در مصاحبه با شبكه تلويزيوني سي.بي.اس: روايت جان كري از كلاه گشاد برجام بر سر ايران


 اوین نامه  کیهان 13 شهریور - 97
در مصاحبه با شبكه تلويزيوني سي.بي.اس: روايت جان كري از كلاه گشاد برجام بر سر ايران

بیش از 5 سال است که اوین نامه ی کیهان سر بازجو شریعت نداری در همه ستون هایش روضه ادامه دار ضد روحانی و دولت خوانده است ودرا دامه همراه با هذیان گویی های ضدآمریکایی غیر قابل اعتماد  ومخالفت شدید با  برجام شده است تا سرانجام شرایط تبدیل به بن بست برجام و تشدید تحریم ها  و بحران های اقتصادی و ارزی و افزایش تصاعدی  قیمت دلار و سکه و کالاها شده است .
 این  بحران های اقتصادی  وارزی سبب رشد شتابنده فقر وبیکاری و کاهش ارزش ریال و قدرت خرید مردم و نارضایتی شان شده است  .
در حالی که خامنه ای رهبر ام الفساد با فشار سپاه پاسداران  که پیوسته مخالفت با برجام ومذاکره با آمریکا  و حتی با اروپا  کرده اسا  موجب بی ثباتی بازار اقتصادی  وارزی شده  است  تا جایی که بی حساب و بی کتاب بطور تصاعدی  گرانی  ادامه دارد آنچنان که مهار افزایش قیمت ارز ودلار و رشد نارضایتی عمومی از کنترل خارج شده است  . برای  همین  به دلیل وحشت شدیدی که از خیزش های اعتراضی ضد حکومتی وجود دارد بیت خامنه ای و اطلاعات  سپاه پاسداران  قوه فاسد قضاییه دست نشانده شان را فعال  کرده اند تا دادگاه های نمایشی موازی بر پا دارد تا  متهمان بازداشت شده از سوی اطلاعات سپاه پاسداران و بسیج و نیروی انتظامی محاکمه و محکوم شوند چون هدف ایجاد رعب و حشت اجتماعی وکنترل مقطعی انفجار اجتماعی  است. ولی بعید است که این سیاست قادر به پاسخگویی شرایطی باشد که در چشم انداز است .چون تحریم ها تا 13 آبان ادامه می یابد تا اینکه  تحریم صدور و فروش نفت قطعی گردد  که می تواند نقش  شلیک تیر خلاص بر شقیقه رژیم محاصره شده در بحران ولایت فقیه داشته باشد.
وزير خارجه اسبق آمريکا گفت: آنچه ايران براي پايبندي به برجام انجام داده در جهان سابقه نداشته است.
        
سرويس سياسي«جان کري» وزير خارجه اسبق آمريکا که با برنامه «در پيشگاه ملت» شبکه «سي.بي.اس» صحبت مي کرد، در پاسخ به سوالي درباره اينکه ترامپ برجام را «بدترين توافق» توصيف کرده، گفت: بله، اما گفتن اين حرف باعث نمي شود که واقعا اينطور باشد. اين توافقنامه از منظر بازرسي ها، پاسخگويي و آنچه ايران بايد انجام مي داد، سختگيرانه ترين توافق بود و براي مدتي طولاني تر از هر توافقنامه هسته اي روي کره زمين، بيشترين شفافيت را ايجاد مي کرد. هيچ کشوري، آن کاري را که ايران کرده تا به اين [توافق] پايبند باشد، انجام نداده است.
    
به گزارش فارس، کري افزود: «اما با کنار رفتن [آمريکا]، فرانسه، آلمان، انگليس، روسيه و چين همگي دارند تلاش مي کنند که اين توافقنامه را حفظ کنند. تنها ايالات متحده، تنها دونالد ترامپ، کنار رفت. بنابراين، فکر مي کنم که کارشناسان درک مي کنند. وزارت دفاع، وزير دفاع او، معتقد بودند که او بايد اين ]توافق] را حفظ کند. وزير خارجه اي که او از شرش خلاص شد، معتقد بود که بايد اين [توافق] را حفظ کرد. آدم هاي اطلاعاتي او هم معتقد بودند که بايد حفظش کرد. واقعيت اين است که اين توافق دارد کار مي کند و بدون ايالات متحده هم دارد کارش را مي کند.
    
او در واکنش به اين ادعاي ترامپ که تيم آمريکايي در مذاکرات با ايران هرگز ميز گفت وگو را ترک نکرد و به طرف ايراني امتياز داد، گفت واقعيت اين است که تيم آمريکايي در دو يا سه مورد در آستانه ترک مذاکرات قرار داشت. وي افزود:واقعا مايه تاسف است که او در اغلب اوقات نمي داند دارد چه مي گويد. او چيزهايي سر هم مي کند و همين طور ادامه مي دهد.
    
    
برجام کار مي کند!
    
