گزیده ها قسمت سوم 20 آذر -96
نماینده کرمانشاهی مجلس در انتقاد به
ارائه طرحی به منظور اختصاص ۱۰ درصد از یارانه مردم به زلزلهزدگان، گفت: این چه
توهینی به استان کرمانشاه است؟ مگر مردم استان کرمانشاه گدا هستند؟
به گزارش خبرآنلاين، طرحی برای اصلاح بندی از قانون بودجه سال۱۳۹۶ کل کشور در جلسه علنی امروز مجلس ارائه شده بود که هدفش حذف 10 درصد از يارانه مردم و ارائه آن به زلزله زدههای کرمانشاه بود.
اين طرح با مخالفت جدی یکی از نمايندهها مواجه شد. حشمتالله فلاحت پيشه نماينده مردم اسلامآباد غرب و دالاهو در استان كرمانشاه، هنگام بررسي اين طرح با تكيه با اصل 20 قانون اساسي اخطار داد.
او با فرياد گفت: زلزله اي در كرمانشاه آمد و ملت برای کمک به زلزله زدگان سنگ تمام گذاشتند. ولي برخي از دولتي ها و مسئولين آمدند و قول هايي دادند اما عمل نكردند. كرمانشاه یک استان مرزی است. اگر در قالب بودجه مشكلاتش حل نشود، بنده هشدار می دهم که نارضايتي هاي اقتصادي و اجتماعي در آن منطقهبه نارضايتي امنيتي تبدیل مي شود. چرا برخي اين را نمي فهمند؟
فلاحت پيشه اين طرح را توهيني به مردم زلزله زده دانست و با صراحت گفت: اين چه توهيني به استان كرمانشاه است؟ گفتند از يارانه مردم كم كنيم و به مردم زلزله زده بدهيم، مگر مردم استان كرمانشاه گدا هستند؟
اين نماينده مجلس دهم، افزود: یک حادثه طبيعي اتفاق افتاده است. محروم ترين مردم جامعه يارانه بگيرها هستند، از يارانه اين مردم مي خواهيد به زلزله زده ها بدهيد؟ مگر مردم كرمانشاه گدا هستند؟ دولت پول بگذارد. آقايان آمدند عكس گرفتند و رفتند. پريشب 35 چادر مردم در برف و بوران از بين رفت اما 48 ساعت است که رئیس بنیاد مسکن جواب تلفنش را نمی دهد! ما نمي خواهيم به اين طرح راي بدهيد. ما گدا نيستيم. چه كسي گفته است يارانه را قطع كنيد؟ اين طرح را از دستور خارج كنيد. دولت تعهد داده است و حضرت آقا هم قول داده است. ما يارانه نمي خواهيم، حقمان را مي خواهيم.
پزشكيان در پاسخ به اين اخطار گفت: آنچه مطرح شده كليات طرح است، عزيزان راي بدهند تا اين نكات را در جزئيات حل کنیم.
به گزارش خبرآنلاين، طرحی برای اصلاح بندی از قانون بودجه سال۱۳۹۶ کل کشور در جلسه علنی امروز مجلس ارائه شده بود که هدفش حذف 10 درصد از يارانه مردم و ارائه آن به زلزله زدههای کرمانشاه بود.
اين طرح با مخالفت جدی یکی از نمايندهها مواجه شد. حشمتالله فلاحت پيشه نماينده مردم اسلامآباد غرب و دالاهو در استان كرمانشاه، هنگام بررسي اين طرح با تكيه با اصل 20 قانون اساسي اخطار داد.
