گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها  قسمت سوم 11  فروردین -97
خبری دست به دست می‌شود با منبعی تایید نشده درباره «هجوم ناگهانی ایرانی‌ها به صربستان با بلیت‌های یک‌طرفه تهران ـ‌ بلگراد که یا به قصد پناهندگی است و یا سفر غیرقانونی به اروپای غربی»؛ جریانی که پس از لغو روادید دو کشور بارها شنیده شده و مجریان تورهای گردشگری به مقصد صربستان نیز آن را رد نکرده‌اند.
به گزارش ایسنا، دولت صربستان از شهریور ماه سال گذشته ویزای خود را برای اتباع ایران لغو کرد. بلافاصله پس از این تصمیم نخستین گروه‌ها از ایران با پاسپورت‌هایی جعلی درحالی راهی این کشور شدند که انگیزه‌ای غیر از گردشگری داشتند و سفرشان همزمان با اجرای رژیم لغو روادید در این کشور، دردسرهایی را برای ایران درست کرد که هنوز پس‌لرزه‌های آن دامن‌گیر گردشگران واقعی ایرانی است.
صربستان در جنوب شرق اروپا نخستین کشور از این قاره است که دروازه‌های خود را به روی ایرانی‌هایی که همواره برای سفر به اروپا با چالش ویزا روبه‌رو بوده‌اند، گشوده است. از زمانی که ویزای صربستان برای ایرانی‌ها لغو شده تا روزهای پایانی اسفند ماه سال ۹۶ نزدیک به ۷ هزار تن به این کشور سفر کرده‌اند.
صربستان در این مدت اما با چالش بزرگ گذرنامه‌های جعلی برخی اتباع ایرانی روبه‌رو بوده که ورود دیگر گردشگران را به این کشور کمی سخت کرده است، دراگان تئودورویچ ـ سفیر صربستان در ایران ـ نیز در آخرین اظهار نظر درباره وضعیت گردشگری دو کشور پس از لغو روادید گفته بود: «می‌دانیم همیشه در شروع کارها، کمی مشکلات وجود دارد، ولی ما انتظار نداریم در آینده مشکلی داشته باشیم، مشکلات قبلی فقط در پاسپورت جعلی بوده است.»
حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ـ نیز موجی از سفرهای بدون بازگشت که به صربستان راه افتاده را تایید می‌کند و به ایسنا می‌گوید:‌ این موج یک تب موقت است که بنا به تجربه پیش‌بینی می‌کنیم پایدار نباشد، چون این افراد وقتی به صربستان بروند و ببینند نمی‌توانند در آنجا اقامت داشته باشند و یا از راه این کشور به اروپای غربی مهاجرت کنند، دیگر سودای سفر به صربستان نخواهند داشت و این تب هم فروکش می‌کند.
او در عین حال درباره سفر ایرانی‌ها با بلیت‌های یک‌طرفه و بدون بازگشت به بلگراد توضیح می‌دهد: ما تا کنون یک مورد هم مشاهده نکردیم که شهروندی از ایران با بلیت یک‌طرفه به صربستان برود، ‌ چون در فرودگاه اجازه خروج نمی‌دهند و حتما تاریخ برگشت را کنترل می‌کنند. سفر به این مقصد هم به واسطه پروازهای چارتری، یک هفته‌ای است و مسافر بیشتر از این زمان نمی‌تواند در صربستان اقامت داشته باشد. البته اصل این موضوع که افرادی به قصد سفرِ بی‌بازگشت به این کشور رفته‌اند، درست است.
