گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم  10 آذر - 96
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش مفصل به قلم دو خبرنگار ایرانی خود به شیوع ایدز در ایران پرداخته است.

به گزارش خبرآنلاین، در این گزارش آمده است: در محله‌ای فقیرنشین در شرق تهران که با معتادها و فروشندگانش شناخته شده، عاطفه عظیمی نشسته و قطره قطره از هر عابر نگران خون می‌گیرد.

او یک روانشناس است و در نیمکتی که روی آن به فارسی و انگلیسی همه را دعوت به انجام آزمایش ایدز کرده، کار می‌کند. اما نگرانی‌های او و گروهش فقط مربوط به کسانی که سوزن هروپین را وارد بدن خود می‌کنند نیست؛ در ایران بخش زیادی از عفونت‌های 
HIV به علت رابطه جنسی است و حتی مسئولان می‌گویند بسیاری از جوانان به این ویروس آلوده شده‌اند اما خبر ندارند.

به همین دلیل مدتی است که برخی افراد تابوهای روابط‌جنسی در ایران را به چالش کشیده‌اند و از رابطه جنسی امن، آموزش رابطه جنسی و آزمایش‌های مخصوص 
HIV حرف زده‌اند.

محبوبه زینعلی یک زن مبتلا به ایدز که در تهران زندگی می‌کند، دراین‌باره می‌گوید: همه دید بدی نسبت به این بیماری دارند، آنها فکر می‌کنند حتی اگر جایی که من دست‌هایم را می‌شویم، دست‌هایشان را بشویند به ویروس ایدز مبتلا می‌شوند.

بر اساس تخمین دولت ایران ۶۶ هزار نفر از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران به ایدز مبتلا هستند و ۳۰ هزار نفر از آنها از این بیماری خود خبر هم ندارند. در مقایسه با ایران در ایالت متحده آمریکا ۱.۱ میلیون نفر درگیر ایدز هستند و از هر ۷ نفر یک نفر در این کشور از بیماری خود خبر ندارد.

پروین افسر کازرونی، رییس اداره ایدز وزارت بهداشت در این باره گفت: بیش از ۵۰ درصد مبتلایان به 
HIV در ایران ۲۱ تا ۳۵ ساله هستند، این گروه سنی ۲۸ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند.

از سویی تعداد کسانی که از طریق رابطه جنسی به ایدز مبتلا شدند هم در ایران روبه افزایش است. محمد مهدی گویا معاون وزیر بهداشت ایران گفت: 5 یا ۶ سال پیش میزان ابتلا به ایدز از طریق رابطه جنسی ۱۶ تا ۱۷ و حداکثر ۲۰ درصد بود. الان در برخی استان‌ها این آمار به ۴۰ درصد رسیده است. این یک هشدار برای ما، مردم و مسئولان است.

عادت‌های اجتماعی نقش مهمی در افزایش عفونت‌های 
HIV دارند، فقط گاهی والدین با فرزندانشان درباره رابطه جنسی صحت می‌کنند و مدارس هم به مقدار کمی مسائل جنسی را آموزش می‌دهند.

در واقع دید مردم ایران هم به ازدواج در حال تغییر است. محمد مهدی لبیبی یک استاد جامعه‌شناسی در ایران رابطه گفت: ۶۰ درصد طلاق‌ها در ایران به علت نارضایتی از رابطه جنسی است. وقتی یک نفر از رابطه جنسی خود ناراضی باشد بیرون از ازدواج به دنبال چنین چیزی می‌گردد و این روابط پنهان احتمال آلوده ویروس‌های مختلف شدن را افزایش می‌دهد.

امروز، دولت ایران ۱۰هزار بیمار درگیر ایدز را درمان می‌کند، این ویروس سیستم ایمنی بدن را به طور کلی نابود می‌کند و هزینه درمان هر بیمار مبتلا به آن برای دولت حدود ۱۶هزار دلار است.

