گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها قسمت سوم 12 آذر-97
اطلاعات مالي كشور در اختيار كميته اقدام خزانه داري آمريكا قرار گرفته
احمد عليرضا بيگي، عضو فراكسيون نمايندگان ولايي مجلس نيز در همين زمينه در گفت وگو با رسا، اظهار داشت: مجلس شوراي اسلامي شروطي از قبيل تعيين مصاديق تروريست توسط ايران و تصميم گيري درباره تحويل مجرمان را ضميمه اين معاهده كرده است اما هيئت مديره FATF اعلام داشته كه ما هيچ گونه شرطي را از جمهوري اسلامي ايران نمي پذيريم؛ بر اين اساس تصويب CFT امري عقلاني نيست.
وي يكي از تبعات تصويب CFT را اختلال در فروش نفت دانست و گفت: با تصويب اين لايحه، دشمنان اين امكان را پيدا مي كنند كه بدانند مشتري نفت جمهوري اسلامي ايران چه كساني هستند، به چه ميزان و چند بشكه نفت به فروش مي رسد، همچنين خواهند دانست درآمد حاصل از فروش نفت دقيقا چه مقدار و در كجا صرف مي شود و بر همين اساس ايران را ملزم مي كنند سقفي را كه آنان براي فروش نفت تعيين مي كنند، مراعات كند.
عضو فراكسيون نمايندگان ولايي مجلس گفت: در دوره هاي گذشته كه تحريم هاي شديدي توسط آمريكا، اتحاديه اروپا و حتي سازمان ملل بر ايران تحميل شد، جمهوري اسلامي توانست با شگردها و ترفندهايي كه به كار برد، از جمله عمليات هاي مالي كه صرافي ها مي توانستند انجام دهند، كشور را اداره كند.
بيگي خاطرنشان كرد: متاسفانه امروز با تخلفاتي كه انجام شده، اطلاعات مالي جمهوري اسلامي در اختيار كميته اقدام خزانه داري آمريكا قرار گرفته و آنها منافذ و مفرهايي را كه ايران در دور زدن تحريم از آنها استفاده مي كرد، به دقت شناسايي كردند، اين در حقيقت همان دادن اطلاعات مالي است كه وزارت اقتصاد و دارايي به ناحق آن را به FATF تعهد كرده بود.
آغاز ساخت مرحله چهارم پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس
مدير برنامه ريزي و كنترل طرح شركت نفت ستاره خليج فارس گفت: عمليات ساخت مرحله چهارم اين پالايشگاه آغاز شد.
به گزارش ايرنا، احمد شريعتمداري افزود: با گشايش زنجيره توليد فرآورده هاي نفتي منطبق بر استانداردهاي روزآمد جهاني در اين مجموعه، ايران در جمع باشگاه صادركنندگان اين محصولات و به رقيبي پايدار تبديل شده است
وي اظهار داشت: عمليات اين مرحله با توجه به روند افزايشي توليد ميعانات گازي ناشي از به بهره برداري رسيدن فازهاي پارس جنوبي و به منظور مقابله با تحريم هاي احتمالي آغاز شده  است.
وي افزود: مراحل اجرايي مرحله چهارم پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس در كمتر از دو سال آينده به اتمام مي رسد
مدير برنامه ريزي و كنترل طرح شركت نفت ستاره خليج فارس با بيان اين كه صادرات فرآورده هاي نفتي موجب جلوگيري از خام فروشي مي شود، توسعه تجارت خارجي و به ويژه صادرات را از عوامل موثر در توسعه اقتصادي كشورها دانست.
شريعتمداري يادآور شد: پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس علاوه بر خودكفايي در توليد فرآورده هاي نفتي، جمهوري اسلامي ايران را براي اولين بار از واردكننده به صادركننده بنزين تبديل كرده است.
وي اضافه كرد: ستاره خليج فارس با گشايش زنجيره توليد فرآورده هاي نفتي منطبق بر استانداردهاي روزآمد جهاني علاوه بر تامين نيازهاي داخلي، ايران را در جمع باشگاه صادركنندگان اين محصولات به رقيبي پايدار تبديل كرده است.
پالايشگاه 360 هزار بشكه اي ستاره خليج فارس به عنوان بزرگ ترين پالايشگاه در دست ساخت ميعانات گازي منطقه خاورميانه به شمار مي رود كه تاكنون دو مرحله آن در بندرعباس راه اندازي شده است.
مرحله سوم اين پالايشگاه از ظرفيت توليد روزانه 36 ميليون ليتر بنزين و 14 ميليون ليتر گازوئيل با استاندارد يورو4 اتحاديه اروپا برخوردار است كه علاوه بر بنزين و گازوئيل محصولات ديگري مانند دو هزار تن در روز گازمايع، سه ميليون ليتر سوخت هواپيما 
و 130 تن گوگرد توليد و عرضه مي شود
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران تيرماه امسال اعلام كرد: با راه اندازي مرحله سوم پالايشگاه ستاره 
خليج فارس، روزانه 12 ميليون ليتر ديگر به حجم بنزين يورو 5 توليدي ايران افزوده خواهد شد و تلاش بر اين است كه روزانه 80 ميليون ليتر بنزين يورو پنج توليد كنيم و به هدف ظرفيت توليد روزانه بيش از 100 ميليون ليتر نزديك شويم.
