نگاه بازجویانه اوین نامه ی به ديروزنامه هاي زنجيره اي جناح رقیب

نگاه بازجویانه اوین نامه ی کیهان سرباز شریعت نداري به ديروزنامه هاي زنجيره اي جناح رقیب 6 دی – 96

انتظار اينکه رئيس جمهور به وعده هايش عمل کند غيرواقعي است
    سرويس سياسي- در حالي که موج پشيماني از راي به روحاني به جنبشي همه گير در جامعه تبديل شده است، طي روزهاي اخير ارگان مطبوعاتي دولت به تکاپوي ويژه اي براي به حاشيه بردن اين موج افتاده است!

    روزنامه ايران ديروز به نقل از فردي که او را کارشناس سياست خارجي ناميد نوشت: «اينکه توقع داشته باشيم روحاني بتواند به تمامي شعارهاي انتخاباتي عمل کند، انتظار غيرواقعي است. زيرا مي دانيم که اداره و مديريت کشور تنها حاصل اراده رئيس جمهوري نبوده و نيست

    گفتني است مهم ترين دليل براي راي دادن به يک نامزد بخصوص در انتخابات رياست جمهوري وعده ها و برنامه هاي او است، زماني که فردي در انتخابات وعده اي مي دهد و پس از اجرايي نشدن آن وعده ها و برنامه ها از ريشه سخن گفتن از آن ها را تکذيب کرده و يا مي گويد وظيفه اي در اين زمينه نداشته است جز توهين به افکار عمومي چه معنايي مي تواند داشته باشد؟!

            
اروپا حامي برجام است ولي بايد درباره موشک هايمان مذاکره کنيم!
    روزنامه زنجيره اي شرق در يادداشتي به حفظ برجام با مساعدت اروپا پرداخت و نوشت: «مواضع اروپا اعم از اتحاديه اروپا يا کشورهاي مهم عضو آن در چند ماه گذشته به خوبي نشان داده در مقابل زياده خواهي و تندروي دونالد ترامپ، تمام قد ايستاده اند و از هيچ تلاشي براي تحکيم برجام فروگذار نکرده اند

    شرق در ادامه موضوعات غير هسته اي از جمله نظامي و حقوق بشر را نيازمند مذاکره دانسته و مي نويسد: «اين به اين معنا نيست که اروپا در موارد ادعايي ديگر مثل آزمايش موشکي يا مقوله حقوق بشر ايران يا نقش ايران در خاورميانه بدون هيچ بحثي حمايت به عمل آورد، بلکه در اين موضوعات، اروپا به تفکيک مواضع خود را دارد و هرگونه تعديل آن نيازمند مذاکره با ايران است

    در ادامه اين يادداشت نويسنده تاکيد کرده است: «برجام آلترناتيو يک تعرض نظامي به ايران بوده و هست و از نگاه امنيت ملي کشور بايد در حفظ توافق هسته اي بيش از اروپايي ها، مجدانه بكوشد

    پس از تصويب توافق هسته اي موسوم به برجام نه تنها تحريم هايي که قرار بود از روز اول برداشته شوند از بين نرفتند که بر ميزان آنها روز به روز نيز افزوده شد، با روي کار آمدن ترامپ روند نقض برجام از سوي آمريکا که پيش از آن و در دولت اوباما شروع شده بود تشديد گرديد و در اين ميان روزنامه هاي زنجيره اي به عنوان بزک کنندگان برجام به اروپا دل بستند!

    در اين ميان آنچه که عجيب به نظر مي رسد آن است که روزنامه هاي زنجيره اي خود اذعان دارند که در تحليل نهايي اروپا همان مسيري را مي رود که آمريکا در پي آن است و نمي شود به برگه اروپا در اجراي برجام اميدي واهي داشت ولي با اين وجود هر از گاهي تحليل هاي پيشين خود در اين زمينه را فراموش کرده و دچار تناقض گويي مي شوند.

    سوالي که روزنامه هاي زنجيره اي و بزک کنندگان برجام به آن نمي پردازند آن است که در نزديک به دو سال گذشته هيئت هاي اروپايي فراواني که به ايران آمده و رفته اند کدامين توافق را به سرانجام رسانده و عملي ساخته اند؟!

    نکته ديگر اين که مدعيان اصلاحات در ماه هاي گذشته به دنبال نااميدي از اجرايي شدن برجام و نيز نقش آن در وضعيت اقتصادي کشور همزمان با دل بستن به اروپا به فکر برجام هاي مکمل افتاده اند، آنان به صراحت از مذاکره پيرامون قدرت نظامي کشور و نيز حقوق بشر با اروپا سخن مي گويند بي آنکه به اين سوال پاسخ دهند برجام هسته اي به چه سرانجامي رسيده است که از مذاکره درباره قدرت نظامي کشور و نيز موضوعات حقوق بشري به دنبال نتايج بهتر از آن هستند؟!

