گزیده ها قسمت هشتم 12
آذر -97
مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و
پرورش استان اصفهان گفت: فرد مورد اتهام دستگیر شده است، او نایب رییس انجمن اولیا
و مربیان مدرسه بوده است.
شامگاه گذشته بود که خبری مبنی بر تجاوز
به تعدادی دانش آموز در مدرسهای در ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر اصفهان در شبکههای
مجازی منتشر شد.
علیرضا مهدی مدیر روابط عمومی اداره کل
آموزش و پرورش استان در گفت و گو با ایسنا، در خصوص این اتفاق اظهار کرد: به محض
اینکه اداره کل آموزش و پرورش از این موضوع مطلع شد اداره کل و ناحیه مربوطه بررسیهای
خود را بر روی موضوع آغاز کردند.
وی افزود: در حال حاضر تحقیقات در این
زمینه در حال انجام است و برخی از والدین دانشآموزان ادعایی مبنی بر تجاوز دارند
و پرونده این موضوع سریع تشکیل شده و به مراجع قضایی ارسال شده است.
مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و
پرورش استان اصفهان ادامه داد: فرد مورد اتهام دستگیر شده است، او نایب رییس انجمن
اولیا و مربیان مدرسه بوده است.
مهدی تاکید کرد: منتظر نظر نهایی پزشکی
قانونی هستیم، آموزش و پرورش ناحیه چهار نیز از این فرد به دلیل از بین بردن شأن
آموزش و پرورش شکایت کرده است.
همچنین یکی از اولیا دانش آموز گفت: مگر
این مدرسه دوربین نداشته که چنین اتفاقی رخ داده است، کودکان با ترس و لرز به این
مدرسه وارد میشوند و از سرویس بهداشتی ترس دارند.
وی افزود: کودکان ما از ترس نمیتوانند
صحبت کنند، گفته می شود روی دست یکی از کودکان با چاقو ردی گذاشتهاند تا فرزندان
نتوانند صحبت کنند.
یکی دیگر از این اولیا ادامه داد: این
مدرسه 400 دانش آموز دارد و باید از همه اولیا پرسیده شود، با اطمینان فرزند خود
را به این مدرسه سپردهایم.
او گفت: تعدادی از اولیا ظاهرا دارای
برگه پزشکی قانونی بودهاند. گفته میشود که دوربین مدرسه نیز دستکاری شده است
امروز قیمت یورو در صرافیهای دولتی ۱۳۱۷۰
تومان اعلام شده است که نسبت به دیروز ۴۳۰ تومان افزایش داشته است. البته یورو از
مردم ۱۳ هزار و ۵۰ تومان خریداری میشود.
شعب منتخب بانکی امروز قیمت فروش ارز
مسافرتی را بدون کارمزد ۱۳ هزار و ۴۳۰ تومان اعلام کرده اند.
به گزارش تسنیم، شعب منتخب بانکهای ملی، تجارت، ملت، سامان و پارسیان که مسئولیت فروش ارز مسافرتی به مردم را برعهده دارند، روزانه بعد از دریافت نرخ ارز از سوی بانک مرکزی توزیع ارز به مسافران را آغاز میکنند.
قیمت فروش ارز مسافرتی روزانه بعد از ساعت ۱۱ صبح به شعب منتخب اعلام و بعد از آن فروش ارز مسافرتی در بانکهای عامل آغاز میشود. گفتنی است، تجربه هفتههای اخیر نشان داده که فروش ارز مسافرتی در شعب محدود است و روزانه این شعب به تعداد مشخصی از مسافران میتوانند ارز بفروشند.
شعب منتخب فروشنده ارز مسافرتی در نظام بانکی فروش ارز مسافرتی را طبق روال روزهای قبل، بعد از ساعت ۱۱ آغاز کرده و به مسافران یورو را با قیمت ۱۳ هزار و ۴۳۰ تومان و ۳ ریال میفروشند که با احتساب کارمزد ۷ در هزار به رقمی حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان میرسد. نرخ امروز نسبت به روز گذشته با افزایش ۴۳۹ تومانی همراه بوده است.
