ضرورت پاكسازي صداوسيما از مجري هاي بي ادب و بدسابقه


ضرورت پاكسازي صداوسيما از مجري هاي بي ادب و بدسابقه
در حاشيه جنجال اخير در يك برنامه زنده تلويزيوني 11 آذر -97
انتقاد اوین نامه کیهان  که رکوردار اتهام زنی واهانت  وتوهین وتهدید است به مجری  یک شبکه  صدا وسیمای  خامنه ای با اتهام بی ادب  نه به خاطر توهین وبی ادبی وی که غیرخودی  ومکتبی باریش نبودنش  می باشد برای همین  درخواست برای پاکسازی اش شده است.
رفتار غيرحرفه اي و موهن مجري يك برنامه زنده تلويزيوني، لزوم تجديد نظر در گزينش و به كارگيري مجريان در صداوسيما را ضروري نشان مي دهد.
سرويس ادب و هنر- اين اولين بار نيست كه صداوسيما، از حضور مجريان «زرد» كه شان رسانه ملي را حفظ نمي كنند، آسيب مي بيند. تحقير ميهمانان و حاضران در برنامه و توهين به مخاطب توسط برخي از مجريان، در همين چند ماه اخير بارها در برنامه هاي گفت وگو محور سيما اتفاق افتاده است. اين مسئله بيش از هر چيز، گوياي ضعف گزينش و لزوم تجديد نظر در انتخاب نيروها و يا نيروهاي قبلا انتخاب شده در صداوسيماست؛ چرا كه بعضي از كساني كه اجراي برنامه ها را برعهده مي گيرند، حتي ابتدايي ترين اصول اجرا، يعني با ادب سخن گفتن و حفظ حرمت حضار و مخاطبان برنامه را رعايت نمي كنند! عجيب اينكه اجراي برنامه هاي زنده كه از حساسيت بيشتري برخوردار است بعضا به افراد كم سواد و فاقد صلاحيت اخلاقي واگذار مي شود. نمونه اخير چنين اتفاقي، روز جمعه در برنامه «من و شما» كه از شبكه شما به طور زنده پخش مي شود رخ داد. برنامه اي كه با اجراي آرش ظلي پور و با حضور مسعود فراستي، منتقد سينما و با موضوع نقد فيلم هاي سخيفي كه اين روزها پرده سينماها را تسخير كرده اند روي آنتن رفت. فارغ از اينكه كارشناس ميهمان برنامه چه كسي بود و چه نظراتي داشت، مجري برنامه به جاي چالش با وي يا طرح سوالات منطقي و كارشناسانه، به طور پي در پي، با لحني پرخاشگرانه و الفاظي توهين آميز و تحقير كننده، حرف هاي وي را قطع مي كرد. اين مجري حتي در حركتي غير اخلاقي و بدون اطلاع دقيق و مستند، به زندگي شخصي و حريم خصوصي ميهمان خود نيز وارد شد و در اين باره اظهار نظر كرد؛ از جمله اينكه درباره ازدواج و خانواده او صحبت كرد، در ابتدا نيز خطاب به كارشناس ميهمان برنامه گفت كه شما كلا دو سه تا كت بيشتر نداريد بپوشيد و بعد از آن هم تاكيد كرد «شما كه اينقدر نقد مي كنيد، به نظرتان نمي آيد آدم بد تيپي هستيد؟» و در بخش هايي نيز با بياني توام با تمسخر، تكيه كلام هاي ميهمان برنامه را تكرار مي كرد و مي گفت كه شما خيلي خودشيفته حرف مي زنيد و حرف هاي شما نقطه ندارد و... حتي پس از ترك برنامه توسط فراستي نيز، تمسخر وي را ادامه داد! اتفاقي كه نشان مي دهد اين مجري، نه فقط كمترين صلاحيت لازم براي كاري كه به وي سپرده شده را ندارد، بلكه حضور او در سازمان صداوسيما، اهانت آشكار به بينندگان و تمامي مردم اين سرزمين است. ضمن اينكه مجري مذكور، سابقه رفتارهاي مشابه را دارد. با يك جست وجوي ساده در خبرها، مي توان مجادلات لفظي و اهانت هاي بي شرمانه قبلي وي به ديگران را مشاهده كرد.