     و در پايان به اين بخش از نوشته منتشر شده در روزنامه زنجيره اي شرق بايد پرداخت که برجام جلوي حمله نظامي به ايران را گرفت، اين ادعا به عيان در سال هاي گذشته از سوي مدعيان اصلاحات براي ايجاد رعب و وحشت در جامعه پيش گرفته شده است، آنان سياست هاي سازشکارانه و خلاف مصالح ملي خود را با اين رويکرد و استدلال توجيه مي کنند و توضيح مي دهند که اگر اين گونه نباشد به ايران حمله مي کنند، در طول مجلس ششم که مدعيان اصلاحات اکثريت کرسي ها را در اختيار داشتند برخي نمايندگان اين مجلس در نامه اي خواستار آن شدند که پيش از آن که دير شود و حمله اي صورت گيرد جام زهر نوشيده شود!

    اما آنچه که همواره مقابل زياده خواهي ها و نقشه هاي دشمنان براي تهاجم به ايران اسلامي ايستاده است نه مدعيان اصلاحات و سياست هاي آنان که قدرت نظامي جمهوري اسلامي بوده است قدرتي که زنجيره اي ها اين روزها براي مذاکره بر سر آن نيز به تکاپو افتاده اند تا عقب نشيني و از دست دادن داشته ها به حوزه هاي حساس که امنيت ملي و تماميت ارضي کشور بسته به آن است نيز تسري يابد.

            
وزارت ارتباطات و فضاي بي ناظر اينترنت
    روزنامه اعتماد در يادداشتي در صفحه نخست خود به نقض حقوق شهروندي توسط برخي اپليکيشن ها و بي تفاوتي وزارت ارتباطات به اين موضوع پرداخته است.

    در اين يادداشت آمده است: «كمتر توجه مي كنيم كه امكانات نقض حقوق شهروندي و حوزه خصوصي افراد در اينترنت و بخش هاي اپراتوري و از همه مهم تر اپليكيشن ها به مراتب شديدتر و گسترده تر از يك شنود ساده است. نكته مهم اين است كه در برابر آن سخت گيري اوليه، در ادامه به شدت منفعل شده و كوتاه مي آيند. در واقع تمام انرژي خود را صرف مقاومت اوليه كرده اند، به جاي آنكه اينترنت را بپذيرند و سازوكار نظارتي درست و درماني براي استفاده از آن قرار دهند، پس از يك مقاومت كوتاه مدت، آن را به كلي رها كرده اند. نتيجه چه مي شود؟»

    اين نوشتار افزوده است: «با همه اينها مشكل اصلي استفاده اپراتورها از اطلاعات شخصي نيست، بلكه مساله اصلي اپليكيشن ها هستند. براي نمونه دو اپليكيشن اسنپ و كارپينو را مقايسه كنيم. اسنپ بسياري از امكانات حق دسترسي اطلاعات شخصي را براي خود لحاظ كرده كه هيچ نيازي به آن ندارد. تاكيد مي شود هيچ نيازي جز دخالت در حريم خصوصي افراد يا احتمالا براي امور ديگر به اين دسترسي ها وجود ندارد. در حالي كه كارپينو فقط دسترسي به موقعيت مكاني را در اپليكيشن خود قرار داده كه مساله اي موردنياز براي استفاده از آن است. حال پرسش اين است كه آقاي وزير و اصولا وزارت ارتباطات چه اقدامي را در برخورد با اينگونه رفتارها انجام مي دهند؟ اگر دسترسي هاي اضافي را از اسنپ قطع كنيد، هيچ خللي در انجام كارش پيش نخواهد آمد، به اين علت كه ربطي به كار آنان ندارد

    همچنين در بخش ديگري از اين نوشتار آمده است: «ولي چرا اين موارد را بايد به صورت قراردادي در اپليكيشن قرار دهند؟ شايد پاسخ اين باشد كه مردم مي توانند آنها را قطع كنند. اول اينكه بسياري از مردم با اين امور آشنا نيستند. ولي پرسش مهم تر اين است كه اساسا آنها به چه دليلي چيزي كه نياز نيست را در اپليكيشن قرار داده اند؟ چرا وزارت ارتباطات برخورد جدي با اين نقض حريم خصوصي مردم نمي كند؟ آيا نبايد براي اپليكيشن ها قواعد و مقررات روشني وجود داشته باشد؟»

    گفتني است چندي پيش يکي از اين فروشگاه هاي اينترنتي اطلاعات کاربران خود را به شرکتي سوئدي فروخت. اينها نشان از عدم نظارت وزارت ارتباطات دارد. ضمن آنکه اين سوال اساسي از وزير محترم ارتباطات وجود دارد که چرا با وجود تعداد بسيار زياد اپليکيشن هاي چت که امکانات آنها از تلگرام بيشتر و بهتر است همچنان يک شرکت خارجي در ايران يکه تازي مي کند؟!