گفتنی است، امروز قیمت یورو در صرافیهای دولتی ۱۳۱۷۰ تومان اعلام شده است که نسبت به دیروز ۴۳۰ تومان افزایش داشته است. البته یورو از مردم ۱۳ هزار و ۵۰ تومان خریداری میشود.
با اعلام قیمت امروز فروش ارز مسافرتی در شعب منتخب بانکی و البته آغاز معاملات صرافیهای دولتی، مشخص شد که امروز قیمت فروش یورو مسافرتی گرانتر از فروش یورو در صرافیهای دولتی است.
مسافران خارج از کشوری که اسناد و مدارک خواسته شده را به شعب بانکهای عامل ارائه کنند میتوانند برای کشورهای همسایه و مشترکالمنافع حداکثر ۵۰۰ یورو و برای سایر کشورها تا ۱۰۰۰ یورو خریداری کنند.
براساس سیاست جدید بانک مرکزی که از روز ۱۸ شهریورماه آغاز شده، ارز پرداختی به مسافران یورو است و دلار به متقاضیان پرداخت نمیشود. طبق بخشنامه بانک مرکزی تامین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) از طریق بانکهای ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان به نرخ بازار بلامانع است.
بر این اساس بانکها مجازند از محل ارزهای خریداری شده و با تامین اسکناس از محل منابع خود، نسبت به فروش و پرداخت ارز مسافرتی به نرخ بازار در سطح شعب داخل شهر با اخذ مدارک مثبته از قبیل: گذرنامه معتبر، بلیط مسافرت هوایی، ویزای کشور مقصدـ در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند اقدام کنند.
همچنین لازم است مدارک مزبور به منظور نظارت بازرسان بانک در سوابق نگهداری شود و اخذ تعهد کتبی از متقاضی مبنی بر خرید ارز صرفاً از یک منبع اعم از بانک و یا صرافی مجاز معتبر الزامی است.
به گزارش تسنیم، شعب منتخب بانکهای ملی، تجارت، ملت، سامان و پارسیان که مسئولیت فروش ارز مسافرتی به مردم را برعهده دارند، روزانه بعد از دریافت نرخ ارز از سوی بانک مرکزی توزیع ارز به مسافران را آغاز میکنند.
قیمت فروش ارز مسافرتی روزانه بعد از ساعت ۱۱ صبح به شعب منتخب اعلام و بعد از آن فروش ارز مسافرتی در بانکهای عامل آغاز میشود. گفتنی است، تجربه هفتههای اخیر نشان داده که فروش ارز مسافرتی در شعب محدود است و روزانه این شعب به تعداد مشخصی از مسافران میتوانند ارز بفروشند.
شعب منتخب فروشنده ارز مسافرتی در نظام بانکی فروش ارز مسافرتی را طبق روال روزهای قبل، بعد از ساعت ۱۱ آغاز کرده و به مسافران یورو را با قیمت ۱۳ هزار و ۴۳۰ تومان و ۳ ریال میفروشند که با احتساب کارمزد ۷ در هزار به رقمی حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان میرسد. نرخ امروز نسبت به روز گذشته با افزایش ۴۳۹ تومانی همراه بوده است.
گفتنی است، امروز قیمت یورو در صرافیهای دولتی ۱۳۱۷۰ تومان اعلام شده است که نسبت به دیروز ۴۳۰ تومان افزایش داشته است. البته یورو از مردم ۱۳ هزار و ۵۰ تومان خریداری میشود.
با اعلام قیمت امروز فروش ارز مسافرتی در شعب منتخب بانکی و البته آغاز معاملات صرافیهای دولتی، مشخص شد که امروز قیمت فروش یورو مسافرتی گرانتر از فروش یورو در صرافیهای دولتی است.
مسافران خارج از کشوری که اسناد و مدارک خواسته شده را به شعب بانکهای عامل ارائه کنند میتوانند برای کشورهای همسایه و مشترکالمنافع حداکثر ۵۰۰ یورو و برای سایر کشورها تا ۱۰۰۰ یورو خریداری کنند.
براساس سیاست جدید بانک مرکزی که از روز ۱۸ شهریورماه آغاز شده، ارز پرداختی به مسافران یورو است و دلار به متقاضیان پرداخت نمیشود. طبق بخشنامه بانک مرکزی تامین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) از طریق بانکهای ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان به نرخ بازار بلامانع است.
