گزیده ها قسمت هفتم

گزیده ها قسمت هفتم 12 آذر -97
وقتی این جا رسیدم تازه فهمیدم که اعتماد بی جای من به یک شهروند پای مرا به یک پرونده مواد مخدر کشانده است. آن راننده میانسال با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و گزارشی از خرید و فروش و همچنین نگهداری مواد مخدر در یک خودروی دیگر را داده بود.
دختر ۲۲ ساله درحالی که بیان می‌کرد فقط به خاطر دلسوزی و کار راه اندازی به آن شهروند اعتماد کردم پس از پاسخ به سوالات تخصصی ماموران دایره مبارزه با مواد مخدر، درباره چگونگی این ماجرا به کارشناس اجتماعی کلانتری الهیه مشهد گفت: آن روز ظهر به اتفاق چهار تن از دوستانم مقابل در دانشگاه ایستاده بودم که راننده میان سال یک خودروی سواری در حالی که جوانی حدود ۳۵ ساله در صندلی جلوی آن نشسته بود از خودرو پیاده شد و از ما تقاضا کرد تا برای یک تماس ضروری تلفن همراه در اختیارش بگذاریم، اما فقط گوشی من شارژ داشت به همین دلیل و برای آن که مشکل آن شهروند غریبه حل شود تلفنم را در اختیارش قرار دادم.

به گزرش خراسان، آن مرد میان سال چند متر از ما فاصله گرفت و مشغول صحبت کوتاهی با تلفن شد. او که کلاه و عینک دودی داشت بعد از پایان مکالمه کوتاهش شماره‌ای را که گرفته بود پاک کرد و سپس گوشی را به من بازگرداند. وقتی سوار خودرو شد و از محل رفت من فقط بخشی از شماره پلاک آن را دیدم تا این که روز بعد از این ماجرا ماموران دایره مبارزه با مواد مخدر کلانتری با من تماس گرفتند تا برای پاره‌ای توضیحات به کلانتری بیایم.

وقتی این جا رسیدم تازه فهمیدم که اعتماد بی جای من به یک شهروند پای مرا به یک پرونده مواد مخدر کشانده است. آن راننده میانسال با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و گزارشی از خرید و فروش و همچنین نگهداری مواد مخدر در یک خودروی دیگر را داده بود.

وقتی ماموران انتظامی خودروی مذکور را در پارکینگ یک مجتمع مسکونی مورد بازرسی قرار دادند مقداری مواد مخدر را که با آهن ربا به زیر گلگیر خودرو چسبانده شده بود کشف کردند به همین دلیل خودرو به کلانتری انتقال یافت و مالک آن نیز مورد بازجویی قرار گرفت که در نهایت مشخص شد همه این ماجرا یک سناریوی ساختگی برای به دام انداختن راننده پراید بوده است، ولی در این میان افرادی که برای راننده پراید پاپوش دوخته بودند به دلیل آن که شناسایی نشوند از تلفن همراه من استفاده کردند.

با وجود این خوشبختانه بخشی از شماره پلاک آن خودرو در ذهنم باقی ماند که به پلیس ارائه دادم.

وقتی ماموران انتظامی با دستور سرهنگ توفیق حاجی زاده (رئیس کلانتری) پی به ساختگی بودن ماجرای فروش مواد مخدر بردند، تحقیقات خود را برای شناسایی عاملان این اقدام ناجوانمردانه آغاز کردند چرا که شیوه چسباندن مواد مخدر با آهن ربا آن هم زیر گلگیر کاملا پاپوش بودن موضوع را نشان می‌داد.