          
کمپين «پشيمانم»، تفکر انحرافي است!
    نجفقلي حبيبي از مدعيان اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به اين سوال که «کمپيني در فضاي مجازي مبني بر اينکه «از راي به روحاني پشيمانم» ايجاد شده است، اين کمپين را مي توان از ناحيه رقيب ديد؟ با چه هدفي ايجاد شده است؟» گفت:«بعيد نيست که کمپين مذکور از سوي جريان رقيب باشد، زيرا چنين کمپين هايي با هدف دلسردي و نااميدي جامعه ايجاد مي گردد تا روحاني از پشتوانه ملت محروم شود... هيچ جرياني نبايد به خود اجازه دهد دولتي را که تجلي اراده ملي است و از دل يک انتخابات پرشور، موفق به کسب راي بالايي شد با اغراض بچگانه اي آن را تضعيف کند... اين کمپين يک تفکر انحرافي است و نه تنها که به مصلحت کشور نيست بلکه در جامعه انشقاق ايجاد مي کند

    در روزهاي گذشته مدعيان اصلاحات در واکنش به اظهار پشيماني افراد از راي دادن به دولت روحاني از تعابير توهين آميزي همچون «دسيسه گر»، «نادان»، «جوگير» و... استفاده کرده و تشکيل کمپين «از راي به روحاني پشيمانم» را به منتقدان دولت نسبت دادند.

    اما در اين ميان، روزنامه زنجيره اي آفتاب يزد با انتقاد از رفتار مدعيان اصلاحات، اعتراف کرد که کمپين «پشيمان هستيم» مردمي است. اين روزنامه زنجيره اي با اشاره به تشکيل کمپين پشيمان نيستيم تاکيد کرد: «اين کمپين هرگز به مانند «ما پشيمان هستيم» فراگير نشد. نکته اي که مي توانست بيانگر يک موضوع باشد؛ اينکه حتما مردم پشت اين کمپين مخالف روحاني بوده اند تا دسيسه».

    مدعيان اصلاحات به خوبي مي دانند که کارنامه دولت در حوزه اقتصاد و حل مشکلات معيشتي مردم، خالي است. اين جريان در به وجود آمدن اين وضعيت سهم بسزايي دارد و بايستي پاسخگو باشد وليکن با بي مسئوليتي به انکار وضعيت فعلي پرداخته و هر نقدي را با فحاشي پاسخ مي دهد.

       

    تحقق وعده هاي برجامي نيازمند معجزات آسماني!
    روزنامه بهار در مطلبي به معضلات زيست محيطي پرداخت و نوشت: «اينکه رئيس سازمان محيط زيست معتقد است در شرايط حاضر راهي جز دعا کردن براي آمدن باد وجود ندارد با وجود آنکه نشانگر عدم مسئوليت پذيري اين مسئول دولتي است اما آنچنان هم سخن نادرستي نيست! معضلات محيط زيست ايران از آلودگي هوا تا خشک شدن درياچه ها، از نابودي تالاب ها تا ريزگردها که راه نفش کشيدن مردم را بسته است، از نوع مواجهه با حيوانات تا شکل بهره برداري از جنگل ها همه و همه به وضعيتي رسيده است که در ظاهر راهي جز آنکه معجزه اي از آسمان آن را سامان دهد وجود ندارد».

    خرداد 94 بود که رئيس جمهور با اشاره به تاثير برجام در حل مشکلات محيط زيست گفته بود که تحريم هاي ظالمانه بايد از بين برود مشکل محيط زيست و آب خوردن مردم حل شود.

     اين سخنان از ابتدا با واکنش کارشناساني همراه شد که معتقد بودند ارتباط دادن مسايل کشور به برجام و اميد داشتن به حل معضلات کشور بدون تلاش و وابسته کردن کشور به نتيجه توافق با کشورهاي ديگر، باعث خطاي محاسباتي مسئولان شده و پيشرفت کشور را با مشکل مواجه مي کند. حال با گذشت قريب به دو سال از اجراي برجام که به تعبير روحاني قرار بود در روز اجراي توافق، تمامي تحريم ها، لغو شود، مي گذرد و روز به روز پوچ بودن وعده هاي داده شده در مسير اجراي برجام افزوده مي شود و مردم روياي خيالي رفع مشکلات پس از توافق هسته اي را بيشتر احساس مي کنند. در اين ميان جريان رسانه اي حامي دولت نيز تحقق وعده هاي داده شده از سوي رئيس جمهور را به معجزات آسماني حواله مي دهد.