بر این اساس بانکها مجازند از محل ارزهای خریداری شده و با تامین اسکناس از محل منابع خود، نسبت به فروش و پرداخت ارز مسافرتی به نرخ بازار در سطح شعب داخل شهر با اخذ مدارک مثبته از قبیل: گذرنامه معتبر، بلیط مسافرت هوایی، ویزای کشور مقصدـ در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند اقدام کنند.
همچنین لازم است مدارک مزبور به منظور نظارت بازرسان بانک در سوابق نگهداری شود و اخذ تعهد کتبی از متقاضی مبنی بر خرید ارز صرفاً از یک منبع اعم از بانک و یا صرافی مجاز معتبر الزامی است.
توانیابان جزوی از جمعیت تهران هستند،
آنها هم مانند سایر شهروندان عوارض و مالیات پرداخت میکنند و سهمشان از شهر با
دیگر اقشار جامعه باید برابر باشد، بنابراین باید تمام تلاش خود را بکار ببندیم تا
راههای تسهیل و امکان تردد در تمام فضاهای شهری و استفاده از تمام امکانات شهری
برایشان فراهم شود.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر
تهران درباره بسته شدن مسیر عابر پیاده چهار راهولیعصر و نردهگذاری مجدد آن،
گفت: بستن نردهها در چهارراه ولیعصر مشکلی را حل نمیکند.
به گزارش ایسنا، حجت نظری درباره اختلافنظر پلیس و شهرداری در مورد بازگشایی مسیرعابر پیاده چهارراه ولیعصر، گفت: فضای شهر متعلق به همه اقشار جامعه است و اگر میخواهیم شهر تهران برای همه دسترس پذیر باشد باید امکان حضور تمامی شهروندان را در سطح جامعه فراهم کنیم و طبیعتا در این شرایط است که شهری پویا با مشارکت شهروندان خواهیم داشت.
به گزارش ایسنا، حجت نظری درباره اختلافنظر پلیس و شهرداری در مورد بازگشایی مسیرعابر پیاده چهارراه ولیعصر، گفت: فضای شهر متعلق به همه اقشار جامعه است و اگر میخواهیم شهر تهران برای همه دسترس پذیر باشد باید امکان حضور تمامی شهروندان را در سطح جامعه فراهم کنیم و طبیعتا در این شرایط است که شهری پویا با مشارکت شهروندان خواهیم داشت.
رییس ستاد توان افزایی سمنهای شهر
تهران با بیان اینکه توانیابان به دلیل مشکلات مختلف امکان حضور مستمر در جامعه
را نسبت به سایرین ندارند، گفت: توانیابان جزوی از جمعیت تهران هستند، آنها هم
مانند سایر شهروندان عوارض و مالیات پرداخت میکنند و سهمشان از شهر با دیگر اقشار
جامعه باید برابر باشد، بنابراین باید تمام تلاش خود را بکار ببندیم تا راههای
تسهیل و امکان تردد در تمام فضاهای شهری و استفاده از تمام امکانات شهری برایشان
فراهم شود.
وی با اشاره به افتتاح بوستانی در منطقه ۱۴ برای توان یابان و معلولان اظهارکرد: متاسفانه باید بگویم که تلاش برای دسترس پذیر کردن تهران برای همه افراد، در تمام سطح شهر انجام نمیشود و میبینید که معلولان برای تردد در سطح شهر مشکلات عمدهای دارند.
نظری با اشاره به دیدارهای مختلف با انجمنهای فعال در حوزه حقوق معلولان گفت: سال گذشته که کمپین" شهر همه" را به راه انداختیم، با تعدادی از اعضای یکی از انجمنهای فعال در حوزه حقوق توانیابان به چهارراه ولیعصر رفتیم و آنان خواستار فراهم شدن امکان تردد آسان در این منطقه بودند. تصور کنید یک معلول ویلچر نشین در ضلع جنوب شرقی (پارک دانشجو) قرار دارد و میخواهد به ضلع شمال غربی برود، چطور میتواند با توجه به نبود آسانسور، بسته بودن نردهها و... از خیابان عبور کند؟ مگر اینکه مجبور باشد مسافتی چند صد متری را طی کرده و نردهها را دور بزند! آیا این شرایط برای توان یابان در حالی که میخواهیم شهر در دسترس پذیر ایجاد کنیم درست است؟.
عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه چهارراه ولیعصر یکی از مهمترین و پرترددترین تقاطعها در تهران است، اظهارکرد: نباید کاری کنیم که حضور در یکی از مهمترین تقاطعها و فضاهای شهر برای یک توانیاب دردناک باشد، اتفاقا باید فضایی را فراهم کنیم که آنها بتوانند حضور فعالتری در جامعه و فضای شهری داشته باشند، بنابراین فکر میکنم که بستن نردهها در چهارراه ولیعصر مشکلی را حل نمیکند. میتوان نردهها را برداشت و برای تسهیل عبور و مرور، چراغ عابر پیاده را فعال کرد، یا با حضور یک یا دو مامور، فرهنگسازی در تردد ایجاد کرد.
وی با اشاره به افتتاح بوستانی در منطقه ۱۴ برای توان یابان و معلولان اظهارکرد: متاسفانه باید بگویم که تلاش برای دسترس پذیر کردن تهران برای همه افراد، در تمام سطح شهر انجام نمیشود و میبینید که معلولان برای تردد در سطح شهر مشکلات عمدهای دارند.
نظری با اشاره به دیدارهای مختلف با انجمنهای فعال در حوزه حقوق معلولان گفت: سال گذشته که کمپین" شهر همه" را به راه انداختیم، با تعدادی از اعضای یکی از انجمنهای فعال در حوزه حقوق توانیابان به چهارراه ولیعصر رفتیم و آنان خواستار فراهم شدن امکان تردد آسان در این منطقه بودند. تصور کنید یک معلول ویلچر نشین در ضلع جنوب شرقی (پارک دانشجو) قرار دارد و میخواهد به ضلع شمال غربی برود، چطور میتواند با توجه به نبود آسانسور، بسته بودن نردهها و... از خیابان عبور کند؟ مگر اینکه مجبور باشد مسافتی چند صد متری را طی کرده و نردهها را دور بزند! آیا این شرایط برای توان یابان در حالی که میخواهیم شهر در دسترس پذیر ایجاد کنیم درست است؟.
عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه چهارراه ولیعصر یکی از مهمترین و پرترددترین تقاطعها در تهران است، اظهارکرد: نباید کاری کنیم که حضور در یکی از مهمترین تقاطعها و فضاهای شهر برای یک توانیاب دردناک باشد، اتفاقا باید فضایی را فراهم کنیم که آنها بتوانند حضور فعالتری در جامعه و فضای شهری داشته باشند، بنابراین فکر میکنم که بستن نردهها در چهارراه ولیعصر مشکلی را حل نمیکند. میتوان نردهها را برداشت و برای تسهیل عبور و مرور، چراغ عابر پیاده را فعال کرد، یا با حضور یک یا دو مامور، فرهنگسازی در تردد ایجاد کرد.
وی با اشاره به اینکه وزارت صمت باید هر
چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف قیمت خودرو اقدام کند، بیان کرد: البته مسئولان
وزارت صمت در جلسات مختلفی که تاکنون در خصوص قیمت خودرو برگزار شده مطرح کردند که
رئیس جمهوری معتقد است که نباید قیمت خودرو تغییر کند.
پرشین خودرو نوشت: شب گذشته در برنامه
تیتر امشب که با حضور سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، رضا
رضایی نماینده قطعه سازان و قره ئی نماینده خودروسازان برگزار شد مسائل مختلف در
خصوص بازار و افزایش قیمت خودرو به چالش کشیده شد.
در این برنامه رمضانعلی سبحانی فر عضو
کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها
متولی تعیین قیمت خودرو سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار است، گفت: با خروج شورای
رقابت از جریان قیمت گذاری، وظیفه بررسی و تعیین قیمت به ستاد تنظیم بازار واگذار
شده است.
وی افزود: البته همچنان در برخی از
خودروها به لحاظ قیمت در بازار انحصار وجود دارد، اما به دلیل شرایط خاصی که در
بحث تولید و تحریم ایجاد شده، تعیین قیمت این خودروها به ستاد تنظیم بازار واگذار
شد.