چنين رفتارهايي، مصداق بارز ترويج بي ادبي و اخلاق ستيزي روي آنتن تلويزيون است، چرا كه، هر حرف يا حركتي در برنامه هاي تلويزيون، به طور مستقيم يا غيرمستقيم، روي فرهنگ و رفتار مردم تاثير مي گذارد. هر چند كه مدير شبكه «شما» از توبيخ اين مجري و عدم پخش يك هفته اي برنامه «من و شما» خبر داده است، اما مسئله فراتر از يك فرد و عدم پخش يك هفته اي اين برنامه است. بايد گفت كه صداوسيما اين روزها از حضور برخي عوامل و برنامه سازان كم سواد و همچنين بعضي كارشناسان مبتلا به افكار انحرافي رنج مي برد. بنابر اين، پاكسازي برنامه هاي رسانه ملي از اين عناصر را مي توان با بركناري مجري برنامه مذكور شروع كرد. اين اقدام، جديت مديران سيما در حفظ حرمت و هويت صداوسيما را اثبات خواهد كرد. سهل انگاري در اين زمينه، اين پيام را در بر خواهد داشت كه خود مديران نيز اهميت چنداني براي حفظ شان برنامه هايشان ندارند.
همچنين برخي از مجريان و كارشناسان، مسائل شخصي را هم وارد كار خود مي كنند. به طور مثال، مجري برنامه «من و شما» از اقوام و دوستان نزديك عوامل توليد برخي از فيلم هاي مبتذل و سخيف سال هاي اخير سينماي ايران است؛ فيلم هاي چندش آوري كه هدفي جز ترويج اباحه گري و بي بند و باري جنسي در جامعه را ندارند.
عدم تعادل رفتاري مجري مذكور، واكنش تعدادي از مجريان صداوسيما را نيز برانگيخت. ميلاد دخانچي، مجري برنامه هايي چون «جيوگي» و «سختانه» در اين باره نوشت: آقاي مجري قصه ما، فقط آقاي مجري نيست، اينها يك باند رسانه اي در تلويزيون و فضاي مجازي اند...سلبريتي هايي كه قرار است ما را سرگرم كنند تا ما فاشيسم امثال هزارپا را نبينيم... آري راست[جريان ليبرال-سرمايه داري] علاوه بر نجومي بگير و حمايت «قانون» سلبريتي هاي خود را نيز دارد.
الميرا شريفي مقدم، گوينده شبكه خبر نيز در شبكه هاي اجتماعي نوشت: «اجراي تلويزيوني با مهموني خونه خاله فرق داره! تلويزيون حرمت داره. حق نداريم هنگام گفت وگو به ميهمان برنامه بي ادبي كنيم. جسارت و شجاعت در اجرا با گستاخي و بي ادبي فرق داره
حميدرضا مدقق، مجري برنامه «شهر فرنگ» شبكه خبر نيز در واكنش به اين اتفاق نوشت: «شجاع و رك بودن در مصاحبه با بي نزاكتي تفاوت دارد
گفتني است، آرش ظلي پور، مجري بي ادب و بي نزاكت شبكه شما، به دليل موضوع دلالي در فوتبال مدتي را در زندان گذرانده بود، كه بايد به مديران صداوسيما براي به كارگيري او دست مريزاد گفت!
از طرف ديگر، روز گذشته يكي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نسبت به توهين شبكه شما به منتقد پيشكسوت سينما واكنش نشان داد.
حجت الاسلام احد آزادي خواه نماينده مجلس و سخنگوي كميسيون فرهنگي در گفت وگو با فارس بيان كرد: اين اتفاق يك نمره منفي به رسانه بود كه غير قابل فراموشي است، نبايد آنتن رسانه ملي در اختيار يك جوان ناشي بي تدبير قرار بگيرد تا بخواهد حاشيه درست كند و خطاي بزرگي مرتكب شود.
اين نماينده مجلس خاطرنشان كرد: به عنوان يك عنصر فرهنگي در كميسيون فرهنگي براي افرادي كه در رسانه ملي رخنه كرده اند، متاسفم كه خيلي راحت روي آنتن ملي قرار مي گيرند و شرايط امن و آرام را به هم مي ريزند.
وي تاكيد كرد: ما جدا از همه نظرات آقاي فراستي، به عنوان پيشكسوت عرصه سينما بايد برايش حرمت بگذاريم. اتفاق برنامه «من و شما» تاسف بار است و خدا مي داند كه من ديشب از غصه خوابم نبرده است.
بخش ادب و هنر كيهان، به رئيس سازمان صدا و سيما - دكتر علي عسگري- پيشنهاد مي كند يك بار فيلم گفتگوي مجري هتاك شبكه شما را با منتقد فيلم ببيند و آنگاه خود قضاوت كند كه آيا از برخورد اين مجري بي ادب و هتاك احساس شرم نمي كنند؟! و آيا ادامه كار اين مجري در صدا و سيما- كه به فرموده حضرت امام(ره) بايد دانشگاه باشد- شرم آور نيست؟!