خودنمایی تاریخ 7 هزار ساله در انجدان/سرزندگی بهار را در این روستا تجربه کنید



ده گردی بهاری/
خودنمایی تاریخ 7 هزار ساله در انجدان اراک /سرزندگی بهار را در این روستا تجربه کنید  11 فروردین  -97
انجدان در استان مرکزی
بهار که می‌شود روستاها بیش از شهرها رنگ طراوات به خود می‌گیرند و قطعا یکی از بهترین مقاصد سفر هستند تا پس از یک سال تلاش بی‌وقفه تنی در دامان طبیعت آنها بیاساییم و ذهن را از روزمرگی‌ها خالی کنیم.
استان مرکزی یکی از بکرترین مقاصد برای روستاگردی است چراکه روستاهای خاص و کهنی را در خود جای داده است که هر کدام سرگذشتی جالب را یدک می‌کشند.
به گزارش ایسنا، انجدان یکی از ویژه‌ترین روستاهای استان مرکزی و شهرستان اراک است که در فاصله‌ای اندک از شهر اراک واقع شده است.
انجدان از روستاهای دهستان مشک‌آباد بخش مرکزی شهرستان اراک در استان مرکزی ایران است. این روستا در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد که کوه چشمه و کوه برف شاه در اطراف آن است و غارهای کوچک و بزرگ فراوانی در نزدیکی آن وجود دارد. 
انجدان، از روستاهای قدیم اراک و مرکز تجدید حیات فرهنگی و تبلیغی و جایگاه امامان اسماعیلی نزاری پس از سقوط الموت بوده‌ است. این منطقه در دوران اسماعیلیان به مامنی برای اقامت امامان نزاری که وابستگی به حکومت مرکزی نداشتند تبدیل شد و در واقع بواسطه نگارش نخستین رساله‌های اسماعیلیان نزاری خاستگاه نویسندگان و ادیبان در قرن نهم هجری قمری شد.
روستای انجدان در واقع در گذشته "انکدان" نام داشته است و علت این نامگذاری رویش گیاهی به نام انکدان در منطقه است ولی با گذشت زمان انکدان به انجدان تبدیل شد.
روستای انجدان تاریخی طولانی را در خود جای داده است که بخشی از آن را می‌توان در طریق سنگ‌نگاره‌های هفت هزار ساله شاهد بود که همچنان در کوه‌های روستا حفظ شده است. در دل این کوه‌ها نیز غارهایی همچون غارهای کیوه‌کش و آسیلی با ساختاری خاص جای گرفته‌اند.
در دامنه کوه انجدان بقعه شاه قلندر نیز از دوره ایلخانی که ریاست فرقه اسماعیلیه را بر عهده داشت به جا مانده است. این بقعه هشت ضلعی است و پنجره‌های مشبکی دارد.
انجدان شهری زیرزمینی نیز دارد که مربوط به هزار و 300 سال پیش است که به لحاظ اینکه هنوز به صورت کامل کشف و مرمت نشده قابل بازدید نیست، اما همین شهر زیرزمینی نشان از بلندای تاریخ در این منطقه از استان مرکزی دارد.
در سال 95 خبر کشف تن‌بوشه‌های باستانی روستا منتشر شد که این امر نیز خود گواهی بر قدمت روستا و البته پیشرفته بودن سیستم آبرسانی انجدان است.
انجدان حمامی قدیمی مربوط به دوره قاجار به نام نجف‌علی دارد که توسط میراث فرهنگی کاملا مرمت شده و تبدیل به موزه خواهد شد. امروزه گردشگران به راحتی می‌توانند از آن بازدید کنند و با ساختار یک حمام کهن و سیستم آبرسانی جالب آن را به وضوح آشنا شوند.
در کنار همه این جاذبه‌های تاریخی انجدان نقطه قوت این منطقه طبیعت و باغات آنست. انجدان در واقع روستایی کوچه باغی است و قطعا با گذر در کوچه پس کوچه‌های روستا به ویژه در فصل بهار می‌توان معنای واقعی بهار روستا را با تمام وجود حس کرد و البته از باغات سنگی نیز بازدید کرد.
نزدیک بودن به مرکز استان مرکزی تردد به انجدان را بسیار ساده کرده است و شاید برای بازدید از آن نیازی به اقامت در آن نباشد و بتوان برای اسکان شبانه به اراک بازگشت و فردا دوباره به روستا سری زد، اما طبیعت و تاریخ انجدان به قدری زیبا و جالب توجه است که اگر گذر یک گردشگر واقعی به روستا بیفتد قطعا یک شب یا حتی چند شب ماندن در روستا را ترجیح خواهد داد.
مهمان‌نوازی اهالی روستا نیز به گونه‌ای است که قطعا گردشگران با میزبانان مهربانی مواجه خواهند شد، اما بوم‌گردی به معنای واقعی در انجدان هنوز شکل نگرفته است و اغلب گردشگران گردشگری یک روزه را در انجدان تجربه می‌کنند که با توجه به زیبایی‌ها و جاذبه‌های فوق العاده انجدان و بهار دل انگیز و سرسبز و پرآبش بسیار ارزشمند است.