از سویی جامعه ایران افراد، مخصوصا زنان مبتلا به 
HIV را طرد می‌کند، نجمه باباگل که با این زنان کار می‌کند در این رابطه گفت: بسیاری از زنان در اینجا سرپرست خانواده خود هستند و متاسفانه کار پیدا نمی‌شود. هنگامی راز بسیاری از مبتلایان به ایدز در محل فاش می‌شود آنها را رد می‌کنند. باید بگویم این تبعیض بزرگترین مشکلی است که آنها با آن روبرو هستند.

خسرو منصوریان، رییس گروهی که در شرق تهران از مردم خون می‌گیرد در رابطه با راه حل این مسئله گفت: آموزش رابطه جنسی و درک بیشتر می‌تواند این مشکل را حل کند. آموزش رابطه جنسی باید از مهدکودک شروع شود، هر کودک باید دانش کاملی از ویژگی‌های جنسی داشته باشد تا بتواند از خودش مراقبت کند. آنها همچنین باید توانایی نه گفتن خود را افزایش دهند.

گویا، معاون وزیر بهداشت ایران هم با آموزش روابط جنسی به جوانان موافق است: جوانان ما باید در مدارس مسائل جنسی را یاد بگیرند، پیشگیری بسیار راحت‌تر از درمان است.
میرتاج‌الدینی گفت: وقتی می‌گویم 39 سال کارنامه قابل قبولی نداشتیم، کجا را می‌گوییم؟ اگر عملکردهای اجرایی مد نظر است که شامل دولت و مجلس و شورای شهر و شهرداری، می‌شود؛ این درست نیست.
نامه نیوز نوشت: میرتاج‌الدینی گفت: وقتی می‌گویم 39 سال کارنامه قابل قبولی نداشتیم، کجا را می‌گوییم؟ اگر عملکردهای اجرایی مد نظر است که شامل دولت و مجلس و شورای شهر و شهرداری، می‌شود؛ این درست نیست.

حجت السلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی درباره ایده نواصولگرایی قالیباف گفت: هر طیفی در داخل جریان اصول‌گرا و در چارچوب های اصول و ارزش های انقلاب بخواهد وضعیت جدیدی را در جامعه ایجاد کند و بتواند نسل جوان و ظرفیت های جدیدی را جذب کند، با آن مخالف نیستیم. با حفظ اصول انقلاب و مکتب امام و رهبری، مسیرشان را دنبال کنند.

این فعال سیاسی اصول‌گرا افزود: مطلب بعدی این‌که با ظرفیت سازی درون نیروهای انقلاب و درون اصول‌گرایی موافق هستیم، حالا هر کسی که باشد و این پرچم را بلند کند؛ حالا می‌خواهد این فرد آقای قالیباف باشد یا آقای جلیلی یا آقای محسن رضایی یا هر شخص دیگری باشد. اما این‌که بگویند طی 39 سال گذشته، کارنامه قابل قبولی نداشتیم، این نوعی خودزنی است و آن را قبول ندارم.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در دولت دهم، گفت:بخشی از این جریان اصول‌گرا در دولت نهم و دهم بوده، بخشی در دوره های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی بوده است و بخشی هم در شهرداری بوده که مدیریت دوازده ساله آن دست آقای قالیباف بوده است. وقتی می‌گویم 39 سال کارنامه قابل قبولی نداشتیم، کجا را می‌گوییم؟ اگر عملکردهای اجرایی مد نظر است که شامل دولت و مجلس و شورای شهر و شهرداری، می‌شود؛ این درست نیست؛ خودشان هم این را قبول ندارند. چراکه عملکرد خود آقای قالیباف به عنوان شهر طی دوازده سال گذشه در تهران، عملکرد قابل قبولی است و قابل مقایسه با گذشته نیست.

میرتاج‌الدینی افزود: من فکر می‌ کنم انتقاد ایشان در حوزه سیاسی - فرهنگی است. ایشان شاید می خواهند بگویند، جریان اصول‌گرایی گفتمانی نداشته است که بتواند مردم را و رأی آنها را حفظ کند. و در پی ارائه گفتمان جدیدی هستند. من معتقدم که با حفظ اصول و ارزش های انقلاب و مکتب امام و رهبری، هرکسی هر ظرفیتی را که بتواند ایجاد کند، با آن مخالف نیستیم.

