روسفیدی ارتفاعات گیلان از نزولات آسمانی


فارس از بارش برف و باران در سرزمین گیل و دیلم گزارش می‌دهدروسفیدی ارتفاعات گیلان از نزولات آسمانی/ برف در امامزاده اسحاق به بیش از ۱۵ سانت رسید  8 دی – 97
 اگر برف جزو نزولات آسمانی است .ریزگردها وگرد وغبار و خشک سالی و آلودگی هوا جزو چه نوع نزولات آسمانیست؟
بارش برف که از عصر امروز در گیلان ازجمله ارتفاعات آن آغاز شده بسیاری از مناطق ازجمله امامزاده اسحاق و امامزاده ابراهیم، دیلمان، ماسوله و ماسال را سفیدپوش کرده است.
روسفیدی ارتفاعات گیلان از نزولات آسمانی/ برف در امامزاده اسحاق به بیش از ۱۵ سانت رسید
به خبرگزاری فارس از رشت، بارش برف از ساعات ابتدایی امشب در سراسر استان ازجمله در ارتفاعات شروع به بارش کرده و این نعمت سفیدپوش الهی کماکان به‌صورت متغیر در جای‌جای استان سراسر سبز گیل و دلم در حال باریدن است.
گزارش‌های خبرنگاران فارس در سراسر استان ازجمله شهرهای ماسوله، ماسال، شفت، فومن، لنگرود، رودسر و املش حاکی از بارش برف به‌صورت عادی و کولاک است.
شدت بارش برف در برخی از ارتفاعات ازجمله شهرستان ماسال موجب شد تا ۵۰ آفرود سوار در برف‌گیر کنند و نیروهای امدادی و راهداری برای نجات و راهنمایی آن‌ها رهسپار ارتفاعات شوند و آن‌ها را به پایین‌دست منقل کنند.
گرفتار شدن ۵۰ آفرودسوار براثر کولاک در ارتفاعات ماسال
مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان طی گفتگویی از انسداد محور گیلوان به زنجان در محدوده علی‌آباد خبر داد و گفت این محور با تلاش راهداران در حال بازگشایی است و به‌جز این محور راه دیگری از استان مسدود نشده است.
رضا اسلامی از درماندگی ۵۰ آفرودسوار در ارتفاعات ماسال خبر داد و افزود: ۵۰ آفرود سوار با مجموعاً ۶۰ سرنشین در ارتفاعات شهرستان ماسال گرفتار کولاک و برف شده‌اند که با همکاری امدادگران و راهداران در حال ساماندهی و هدایت به پایین‌دست هستند.

احتمال بارش برف در شهرستان رشت بسیار خفیف است
فرماندار و رئیس مدیریت بحران شهرستان رشت نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس با اشاره به وضعیت جوی این شهرستان اظهار کرد: بارش شدید باران در شهرستان رشت قالب‌ترین پدیده جوی در مرکز استان است.
میر شمس مؤمن زاده با بیان اینکه همه دستگاه‌های امدادرسان و خدماتی شهرستان رشت در حالت آماده‌باش هستند افزود: احتمال بارش برف در شهرستان رشت بسیار خفیف است اما تمامی دستگاه‌های امدادی، انتظامی و راهداری برای مقابله با هرگونه تهدید جویی در آماده‌باش کامل هستند.
هیچ مشکلی از بابت رفت‌وآمد در شهرستان وجود ندارد
رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان آستانه‌اشرفیه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بارش باران در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: از اواخر روز گذشته تاکنون ۲۴ میلی‌متر باران در آستانه‌اشرفیه و ۳۵ میلی‌متر در بندر کیاشهر باریده شده است و از صبح امروز تمام دستگاه‌های امدادرسان آماده خدمات‌رسانی به مردم در بروز مشکل هستند.
رحیم حیدری با اشاره به کاهش محسوس دما در شهرستان آستانه‌اشرفیه افزود: هواشناسی دمای فعلی شهرستان آستانه‌اشرفیه را سه درجه سانتی‌گراد اعلام کرده است.
فرماندار شهرستان آستانه‌اشرفیه با بیان اینکه تاکنون هیچ مشکلی از بابت رفت‌وآمد در شهرستان وجود ندارد گفت: از صبح امروز تمامی دستگاه‌های خدمات رسان شهرستان در آماده‌باش کامل برای مقابله با هرگونه بلایای طبیعی و خسارت‌های ناشی از بارش باران و برف هستند.
رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان آستانه‌اشرفیه احتمال بارش نزولات برف در این شهرستان را بسیار ضعیف توصیف کرد و افزود: طبق آخرین استعلامی که از سازمان هواشناسی گرفته‌شده است بارش برف را در ارتفاعات شاهد خواهیم بود و در صورت امکان بارش برف در این شهرستان تمام دستگاه امدادی آمادگی لازم برای خدمات‌رسانی به مردم را دارند.
آغاز بارش برف‌ در کوهپایه‌های لنگرود
سرپرست فرمانداری لنگرود نیز دقایقی پیش با اشاره به وضعیت جوی هوا در این شهرستان اظهار کرد: از بامداد جمعه تاکنون شاهد بارش باران در سطح لنگرود هستیم ولی هیچ مشکلی در راه‌ها و تردد خودروها وجود ندارد.
محمد رنجبر با بیان اینکه بارش برف‌ از ساعاتی پیش از کوهپایه‌ها آغاز شده افزود: روستاهای پنو، هالی‌دشت، پشته‌سرا، اربع‌گردن و لیشاکو بخش اطاقور براثر بارش برف سفیدپوش شده است.
سرپرست ستاد مدیریت بحران شهرستان لنگرود با اشاره به بارش سه سانتی‌متری برف در روستاهای مذکور افزود: اکثر ساکنین روستاها دامدار هستند و مشکلی بابت غذا و سوخت وجود ندارد.
رنجبر با اشاره به آمادگی دستگاه‌های اجرایی بیان کرد: کلیه دستگاه‌های اجرایی، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در حالت آماده‌باش هستند و آمادگی کامل برای مقابله با بحران‌های احتمالی وجود دارد.
روستاهای بالادست املش سفیدپوش شدند
رئیس مدیریت بحران و فرماندار شهرستان املش نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در این شهرستان با اشاره به آخرین وضعیت جوی املش اظهار کرد: هم‌زمان با سرد شدن هوا و کاهش محسوس دما در استان گیلان، ارتفاعات و تعدادی از روستاهای بالادست املش سفیدپوش شد.
یونس محمودی با اشاره به اینکه بارش برف از عصر امروز در مناطق بالادست و کوهستانی املش آغاز شده است افزود: 12 روستا از دهستان‌های سمام و کجید سفیدپوش شده است.
وی با اشاره به اینکه بارش برف همچنان در مناطق بالادست املش ادامه دارد تصریح کرد: تاکنون بیش از 10 تا 15 سانتی‌متر برف در روستاهای برف‌گیر املش انباشت شده است.
فرماندار املش با اشاره به آماده‌باش نیروهای راهداری و امدادی در شهرستان املش افزود: خوشبختانه تردد در این شهرستان عادی است و مشکل خاصی وجود ندارد.