عليرضا صادق آبادي معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي نيز در آيين افتتاح مرحله دوم پالايشگاه ستاره خليج فارس نيز گفت: اين پالايشگاه روزانه 24 ميليون ليتر بنزين يورو پنج و شش ميليون ليتر فرآورده ميان تقطير تحويل مي دهد كه اگر ارزش هر ليتر را 50 سنت در نظر بگيريم، مجموع آن برابر با 15 ميليون دلار در روز مي شود.
تغيير وعده هاي مكرر درباره فيلتر هاتگرام و تلگرام طلايي
در شرايطي كه دبير شوراي عالي فضاي مجازي اعلام كرده بود آخرين فرصت هاتگرام و تلگرام طلايي براي استقلال از تلگرام، شهريور و بعد از آن در آذرماه مي باشد، هم اكنون از مسدود نشدن اين دو پيام رسان بعد از اتمام مهلت قبلي خبر داده است!
نزديك به هفت ماه از بسته شدن تلگرام مي گذرد اما در اين مدت برخي نسخه هاي مشابه آن مانند «تلگرام طلايي» و «هاتگرام» همچنان به فعاليت خود ادامه دادند و در حال حاضر هم ظاهرا قرار نيست فعاليت آنها به اتمام برسد
ابوالحسن فيروزآبادي، دبير شوراي عالي فضاي مجازي در مرداد امسال گفته بود: «ما از ابتدا در سياست هاي خروج از انحصار تلگرام، دوران گذاري را براي فعاليت نسخه هاي فارسي اين شبكه در كشور قائل شديم و پذيرفتيم كه شبكه هاي هاتگرام و تلگرام طلايي بدون فيلتر چند ماهي در كشور فعال باشند اما آخرين مهلتي كه به اينها داده ايم، 15 شهريور ماه است و اين شبكه ها بايد تا اين تاريخ به پيام رسان صددرصد بومي تبديل شوند.» 
با اتمام مهلت قانوني اعلام شده توسط اين مقام مسئول، خبري منتشر شد مبني بر اينكه اين نسخه هاي جايگزين همچنان مي توانند تا پايان آذر ماه به كار خود ادامه دهند و بعد از آن اگر كاملا بومي نشوند آنها نيز مسدود خواهند شد
بر همين اساس، انتظار مي رفت با وجود تعويق در وعده مسدودسازي اين دو نسخه تلگرام، در پايان آذرماه شاهد مسدودسازي و يا بومي سازي آنها باشيم ولي ظاهرا باز هم خبري از اين موضوع نيست...
فيروزآبادي روز گذشته در جمع خبرنگاران در توضيح مصوبه شوراي عالي فضاي مجازي درباره مقررات فعاليت پيام رسان هاي خارجي اظهار داشت: طبق اين سند پيام رسان هاي خارجي داراي بيش از يك ميليون كاربر بايد در كشور نماينده پاسخگو داشته باشند زيرا همچنان كه پيام رسان ها در اروپا حق ندارند اطلاعات مردم اروپا را خارج كنند در ايران نيز نبايد اطلاعات اجتماعي، اقتصادي و خصوصي مردم را از كشور خارج كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، وي در پاسخ به اين سوال كه آيا با اين تعريف فعاليت اينستاگرام در كشور غيرقانوني است، گفت: سياست را توضيح دادم اينكه اجرا در چه مرحله اي باشد، متفاوت است اما طبق اين سند اينستاگرام در داخل كشور نماينده پاسخگو داشته باشد و اطلاعات شهروندان را خارج نكند
دبير شوراي عالي فضاي مجازي درباره فعاليت هاتگرام و تلگرام طلايي گفت: معتقديم پلتفرم هاي اطلاعاتي، رسانه اي، بهداشتي، آموزشي، تجاري و پولي و بانكي بايد در كشور بومي شوند (و) پلتفرم رسانه اي كه شامل پيام رسان نيز مي شود اكنون در كشور 50 ميليون كاربر دارد و اميدواريم تا سال آينده در زمينه بومي سازي اين پلتفرم به نتايج خوبي دست پيدا كنيم.
