مدير شركت هاي پيمانكار شركت نفت بوده است.
ديلي ميل: ايران در خليج فارس قدرت خود را به رخ آمريكا كشيد
يك روزنامه چاپ لندن تصريح كرد ايران با تعقيب ناو آمريكايي در خليج فارس، توان نظامي خود را به رخ كشيد.
ديلي ميل در گزارش خود نوشت: سپاه پاسداران ايران همزمان با ورود يك ناو هواپيمابر آمريكايي به خليج فارس و در بحبوحه تشديد تنش ها بين دو كشور بر سر اعمال دوباره تحريم هاي آمريكا، در خليج فارس رزمايش برگزار كرد.
تلويزيون ايران نيروها و تجهيزات آبي خاكي را كه طي رزمايش در جزيره قشم، واقع در خيلج فارس فرود مي آمدند، نشان داد. اين نيروها و تجهيزات عبارت بودند از ناوهاي نيروي دريايي، بالگرد، راكت انداز و يگان هاي كماندويي .
قشم كه بزرگترين جزيره واقع در خليج فارس است، نزديك تنگه هرمز قرار دارد، تنگه اي كه مسير عبور دريايي يك سوم محموله هاي نفت جهان است.
ناو هواپيمابر آمريكايي جان سي.استنيس جمعه وارد آبهاي خليج فارس شد و تحت تعقيب قايق هاي تندرو سپاه قرار گرفت. همچنين شاهدان به خبرگزاري رويترز  اعلام كردند يك هواپيماي بدون سرنشين را در حال پرواز نزديكي محل اين رويداد ديدند.
قايق هاي تندرو سپاه راكت شليك كردند، اما سخنگوي نيروي دريايي آمريكا گفت اين راكت ها به سوي (اهدافي) با فاصله دور از كشتي هاي آمريكايي نشانه گيري شد. كلويي مورگان، سخنگوي ناوگان پنجم نيروي دريايي آمريكا،  مستقر در بحرين گفت: «ما فكر مي كنيم اين بخشي از رزمايش دريايي آنها بود
مقامات ايراني تهديدهاي علني كرده اند اگر آمريكا به تلاش براي توقف صادرات نفت ايران- كه بخشي از تحريم هاي آمريكا عليه ايران است- ادامه دهد، تردد محموله هاي نفت كشورهاي ديگر در خليج فارس را مختل خواهند كرد.
سردار جعفري، فرمانده سپاه به تلويزيون ايران گفت: «آنها آمده اند و وانمود مي كنند امنيت كشورهاي خليج فارس را تامين مي كنند. اما اين ايران است كه بايد امنيت تنگه هرمز، خليج فارس و كشورهاي برادر واقع در ساحل جنوبي خليج فارس را تامين كند
مشهداني: با وجود زورگويي آمريكا 85 درصد سني هاي عراق جذب ايران شده اند
شخصيت برجسته اهل سنت عراق و رئيس اسبق پارلمان اين كشور گفت: سردار سليماني يك فرد موثر در صحنه عراق است و ايران نه تنها شيعيان كه حتي 85 درصد اهل سنت عراق را با گفت وگو جذب كرده است.
«محمود المشهداني» در گفت وگويي تلويزيوني كه خبرگزاري بغداد اليوم منتشر كرد، اظهار داشت: ايران توانسته است 85 درصد اهل سنت عراق را از طريق گفت وگو جذب خود كند و بقيه اهل سنت را نيز از همين طريق جذب خواهد كرد.
وي با نام بردن قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس و برت مك كورگ (فرستاده ويژه مستعفي رئيس جمهوري آمريكا در ائتلاف مدعي مبارزه با تروريسم) گفت: سليماني وقتي وعده اي مي دهد به آن عمل مي كند. برعكس ماك گورك كه وقتي چيزي از رهبران اهل سنت عراق بخواهد، به تهديد و فشار رو مي آورد.
رئيس اسبق پارلمان عراق افزود: همين نوع رفتار آمريكا سبب شده بسياري از شخصيت هاي اهل سنت، جذب ايران شوند و ارتباطات بسيار خوبي با جمهوري اسلامي ايران برقرار كنند.
المشهداني گفت: هيچ بخشي از شيعيان و حتي كساني كه گرايش هاي كمونيستي يا سكولار دارند، هم مشكلي با ايران ندارند بلكه اغلب ارتباط خوبي با اين كشور دارند.