او با فرياد گفت: زلزله اي در كرمانشاه آمد و ملت برای کمک به زلزله زدگان سنگ تمام گذاشتند. ولي برخي از دولتي ها و مسئولين آمدند و قول هايي دادند اما عمل نكردند. كرمانشاه یک استان مرزی است. اگر در قالب بودجه مشكلاتش حل نشود، بنده هشدار می دهم که نارضايتي هاي اقتصادي و اجتماعي در آن منطقهبه نارضايتي امنيتي تبدیل مي شود. چرا برخي اين را نمي فهمند؟
فلاحت پيشه اين طرح را توهيني به مردم زلزله زده دانست و با صراحت گفت: اين چه توهيني به استان كرمانشاه است؟ گفتند از يارانه مردم كم كنيم و به مردم زلزله زده بدهيم، مگر مردم استان كرمانشاه گدا هستند؟
اين نماينده مجلس دهم، افزود: یک حادثه طبيعي اتفاق افتاده است. محروم ترين مردم جامعه يارانه بگيرها هستند، از يارانه اين مردم مي خواهيد به زلزله زده ها بدهيد؟ مگر مردم كرمانشاه گدا هستند؟ دولت پول بگذارد. آقايان آمدند عكس گرفتند و رفتند. پريشب 35 چادر مردم در برف و بوران از بين رفت اما 48 ساعت است که رئیس بنیاد مسکن جواب تلفنش را نمی دهد! ما نمي خواهيم به اين طرح راي بدهيد. ما گدا نيستيم. چه كسي گفته است يارانه را قطع كنيد؟ اين طرح را از دستور خارج كنيد. دولت تعهد داده است و حضرت آقا هم قول داده است. ما يارانه نمي خواهيم، حقمان را مي خواهيم.
پزشكيان در پاسخ به اين اخطار گفت: آنچه مطرح شده كليات طرح است، عزيزان راي بدهند تا اين نكات را در جزئيات حل کنیم.
بر اساس لایحه بودجه سال 97 که رئیس
جمهوری به مجلس ارائه شده است برای چهار سازمان حفاظت اطلاعات تحت نظر ارتش جمهوری
اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی
نیروهای مسلح ردیف بودجه تعریف شده است.
سایت اعتماد آنلاین نوشت: بر اساس لایحه
بودجه سال 97 که رئیس جمهوری به مجلس ارائه شده است برای چهار سازمان حفاظت
اطلاعات تحت نظر ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی
و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ردیف بودجه تعریف شده است.
بر اساس جدول شماره هفت لایحه بودجه سال 97 سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با 46463300000 میلیون تومان بیشترین بودجه را در میان چهار سازمان ذکر شده دریافت خواهد کرد.
سازمان حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی با 28/028/700/000 تومان در جایگاه دوم دریافت بودجه قرار دارد.
همچنین سازمان حفاظت اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی با 20/273/900/000 تومان و سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع با 8/810/000/000میلیون تومان در جایگاه های بعدی قرار می گیرند.
قرارگاه خاتم الانبیاء با بودجه 10,000,000,000,000 تومانی؛ معاف از مالیات
قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء بر اساس بودجه پیشنهادی دولت؛10 هزار میلیارد تومان اعتبار دریافت می کند.
بر اساس بودجه پیشنهادی دولت؛ قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء 10 هزار میلیارد تومان (100000000میلیون ریال) اعتبار دریافت می کند.
بودجه این نهاد نسبت به سال 97 تغییری نداشته است.
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا که بزرگ ترین پیمانکار غیردولتی است و بسیاری از پروژه های عمرانی کلان در کشور را در اختیار دارد سال 95 به همراه آستان قدس رضوی موظف به پرداخت مالیات شده بود اما در بودجه پیشنهادی امسال دولت تکلیفی برای مالیات این نهاد نداشته است.
بر اساس جدول شماره هفت لایحه بودجه سال 97 سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با 46463300000 میلیون تومان بیشترین بودجه را در میان چهار سازمان ذکر شده دریافت خواهد کرد.
سازمان حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی با 28/028/700/000 تومان در جایگاه دوم دریافت بودجه قرار دارد.
همچنین سازمان حفاظت اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی با 20/273/900/000 تومان و سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع با 8/810/000/000میلیون تومان در جایگاه های بعدی قرار می گیرند.
قرارگاه خاتم الانبیاء با بودجه 10,000,000,000,000 تومانی؛ معاف از مالیات
قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء بر اساس بودجه پیشنهادی دولت؛10 هزار میلیارد تومان اعتبار دریافت می کند.