رفیعی با طرح این مساله که این اتفاق در سایر کشورها از جمله ترکیه هم رخ می‌دهد، اما چرا صربستان به چشم آمده است، می‌گوید: صربستان مقصد جدیدی برای ایرانی‌ها است و پروازهای مستقیم آن از ایران کمتر از یک ماه است که برقرار شده و هفته‌ای دو پرواز هم به آن انجام می‌شود، از طرف دیگر هفته‌ای ۲۰ پرواز از ایران به ترکیه داریم که سفرهای غیرقانونی و بی‌بازگشت زیادی هم دارد، ولی چون حجم پروازها و مسافران آن زیاد است خیلی به چشم نمی‌آید، ولی صربستان چون مقصد تازه‌ای است و پروازهای کمی دارد بیشتر به چشم آمده است.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی درباره برخوردهایی که گاهی در فرودگاه بلگراد با شهروندان ایرانی تحت تاثیر وقایع پس از لغو روادید، انجام می‌شود، اظهار می‌کند: این حق هر کشوری است که در بدو ورود اتباع خارجی از آن‌ها سوال‌هایی بپرسد تا مطمئن شود قصد آن‌ها مهاجرت نیست، حتی برخی این اجازه را به خود می‌دهند که با وجود صدور ویزا، مانع از ورود شوند و مسافر را از فرودگاه برگردانند. آن‌ها حق پرس‌وجو دارند، ‌در کشور ما هم این کارها انجام می‌شود. صربستان نیز برای کاهش میزان ماندگاری غیرقانونی مسافران و جلوگیری از پناهندگی، این کارها را انجام می‌دهد و بعضا شنیده‌ام پاسپورت مسافران برخی پروازها را تا زمان خروج از این کشور در فرودگاه نگه می‌دارد تا جریان سفر آزاد به این کشور خدشه‌دار نشود.
با خبرسازشدن نقل‌قولی از پاپ فرانسیس که 'دوزخ وجود ندارد'، واتیکان چنین حرفی را تکذیب کرده است.
به گزارش بی بی سی، این نقل‌قول روز پنج‌شنبه در یادداشتی در روزنامه "لا رپابلکیا"، از رسانه‌های شناخته‌شده ایتالیا، به قلم یوجینیو اسکالفاری، بنیان‌گذار این نشریه آمده بود.
اما واتیکان گفته است هیچ‌کدام از نقل‌قول‌های ذکرشده در آن یادداشت را نباید عین حرف‌های پاپ تلقی کرد.
کلیسای کاتولیک به وجود دوزخ یا جهنم باور دارد و آن را ابدی می‌شمرد.
طبق تعالیم واتیکان، ارواح گناه‌کاران در دوزخ فرو می‌روند و آن‌جا در "آتش ابدی" می‌سوزند.
هرچند اسقف وینسنت نیکولس، عالی‌رتبه‌ترین کشیش کاتولیک در انگلستان، گفته است "در هیچ‌جای آموزه‌های کاتولیک نیامده است که واقعا گفته باشد کسی در دوزخ است".
او به بی‌بی‌سی گفته است که پاپ ظاهرا داشته درباره تصور دوزخ حرف می‌زده است.
به گفته این کشیش ارشد انگلستان، "دوزخ هیچ‌گاه از آموزه‌های کاتولیک نبوده؛ بلکه از نمادهای کاتولیک بوده، همان‌طور که بخشی از نمادهای مسیحیت به طور کلی بوده است."
اسکالفاری در یادداشت خبرسازش نوشته که از پاپ پرسیده "ارواح بد" به کجا می‌روند و چه‌طور تنبیه می‌شوند.
این روزنامه‌نگار خودش علنا می‌گوید که به خدا باور ندارد.
این‌طور که در این یادداشت آمده، پاپ جواب داده که "ارواح، تنبیه نمی‌شوند. آنها که توبه می‌کنند، از بخشایش پرودگار برخوردار می‌شوند و به کسانی می‌پیوندند که او را در نظر دارند. ولی آنها که توبه نمی‌کنند و نمی‌توانند بخشیده شوند، ناپدید می‌شوند. دوزخی وجود ندارد. ارواح گناه‌کار، ناپدید می‌شوند."
واتیکان می‌گوید این دیدار پاپ، یک گفت‌وگو نبوده بلکه دیداری به مناسبت عید ایستر بوده است و یادداشت یوجینیو اسکالفاری "میوه بازسازی او" از این ملاقات است.
بازپرس جنایی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد گفت: با تلاش کارآگاهان جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی قاتل دختربچه 7ساله مشهدی شناسایی و دستگیر شد.
علی‌اکبر احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با فارس با اشاره به قتل دختربچه‌ای 7 ساله در مشهد اظهار کرد: جسد این دختر بچه سه‌شنبه شب گذشته، داخل یک کیسه در شهرک شهید رجایی مشهد کشف شد.
بازپرس جناییی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد ادامه داد: با اعلام مفقودی این کودک 7ساله که ندا نام داشت، بررسی‌ها آغاز و مشخص شد که والدین این دختربچه، او را برای خرید نان به بیرون از خانه فرستاده بودند که این کودک دیگر باز نمی‌گردد.