عبدي: عذرخواهي خاتمي و نوري فانتزي و بي فايده است
آيا عذرخواهي خاتمي و عبدالله نوري به عنوان دو تن از سران جريان اصلاحات مي تواند به معناي اعلام اشتباهات و تجديد نگاه در اين جريان سياسي باشد؟ جريان اصلاح طلب از خرداد 76 تاكنون چه اشتباهاتي داشته است؟ اين جريان براي اشتباهات خود چگونه مي تواند عذرخواهي كند؟
سايت فرارو ضمن طرح پرسش هاي فوق نظر عباس عبدي را جويا شد. عبدي مي گويد: درباره اينكه آقاي خاتمي يا آقاي نوري به چه اشتباهاتي ارجاع داده اند و چه رفتارهايي را اشتباه دانسته اند وارد نمي شوم.  دقيقا هم نمي دانم منظورشان چيست. به همين خاطر سلبا يا ايجابا درباره آن اظهارنظر نمي كنم. ولي اولين مسئله اي كه برايم اهميت دارد اين است كه اشتباه در سياست چه معنايي دارد؟
اگر ما كاري را براساس درك و تفاهمي عرفي انجام داده و اجازه نقد آزادانه و دموكراتيك به آن را داده باشيم آن كار در زمان خودش درست است و بعدا نمي توانيم بابت آن عذرخواهي كنيم. ولو آنكه نتيجه اي متفاوت از انتظاراتمان داشته باشد. تا هنگامي كه مرتكب قصور و تقصيري نشويم نمي توانيم صرفا از نتيجه يك كار، مقدمات آن كار را تخطئه اخلاقي كنيم و بگوييم اشتباه است. وي مي افزايد: ما نمي توانيم امروز كاري را انجام دهيم و 20 سال بعد از آن عذرخواهي كنيم و طي اين 20 سال همواره بر درستي اخلاقي آن كار نيز تاكيد كرده باشيم. اين حرف بي معني است. چطور در اين 20 سال متوجه آن نشديم و بعد از 20 سال كه به خنسي خورديم عذرخواهي مي كنيم؟
عبدي مي گويد: بايد از عذرخواهي هاي فانتزي عبور كرد. حتي اگر عذرخواهي مي كنيم بايد توضيح دهيم كه درگذشته چرا اين اشتباهات رخ داده است. صرف اينكه به يك اشتباه اشاره مي كنيم كافي نيست. بايد درباره علت آن توضيح دهيم و بگوييم از حالا به بعد چه تضميني وجود دارد كه آن اشتباهات ديگر رخ ندهد؟ آيا ما فرآيندهايي كه در گذشته به آن اشتباهات منجر شده را اصلاح كرده ايم يا آنكه عذرخواهي براي آن است كه يك عده خوششان بيايد و بگويند اين افراد چه آدم هاي مسئوليت پذيري هستند؟ اين عذرخواهي ها دردي را درمان نمي كند. درگذشته خيلي از كارهاي انجام شده كه براساس فهم آن موقع قابل دفاع است. مسئوليت اجتماعي و اخلاقي هم حكم مي كرد كه همان كارها را انجام مي داديم ولو آنكه به نتيجه هم نرسيدند.
عبدي مي گويد: مسئله كليدي اين است كه دراين باره صحبت كنيم كه يك تصميم سياسي، يك كنش سياسي درست در لحظه تصميم گيري چه ويژگي هايي دارد؟ آيا در تصميمات گذشته اين ويژگي ها رعايت شده اند يا خير؟ اگر رعايت شده اند تصميمات درستي بوده اند و نيازي به عذرخواهي نيست ولو آنكه نتايج ناخوشايندي داشته باشند. اما اگر اين ويژگي ها رعايت نشده اند اشتباه است حتي اگر در كوتاه مدت نتيجه مثبتي هم داشته باشند. ما بايد همان موقع از آن اشتباه مان عذرخواهي مي كرديم و يا اگر چنين نكرديم تضمين كافي دهيم كه در آينده چنين اشتباهي مرتكب نخواهيم شد و از اين پس آن مقدمات را براي تصميم درست رعايت مي كنيم. اما اينكه به طور كلي در گذشته يك سري اشتباهاتي وجود داشته و بخواهيم براي آن عذرخواهي كنيم دردي را از جامعه درمان نمي كند.
يادآور مي شود عبدالله نوري اخيرا مدعي شده بود كه در دهه 70 متوجه شده به فكر مصالح حاكميت و حفظ نظام بوده و كمتر به مردم فكر كرده است. اين ادعا در حالي است كه وي در همان دهه 70 در تدارك خريد كارخانه ايران الكتريك رشت با ثمن بخس و زدن آن به نام همسر خود و چند تن از دوستانش بوده است.