وقتی تحقیقات در این باره ادامه یافت مشخص شد راننده پراید درگیر یک سری اختلافات خانوادگی است و مشخصاتی را که دختر دانشجو از مرد میان سال و شماره پلاک خودروی وی به پلیس ارائه داده بود با مشخصات یکی از بستگان نزدیک مرد پرایدسوار (متهم) مطابقت دارد
بازپرس شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران دستور انتقال جسد به پزشکی قانونی وشناسایی سرنشینان خودروی ۲۰۷ را صادر کرد.
ساعت ۳ بامداد شنبه ۱۰ آذر مأموران کلانتری ۱۴۰ باغ فیض در جریان تیراندازی در واحد هشتم ساختمان شماره ۱۱ در خیابان ایران زمین شمالی قرار گرفتند.

به گزارش ایران، به‌دنبال اعلام این خبر مأموران راهی محل شده و با مرد جوانی که از ناحیه دست مجروح شده بود روبه‌رو شدند. وی در تحقیقات گفت: خواهرم چند وقتی است که به خاطر اختلاف با شوهرش خانه‌اش را ترک کرده است. امروز به سروش- دامادمان- زنگ زدم و خواستم با او در این مورد صحبت کنم.

سروش هم از من خواست به خانه‌شان بیایم، به همراه یکی از دوستانم ساعت یک و نیم شب به خانه خواهرم رفتیم. همین که زنگ آپارتمان را زدم، سروش در را باز کرد و با اسلحه کلتی که به همراه داشت به من شلیک کرد. من از ناحیه دست مجروح شدم و به کمک دوستم به خیابان آمده و با پلیس تماس گرفتم. با صحبت‌های مرد جوان او برای درمان به بیمارستان منتقل شد و مأموران برای دستگیری سروش وارد عمل شده، اما موفق نشدند او را دستگیر کنند.

سقوط مرگبار
ساعت ۷ صبح شنبه ۱۰ آذر مأموران کلانتری ۱۴۰ باغ فیض در تماس با بازپرس کشیک قتل پایتخت از سقوط مرگبار مردی خبر دادند که مالکان ساختمان شماره ۱۳ تصور می‌کردند سارق باشد. بدنبال این تماس بازپرس شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران به همراه تیم بررسی صحنه جرم راهی محل شدند.

با حضور در محل آن‌ها با جسد مرد ۲۸ ساله‌ای مواجه شدند که از طبقه پنجم ساختمان سقوط کرده بود. اهالی مجتمع ۵ طبقه موفق به شناسایی او نشده بودند و یکی از آن‌ها در تحقیقات گفت: ساعت حدود ۵ صبح خوابیده بودم که متوجه شدم یکی به شیشه اتاق خواب که مشرف به بالکن است می‌زند و می‌خواهد در را برای او باز کنم. با دیدن او ترسیدم و از اتاق خارج شده و در اتاق خواب را قفل کردم و به همراه خانواده‌ام از آپارتمانم بیرون آمدیم.

در راه پله‌ها شروع به فریاد کرده و با این تصور که دزد وارد خانه‌ام شده است به خانه یکی از همسایه‌ها رفتیم. از صدای شکستن شیشه متوجه شدم که مرد ناشناس وارد خانه شده، اما، چون در قفل بود در همانجا حبس شده است. لحظاتی بعد هم صدای مهیبی آمد و به‌دنبال صدا متوجه شدیم که مرد ناشناس از بالکن به پایین افتاده است.

فرار عجیب
در تحقیقات میدانی هویت مرد ناشناس شناسایی شد، او سروش ساکن واحد هشتم ساختمان کناری بود که به طرز عجیبی از طبقه پنجم سقوط کرده بود. در ادامه بررسی‌ها مشخص شد سروش در کار ساختمان‌سازی بوده و بتازگی نیز ازدواج کرده بود. با مشخص شدن هویت وی، کارآگاهان به دستور بازپرس سجاد منافی آذر تحقیقات را ادامه داده و با بررسی دوربین‌های مداربسته دریافتند سروش ساعتی بعد از تیراندازی به برادرزنش دوباره به خانه برگشته و حدود ساعت ۵ صبح یک خودروی ۲۰۷ در مقابل خانه وی توقف کرده است.