بر اساس بودجه پیشنهادی دولت؛ قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء 10 هزار میلیارد تومان (100000000میلیون ریال) اعتبار دریافت می کند.
بودجه این نهاد نسبت به سال 97 تغییری نداشته است.
قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا که بزرگ ترین پیمانکار غیردولتی است و بسیاری از پروژه های عمرانی کلان در کشور را در اختیار دارد سال 95 به همراه آستان قدس رضوی موظف به پرداخت مالیات شده بود اما در بودجه پیشنهادی امسال دولت تکلیفی برای مالیات این نهاد نداشته است.
رئیس
کمیسیون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران:
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای
شهر تهران از بازنگری محدوده طرح ترافیک خبر داد و گفت: با این اقدام تعرفههای
طرح ترافیک نیز اصلاح خواهد شد.
به گزارش فارس، محمد علیخانی در جریان ارائه گزارش صد روزه کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران اظهار کرد: با آغاز به کار شورای شهر تهران و کمیسیون حملونقل، شعار توسعه حملونقل روان و ایمنی و همچنین کاهش آلودگی هوا برای کمیسیون تعریف شد.
وی تصریح کرد: بر اساس ادعای مسئولان مدیریت شهری در گذشته اعلام شده بود که 18 الی 20 میلیون سفر در شهر تهران انجام میشود که سهم حملونقل عمومی 63 درصد است اما آنچه که ما به دست آوردیم و قاعدتاً واقعی است سهم حملونقل عمومی 49 درصد و آن هم با احتساب تاکسی است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: بر همین اساس و طبق آمار مسئولان مدیریت شهری در دوره قبل اعلام شده بود که حدود 3 میلیون و 100 هزار سفر روزانه با مترو انجام میشود که در همین زمینه و با توجه به بررسیهای صورت گرفته در این دوره مشخص شد که آمار واقعی در این زمینه نیز زیر 2 میلیون سفر با مترو است.
علیخانی ضمن انتقاد به افتتاح نمایشی برخی از ایستگاههای مترو در دوره گذشته بیان کرد: متأسفانه در این زمینه شاهد افتتاح نمایشی خط 7 بودیم که پس از ناایمن بودن این خط و البته برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان و مسئولان مربوطه تصمیم گرفته شده این خط برای حفظ ایمنی شهروندان تعطیل شود.
وی ادامه داد: با تعطیلی خط 7، قطارهایی که در این خطوط مورداستفاده قرار میگرفتند به خطوط قبلی برگشت داده شدند.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران اظهار داشت: با توجه به صحبتهای صورت گرفته با معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران و همچنین شخص شهردار تهران قول داده شده این خط (خط 7) تا پایان سال مجدداً به بهرهبرداری برسد.
علیخانی با تأکید بر اینکه مترو جزو اولویتهای حملونقل در شهر تهران محسوب میشود گفت: ما در حال حاضر 7 خط داریم که برای تکمیل خطوط این 7 خط نیاز به 22 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که از این رقم 10 هزار میلیارد تومان برای خرید 2 هزار واگن نیاز است.
وی با تأکید بر اینکه ما خطی تحت عنوان خط 8 مترو در تهران نداریم گفت: اینکه عنوان شده خط 8 در تهران راهاندازی شده است درست نیست چراکه خط 8 ای که اعلام شده ادامه خط 1 در خطوط توسعه جنوبی خط 1 است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: بحثی که در کمیسیون مطرح شد این بود که شهرداری تهران چگونه میتواند 22 هزار میلیارد تومان را برای تکمیل خطوط 7 گانه تهران تأمین کند و قاعدتاً با بودجهای که شهرداری تهران دارد تأمین این رقم دور از انتظار است و بر همین اساس ما به دنبال منابع جدید درآمدی رفتهایم.
علیخانی گفت: استفاده از بخش سرمایهگذار داخلی و خارجی و فاینانس قطعاً زمانبر خواهد بود و به همین دلیل باید راهکارهای جدیدی در دستور کار قرار بگیرد به همین منظور کمیسیون عمران روی دو طرح تلاش خود را آغاز کرده است.
