وزیر امور خارجه اعلام کرد:
۶ اولویت
راهبردی دیپلماسی اقتصادی کشور 11فروردین-97
ظریف قادر نبوده است تا دیپلماسی امور خارجه را به پیش ببرد . اما اکنون مدعی ارائه اولویت راهبردی دیپلماسی اقتصادی هم داده است .
انگاری قرارگاه خاتم وابسته به دولت موازی با تفنگ و رسانه و اقتصاد پاسداران دست
برروی دست گذاشته است تا ظریف راهبرد اقتصادی را دنبال و به پیش ببرد.
وزیر امور خارجه از تعیین ۶ اولویت راهبردی برای حوزه
دپیلماسی اقتصادی کشور خبر داد.
به گزارش
ایسنا، محمدجواد ظریف در این ارتباط افزود: با توجه به جهتگیری کشور و
وزارت امور خارجه به سمت تشکیل روابط اقتصادی خارجی و همچنین کمک به بخش خصوصی در
جهت فعالتر شدن در این حوزه، از ابتدای دولت دوازدهم تصمیم بر این شد که ساختار
وزارتخانه دستخوش تغییر و تحول شود.
وی تصریح کرد: تشکیل معاونت اقتصادی با این هدف در دستور کار مجموعه وزارت خارجه قرار گرفت.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه معاونت اقتصادی از بهمن سال گذشته(۱۳۹۶) در این وزارتخانه عملیاتی شده است، گفت: هدف از ایجاد این معاونت تسهیل امور است چرا که مجموعه مزبور نه توانایی و نه این وظیفه را دارد که در حوزه تصدیگری روابط خارجی اقتصادی مداخله کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور تاکید کرد: بیشتر فعالیتها در این حوزه باید از ناحیه بخش خصوصی باشد ولی مسئولان و کارشناسان وزارتخانه مربوطه کمک حال فعالان اقتصادی خواهند بود.
ظریف در ادامه گفتوگو با برنامه «اقتصاد به وقت بهار» رادیو اقتصاد، افزود: سه حوزه واردات (فناوری، سرمایه و گردشگری) و سه حوزه صادرات (کالاهای غیرنفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی کار متخصص) به عنوان شش اولویت راهبردی برای حوزه دیپلماسی اقتصادی کشور در نظر گرفته شده است.
وی ضمن اشاره به نامگذاری سال ۹۷ به نام سال «حمایت از کالای ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری، گفت: از این تعداد سه حوزه از قبیل واردات فناوری، سرمایه و صادرات کالاهای غیرنفتی ارتباط مستقیم با بحث شعار سال دارد.
وزیر امور خارجه افزود: نتیجه واردات فناوری و سرمایه منجر به ارتقای کیفیت کالاهای ایرانی و همینطور امکان رقابت این اقلام در بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.
ظریف اظهار امیدواری کرد که با ساز و کار جدیدی که در مجموعه وزارت امور خارجه ایجاد شده، بتوان بیشتر در خدمت اهداف شعار سال بود.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که "وزارت امور خارجه در سال حمایت از کالای ایرانی برای تسهیل ورود کالاهای داخلی به بازارهای هدف چه برنامههایی را مدنظر دارد؟"، اظهار کرد: اولویتهای ششگانه دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی به تمامی سفارتخانههای ایران در خارج از کشور ابلاغ شده است.
وی افزود: کمک به تولیدکنندگان ایرانی با هدف شناخت بیشتر بازارهای موجود در کشورهای هدف و همینطور تعیین بهترین دریافتکنندگان صادرات کالاهای غیرنفتی ایران در دستور کار این سفارتخانهها است.
وزیر امور خارجه در ادامه با بیان اینکه بیشتر تمرکز دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی معطوف بر کشورهای همسایه خواهد بود، خاطرنشان کرد: نخستین سفر رئیس جمهور در سال جدید به کشور ترکمنستان و جمهوری آذربایجان خود گواهی صادق بر این مدعاست.
وی تاکید کرد: تسهیل صادرات کالاهای ایرانی و تولید مشترک در این کشورها از اهداف سفر مزبور بوده است.
