گزیده ها قسمت پنجم

گزیده ها قسمت  پنجم  12 آذر-97
امروز قیمت یورو در صرافی‌های دولتی ۱۳۱۷۰ تومان اعلام شده است که نسبت به دیروز ۴۳۰ تومان افزایش داشته است. البته یورو از مردم ۱۳ هزار و ۵۰ تومان خریداری می‌شود.
شعب منتخب بانکی امروز قیمت فروش ارز مسافرتی را بدون کارمزد ۱۳ هزار و ۴۳۰ تومان اعلام کرده اند.

به گزارش تسنیم، شعب منتخب بانک‌های ملی، تجارت، ملت، سامان و پارسیان که مسئولیت فروش ارز مسافرتی به مردم را برعهده دارند، روزانه بعد از دریافت نرخ ارز از سوی بانک مرکزی توزیع ارز به مسافران را آغاز می‌کنند.

قیمت فروش ارز مسافرتی روزانه بعد از ساعت ۱۱ صبح به شعب منتخب اعلام و بعد از آن فروش ارز مسافرتی در بانک‌های عامل آغاز می‌شود. گفتنی است، تجربه هفته‌های اخیر نشان داده که فروش ارز مسافرتی در شعب محدود است و روزانه این شعب به تعداد مشخصی از مسافران می‌توانند ارز بفروشند.

شعب منتخب فروشنده ارز مسافرتی در نظام بانکی فروش ارز مسافرتی را طبق روال روز‌های قبل، بعد از ساعت ۱۱ آغاز کرده و به مسافران یورو را با قیمت ۱۳ هزار و ۴۳۰ تومان و ۳ ریال می‌فروشند که با احتساب کارمزد ۷ در هزار به رقمی حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان می‌رسد. نرخ امروز نسبت به روز گذشته با افزایش ۴۳۹ تومانی همراه بوده است.

گفتنی است، امروز قیمت یورو در صرافی‌های دولتی ۱۳۱۷۰ تومان اعلام شده است که نسبت به دیروز ۴۳۰ تومان افزایش داشته است. البته یورو از مردم ۱۳ هزار و ۵۰ تومان خریداری می‌شود.

با اعلام قیمت امروز فروش ارز مسافرتی در شعب منتخب بانکی و البته آغاز معاملات صرافی‌های دولتی، مشخص شد که امروز قیمت فروش یورو مسافرتی گران‌تر از فروش یورو در صرافی‌های دولتی است.

مسافران خارج از کشوری که اسناد و مدارک خواسته شده را به شعب بانک‌های عامل ارائه کنند می‌توانند برای کشور‌های همسایه و مشترک‌المنافع حداکثر ۵۰۰ یورو و برای سایر کشور‌ها تا ۱۰۰۰ یورو خریداری کنند.

براساس سیاست جدید بانک مرکزی که از روز ۱۸ شهریورماه آغاز شده، ارز پرداختی به مسافران یورو است و دلار به متقاضیان پرداخت نمی‌شود. طبق بخشنامه بانک مرکزی تامین و پرداخت ارز مسافرتی (به صورت اسکناس) از طریق بانک‌های ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان به نرخ بازار بلامانع است.

بر این اساس بانک‌ها مجازند از محل ارز‌های خریداری شده و با تامین اسکناس از محل منابع خود، نسبت به فروش و پرداخت ارز مسافرتی به نرخ بازار در سطح شعب داخل شهر با اخذ مدارک مثبته از قبیل: گذرنامه معتبر، بلیط مسافرت هوایی، ویزای کشور مقصدـ در مورد کشور‌هایی که نیاز به ویزا دارند اقدام کنند.

همچنین لازم است مدارک مزبور به منظور نظارت بازرسان بانک در سوابق نگهداری شود و اخذ تعهد کتبی از متقاضی مبنی بر خرید ارز صرفاً از یک منبع اعم از بانک و یا صرافی مجاز معتبر الزامی است.