سبحانی فر تاکید کرد: تا پیش از این
شورای رقابت بر اساس برخی شاخصها تعیین قیمت میکرد، اما امروز در شرایط عادی
قرار نداریم تا با شاخصهایی که شورای رقابت در قیمت گذاری تعریف میکند بتوان
قیمت خودروها را تعیین کرد.
وی با اشاره به اینکه وزارت صمت باید هر
چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف قیمت خودرو اقدام کند، بیان کرد: البته مسئولان
وزارت صمت در جلسات مختلفی که تاکنون در خصوص قیمت خودرو برگزار شده مطرح کردند که
رئیس جمهوری معتقد است که نباید قیمت خودرو تغییر کند.
سازمان حمایت در جریان قیمت گذاری خودرو
ذی نفع نیست
این نماینده مجلس عنوان کرد: بنابراین
از یک سو ثبات قیمت و از سویی شرایطی که بر خودروسازان حاکم شده و کاهش تولید همگی
موجب افزایش نجومی حاشیه قیمت در بازار شده در حالی که تاکنون قیمت کارخانجات
تغییری نکرده است.
سبحانی فر همچنین در پاسخ به اینکه با
خروج شورای رقابت به عنوان نهادی فراقوهای و واگذاری قیمت گذاری به سازمان حمایت
به عنوان زیر مجموعه وزارت صمت آیا تضاد منافع صورت نخواهد گرفت؟ گفت: ممکن است
تضاد منافع بوجود آید، اما سازمان حمایت در این جریان چندان ذی نفع نیست و شاخصهایی
برای تعیین قیمت دارد و باید در این روند از هر دو بخش مصرف کننده و تولیدکننده
حمایت کند.
باید قیمت خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار
تعیین شود
در ادامه این برنامه حسن قرءیی نماینده
خودروسازان، با اشاره به اینکه باید قیمت خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار تعیین شود،
گفت: تنها کشوری در جهان که قیمت خودرو در آن توسط شورای رقابت تعیین میشود ایران
است ضمن اینکه در همه جای دنیا خودرو در انحصار چند جانبه است.
وی همچنین با مقایسه نظام تعرفهای
واردات خودرو در ایران با برخی از کشورهای دنیا عنوان کرد: تعرفه خودرو در ایران
چندان بالا نیست هم اکنون در هند تعرفه به علاوه موانع غیر تعرفهای ۳۶۲ درصد است
در بزریل ۲۱۰ درصد، مالزی ۱۹۵ درصد، اندونزی ۱۸۵ درصد و تایلند ۱۳۵ درصد است
بنابراین در هر کشوری که صنعت خودرو دارد به دلیل اینکه خودروسازی اشتغال زیادی
ایجاد میکند و ۶۰ صنعت دیگر را رونق میدهد کشورها از صنعت خودروی داخلی شان
حمایت میکنند و هیچ کجای دنیا کشوری را نمیتوان یافت که خودروسازی وجود داشته
باشد، اما نرخ تعرفه آن پایین باشد.
نماینده خودروسازان در این نشست، با
اشاره به اینکه بازار خودرو ایران رقابتی است، تصریح کرد: خودروسازی در ایران
انحصاری نیست و به لحاظ شاخصهایی که در حوزه بازار رقابت وجود دارد بازار خودرو
ما اختلاف فاحشی با دیگر کشورها ندارد.
وی تاکید کرد: هم اکنون در ایران
خودروسازان خصوصی داریم که ۳۹ درصد ارزش درآمدی صنعت خودرو نصیب آنها و ۶۱ درصد
از سهم در آمدی بازار نصیب دو خودروساز داخلی میشود.
قرءیی در پاسخ به تاثیر ممنوعیت واردات
خودرو در ایجاد بازار غیر رقابتی در ایران گفت:: در حال حاضر ممنوعیت واردات خودرو
تنها برای ثبت سفارشهای جدید است و از ابتدای امسال حدود ۲۰ هزار خودرو بر اساس
ثبت سفارشهای قبلی وارد کشور شده است.