وی درخصوص جزئیات دو طرح اشاره شده تصریح کرد: در حال حاضر محدوده فعلی طرح ترافیک در 37 سال گذشته به همین شکل اجرا شده است و تنها اتفاقی که در این سالها افتاده است عوارض و تعرفه محدوده طرح ترافیک اضافه شده است و کل درآمد حاصل از محدوده طرح ترافیک نیز 300 تا 350 میلیارد تومان است که این رقم نصف حقوق یک ماه شهرداری تهران است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: امروزه ادامه طرح ترافیک به این شکل توجیهی ندارد و بنابراین باید اصل طرح ترافیک و محدوده آن بازنگری شود.
علیخانی ادامه داد: در حال حاضر این موضوع در دستور کار کمیسیون قرار گرفته است که احتمال دارد با بازنگری این طرح حتی شاهد کاهش تعرفه طرح ترافیکی باشیم.
وی ادامه داد: طرح دیگری که در حال حاضر در کمیسیون عمران و حملونقل در دستور پیگیری است، طرح ایستگاههای پارک حاشیهای در شهر تهران است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران ادامه داد: قاعدتاً این دو طرح میتواند رضایت بیشتر شهروندان را به دنبال داشته باشد و همچنین شاهد کاهش آلودگی هوا و ترافیک در شهر تهران و همچنین افزایش درآمدهای پایدار شهرداری تهران باشیم.
علیخانی گفت: پیشبینی میشود این دو طرح تا یک ماه آینده به هیأترئیسه شورای شهر تهران وصول شود.
وی ادامه داد: قاعدتاً با تصویب این دو طرح دیگر نیازی به کسب درآمدهای ناپایدار و فروش تراکم و امثال آن نداریم.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در ادامه به سامانه کنترل پروژههای عمرانی اشاره کرد و گفت: با راهاندازی این سامانه تمامی مشخصات پروژههای عمرانی ثبت و ضبط میشود و میتوان میزان پیشرفت پروژهها و تخصیص اعتبارات را در این سامانه دنبال و پیگیری کرد .
علیخانی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت طرح شناسایی گرههای ترافیکی در شهر تهران و ارائه برنامههای عملیاتی برای رفع آنها گفت: در این زمینه نیز با پلیس راهور و معاونت حملونقل شهرداری جلساتی را برگزار کردهایم و به زودی قرار است به جمعبندی در این بخش برسیم.
به گزارش فارس، محمد علیخانی در جریان ارائه گزارش صد روزه کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران اظهار کرد: با آغاز به کار شورای شهر تهران و کمیسیون حملونقل، شعار توسعه حملونقل روان و ایمنی و همچنین کاهش آلودگی هوا برای کمیسیون تعریف شد.
وی تصریح کرد: بر اساس ادعای مسئولان مدیریت شهری در گذشته اعلام شده بود که 18 الی 20 میلیون سفر در شهر تهران انجام میشود که سهم حملونقل عمومی 63 درصد است اما آنچه که ما به دست آوردیم و قاعدتاً واقعی است سهم حملونقل عمومی 49 درصد و آن هم با احتساب تاکسی است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: بر همین اساس و طبق آمار مسئولان مدیریت شهری در دوره قبل اعلام شده بود که حدود 3 میلیون و 100 هزار سفر روزانه با مترو انجام میشود که در همین زمینه و با توجه به بررسیهای صورت گرفته در این دوره مشخص شد که آمار واقعی در این زمینه نیز زیر 2 میلیون سفر با مترو است.
علیخانی ضمن انتقاد به افتتاح نمایشی برخی از ایستگاههای مترو در دوره گذشته بیان کرد: متأسفانه در این زمینه شاهد افتتاح نمایشی خط 7 بودیم که پس از ناایمن بودن این خط و البته برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان و مسئولان مربوطه تصمیم گرفته شده این خط برای حفظ ایمنی شهروندان تعطیل شود.