ظریف افزود: خوشبختانه در راستای سفر اخیر رئیس جمهور ایران به جمهوری آذربایجان، کارخانه مشترک ایرانخودرو و یک شرکت آذری در این کشور به بهرهبرداری رسید.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی تصریح کرد: اعزام هیأتهای تجاری و اقتصادی مرکب از کارآفرینان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به کشورهای خارجی از دیگر روشهای مناسب جهت تسهیل عرضه کالاهای داخلی به بازارهای جهانی است.
وی تصریح کرد: تشکیل معاونت اقتصادی با این هدف در دستور کار مجموعه وزارت خارجه قرار گرفت.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه معاونت اقتصادی از بهمن سال گذشته(۱۳۹۶) در این وزارتخانه عملیاتی شده است، گفت: هدف از ایجاد این معاونت تسهیل امور است چرا که مجموعه مزبور نه توانایی و نه این وظیفه را دارد که در حوزه تصدیگری روابط خارجی اقتصادی مداخله کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشور تاکید کرد: بیشتر فعالیتها در این حوزه باید از ناحیه بخش خصوصی باشد ولی مسئولان و کارشناسان وزارتخانه مربوطه کمک حال فعالان اقتصادی خواهند بود.
ظریف در ادامه گفتوگو با برنامه «اقتصاد به وقت بهار» رادیو اقتصاد، افزود: سه حوزه واردات (فناوری، سرمایه و گردشگری) و سه حوزه صادرات (کالاهای غیرنفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی کار متخصص) به عنوان شش اولویت راهبردی برای حوزه دیپلماسی اقتصادی کشور در نظر گرفته شده است.
وی ضمن اشاره به نامگذاری سال ۹۷ به نام سال «حمایت از کالای ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری، گفت: از این تعداد سه حوزه از قبیل واردات فناوری، سرمایه و صادرات کالاهای غیرنفتی ارتباط مستقیم با بحث شعار سال دارد.
وزیر امور خارجه افزود: نتیجه واردات فناوری و سرمایه منجر به ارتقای کیفیت کالاهای ایرانی و همینطور امکان رقابت این اقلام در بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.
ظریف اظهار امیدواری کرد که با ساز و کار جدیدی که در مجموعه وزارت امور خارجه ایجاد شده، بتوان بیشتر در خدمت اهداف شعار سال بود.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که "وزارت امور خارجه در سال حمایت از کالای ایرانی برای تسهیل ورود کالاهای داخلی به بازارهای هدف چه برنامههایی را مدنظر دارد؟"، اظهار کرد: اولویتهای ششگانه دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی به تمامی سفارتخانههای ایران در خارج از کشور ابلاغ شده است.
وی افزود: کمک به تولیدکنندگان ایرانی با هدف شناخت بیشتر بازارهای موجود در کشورهای هدف و همینطور تعیین بهترین دریافتکنندگان صادرات کالاهای غیرنفتی ایران در دستور کار این سفارتخانهها است.
وزیر امور خارجه در ادامه با بیان اینکه بیشتر تمرکز دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی معطوف بر کشورهای همسایه خواهد بود، خاطرنشان کرد: نخستین سفر رئیس جمهور در سال جدید به کشور ترکمنستان و جمهوری آذربایجان خود گواهی صادق بر این مدعاست.
وی تاکید کرد: تسهیل صادرات کالاهای ایرانی و تولید مشترک در این کشورها از اهداف سفر مزبور بوده است.
ظریف افزود: خوشبختانه در راستای سفر اخیر رئیس جمهور ایران به جمهوری آذربایجان، کارخانه مشترک ایرانخودرو و یک شرکت آذری در این کشور به بهرهبرداری رسید.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وی تصریح کرد: اعزام هیأتهای تجاری و اقتصادی مرکب از کارآفرینان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به کشورهای خارجی از دیگر روشهای مناسب جهت تسهیل عرضه کالاهای داخلی به بازارهای جهانی است.
وزیر امور خارجه در پایان تاکید کرد: این سیاست همواره مورد توجه
وزارت خارجه بوده و در سال "حمایت از کالای ایرانی" با شدت و حدت بیشتری
دنبال خواهد شد.