نماینده خودروسازان همچنین با اشاره به
تاثیر رشد قیمت مواد اولیه در قیمت تمام شده خودرو اظهار کرد: افزایش قیمتی که در
سال ۹۰-۹۱ برای خودروسازان اتفاق افتاد به دلیل افزایش قیمت ارز از زیر ۱۰۰۰ تومان
به حدود ۲۴۰۰ تومان بود و قیمت مواد اولیه نیز به همین نسبت افزایش یافت، اما
خودروسازان تلاش کردند تا بازیابی قیمت کنند.
قرءیی با بیان اینکه در اینکه امروز
قیمت بسیاری از خودروهای داخلی در مقایسه با خودروهای خارجی قیمت تمام شده کمتری
دارند شکی نیست، افزود: به عنوان مثال در دنیا خودرو آلمانی زیر ۱۲ هزار یورو پیدا
نخواهید کرد به عنوان نمونه هم اکنون ارزانترین خودرو آلمانی ۱۲۰ میلیون است در
حالی پراید ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.
به زودی ۳ میلیون نفر به جمع بیکاران در
صنعت قطعه سازی افزوده میشود
همچنین در این برنامه رضا رضایی نماینده
قطعه سازان، با هشدار نسبت به تعطیلی ۱۰۰ کارخانه قطعه سازی و بیکاری ۲۰۰ هزار نفر
در صنعت قطعه سازی کشور گفت:: در صورتی که تا یک ماه آینده دولت و مسئولان اقدامی
انجام ندهند ۳ میلیون نفر به جمع بیکاران این صنعت افزوده خواهد شد.
وی با اشاره به نقش مهم صنعت خودرو در
اقتصاد ملی کشور اظهار داشت: در تمام دنیا صنعت خودرو و قطعه سازی صنعتی استراتژیک
محسوب میشود از این رو اولین تحریم آمریکا خودروسازی ایران بود چرا که دارای
اشتغال پایدار، تنوع، رقابت، کیفیت و صادرات است.
رضایی تصریح کرد: مساله اصلی در شرایط
کنونی افزایش قیمت خودرو نیست بلکه به روزرسانی قیمت خودرو است.
هر چه سریعترعوامل گرانی قطعه سازان
شناسایی شود
وی با اشاره به اینکه در یک بنگاه کسب و
کار از نظر مهندسی ۷۰ درصد یک محصول مواد اولیه و ۳۰ درصد سایر هزینهها است به
دلایل افزایش هزینه قطعه سازان پرداخت و افزود: متاسفانه از تحریمهای گذشته آسیب
پذیری قطعه سازان افزایش یافت ضمن اینکه بخشی از تامین نقدینگی خودروسازان نیز به
گردن قطعه سازان افتاد و با بحث پسا برجام نیز هزینهای دیگر بر این صنعت تحمیل شد
ودر نهایت با خروج آمریکا از برجام و به دنبال آن افزایش قیمت مواد اولیه و تامین
بخش عمدهای آن با ارز ۱۲ هزار تومان نیز هزینه مضاعف دیگری بر این قطعه سازان
وارد شد.
این قطعه ساز داخلی ادامه داد: پیشنهاد
ما این است که هر چه سریعتر عواملی را که باعث گرانی قطعه سازی کشور شده شناسایی
شود.
نماینده قطعه سازان افزود: در شرایطی که
نرخ ارز ۳ برابر و مواد اولیه تا ۴۸۰ درصد افزایش یافته قطعه ساز نمیتواند حتی یک
سوم قیمت تمام شده خود را از خودروساز دریافت کند آیا با این وضعیت میتواند سر پا
بایستد؟
رضایی با اشاره به افزایش بدهی
خودروسازان به قطعه سازان تاکید کرد: امروز قطعه سازان باید نقد مواد اولیه
خریداری کنند و زیر ۵۰ درصد هزینه قطعات تولیدی را به خودروساز تحویل دهند و ۶ ماه
بعد به زیر قیمت، باقی پولشان را پس بگیرند.
وی با توجه به قیمت چند برابری بسیاری
از کالاهای مصرفی در کشور تاکید کرد: باید در شرایط کنونی در خصوص زیان دهی
خودروسازان و قطعه سازان روشنگری شود.
