گزیده خبرهای 4 دی – 96 قسمت -2

گزیده خبرهای 4 دی – 96 قسمت -2
در نامه اي به دولت ترامپ، 24 نماينده جمهوري خواه آمريكا ايران را به نقض برجام متهم كردند
بيست و چهار نماينده جمهوري خواه آمريکا در نامه اي به مقام هاي ارشد اين کشور، ايران را به دست کم هشت مورد نقض بر جام متهم کردند.
    «لي زلدين» عضو جمهوري خواه مجلس نمايندگان آمريکا به همراه 23 نماينده ديگر کنگره در نامه اي خطاب به «رکس تيلرسون» وزير خارجه، «جيمز متيس» وزير دفاع و «مايک پومپئو» رئيس سازمان سيا مدعي دست کم هشت تخلف ايران در برنامه جامع اقدام (برجام) شده و از اين سه مقام خواستند نظر خود را درباره اين موارد اعلام کنند.

     در بخشي از اين نامه آمده است:«به دنبال اجراي برجام از تاريخ 16 ژانويه 2016، رژيم ايران نه تنها «روح» توافق بلکه «متن» آن را در موارد متعددي نقض کرده است. به طوري که آژانس بين المللي انرژي اتمي در فوريه و نوامبر 2016 به دو مورد از تخلف هاي ايران اذعان کرده است».

    اين نمايندگان ايران را به توليد بيش از حد مجاز سانتريفيوژهاي پيشرفته، تلاش براي خريد فيبر کربن متهم کرده و ضمنا مدعي شده اند تاکيد ايران بر مخالفت با بازرسي از مراکز نظامي، نقض توافق هسته اي است.

    به گزارش فارس، در خاتمه اين نامه آمده است: «اين نامه را نوشته ايم تا ببينيم که آيا سازمان ها و ادارات زيرمجموعه شما اطلاعاتي در اختيار دارند که اين نقض ها را تائيد کند، يا نه. از شما مي خواهيم هرگونه اطلاعات مشابه يا هر طرحي که دولت براي پاسخ به موارد نقض دارد، به ما ارائه کنيد».

    اين ادعاي جديد در حالي بيان شده که آژانس بين المللي انرژي اتمي تا اين لحظه ۹ بار پايبندي ايران به برجام را به صراحت تاييد کرده است. «جفري فلتمن» معاون آمريکايي دبيرکل سازمان ملل هفته گذشته در ابتداي جلسه شوراي امنيت سازمان ملل درباره توافق هسته اي، با اشاره به گزارش هاي آژانس بار ديگر پايبندي ايران به برجام را تائيد کرد و گفت آژانس تنها مرجع تشخيص پايبندي ايران به اين توافق است.
خبر ويژه 
روايت نماينده حامي دولت از گاف هاي لايحه بودجه 97
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس مي گويد تيم نوبخت دنبال اقتصاد مقاومتي نيستند و افزايش قيمت ها، نگراني هايي را ايجاد کرده است.
    بهروز نعمتي که از طيف نمايندگان حامي دولت در مجلس به شمار مي رود و در مثبت نمايي برجام نقش آفرين بود، ضمن سخناني در دانشکده مديريت دانشگاه آزاد تهران گفت: ما در پيشنهادي که تيم آقاي نوبخت براي بودجه سال 97 ارائه کرده، بودجه عملياتي نمي بينيم و ارکان مختلف بودجه ايراداتي دارد که بايد در کميسيون هاي تخصصي و کميسيون تلفيق چکش کاري شود

    به گزارش ايسنا، وي در سمينار نظام بودجه ريزي گفته است: بودجه 97 در خيلي از موضوعات نتوانسته نيازهاي کشور را درنظر بگيرد. بودجه 300 هزار ميليارد توماني کشور از دو بخش اصلي تشکيل شده؛ يکي حقوق، دستمزد و هزينه هاي دولت که 195 هزار ميليارد تومان درآمد خالص براي اين کار گذاشته شده که هم شامل درآمدهاي نفتي و هم درآمدهاي مالياتي است که 128 هزار ميليارد تومان است اما مابقي کارهايي که بايد انجام شود به اتفاقات و حوادث آينده موکول شده است.

    وي با بيان اينکه «اعتبار 65 هزار ميليارد توماني اشتغال در بودجه 97 موکول به ساير درآمدها و صندوق توسعه ملي شده است»، تصريح کرد: من چشم انداز خوبي براي بودجه سال 97 نمي بينم، ضمن اين که اين بودجه گاف هاي شديدي هم دارد.

    نعمتي گفت: رئيس جمهور مي گويد بنزين دوهزار تومان مي شود و وزير مي گويد سرجمع قيمت سوخت دوهزار تومان خواهد شد. يعني نهايتا بنزين 50 درصد گران مي شود البته عده اي مي گويند فوب خليج فارس چهارهزار تومان است ولي مگر درآمدهاي ما ارزي است.