اما پس از این اتفاق سروش با حالتی مضطرب آپارتمانش را ترک کرده و خود را به پشت بام رسانده و در را نیز قفل کرده است. بعد از آن خود را به بالکن ساختمان کناری رسانده و در این میان از ساکنان خانه می‌خواهد که در را برای او باز کنند. اما آن‌ها ترسیده و با قفل کردن در اتاق خواب خانه را ترک کردند.

سروش با شکستن شیشه وارد اتاق خواب شده و از آنجایی که در قفل بوده به ناچار به بالکن برگشته و قصد داشته که خود را به بالکن طبقه چهارم برساند که تعادلش را از دست داده و سقوط کرد.

بازپرس شعبه سوم دادسرای امور جنایی تهران دستور انتقال جسد به پزشکی قانونی وشناسایی سرنشینان خودروی ۲۰۷ را صادر کرد.
تاکنون حدود ۲۰۰۰ مجوز شکار پرنده در استان تهران صادر شده است. مجوز‌های صادر شده محدودیت زمانی، مکانی و گونه‌ای دارد همچنین بیشترین زمان مجوز شکار پرنده در استان تهران دو ماه و فقط برای روز‌های پنجشنبه و جمعه است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه باید به درخواست شکارچیان قانونی پاسخ می‌دادیم، گفت: تاکنون حدود ۲۰۰۰ مجوز شکار پرنده در استان تهران صادر شده است و شکارچیان مجاز تا پایان دی ماه می‌توانند شکار کنند.

کیومرث کلانتری -مدیر کل حفاظت محیط زیست استان- در گفتگو با ایسنا درباره صدور مجوز شکار پرندگان در استان تهران پس از پنج سال اظهار کرد: تاکنون حدود ۲۰۰۰ مجوز شکار پرنده در استان تهران صادر شده است. مجوز‌های صادر شده محدودیت زمانی، مکانی و گونه‌ای دارد همچنین بیشترین زمان مجوز شکار پرنده در استان تهران دو ماه و فقط برای روز‌های پنجشنبه و جمعه است.

وی ادامه داد: مجوز‌های شکار فقط برای مناطق آزاد است و هر شکارچی می‌تواند سه پرنده خشک‌زی و دو گونه آبزی را شکار کند.

کلانتری با اشاره به اینکه پروانه‌های شکار پرنده در استان تهران بر اساس قانون شکار و صید صادر شده است، تصریح کرد: این مجوز‌ها برای شکارچیان قانونمندی است که مجوز شکار دارند. محیط زیست باید به درخواست این قشر پاسخ قانونی دهد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با بیان اینکه برای شکار پرندگان تمام محدودیت‌ها دیده شده است و شکار شکارچیان مجاز کاملا قانونی است، تاکید کرد: شکارچیان قانونی مخرب محیط زیست نیستند بلکه دوستدار آن هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که صدور مجوز شکار تا چه زمانی در استان تهران تداوم دارد، گفت: تا ۱۵ دی ماه برای پرندگان خشک‌زی و تا پایان دی ماه برای پرندگان آبزی مجوز شکار صادر می‌شود.

کلانتری در ادامه اظهار کرد: ماموران محیط زیست در مناطق آزاد حضور دارند و بر روند شکار نظارت می‌کنند و چنانچه تخلفی صورت بگیرد برخورد می‌کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه شکارچی با شکارکشی فرق دارد، تصریح کرد: غریزه شکارچی باید ارضا شود. شکارچی طبیعت دوست قانونی، قانون‌ها را رعایت می‌کند.