 برف در امامزاده اسحاق به بیش از ۱۵ سانت رسید
گزارش‌های خبرنگار فارس از شهرستان شفت نیز حاکی از بارش برف توأم با باران در این شهرستان غربی استان خبر می‌دهد.
در بخش مرکزی این شهرستان نزولات آسمانی اغلب به شکل باران گزارش شده اما در اغلب روستاها بخش احمدسرگوراب این شهرستان نزولات آسمانی به شکل برف بر زمین می‌نشیند.
بخشدار احمدسرگوراب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شفت از بارش برف بیش از ۱۵ سانتی‌متری در منطقه امام‌زاده اسحاق خبر داد و اظهار کرد: با توجه به گردشگر پذیر بودن منطقه امامزاده اسحاق شفت و بارش برف و باران و مقارن شدن با پایان هفته طبق مکاتباتی که درگذشته با دهیاران این بخش داشتیم منطقه امامزاده اسحاق از وجود مسافر و گردشگر تخلیه شده تا از بروز هرگونه مشکل و خسارت احتمالی جلوگیری شود.
ارسلان مقیمی با اشاره به برف ۱۰ سانتی‌متری در منطقه امامزاده ابراهیم علیه‌السلام شفت نیز افزود: در این منطقه و روستاهای پایین‌دست آن بارش برف با شدت بیشتری در حال بارش است و با توجه به استفاده عموم مردم آن منطقه از نفت، نیاز گرمایشی آن‌ها تأمین شده است.
وی با بیان اینکه در منطقه سیاهمزگی و روستای خرمکش نیز بیش از ۵ سانتی‌متر برف باریده گفت: روستاهای منطقه سیاهمزگی نیز کمبود سوخت و نفت ندارند و سوخت کافی و موردنیاز آن‌ها از قبل با هماهنگی‌های صورت گرفته تأمین شده است.
سفیدپوش شدن بیش از 50 روستای بالادست شهرستان رودسر
سرپرست فرمانداری رودسر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودسر اظهار کرد: بارش برف در رودسر باعث سفیدپوش شدن بیش از 50 روستای بالادست و کوهستانی این شهرستان شده است.
علی وارسته با اشاره به اینکه بارش برف از عصر امروز در مناطق بالادست اشکورات رحیم‌آباد و چابکسر آغاز شده و همچنان ادامه دارد افزود: تاکنون بین 20 تا 50 سانتی‌متر در روستاهای مانند جواهردشت چابکسر و عزت‌آباد، شوک، آغوزبن کندسر، لامشکان، لشکان، شفیع آباد اشکورات رحیم‌آباد و غیره برف بر زمین نشسته است.
سرپرست فرمانداری رودسر با اشاره به صدور اطلاعیه هواشناسی در خصوص ورود جبهه هوای سرد به استان تصریح کرد: 40 اکیپ امدادی در سطح شهرستان رودسر شامل شهرداری‌ها، بخشداری‌ها، راهداری، هلال‌احمر، اورژانس و آتش‌نشانی در این شهرستان برای خدمت‌رسانی به مردم فعال هستند و مشکل خاصی وجود ندارد.