وی در پایان گفت: معتقدم علی‌رغم ایرادات و اشکالاتی که در هر دوره بوده است و نمی توانیم منکر آن شویم، کارنامه خدماتی اصول‌گرایان پربار است خصوصاً پیشرفت‌ها در عرصه‌های مختلف.
واکنش این روزهای احمدی نژاد، دوباره بحث جریان انحرافی را زنده کرده است. اکثر اعضای جبهه پایداری ترجیح می دهند در این باره اظهار نظر نکنند. به نظر می رسد اختلاف درباره احمدی نژاد و موضع جبهه پایداری درباره او مواضع آن را چندگانه کرده است.برنا نوشت: واکنش این روزهای احمدی نژاد، دوباره بحث جریان انحرافی را زنده کرده است. اکثر اعضای جبهه پایداری ترجیح می دهند در این باره اظهار نظر نکنند. به نظر می رسد اختلاف درباره احمدی نژاد و موضع جبهه پایداری درباره او مواضع آن را چندگانه کرده است. «قاسم روانبخش» از اعضای ارشد جبهه پایداری معتقد است که جلسات هفتگی این جبهه برگزار می‌شود، اما به نظر می رسد این تشکل سیاسی قدرت و نفوذ گذشته خود را از دست داده است. واکنش این روزهای احمدی نژاد، دوباره بحث جریان انحرافی را زنده کرده است. اکثر اعضای جبهه پایداری ترجیح می دهند در این باره اظهار نظر نکنند. به نظر می رسد اختلاف درباره احمدی نژاد و موضع جبهه پایداری درباره او مواضع آن را چندگانه کرده است. قاسم روانبخش از معدود اعضای جبهه پایداری است که به طور مشخص نظرش را درباره احمدی نژاد بیان می کند. او گفت: به نظر من رییس فرقه انحرافی آقای مشایی توانست احمدی نژاد را به زمین بزند از حیز انتفاع خارج سازد. به نظر من احمدی نژاد از زمان خانه نشینی 11روزه از مدار ولایت خارج شد و در انتخابات اخیر با شکستن عهد ولایی اش به اوج خود رسید. حرکت های اخیر وی نیز بیش از گذشته حقایق را روشن می کند. 

آیتالله مصباحیزدی که از حامیان جدی احمدینژاد و پشتیبان او در دوران ریاست جمهوریاش بود، گفت: امروز احمدینژاد را تأیید نمیکنم چون اکنون یک حالت انحرافی در او میبینم.

در پایان مراسم سالگرد ارتحال علامه طباطبایی(ره) در قم، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به سؤال خبرآنلاین پیرامون تحرکات اخیر احمدی
نژاد از جمله بست نشینی او و همراهانش در حرم شاه عبدالعظیم(ع) پاسخ داد.

مشروح گفت‌وگوی او را در ادامه بخوانید:

حضرت آیت الله مصباح یزدی! خیلی از مردم سؤال می کنند که آیت الله مصباح یزدی که معرف احمدی
نژاد به جامعه ایران بود و از او طرفداری می کرد، امروز چه نظری راجع به اعمال و رفتار او دارد؟
اینجا یک جلسه علمی و فقهی است، نه سیاسی.

بالاخره مردم از شخص شما به عنوان یکی از حامیان اصلی روی کار آمدن آقای احمدی
نژاد و مطرح شدن او سؤال دارند؟
ما هر کسی را، تا مادامی که در مسیر اسلام کار می
کند، حمایت میکنیم؛ طرفداریاش می کنیم؛ هر وقت منحرف شد، ما هم از او جدا میشویم.

یعنی تحرکات اخیر او را تأیید نمی کنید؟
نه، اعمال و رفتار امروز احمدی
نژاد را تأیید نمیکنم، چون اکنون یک حالت انحرافی در او میبینم.