وی ادامه داد: با تعطیلی خط 7، قطارهایی که در این خطوط مورداستفاده قرار میگرفتند به خطوط قبلی برگشت داده شدند.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران اظهار داشت: با توجه به صحبتهای صورت گرفته با معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران و همچنین شخص شهردار تهران قول داده شده این خط (خط 7) تا پایان سال مجدداً به بهرهبرداری برسد.
علیخانی با تأکید بر اینکه مترو جزو اولویتهای حملونقل در شهر تهران محسوب میشود گفت: ما در حال حاضر 7 خط داریم که برای تکمیل خطوط این 7 خط نیاز به 22 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که از این رقم 10 هزار میلیارد تومان برای خرید 2 هزار واگن نیاز است.
وی با تأکید بر اینکه ما خطی تحت عنوان خط 8 مترو در تهران نداریم گفت: اینکه عنوان شده خط 8 در تهران راهاندازی شده است درست نیست چراکه خط 8 ای که اعلام شده ادامه خط 1 در خطوط توسعه جنوبی خط 1 است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: بحثی که در کمیسیون مطرح شد این بود که شهرداری تهران چگونه میتواند 22 هزار میلیارد تومان را برای تکمیل خطوط 7 گانه تهران تأمین کند و قاعدتاً با بودجهای که شهرداری تهران دارد تأمین این رقم دور از انتظار است و بر همین اساس ما به دنبال منابع جدید درآمدی رفتهایم.
علیخانی گفت: استفاده از بخش سرمایهگذار داخلی و خارجی و فاینانس قطعاً زمانبر خواهد بود و به همین دلیل باید راهکارهای جدیدی در دستور کار قرار بگیرد به همین منظور کمیسیون عمران روی دو طرح تلاش خود را آغاز کرده است.
وی درخصوص جزئیات دو طرح اشاره شده تصریح کرد: در حال حاضر محدوده فعلی طرح ترافیک در 37 سال گذشته به همین شکل اجرا شده است و تنها اتفاقی که در این سالها افتاده است عوارض و تعرفه محدوده طرح ترافیک اضافه شده است و کل درآمد حاصل از محدوده طرح ترافیک نیز 300 تا 350 میلیارد تومان است که این رقم نصف حقوق یک ماه شهرداری تهران است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران تصریح کرد: امروزه ادامه طرح ترافیک به این شکل توجیهی ندارد و بنابراین باید اصل طرح ترافیک و محدوده آن بازنگری شود.
علیخانی ادامه داد: در حال حاضر این موضوع در دستور کار کمیسیون قرار گرفته است که احتمال دارد با بازنگری این طرح حتی شاهد کاهش تعرفه طرح ترافیکی باشیم.
وی ادامه داد: طرح دیگری که در حال حاضر در کمیسیون عمران و حملونقل در دستور پیگیری است، طرح ایستگاههای پارک حاشیهای در شهر تهران است.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران ادامه داد: قاعدتاً این دو طرح میتواند رضایت بیشتر شهروندان را به دنبال داشته باشد و همچنین شاهد کاهش آلودگی هوا و ترافیک در شهر تهران و همچنین افزایش درآمدهای پایدار شهرداری تهران باشیم.
علیخانی گفت: پیشبینی میشود این دو طرح تا یک ماه آینده به هیأترئیسه شورای شهر تهران وصول شود.
وی ادامه داد: قاعدتاً با تصویب این دو طرح دیگر نیازی به کسب درآمدهای ناپایدار و فروش تراکم و امثال آن نداریم.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در ادامه به سامانه کنترل پروژههای عمرانی اشاره کرد و گفت: با راهاندازی این سامانه تمامی مشخصات پروژههای عمرانی ثبت و ضبط میشود و میتوان میزان پیشرفت پروژهها و تخصیص اعتبارات را در این سامانه دنبال و پیگیری کرد .
