درد مردم و بازاریان یکی است


بازاریان اسلام‌آباد غربی در گفت‌وگو با خبر گزاری  پاسداران فارس گفتند
درد مردم و بازاریان یکی است 11 آذر -97
درد دلا عتراضی واقعی مردم نه علیه یک جریان که کل رژیم ولایت فقیه است.
درسته اجناس در بازار به شدت گران شده، اما باید یادمون باشه بازاریان هم از خود مردم هستند و اگر گران می‌فروشند مربوط به سطح ملی است، البته تعدادی هم وجود دارند که در این میان از آب گل آلود ماهی می‌گیرند.
 به گزارش خبرگزاری فارس از اسلام‌آباد غرب، بحث گرانی و عدم توان خرید مردم به موضوع جذاب و کسل کننده‌ایی در بین مردم تبدیل شده، هر وقت سوار تاکسی میشی مدوام شکایت از گرانی و بازاره، هروقت تو جمعی نشستی ناخداگاه صحبت‌ها سمت گرانی و درد امروز مردم می‌ر‌ود، اما واقعا مشکل از کجاست؟.
اتحادیه‌ها و بازاریان به مناسبت هفته بسیج دور هم جمع شده بودند و هرکدوم از درد گرانی خودشون می‌گفتند، اما واقعا صدای درد آن‌ها کمتر از مردم نبود چون آنان نیز از همین مردم هستند.
* قیمت‌ها سلیقه‌ای شده است
خبرنگار فارس پای درد دل این قشر نشست که تجربه بازار در صورتاشون هویدا بود؛ رئیس اتحادیه لوازم التحریر فیلمبردار و عکاس در شهرستان اسلام‌آباد غرب نخستین نفری بود که  شروع به صحبت‌کردن کرد، و به واردان بنر و کاغذ از خارج از کشور اشاره کرد و اظهار داشت: قیمت‌ها امسال با نوسانات شدیدی روبه رو شد لذا قیمت مصوبی نداشتیم ، همین موضوع زمینه‌ساز مشکلاتی در بازار شد، الان واردات کاغذ از کشور چین سبب شده خیلی قیمت‌هابالا برود و بی‌توجهی به اجناس داخلی شکل بگیرد.
وی درخصوص راهکارهای پیشنهادی، افزود: محصولات باید در سطح ملی و در سطح شهرستان باشد، بحث واردات در وزارتخانه‌ها باید تصحیح شود قیمت متغیر چاپ بنر از ۱۰ هزار تومان تا 24 هزار تومان، همگی مشکل‌ساز است باید قیمت مناسبی باشد چون الان قیمت‌ها حالت سلیقه‌ای شده است.
رئیس اتحادیه آلومینیوم و ام.دی.اف شهرستان اسلام‌آباد غرب در ادامه، گفت: بیشتر جنس‌های شغل ما از پروفیل ام.دی اف، آلومینیوم جنس خارجی است و به‌خاطر اینکه ارز بالا رفته حالت بازار سیاه به خود گرفته است و بستگی به وجدان طرف مقابل دارد، با کمبود جنس دربازار روبه‌رو هستیم ما از تمام کشورها مانند چین و آلمان و ... جنس داریم.
وی افزود: تنوع یک مزیت در اقتصاد است که باید با تقویت محصول ایرانی همراه باشد، البته با حمایت از تولیدکننده تا ودستمان از خارج برای واردات کوتاه و کوتاه‌تر شود.
*صنعت نساجی یک صنعت ورشکسته است
رئیس اتحادیه پارچه‌فروشان این شهرستان مزیت اسلام آبادغرب را در این زمینه بهتر از کرمانشاه ارزیابی کرد و افزود: ارزان بودن جنس در این شهرستان فرصتی برای بهره‌برداری است، بیشتر جمعیت روستاهای اطراف شهرستان خرید خود را از بازار اسلام آبادغرب  انجام می‌دهند و چون بازار بزرگ‌تری نسبت به شهرستان‌های اطراف دارد مشتری دیگر شهرستان‌ها را هم به‌سوی خود جذب می‌کند.
وی با اشاره به ذائقه و سلیقه مردم در بحث پوشاک، افزود: صنعت نساجی ما یک صنعت ورشکسته است و سلیقه مردم بیشتر به سمت جنس ترک و خارجی است، بازار در دست جنس ترک‌ است و جنس ایرانی خریداری نمی‌شود.
وی به ترفند برخی از فروشندگان برای فروش پارچه به مشتری با توجه به اینکه ایرانی است آن را جنس ترک مهرفی می‌کنند اشاره و بیان کرد: کمبود پوشاک در بازار نداریم اماگران به فروش می‌رسد.
*کره زمین در محاصره لوازم خانگی سامسونگ است
رئیس اتحادیه لوازم خانگی شهرستان اسلام‌آباد غرب کره زمین را در محاصره سامسونگ دانست و گفت: علت حمایت نشدن کارخانه به حمایت نکردن از تولید داخل برمی‌گردد و چندان سعی بر اعتماد به محصول داخلی نمی‌شود.
اشاره به ضرر وزیان دست‌فروشان در مورد گرانی میوه‌ها از محوری‌ترین گفته‌های رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار اسلام‌آباد غرب در گفت‌وگو با فارس بود، وی معتقد بود، اگر جلوی صادرات میوه را بگیرند شاهدارزانی خواهیم شد، چرا که تولید میوه امسال نسبت به سال گذشته هیچ تفاوتی نداشته است.
وی کمبود کود، آب ، وسایل کشاورزیو ... را دلیل گرانی میوه و محصولات کشاورزی داخلی دانست و افزود: کالایی که حاصل دسترنج  خودمان است به علت عدم پشتیبانی و حمایت برای تولید و فروش در داخل به مشکل برمی‌خورد.
*کمبود شدید روغن و آرد مخصوص قنادی داریم
اتحادیه قنادی و شیرینی این شهرستان نیز مواداولیه قنادی را بیشتر خارجی دانست و گفت: در حال حاضر ما ۵۰ الی۶۰ نوع قلم مواد قنادی داریم که فقط 2 قلم از این تعداد ایرانی است و ۹۵‌ ددرصد مصرف ما خارجی است و کمبود شدید روغن و آرد مخصوص قنادی داریم
وی ادامه داد: آرد را باید از شهرستان‌های دیگر وارد کنیم و الان کارخانه‌های شهرهای دیگه به ما می‌گویند از آرد کارخانه شهر خود استفاده کنید و این در صورتی است که آرد استان ما به‌درد شیرینی نمی‌خورد، آرد مخصوص شیرینی را از شهرستان اندیمشک و گرگان که کیفیت بالاتر دارد استفاده می‌کنیم.
خسارت بارش باران به منازل قلعه چنعانپس از بارش باران پاییزی در روستای قلعه چنعان ازتوابع شهرستان کارون به برخی از منازل مسکونی خسارت قابل توجه وارد شد.روستای قلعه چنعان در جنوب شرق اهواز و در کنار شرکت صنایع فولاد خوزستان قرار دارد ولی در محرومیت زندگی می کنند.عکس: فاطمه رحیماویان