وی افزود: طی این سال‌هایی که پروانه شکار پرنده در استان تهران صادر نکردیم مورد اعتراض شکارچیان قانونی قرار گرفتیم و به همین دلیل این دو ماه را به احترام این شکارچیان پروانه صادر می‌کنیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا جمعیت پرندگان استان تهران به اندازه‌ای است که بتوان این تعداد مجوز شکار را صادر کرد، گفت: بنا به اعلام رئیس نظارت بر حیات وحش استان تهران این استان ظرفیت صدور مجوز شکار پرندگان را دارد.
کلانتری در پایان درباره آمار تعداد اسلحه‌های مجاز در استان تهران دارد، گفت: آماری در این باره ندارم.
متهم این زن را در منزلی در محدوه عبدل آباد به مدت سه روز محبوس کرده و تلاش‌های زن نیز برای فرار فایده‌ای نداشت تا اینکه طی این مدت متوجه شده متهم از همسر این زن مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان در قبال آزادیاش درخواست کرده است.
رئیس کلانتری ۱۳۰ نازی آباد از دستگیری فردی که اقدام به ربودن همسر دوستش در نازی آباد کرده و در ازای آزادی‌اش درخواست ۲۰۰ میلیون تومان وجه نقد کرده بود، خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ رسول جهانی در توضیح این خبر گفت: در سوم آذرماه سال جاری مردی با مراجعه به کلانتری ۱۳۰ نازی آباد و طرح شکایت با موضوع فقدانی همسرش اعلام کرد که همسرش ۳۲ ساله است و پس از خروج از منزل تا کنون به محل سکونتش مراجعه نکرده و پاسخگوی تماس‌های تلفنی وی و سایر اعضای خانواده هم نیست.

وی با اشاره به تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع فقدانی اظهارکرد: اقدامات پلیس برای پیدا کردن فقدانی در دستور کار تیم تجسس ویژه کلانتری قرار گرفت و با آغاز تحقیقات پلیسی، ماموران مطلع شدند که شاکی پیامکی با مضمون مطالبه ۲۰۰ میلیون تومان در برابر آزادی همسرش دریافت کرده است.

جهانی ادامه داد: همزمان با مشخص شدن موضوع آدم ربایی و تلاش برای اخاذی ۲۰۰ میلیون تومانی از شاکی، در نهم آذر ماه طی تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ وقوع درگیری میان زن و مردی در محدوده خیابان شقایق به کلانتری ۱۳۰ نازی آباد اعلام شد که بلافاصله نزدیکترین تیم گشت کلانتری برای بررسی موضوع در محل حاضر شد که با حضور ماموران کلانتری در محل، خانم جوانی به مأموران مراجعه و اظهارکرد که سه روز قبل در منزل بودم که ناگهان زنگ منزل به صدا در آمد، پشت آیفون یکی از دوستان همسرم را دیدم و، چون او را می‌شناختم در را برایش باز کردم. با ورود این فرد به منزل ناگهان وی شروع به ضرب و جرح من کرد و به زور مرا سوار خودروی خود کرده و به مکانی نامشخص برد.

وی با اشاره به ادامه اظهارات این زن گفت: متهم این زن را در منزلی در محدوه عبدل آباد به مدت سه روز محبوس کرده و تلاش‌های زن نیز برای فرار فایده‌ای نداشت تا اینکه طی این مدت متوجه شده متهم از همسر این زن مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان در قبال آزادیاش درخواست کرده است.

به گفته جهانی، این زن تاکنون چندین مرتبه برای فرار اقدام کرده بود و هربار متهم مانع می‌شده تا اینکه در آخرین اقدام از غفلتش استفاده کرده و موفق به فرار شده و خودش را به خیابان رسانده است که متهم قصد ربودن مجدد او را داشت که این بار با او درگیر شده و ماموران به محل رسیدند.

جهانی با اشاره به دستگیری متهم افزود: این فرد در بازجویی‌ها صریحا به ارتکاب آدم ربائی اعتراف کرد. متهم در همان تحقیقات اولیه صراحتا اعتراف کرد که با همسر فرد ربوده شده اختلاف مالی داشته و به این انگیره اقدام به آدم ربایی همسر دوستش کرده است.

به گفته رییس کلانتری نازی آباد، در حال حاضر متهم برای ادامه تحقیقات در اختیار اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است.