علیخانی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت طرح شناسایی گرههای ترافیکی در شهر تهران و ارائه برنامههای عملیاتی برای رفع آنها گفت: در این زمینه نیز با پلیس راهور و معاونت حملونقل شهرداری جلساتی را برگزار کردهایم و به زودی قرار است به جمعبندی در این بخش برسیم.
کمالوندی
تشریح کرد:
سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: وزیر
خارجه انگلیس در دیدار امروز با رئیس این سازمان این پیام را دریافت کرد که نمی
شود برجام را بدون بهرهمندی ایران از منافع آن ادامه داد و این پیام باید به
آمریکاییها منتقل شود.
به گزارش فارس، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفتوگو با خبرگزاری صدا و سیما با تبیین اهمیت مذاکرات وزیر خارجه انگلیس با رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: دیدار امروز این ارزیابی را به ما میدهد که انگلیسیها به این جمع بندی رسیدهاند که نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه ، بارز است و بدون ایران مسائل منطقه قابل حل و فصل نیست.
به گزارش فارس، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفتوگو با خبرگزاری صدا و سیما با تبیین اهمیت مذاکرات وزیر خارجه انگلیس با رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: دیدار امروز این ارزیابی را به ما میدهد که انگلیسیها به این جمع بندی رسیدهاند که نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه ، بارز است و بدون ایران مسائل منطقه قابل حل و فصل نیست.
وی افزود: در ادبیات آقای جانسون کاملا مشخص بود که برای حل و فصل مسائل منطقه باید جمهوری اسلامی ایران را به عنوان عاملی اصلی در موضوعات مختلف در نظر گرفت که این بسیار مهم است همچنین اینکه برجام موضوعی بین المللی شده است و همه از آن حمایت میکنند و صرفا گروهی کوچک در آمریکا ممکن است دیدگاههایشان خلاف کل این جریان جهانی باشد.
معاون سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: وزیر خارجه انگلیس در دیدار امروز با آقای صالحی این پیام را دریافت کرد که نمی شود برجام را بدون بهره مندی ایران از منافع آن ادامه داد و طبعا این پیام از طریق آقای جانسون باید به نحوی به آمریکاییها منتقل شود.
کمالوندی با تاکید بر انتقال این پیام به آمریکاییها که ادامه برجام بدون بهره مندی ایران از مزایای آن شدنی نیست، تصریح کرد: بویژه موضوع اصلی در این خصوص تعاملات بانکی است، زیرا در حوزه های دیگر مشکلی نداریم و در این حوزه باید تلاش کنند و شاید قدم نخستش این باشد که از رویه ای که بانکهای بزرگ را از همکاری با ما می ترسانند باید دست بردارند .
معاون سازمان انرژی اتمی درباره علت دیدار وزیر خارجه انگلیس با رئیس این سازمان برغم تناسب نداشتن مقام این دو شخصیت گفت: سابقه این دیدارها به حضور آقای صالحی در انجمن جهانی هسته ای باز میگردد که مقرش در لندن است و در حاشیه آن سفر دیدارهایی نیز در محل اقامتش داشت.
وی افزود: آقای صالحی چند ماه قبل نیز در سفری دیگر به لندن با آقای جانسون دیدار داشت، گرچه او وزیر خارجه است، اما گفتگوهای هستهای بویژه در خصوص برجام مدنظر وزارت خارجه انگلیس و شخص آقای جانسون است ضمن اینکه موضوعات هستهای مربوط به ما نیز به نحوی از طریق وزارت خارجه پوشش داده میشود و سازمان مستقل دیگری ندارد، بلکه مشاوری تحت نظر وزیر امور خارجه این مسائل را پیگیری میکند.
کمالوندی گفت : موضوعات هسته ای مذاکرات دو شخصیت ، در این چند جلسه مربوط به برجام بوده است و آقای جانسون در دیدار قبلی نیز اشاره کرد که مایل است برای تقویت برجام تلاش کند . در سیاستی هم که تا کنون اعلام کرده اند در پی تقویت توافق هسته ای بوده اند و حداقل در سیاست های اعلامی شان اینطور است.
