خطرآلایندگی ریزگردها بیخ گوش مازندران

خطرآلایندگی ریزگردها بیخ گوش مازندران

ساری-ایرنا- مدیرکل هواشناسی مازندران کاهش میزان بارش باران ، افزایش تردد خودروها و تراکم جمعیتی را سه اتفاقی دانست که می تواند این استان را در آینده نه چندان دور در زمره استان های دارای آلایندگی و ریزگردها قرار دهد.

سید محمدرضا رضوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا یکی از علت های کم شدن بارش باران در مازندران در سال های اخیر را ناشی از افزایش میزان آلایندگی هوا دانست و گفت که آلایندگی هوا باعث گرم شدن زیاد هوا و افزایش تبخیر و کاهش باران خواهد شد.
براساس گزارش هواشناسی ، هوای نیمه نخست سال جاری در مازندران در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته یک درجه گرمتر شد.
مدیرکل هواشناسی مازندران راهکار کاهش خطر آلایندگی و ریزگردها درمازندران را کاهش حجم تردد خودروها، برخورد با تغییر کاربری اراضی کشاورزی به خصوص در بالادست و کم کردن میزان ساخت و ساز در مناطق ییلاقی مازندران به عنوان تنفس گاه این خطه شمال کشور اعلام کرد.
وی افزود : در شرایط فعلی برداشت آب در مناطق پایین دست برای فعالیت های کشاورزی زیاد است و این روند بهره وری آب فرسایش خاک را در مناطق بالادست به دنبال دارد.
مدیرکل هواشناسی مازندران اظهارداشت : اگر از حالا موانع آلایندگی هوا را در این استان کاهش ندهیم، در آینده نه چندان دور مازندران نیز دچار آلایندگی هوا از نوع گرد و غبار می شود.
رضوی بهره گیری از حمل و نقل عمومی را از راهکارهای پیشنهادی برای کاهش حجم تردد خودروها درجاده های مازندران دانست.
** جای خالی دستگاه پایش هوا در مازندران 
مدیرکل هواشناسی مازندران گفت که در سال جاری به صورت لحظه ای این استان نیز شاهد جوی ناسالم بود که تداوم آن می تواند سلامت پیران و کودکان را با خطر مواجه کند.
رضوی اظهارداشت : در سال های گذشته شرایط آب و هوایی سالم حاکم در مازندران باعث شده تا نصب دستگاه پایش هوا در دستور کار قرار نگیرد.
وی اضافه کرد : با روند فعلی به نظر می رسد این استان نیز نیازمند دستگاه پایش و نظارت آلایندگی هواست و دستگاه های متولی باید دست به کار شوند.
از لحاظ قانونی محیط زیست متولی استقرار دستگاه پایش و نظارت هواست که طبق اظهار مدیرکل محیط زیست مازندران درخواست دستگاه پایش به مدیریت بحران داده شد.
براساس آمار سالانه 400 میلیون خودرو در سطح محورهای درون و برون شهری مازندران تردد می کنند که سهم هر مازنی بیش از یکصد دستگاه خودروست.
خبرنگار: حسین فلاحتی ** انتشاردهنده : محسن حسن نیا