نخست وزیر عراق: از تنش بین ایران و آمریکا دور می‌مانم


نخست وزیر عراق: از تنش بین ایران و آمریکا دور می‌مانم 8فروردین-97
حیدر عبادی چون نمی خواهد به سرنوشت  نوری مالکی مزدور ودست نشانده دچار رسوا وبدنام نشود برای همین تصمیم گرفته تا اعلام کند از تنش میان آمریکا ورژیم ولایت فقیه دور می ماند تا ترکش خطری منوجه اش نشود . به خصوص که انتخابات پارلمان عراق هم درپیش روی می باشد که نزدیکی وجانبداری از رژیم ولاایت فقیه می تواند عوارض شکست بهمراه داشته باشد .
·        عبادی عبادی بی‌طرفی خود در تنش بین ایران و آمریکا را با مصالح عراق منطبق دانسته است
حیدر عبادی، نخست وزیر عراق گفته است در نظر دارد از درگیری در تنش بین ایران و آمریکا اجتناب کند.
نخست وزیر عراق روز چهارشنبه، ٨ فروردین (٢٨ مارس)، در سخنرانی در یک همایش نفتی در بغداد، گفت که دولت او مایل است "توازن" را در روابط با ایران و آمریکا حفظ کند و افزود که چنین رویکردی با منافع عراق انطباق دارد.
آقای عبادی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش تنش در روابط ایالات متحده و ایران، گفت "خودم را از این تنش دور نگه می‌دارم." وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که ایالات متحده توافق هسته ای با ایران - برجام - را حفظ کند.
دولت حیدر عبادی از حمایت و کمک‌های مالی و نظامی ایالات متحده برخوردار است و برای بهبود شرایط اقتصادی این کشور به سرمایه‌گذاذی مالی کشورهای غربی نیاز دارد و در عین حال به تشکل‌های سیاسی شیعی متکی است که بعضی از آنها روابط نزدیکی با ایران دارند.
در جریان مقابله با گروه دولت اسلامی - داعش - عراق هم از کمک گسترده نظامی ایالات متحده و متحدان آن، به خصوص در زمینه عملیات هوایی، آموزش نظامی و تامین تسلیحات، برخوردار شد و هم حمایت جمهوری اسلامی و گروه‌های طرفدار آن را به دست آورد.
ایالات متحده و برخی متحدان منطقه ای آن، از جمله عربستان سعودی، روابط ایران با نیروهای سیاسی عمده در عراق را زمینه ساز نفوذ جمهوری اسلامی در این کشور دانسته و آن را عامل نگرانی دانسته اند.
در ماه‌های اخیر، دولت عربستان سعودی اقداماتی را برای بهبود روابط با عراق آغاز کرده است.
چند ماه پیش، نخست وزیر عراق در مصاحبه با یک نشریه آمریکایی گفت که اجازه نخواهد داد کشورش عرصه رقابت بین قدرت‌های سنی و شیعه منطقه شود یا آمریکا شود و ابراز امیدواری کرد که با قوی‌تر و متحدتر شدن عراق، دخالت خارجی در این کشور کاهش یابد.