پاردوکس ایجاد شده در خصوص قیمت خودرو /
سودهای میلیاردی که به جیب برخیها در بازار خودرو میرود
در بخش دیگری از این برنامه، سبحانی فر
عضو کمیسیون صنایع با اشاره به اینکه خودروسازان هزینه سربار بالایی دارند، افزود:
امروز خودروهای تولید با این سطح کیفیت بسیار گران هستند، زیرا با توجه به هزینههای
سرباری که در این شرکتها وجود دارد قیمتها افزایش یافته و درنهایت این هزینه از
جیب مصرف کننده خارج میشود.
وی با اشاره به پاردوکس ایجاد شده در
خصوص قیمت خودرو، گفت:: در شرایط فعلی که واردات ممنوع شده، تولید خودرو ۴۰ درصد
کاهش یافته و تقاضا وجود دارد و قیمت در حاشیه بازار افزایش یافته، متاسفانه
سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار دست روی دست گذاشته و به موضوع قیمت خودرو ورود
نمیکند و همزمان کسانی نیز سودهای میلیاردی از این بازار کسب میکنند در حالی که
قطعه ساز توان تولید ندارد و ناگزیر به اخراج کارگران است بنابراین باید وزارت صمت
و سازمان حمایت هر چه سریعتر وارد شود.
سبحانی فر اضافه کرد: باید سازمان حمایت
براساس شاخصها تعیین قیمت کند البته اینکه تولید کاهش پیدا کرده و قیمت بازار
افزایش یافته و باید قیمت کارخانه ۵ درصد زیر قیمت بازار تعیین شود درست نیست و
باید براساس شاخصهای عینی تولید و نه قیمت تمام شده با احتساب هزینههای سربار
تعیین قیمت شود.
در ادامه قره ئی نماینده خودروسازان نیز
با اشاره به اینکه تقریبا ۷۰ درصد قیمت تمام شده مواد اولیه است، افزود: با ارز
نیما و دلار ۹ هزار تومانی حتی اگر عدد ۶۰ درصد قیمت تمام شده را نیز مواد اولیه
درنظر بگیریم، مواد اولیه بیش از ۱۰۰ درصد گران شده است که برای افزایش قیمت خودرو
به اعداد بالاتر از ۲۵ تا ۳۵ درصد خواهیم رسید.
وی همچنین به گزارش مالی ۶ ماه اول
امسال، خودروسازان اشاره کرد و گفت:: در ۶ ماهه اول امسال خودروسازان ۵۵۰۰ میلیارد
تومان زیان کردند در واقع ۵۵۰۰ میلیارد تومان از سرمایه در گردش خودروسازان خارج
شده است.
زیان ۵۵۰۰ میلیارد تومانی خودروسازان و
سود ۱۰ هزار میلیارد دلالان از بازار خودرو
قرءیی با اشاره ارائه اطلاعات کامل
هزینههای تولید خودروسازان به سازمان حمایت تاکید کرد: البته ممکن است برخی از
خودروها ۵ درصد زیر قیمت بازار تعیین شود و برخی دیگر طبق فرمول باشد، اما عدد ۲۵
تا ۳۰ درصد برای افزایش قیمت درست نیست و خیلی بالاتر است.
وی تصریح کرد: با عدم اصلاح قیمتها فقط
خودروسازان ۵۵۰۰ میلیارد تومان زیان دیده و ۱۰ هزار میلیارد تومان دلالان در بازار
سود کرده اند.
همچنین رضایی نماینده قطعه سازان، در
ادامه با اشاره به اینکه نفس جامعه قطعه سازی به شماره افتاده است، گفت:: قطعه
سازی سرمایه ملی کشور است در حالی که امروز به دلیل مشکلات قیمتی هر روز مسائل این
صنعت بیشتر میشود به طوری که طی هفتههای اخیر بدهی خودروساز به قطعه ساز ۷-۸ هزار
میلیارد بالا رفته است.
وی تاکید کرد: حتی اگر امروز قیمت خودرو
افزایش یابد قطعه سازان نمیتوانند تولید کنند، چون ارزش پول پایین آمده است. یک
میلیارد دیروز معادل سه میلیارد امروز است.
رضایی در پایان خاطر نشان کرد: صنعت
خودرو و قطعه سازی نیاز به ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی دارد و چنانچه این رقم
تامین نشود از بین میروند.