احمدی‌نژاد افزود: با اعلام شکایت این دختربچه، تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی وارد عمل شدند و ساعتی بعد از گزارش مفقودی، جسد این کودک درون یک کیسه در حاشیه خیابان کشف شد.
بازپرس جناییی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد با بیان اینکه علت مرگ خفگی اعلام شد، بیان کرد: با بررسی‌های اولیه مشخص شد که یک ساک قرمز پلاستیکی و کفش های این دختربچه مفقود شده‌است.
وی گفت: با انتقال جسد، عملیات گسترده‌ای آغاز شد و با وجود سرنخ‌های به جا مانده در صحنه جرم تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی ماموریت رسیدگی به پرونده را به دست گرفتند.
احمدی‌نژاد افزود: شب گذشته در نهایت متهم به قتل دستگیر شد و در بازجویی‌های اولیه به جرمش اعتراف کرد.
بازپرس قتل دادسرای عمومی و انقلاب مشهد با اشاره به کشف ساک پلاستیکی و کفش های نداکوچکلو در منزل متهم، در خصوص انگیزه قاتل خاطرنشان کرد: انگیزه این فرد با توجه به اقرار صریح متهم اذیت و آزار این کودک بوده است.
محمود احمدی نژاد در پیامی که به مناسبت میلاد مولی الموحدین حضرت علی (ع) منتشر کرد، تنها راه نجات را در بازگشت به سیره آن عزیز و به رسمیت شناختن حقوق اساسی و آزادی مردم و برگرداندن پاشنه مدیریت کشور بر محور عدالت دانست.
 کانال تلگرامی محمود احمدی نژاد، متن یادداشت رییس دولت های نهم و دهم را منتشر کرده که در بخشی از آن آمده است: «اینک در چهلمین سالی که قراربود در سرزمین نورانی ایران سیره و مشی او برپا داشته شود، در کجا قرار داریم؟
قرار بود آزادی و مطالبه عدالت سکه رایج باشد و با ساختن الگو ، زمینه تحقق مدیریت و حکومت فرزند برومند آن عزیز یعنی امام عصر(عج) در سراسر گیتی مهیا شود.
آیا زیبنده است که بسیاری به صرف اعتراض و انتقاد به شیوه اداره کشور و رفتارهای نادرست برخی مقامات یا مطالبه عدالت و آزادی تحت عناوینی مانند اقدام علیه امنیت ملی یا تبلیغ علیه نظام یا اتهامات جعلی مالی، در بازداشت به سر برند؟
آیا درست است عزیزی که مورد سنگین ترین ظلم آشکار قرار گرفته، برای رساندن صدای مظلومیت و اعتراض خود، به عنوان تنها راه باقیمانده باید جان شیرین را سند پاکی و حقانیت خود و وسیله مطالبه عدالت قرار دهد و در مقابل، تا زمانی که در معرض آسیب های جدی قرار نگرفته و اعتراض عمومی برپا نشده است، حتی از اعزام او به بیمارستان نیز امتناع شود؟
آیا درست است که امروز به جای سخن گفتن از کاهش فاصله با آن عزیز ، ناگزیر از اعتراف به پیدایش زاویه ای بزرگ باشیم که در این مسیر ایجاد شده است؟
وضعیت امروز ما تا چه میزان مورد رضایت حقیقت و معیار انسانها در عصر حاضر یعنی امام زمان علیه السلام است؟
آیا تنها راه نجات، بازگشت به سیره آن عزیز و به رسمیت شناختن حقوق اساسی و آزادی مردم و برگرداندن پاشنه مدیریت کشور بر محور عدالت نیست؟
بدون تردید ، اعمال محدودیت بیشتر و برخوردهای تند و تلاش برای خاموش کردن صداها، فقط و فقط فاصله از امام (ع) را بیشتر می کند و سرنوشتی جز تباهی را در پی ندارد.
با تبریک مجدد میلاد تجسم عشق، آزادی و عدالت و عبودیت نوع انسان، لازم به تاکید است که بازگشت به مسیر او و تجدید نظر در اندیشه ها و رفتارهای متصدیان مناصب گوناگون حکومتی ، انتظاری به حق و تنها راه اصلاح و نجات است.
تردید ندارم که امام عصر (عج) یگانه منادی حقیقی مهر و آزادی و عدالت، یاور مومنان در تحقق این ارزش ها و اهداف بوده و خواهد بود.»