پوتين: در حل بحران سوريه بايد موضع تهران و دمشق را هم در نظر گرفت
رئيس جمهور روسيه در پايان نشست گروه 20 گفت براي حل بحران سوريه بايد مواضع تهران و دمشق را نيز در نظر گرفت.
«ولاديمير پوتين» رئيس جمهور روسيه شنبه شب بار ديگر بر نقش ايران و دولت سوريه در فرآيند حل بحران سوريه تاكيد كرد و گفت بايد اين مسئله را در نظر داشت.
به نوشته خبرگزاري «اينترفكس»، پوتين كه در پايان نشست گروه 20 در شهر «بوينس آيرس» آرژانتين در جمع خبرنگاران صحبت مي كرد، گفت: «حل بحران سوريه، نيازمند آن است كه مواضع تهران و دمشق هم در نظر گرفته شود
رئيس جمهور روسيه به همكاري اين كشور با تركيه نيز اشاره كرد و گفت او و «رجب طيب اردوغان» رئيس جمهور تركيه در هر فرصتي كه دست دهد، درباره حل و فصل بحران سوريه گفت وگو مي كنند.
به گزارش فارس ايران، روسيه و تركيه از پارسال تلاشي مشترك براي حل بحران سوريه آغاز كرده اند كه تاكنون به برقراري آتش بس در بخش هاي گسترده اي از سوريه منجر شده است. قرار است طي اين روند كه به «روند آستانه» معروف شده، كميته اي براي تدوين قانون اساسي جديد سوريه تشكيل شود
سه كشور هفته گذشته در نشستي كه در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد، بار ديگر بر لزوم حل و فصل سياسي بحران سوريه همزمان با ادامه مبارزه با تروريسم در اين كشور، تاكيد كردند.
خبر ويژه 
هر وقت با مفسدي برخورد شد جنجال كردند كه استيو جابز است!
يك نماينده مجلس، متهم فساد 3 هزار ميلياردي را سند درستي حرف هاي ظريف دانست.
يوسفيان ملا كه عكس دست بوسي وي به هنگام حضور رئيس جمهور در مجلس، حرف و حديث هاي فراواني را موجب شد، در دفاع از ظريف به ايلنا گفته است: هر عدد و رقمي كه در كشور براي كالاي فاسد، قاچاق و غيرقانوني رد و بدل مي شود، پول كثيف و نجس است و بايد به اصطلاح شسته شود. براي مثال در پياده روي يكي از خيابان هاي تهران يك بسته هروئين به معتادي فروخته مي شود؛ هزينه اين ماده مخدر همان پول كثيف است. هر سارقي كه مال مسروقه را مي فروشد، پولش كثيف است. آيا در كشور ما اين اتفاقات به وقوع نمي پيوندد؟! چند ميليارد در روز براي مواد مخدر در كشور پول مبادله مي شود؛ همين طور ربا حرام است؛ آيا ربا در كشور ما صورت نمي پذيرد؟
وي ادامه داد: سه هزار ميلياردي كه امير منصور آريا به خاطرش اعدام شد مگر پول ناسالم ناشي از اختلاس و رشوه نبود؟!  اينطور نيست كه آدرس دقيق بدهند كه چه كسي يا چند نفر در كشور پولشويي مي كنند. من مي توانم ساعت ها براي شما از پول هاي ناسالم رد و بدل شده در كشور صحبت كنم.
يوسفيان ملا گفت: آقاي ظريف صحبت نادرستي نكرد كه حالا از او آدرس خواسته اند. من مي توانم آدرس همه پولشويي ها را به نمايندگان بدهم؛ اسامي همه قاچاقچياني كه ميلياردها پول كثيف در اين كشور مبادله مي كنند. كسي وجود دارد كه بگويد اين پول ها كثيف نيست؟
درباره اظهارات توام با مغالطه اين نماينده بايد يادآور شد؛  محل بحث و اعتراض درباره وجود يا فقدان تخلفات مالي و مشخصا پولشويي نيست، بلكه اولا ادعاي پولشويي گسترده و سازمان يافته در مقياس هاي 30 هزار ميليارد توماني مطرح شده، ثانيا نهادهاي فرهنگي منتقد عملكرد وزارت خارجه متهم به پولشويي شده اند. ثالثا چنين القا شده كه براي مبارزه با اين مفاسد بايد عضو FATF و CFT (كنوانسيون مبارزه با تامين مالي تروريسم!) شد. در واقع تلاش شده  با آميزه اي از تحريف، مغالطه، فرار به جلو و الصاق  موضوعات بي ربط به هم، سوءتدبيرهاي پرخسارت وزارت خارجه و دولت كتمان شود.
سوال اين است كه آيا امثال مه آفريد خسروي و اخلالگران سكه و ارز محاكمه و اعدام نشدند و اموال آنها مصادره نشد؟ چه كساني مخالف نوع اين مجازات با مفسدان بوده و عليه آن جنجال كرده اند؟ چه كساني گفتند امثال مه آفريد خسروي و شهرام جزايري، كارآفرين هاي نمونه و نابغه در حد استيو جابز هستند؟ كدام محافل با پولشويان نشان داري مثل جزايري و مهدي هاشمي پيوند ارگانيك دارند؟