وی افزود: امروز نیز درباره این مسائل صحبت شد و بحث عمده در خصوص برجام بود و او به دیدارهایی که در آمریکا و با شخصیت های مختلف داشته است اشاره کرد و برداشت ما از صحبتهای آقای جانسون این است که اگر آقای ترامپ همچنان در پی آن باشد که برجام را کنار بگذارد قطعا با کار بسیار دشواری مواجه است.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ادامه اجرای برجام و همزمانی آن با اعمال تحریمها شدنی نیست و آقای صالحی نیز در جلسه امروز با آقای جانسون دوباره این موضوع را یادآوری کرد.
کمالوندی گفت: نکته مهمی که آقای جانسون در جلسه امروز اشاره کرد این بود که در دیدارهایی که با شخصیتهای مختلف آمریکایی داشته است تقریبا اجماعی نسبی بر این واقعیت وجود دارد که برجام به عنوان دستاورد مهم سیاسی بینالمللی باید حفظ شود.
وی افزود: اگر اینها را کنار هم بگذاریم مفهومش این است که آقای ترامپ کار بسیار سختی را در پیش دارد، به طور خلاصه موضوع اصلی جلسه امروز برجام بود و آقای صالحی به دقت مسائل مرتبط با توافق هستهای و پایبندی کشورمان به اجرای تعهدات برجامی را مطرح و تصریح کرد که طرف مقابل تعهداتش را در حوزه های مختلف اقتصادی به نحو شایسته اجرا نکرده است.
معاون سازمان انرژی اتمی اضافه کرد :آقای صالحی خطاب به آقای جانسون تاکید کرد که طرف مقابل باید برای بهره مندی کشورمان از برجام تلاش کند.
کمالوندی گفت: در دیدار امروز همچنین درباره همکاریهای هستهای بویژه در زمینه های مرتبط با حوزه های صنعتی، پزشکی و کشاورزی گفتگو شد زیرا با توجه به اینکه سالهای بسیاری با انگلیسیها بویژه در حوزه هستهای ارتباط نداشتهایم، در ابتدای همکاریها هستیم و این گونه ارتباطات و تماس بین مقامات دو کشور زمینه تقویت همکاریها را فراهم می آورد.
وی افزود: در نشست امروز آقای صالحی نیز پرسش هایی درباره همکاریهای دو کشور پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا داشت که مطرح کرد و نیز در خصوص «پروژه ایتر» و مسائل مرتبط با «طرح جت» که طرح همکاریهای هستهای است گفتگو شد.
کمالوندی همچنین گفت: از موضوعات مهم دیگر که در نشست امروز مطرح شد مسائل منطقه ای بود که آقای جانسون دیدگاههایش را مطرح کرد و آقای صالحی نیز با توجه به تجربیات خوبی که از دوره مسئولیتش در وزارت خارجه و سابقه اقامتش در عربستان به عنوان معاون سازمان همکاریهای اسلامی دارد ، تجربیاتش را منتقل کرد.
وی افزود: آقای صالحی به رویدادهای یمن اشاره کرد و اظهار داشت متاسفانه سعودیها روش و سیاست های غلطی را علیه این کشور در پیش گرفته اند و در بخش دیگری از گفتوگوهای دو جانبه درباره مسائل سوریه و عراق تبادل نظر شد.
معاون سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: آنچه اهمیت دارد این است که طرف انگلیسی متوجه شد که باید متناسب با نقش و جایگاه کشورمان ملاحظات جمهوری اسلامی ایران مدنظر قرار گیرد و این واقعیت را میشود از نوع مذاکرات و مطالبی که مطرح شد، حس کرد.
کمالوندی اینگونه تبادل نظرها را به نفع همه دانست و افزود: در این گونه نشستها دو طرف با دیدگاههای یکدیگر آشنا می شوند و اگر بخواهیم ارتباطات و همکاریهایی بویژه در حوزه هستهای بالاخص در حوزه گداخت و پزشکی هستهای داشته باشیم مستلزم آن است که این گونه ارتباطات و رفت و آمدها ادامه داشته باشد که دیدار امروز از این منظر هم اهمیت داشت.