جان کري تاکيد کرده است که «توافق دارد کار مي کند و بدون آمريکا هم دارد کارش را مي کند».
    
اين اظهارنظر کري، در حقيقت پاسخي روشن به ظريف و ديگر دولتمردان است.
    
ظريف- 11 شهريور- در نشست علني مجلس گفته بود:«آمريکا شکست خورده و نتوانسته از برجام به نفع خود استفاده کند، لذا از برجام خارج شده است».
    
اين در حالي است که آمريکا پس از تضمين روحاني به موگريني درخصوص ماندن ايران در برجام و سپس تضمين اروپا به آمريکا درخصوص فشار به ايران در حوزه موشکي و منطقه اي، با خيالي آسوده از برجام خارج شد.
    «
هسته اي رفت ولي تحريم ها باقي ماند». اکنون آمريکا بدون هيچ هزينه اي از برجام خارج شده است، در مقابل ايران همچنان تمامي تعهدات خود را يکطرفه انجام مي دهد و اروپا نيز ضمن گستاخي در موضوع موشکي و منطقه اي، تاکيد کرده است که به ايران درخصوص تعهدات برجامي خود تضمين نمي دهد.
    
براي همين است که جان کري با ذوق زدگي مي گويد، برجام بدون آمريکا هم دارد کارش را مي کند.
    
گفتني است پيش از اين «جان کري» در يادداشتي در روزنامه واشنگتن پست- مهر 96- نوشته بود:«ايران در توافق هسته اي(برجام) پيشاپيش همه امتيازاتش را پرداخت کرد...قبل از برخورداري ايران از اولين دلار تخفيف تحريم ها، آژانس تاييد کرد که اين کشور ۹۷ درصد از ذخاير اورانيوم خود را نابود، قلب رآکتور اراک را تخريب و غني سازي اورانيوم در سايت فردو را متوقف کرده است و بيش از ۱۳۰۰۰ سانتريفيوژ را برچيده، و برنامه اش را در معرض نظارت شديد قرار داده است».
    
    
کلاه گشاد
    
محمدجواد ظريف وزير امور خارجه-4 شهريور 97- در برنامه تلويزيوني «حالا خورشيد» گفته بود:«ترامپ مي گويد برجام يک کلاه بزرگ بر سر آمريکا بود».
    
حال با توجه به اظهارات جان کري و ديگر اظهارات مشابه مقامات آمريکايي و مستندات متعدد ديگر، به راحتي مي توان پي برد که برجام کلاه گشادي بود که بر سر ايران گذاشته شد. متاسفانه متن برجام و ضمائم آن آن قدر خلل و فرج ريز و درشت دارد که آمريکايي ها هر روز طمع کنند از يکي از اين سوراخ ها چنگ و دنداني نشان دهند.
    
    
هدف مشترک
    
جان کري -دي ماه 95- در يادداشتي که به مناسبت نزديک شدن به روزهاي پاياني حضور در کابينه آمريکا نوشته بود، تاکيد کرد: «مذاکرات با تهران براي عقب نشاندن ايران از برنامه هسته اي به نتيجه رسيد و حالا دولت بعدي آمريکا بايد ضمن ادامه اعمال فشار بر ايراني ها، براي عقب نشاندن برنامه موشکي ايران تلاش کند».
    
اروپا با آمريکا همصداست. جمهوري خواهان و دموکرات ها نيز در هر موضوعي با هم اختلاف داشته باشند، در دشمني با جمهوري اسلامي ايران هيچ اختلافي با يکديگر ندارند. هدف مشترک، تعليق اقتصاد ايران -براي فاصله انداختن ميان مردم و حکومت- و از کار انداختن مولفه هاي قدرت کشورمان مي باشد. ديروز به بهانه هسته اي و امروز به بهانه موشکي؛ بنابراين تنها نتيجه بهانه زدايي، خالي شدن دست ايران از مولفه هاي قدرت و استمرار دستاورد تقريباً هيچ است.
    
متاسفانه جماعتي که ديروز همزمان با عهدشکني هاي گسترده آمريکا در برجام تاکيد داشتند که «امضاي کري تضمين است» و «آمريکا به واسطه يک توافق اعتبار بين المللي خود را خدشه دار نمي کند» و «اروپايي ها آقا اجازه هستند و آمريکا کدخداست؛ بستن با کدخدا راحت تر است» و «ما به مذاکره با آمريکا خوش بين هستيم» پس از ناکامي در خوش بيني به آمريکا، حالا به اروپاي آقا اجازه به تعبير مقامات ارشد دولت آقاي روحاني دل خوش کرده اند.
    
اکنون حدود 4 ماه از خروج آمريکا از برجام سپري شده است و اروپا نيز هيچ اقدامي در جهت اجراي تعهدات برجامي خود انجام نداده است. اما متاسفانه دولتمردان همچنان رويکرد خسارت بار «اجراي برجام به هر قيمت» را دنبال مي کنند.