از سوي ديگر بايد پرسيد متهم اول مفاسدي مانند رانت واگذاري 18 ميليارد دلار ارز 4200 توماني (رانت 150 هزار ميليارد توماني) رشوه ها  و مفاسد نفتي در قراردادهاي كرسنت و استات اويل و توتال، يا عدم شفافيت در معاملات و ماليات كه موجب مفاسدي نظير فرار مالياتي و قاچاق و پولشويي مي شود، كيست؛ جز دستگاه هاي دولتي ذي ربط؟!  به جاي مواخذه اين دستگاه ها، دولت و وزارت خارجه مدعي بحث مي شوند و آخر سر هم به دشمنان تحريمي ملت ايران گرا مي دهند تا بهانه جويي هاي تازه را ترتيب دهند؟!
و بالاخره  اينكه اگر امثال آقاي يوسفيان ملا صداقت دارند و پولشوياني را مي شناسند، بايد تا به حال اسناد و مدارك آنها را تحويل دستگاه قضايي مي داده اند. بنابراين اگر راست مي گويند، خيانت كرده و از مجرمان با لاپوشاني حمايت كرده اند و اگر دروغ مي گويند و به وظيفه تملق در قالب وكيل الدولگي عمل مي كنند، كه اين هم خيانت جداگانه اي است.
خبر ويژه 
شعبده بازي حلقه بسته سياسي با نام زنان!
شعارهاي اصلاح طلبي اين روزها بيشتر از گذشته در معرض چالش قرار مي گيرد. شعار حمايت از زنان يكي از همين موارد است كه البته اگر با ذره بين به طور واقع بينانه به آن نگاهي بيندازيم، ويتريني و نمايشي بودن آن را به خوبي مشاهده مي كنيم.
تا قبل از تصويب و اعمال قانون «منع به كارگيري بازنشستگان» موضوع  پير و كهنه بودن ساختار سياسي مطرح مي شد اما اجراي اين قانون به وضوح اين معضل مديريتي را در سراسر كشور و خصوصا در حلقه هاي بالايي مديريتي و سياسي كشور نشان داد. زنان نيز از اين مشكل مبرا نبوده اند و تقريبا حضور چشمگيري  از زنان كهن سال در ساختار دولتي ديده مي شود كه بعضا سابقه طول و درازي در حوزه مديريت دارند.
اخيرا «شهيندخت مولاوردي» در استعفانامه اي كه بالاجبار بعد از اعمال قانون منع به كارگيري بازنشستگان نوشت، از رئيس جمهور خواست تا با جدايي وي از دولت موافقت كند.
پس از اين استعفانامه زنان اصلاح طلب كه البته حلقه بسته مديريتي  را تشكيل مي دهند، دست به تمجيد و حتي مرثيه سرايي براي جدايي مولاوردي از دولت زدند.
«الهه كولايي»، در اين باره نوشت: «آه از نهاد جامعه مدني و مدافعان حقوق بشر برآمد. كناره گيري تاسف انگيز خانم مولاوردي، نسنجيده و نارسا بودن قانون جديد جلوگيري از ادامه كار بازنشستگان را آشكارتر ساخته است
«معصومه ابتكار»، معاون زنان و خانواده رئيس جمهور هم گفته است: «اصلاح قانون ممنوعيت به كارگيري بازنشستگان، نيروهاي ارزشمندي را از دولت جدا كرد. از بهترين، پرتلاش و شايسته ترين آنها خانم شهيندخت مولاوردي است
اين اظهارات در حالي است كه چندي قبل «فاطمه دانشور» فعال اصلاح طلب از حلقه بسته مديريتي جريان اصلاحات در حوزه زنان خبر داد و گفت: «زماني هم كه آقاي روحاني مي خواهد از زنان در سطوح بالاي مديريتي استفاده كند، متاسفانه ما يك دايره بسيار محدود زنان را داريم كه از دوره هاي مختلف رياست جمهوري تحت عنوان مشاورين زن در كنار رئيس جمهورهاي مقاطع مختلف بودند. اينها گروه هايي را دارند كه يك گروه معدود چند نفره مي شوند. در نهايت هيچ زن ديگري را در جمع خود راه نمي دهند. متاسفانه زنان ما بايد از اين مجرا عبور كنند كه در نهايت نيز زنان توانمند ما نمي توانند از آن عبور كنند چون اين عده محدود از زنان، ساير زنان توانمند را قبول ندارند».
بايد اين سوال را پرسيد كه نتيجه شعار و بازي با احساسات و گرم كردن تنو ر هيجانات زنانه در ساختارهاي سياسي چيست؟ چرا در جريان اصلاح طلب كه ادعاي حمايت از زنان را همواره مطرح مي كند  تنها معدود زنان آن هم كهن سالي ديده مي شوند كه از دوره اصلاحات در 20 سال قبل بوده اند و حالا با اين حمايت ها جاي پاي خود را سفت تر كرده اند. از سوي ديگر چرا چهره هاي جديد زنانه در اين راستا ديده نمي شود.
چهره هاي معدودي هم كه در اين وادي راه پيدا كرده اند تنها از خاصيت و امتياز ويژه «ژن خوب» بودن بهره مند هستند كه عملكرد ضعيف آنها داد بدنه اصلاح طلب را درآورده است. از «فاطمه حسيني» د ختر صفدر حسيني گرفته تا «فاطمه ذوالقدر» فرزند مصطفي ذوالقدر و... نام اين افراد را مشاهده مي كنيم. قبيله گرايي يكي از تناقضات طيف مدعي اصلاح طلبي است.