    وي با بيان اين که «نگاه بودجه، نگاه اقتصاد مقاومتي نيست»، گفت: در دوره قبل مجلس کميسيون ويژه اي به همين منظور تشکيل شد و کارهاي خوبي درمورد اقتصاد مقاومتي انجام شد اما دولت هنوز آيين نامه ها را صادر نکرده يعني مجموع تيم آقاي نوبخت دنبال اقتصاد مقاومتي نيستند.

    سخنگوي هيئت رئيسه مجلس با بيان اينکه تحولات در حوزه بودجه ريزي بايد به سمت انتفاع مردم باشد، خاطرنشان کرد: مجموعه هايي که در اختيار دولت است مثل شستا يک خط هم درباره آنها نيامده که بايد برايشان چه کار کنيم فقط به صورت لفظي مي گويند که بايد واگذار شوند ولي در عمل کاري نمي شود، اگر اين اتفاق مي افتد خصولتي ها وارد عمل مي شوند.

    نعمتي درباره موضوع هدفمندي نيز گفت: کسي که بايد از بودجه دفاع کند مي گويد بانک اطلاعاتي براي حذف يارانه ندارم ولي مستمري بگيران کميته امداد و بهزيستي مشخص هستند، يادمان باشد خيلي افراد جامعه افراد آبرومندي هستند که حتي به اين دو نهاد براي دريافت کمک مراجعه نمي کنند.
خبر ويژه 
3/5 
برابر شدن بدهي دولت ابر چالشي كه دستيار روحاني نمي بيند
دستيار ارشد روحاني در حالي از ابرچالش هاي اقتصادي مي گويد که بدهي هاي کلان دولت عقلا را نمي بيند.
    روزنامه رسالت در يادداشتي به قلم محمدکاظم انبارلويي نوشت: روحاني دولت را از احمدي نژاد با 200 هزار ميليارد بدهي تحويل گرفت. امروز گفته مي شود اين بدهي تا پايان دي ماه 95 بيش از 700 هزار ميليارد تومان است.

    پيمانکاران بخش خصوصي مي گويند 55 هزار ميليارد تومان از دولت طلب دارند؛ وزارتخانه هاي نيرو، راه و شهرسازي و نفت جزء بدهکارترين وزارتخانه ها به پيمانکاران هستند. سپاه هم 23 هزار ميليارد تومان از بابت اجراي 2500 پروژه عمراني اعم از نفت و گاز و آب و نيروگاه و بنادر و سازه هاي ساحلي و فراساحلي از دولت طلب دارد.

    وزير نيرو اسفند سال گذشته گفته بود فقط ما به پيمانکاران در بخش برق 24 هزار ميليارد تومان بدهي داريم. مديرعامل شرکت ملي نفت ارديبهشت همين سال رقم بدهي شرکت ملي نفت را 162 هزار ميليارد تومان ذکر کرد! شهرداري تهران مدعي است دولت به آنها 10 هزار ميليارد تومان بدهي دارد.

    بانک مرکزي هم مدعي است آخرين بدهي دولت به سيستم بانکي 220 هزار ميليارد تومان است. وزارت بهداشت هم معتقد است دولت از بابت اجراي طرح تحول سلامت 20 هزار ميليارد تومان بدهکار است.

    مسئولان سازمان تامين اجتماعي هر از چندي از بدهي دولت به اين سازمان سخن مي گويند و آخرين رقم بدهي دولت به سازمان را 150 هزار ميليارد تومان ذکر کرده اند. دولت با اين بدهي ها چه مي خواهد بکند؟ در حالي که بودجه عمومي دولت در سال 97 کمي بيش از 400 هزار ميليارد تومان است. با بدهي 700 هزار ميليارد توماني چطور مي خواهد چرخ اقتصاد کشور را بچرخاند؟ آيا با اين بدهي مي توان اميدوار بود اصلاً چرخي خواهد چرخيد؟

    دولت در اولين گام بايد تکليف رقم دقيق اين بدهي ها را مشخص کند. چون هر نهادي يک رقمي را مي گويد که با ارقام ديگر تفاوت زيادي دارد. سازمان حسابرسي بايد دقيقاً مشخص کند رقم دقيق بدهي دولت چقدر است و تقويم درست آن براساس اسناد مثبته چيست؟

    در مجلس، ديوان محاسبات بايد به کمک دولت بيايد، رقم دقيق بدهي ها را به عنوان بازرس مستقل تعيين و تقويم نمايد. برخي از اين ادعاها درست به نظر نمي رسد بويژه آنکه جريمه ديرکرد هم جزء ادعاهاي آنان است.