فيروزآبادي اضافه كرد: براي تقويت پيام رسان هاي داخلي هاتگرام و طلاگرام، دوره گذار پيش بيني و به آنها مهلت داده شد تا به خودكفايي برسند كه اين سياست در صنعت مونتاژ حاكم است و بعد از تاريخ اعلام شده سياست هاي حمايتي مان را قطع خواهيم كرد
وي در پاسخ به اين سوال كه اگر هاتگرام و طلاگرام پس از پايان مهلت داده شده در پايان آذر ماه به استقلال از تلگرام نرسند آيا فيلتر خواهند شد، گفت: اين پيام رسان ها مسدود نمي شوند بلكه بايد بتوانند مستقل از تلگرام به فعاليت خود ادامه دهند
آيت الله تسخيري: بانك مركزي در بحران اقتصادي كشور مقصر است
عضو كميته فقهي سازمان بورس با بيان اينكه تكافل نمي تواند جايگزين مزاياي بيمه شود تاكيد كرد: بانك مركزي ايران مي بايست قوانين كميته فقهي بانك توسعه اسلامي را ترجمه و به نظام بانكي ابلاغ كند اما همچنان تا اين لحظه چنين اتفاقي رخ نداده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، آيت الله محمد علي تسخيري در چهارمين همايش مالي اسلامي با بيان اينكه مركز هيئت خدمات مالي اسلامي هم اكنون در شهر كوالالامپور مالزي قرار گرفته، گفت: هدف از اين مركز كمك به بانك هاي مركزي و بانك هاي بزرگ كشورهاي اسلامي براي ارائه خدمات مالي اسلامي بهتر است.
وي افزود: امروزه 25 كشور از توصيه هاي اين بنياد به طور 100 درصد استفاده مي كنند و 75 بانك مركزي و بانك بزرگ قوانين اين بنياد را براي اجرا در دستور كار خود قرار داده اند. در اروپا نيز پس از بحران اقتصادي 2008 ميلادي به فكر تاسيس چنين نهادهايي افتاده اند تا روابط بين بانك مركزي و بانك هاي بزرگ خود را تنظيم كنند و در نهايت بتوانند مانع از بروز بسياري از بحران ها شوند.
عضو كميته فقهي سازمان بورس با بيان اينكه كارشناسان اين بنياد راهكارهاي لازم را به كميته فقهي بانك توسعه اسلامي در شهر جده عربستان ارائه مي دهند، ادامه داد: در نهايت اين كميته فقهي نيز تحليل هاي اقتصاددانان هيئت مذكور و خدمات مورد نياز را نهايي و ابلاغ مي كند كه تاكنون منجر به تعيين قوانين بسياري شده است.
تسخيري اظهار كرد: بانك مركزي ايران مي بايست قوانين اين هيئت را ترجمه و به نظام بانكي ابلاغ كند اما همچنان تا اين لحظه چنين اتفاقي رخ نداده است در حالي كه رئيس كل بانك مركزي ايران عضو هيئت مديره هيئت خدمات مالي اسلامي است؛ از اين رو معتقدم بانك مركزي در بحران اقتصادي اخير كشور مقصر است.
وي همچنين با اشاره به اينكه تكافل اسلامي جايگزين مناسبي براي بيمه نيست، عنوان كرد: متاسفانه فقه اهل سنت نتوانسته به خوبي از عقد بيمه استفاده كند اما فقه شيعه اين عقد را به خوبي شناخته و از آن استفاده كرده است.
رئيس شوراي عالي مجمع تقريب مذاهب اسلامي افزود: فقه اهل سنت در حالي بيمه متعارف را رد مي كند كه بر ماهيت عقد «غرري» آن تاكيد مي كند از اين رو به سمت عقد جايگزين رفته و آن را تكافل اسلامي نامگذاري كردند؛ تكافل از عقود ريشه دار اسلامي به شمار رفته و شهيد صدر نيز بر آن تاكيد كرده است.
تسخيري با بيان اينكه معتقدم اهل سنت نتوانسته جايگزين خوبي براي تكافل اسلامي بياورد، تصريح كرد: غرر از مفهوم مبهمي برخوردار است و برخي در آن عنصر مكر و خدعه مي بينند بنابراين تصور مي شود كه غرر همان نقش ربا را دارد.
وي ادامه داد: اين در حالي است كه مفهوم ربا كاملا واضح بوده و قابل قياس با «غرر» نيست از اين رو اهل سنت به خوبي نتوانسته جايگزيني براي اين عقد معرفي كند.
عضو كميته فقهي سازمان بورس با بيان اينكه تكافل با مزاياي بيمه قابل جايگزين نيست افزود: شركت هاي تكافل بسيار ضعيف بوده و بسياري از آنها نيز در نهايت به سمت بيمه سوق پيدا كرده اند.
تسخيري با بيان اينكه فقه شيعه تاكيد مي كند كه غرر در حد ربا نيست، عنوان كرد: تاكنون فقيهي عقد بيمه را تحريم نكرده است و از اين رو اميد مي رود هيچگاه به سمت تكافل حركت نكنيم. فقهاي شيعه معتقدند كه عقد بيمه مبتني بر تعاوني است؛ بنابراين مانعي در اينكه غرر در عقود تعاوني وارد شود وجود ندارد.