شهادت دست‌کم ۱۲ فلسطینی در تظاهرات «بازگشت میلیونی»


شهادت دست‌کم ۱۲ فلسطینی در تظاهرات «بازگشت میلیونی»   11فروردین-97

تظاهرات هزاران فلسطینی در نوار غزه به درگیری با نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی انجامید. دست‌کم ۱۲ فلسطینی به شهادت رسیدند.
به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آلمان، در نخستین روز از تظاهرات شش هفته‌ای فلسطینیان در امتداد مرزهای نوار غزه با اراضی اشغالی، دست‌کم ۱۲ فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان رژیم صهیونیستی شهید و نزدیک به ۱۱۰۰ تن دیگر نیز مجروح شدند.
به گفته منابع خبری و بیمارستانی فلسطینی، یک نوجوان شانزده ساله نیز در میان شهداست. اکثر زخمی‌ها کسانی هستند که ظاهرا از استنشاق گاز اشک‌آور یا بمب‌های دودزا آسیب دیده‌اند.
راه‌پیمایی موسوم به «بازگشت میلیونی» فلسطینی‌ها که با پشتیبانی حماس و سایر سازمان‌های فلسطینی فعال در غزه برنامه‌ریزی شده است، از ساعات نخست بامداد امروز- جمعه- و همزمان با روز موسوم به «روز زمین» آغاز شد.
«روز زمین» تظاهراتی است که اعراب شهروند اسرائیل و فلسطینیان کرانه باختری و غزه، هر سال در روز سی‌ام ماه مارس، به یاد وقایع خونین اعتراضی سال ۱۹۷۶ برگزار می‌کنند.
خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند بیش از ۱۷ هزار فلسطینی در تظاهرات روز جمعه شرکت کرده‌اند. منابع فلسطینی این تعداد را بیشتر اعلام کرده‌اند.
همزمان با برپایی تظاهرات اعتراضی در نقاط مرزی، گزارش شده است که درگیری‌هایی نیز بین فلسطینی‌ها و سربازان اسرائیلی در نقاط مختلف کرانه باختری روی داده است.
براین اساس، تدابیر امنیتی در اطراف شهرک نشین‌های یهودی‌نشین نیز تشدید شده است.
«نیکلای ملادنوف» نماینده سازمان ملل در امور خاورمیانه، و همچنین «جیسون گرینبلات» نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات اسرائیلی- فلسطینی، با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه نسبت به بحرانی شدن اوضاع بین دو طرف ابراز نگرانی کرده‌اند.