    دومين کنفرانس اقتصاد ايران به همت آقاي دکتر مسعود نيلي، مشاور اعظم و ويژه رئيس جمهور برگزار شد. مسئولان و اقتصاددانان بزرگ کشور در مورد ابرچالش هاي بزرگ اقتصادي کشور سخن گفتند اما کسي نگفت در مورد اين بدهي هاي کمرشکن چه بايد کرد و راه برون رفت از بحران بدهي هاي دولت چيست؟ نيلي همواره از ابرچالش هاي اقتصاد ايران سخن مي گويد اما بدهي هاي دولت در فهرست ابرچالش هاي ايشان ديده نمي شود! واقعاً موضوع بدهي هاي دولت يک چالش جدي اقتصاد نيست؟
خبر ويژه 
ديروز ماشين راي بودند اما حالا كه پشيمان شده اند دسيسه گرند؟
خاتمي چگونه ورزشکاران و هنرمندان را که تا ديروز نخبه خوانده مي شدند، به خاطر ابراز پيشماني از راي به روحاني «دسيسه گر» مي خواند.
    جهان نيوز ضمن طرح اين پرسش نوشت: «دسيسه است»، «سلبريتي ها از سياست چيزي نمي فهمند»،«سلبريتي ها حق اظهار نظر ندارند» «پشيمان ها جوگير هستند»، «پشيمان ها و سلبريتي ها کم اطلاعي و درک نادرست خود از سياست را اثبات و اعلام کرده اند» و... فهرستي از واکنش هاي خاتمي و ديگر ياران اصلاح طلبش در مواجهه با «موج پشيمان هستيم» است که برخي از چهره هاي مشهور فوتباليست و هنرمند آغازگر آن در شبکه هاي اجتماعي بودند.

     در همين حال، همزمان با موج پشيماني از راي به روحاني و انتقاد فراگير مردمي به عملکرد دولت روحاني، سيدمحمد خاتمي رئيس دولت اصلاحات حمايت خود از حسن روحاني را اعلام کرد و گفت اين موج تخريبي به وجود آمده را هدفمند و دسيسه اي برنامه ريزي شده مي دانيم.

    در همين حال، محمدعلي ابطحي رئيس دفتر خاتمي نيز در يادداشتي که روزنامه شرق آن را منتشر ساخت با اذعان به اينکه مشکلات اقتصادي از جمله رکود سرجاي خود باقي است با اشاره به اينکه مشکل جديدي به مشکلات سابق اضافه نشده است پشيماني برخي حاميان ديروز روحاني را جوگيري دانست!

    پيش از اين، عباس عبدي هم پشيمان ها را ناآگاه نسبت به سياست معرفي کرد و در همين راستا نوشت: کساني که مي گويند از راي خود پشيمان شده اند، بيش از آنکه بدذاتي يا ناتواني راي گيرنده را اثبات کنند، کم اطلاعي و درک نادرست خود از سياست را اثبات و اعلام کرده اند.

    از سوي ديگر روزنامه اصلاح طلب اعتماد نيز با حمله به سلبريتي ها نوشت: كسي كه كارش سياست نيست و چم وخم اين كار را نمي فهمد به چه دليل بايد حرف سياسي بزند؟ اگر كسي هنرپيشه خوبي است يا در زمين فوتبال مي درخشد به چه دليل بايد درباره سياست هم نظر بدهد؟

    اما سوال اساسي اينجاست که چرا خاتمي «موج پشيمان هستم» را که اتفاقا به صورت ناگهاني و با انتقاد چهره هايي همچون علي کريمي و مهدي فخيم زاده و ديگر سلبريتي ها آغاز شد را دسيسه مي خواند؟ آيا از ديد او اين چهره ها دسيسه گر هستند يا ابزار دسيسه گري؟ چگونه کساني که تا ديروز هنرمند و ورزشکار قهرمان و نخبه از طرف خاتمي و ديگر اصلاح طلبان خوانده مي شدند اينک دسيسه گر هستند؟ آيا مگر غير از اين است که اين چهره ها تنها جرمشان امروز همسو نبودن سياسي در اين مقطع زماني با خاتمي هست؟ به تعبير دقيق تر اين سلبريتي ها اگر موافق سياسي نباشند حتما دسيسه گر يا ابزار دسيسه هستند. البته باز هم تعبير دقيق تر آن است که خلاف حرکت اصلاح طلبان دسيسه گري است و هر نوع نقد کردن هم خلاف سياست گذاري اصلاح طلبان نزديک به خاتمي نيز توطئه گري و يا حداقل ابزار دسيسه شدن خواهد بود.

    گفتني است، هشتگ «پشيمان هستيم» پس از آنکه چهره هاي هنري و ورزشي همانند مهدي فخيم زاده، نويد محمدزاده، مهدي پاکدل و علي کريمي که طي روزهاي گذشته از راي خود به روحاني در انتخابات 29 ارديبهشت اعلام پشيماني کردند، به صورت گسترده در فضاي مجازي مورد استقبال قرار گرفت