آمریکا رسما خواستار پیوستن آلمان به ماموریت تامین امنیت تنگه هرمز‌ شد

آمریکا رسما خواستار پیوستن آلمان به ماموریت تامین امنیت تنگه هرمز‌ شد  9مرداد-98
یک تفنگدار دریایی آمریکا در حال رصد یک قایق تندرو ایران در نزدیکی تنگه هرمز.
ارسال
سفارت ایالات متحده در برلین روز سه‌شنبه هشتم مرداد گفت که واشینگتن رسما از آلمان خواسته است که برای مقابله با «تهاجم نیروهای ایرانی و تضمین آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز» به فرانسه و بریتانیا بپیوندد.
یکی از سخنگوهای این سفارت اظهار داشت: «ما رسما از آلمان درخواست کرده‌ایم که برای مقابله با تهاجم ایران و برقراری امنیت در تنگه هرمز به فرانسه و بریتانیا بپیوندد. اعضای دولت آلمان به صراحت گفته‌اند که از کشتیرانی آزاد باید پاسداری کرد... پرسش ما این است که چه کسی باید پاسداری بکند؟»
بدنبال اقدام نیروهای سپاه پاسداران در توقیف نفتکش «استنا ایمپرو»، بریتانیا خواستار تشکیل ناوگانی اروپایی برای تضمین آزادی کشتیرانی در خلیج فارس شده است.
گزارش‌ها حکایت از آن دارد که سه کشور فرانسه، دانمارک و ایتالیا موافقت اولیه خود را با این طرح اعلام کرده‌اند اما آلمان عنوان کرده که باید جزئیات بیشتری از این طرح مشخص شود تا درباره آن تصمیم‌گیری کند.
هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، هفته گذشته گفته بود سه کشور اروپایی می‌خواهند به راه حلی دست یابند تا کشورهای منطقه خاورمیانه در زمینه موضوع امنیت ترابری دریایی با یکدیگر گفت‌وگو کنند.
اولاف شولتز، وزیر دارایی آلمان، نیز روز سه‌شنبه خواستار تلاش برای جلوگیری از بالا گرفتن تنش در خلیج فارس شد و گفت که کشورش در این زمینه با بریتانیا و فرانسه همکاری نزدیکی دارد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای شولتز گفت: «هدف سیاستمداران مسئول باید این باشد که با متانت و دقت زیاد وضعیت را زیر نظر داشته باشند و در دام یک بحران حتی بزرگتر نیفتند».
وی تصریح کرده که کشورش از نزدیک با فرانسه و بریتانیا همکاری خواهد کرد، و هدف این است که برجام پابرجا بماند.
ایالات متحده نیز در صدد تشکیل ائتلافی بین‌المللی برای افزایش امنیت دریایی در خلیج فارس است، اما مقامات آمریکا می‌گویند که طرح آنها مکمل طرح بریتانیا خواهد بود
در این میان بریتانیا ناوشکن «دانکن» را روانه خلیج فارس ساخته تا همراه ناو «مونتروز» این ماموریت را به انجام برساند. اما ایران تاکید دارد که «حضور نیروهای خارجی نه تنها کمکی به امنیت منطقه نمی‌کند، بلکه عامل اصلی تنش خواهد بود».
تهران نیز از سوی دیگر خواستار آزادی نفتکش «گریس- ۱» شده که به حکم دادگاه جبل الطارق توقیف شده، کشوری که تحت حاکمیت بریتانیاست.
در این حال گمانه‌زنی‌هایی درباره رفع توقیف پایاپای دو نفتکش مطرح شده و از جمله کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران، گفته که اگر نفتکش ایرانی «گریس- ۱» در جبل‌الطارق آزاد شود، جمهوری اسلامی نیز «مراحل قضایی رسیدگی به تخلفات» کشتی بریتانیایی را تسریع می‌کند. اما بریتانیا این مسئله را رد کرده است.
خلیج فارس و دریای عمان از اردیبهشت ماه گذشته که به چند نفتکش حمله شد و سپاه پاسداران یک فروند پهپاد آمریکایی را بر فراز تنگه هرمز ساقط کرد دستخوش تنش زیادی بوده است و واشینگتن همراه با برخی از متحدان منطقه‌ایش، تهران را در این حوادث مسئول معرفی کرده‌اند.
ایران ساقط کردن پهپاد آمریکایی را تایید کرده ولی گفته که در حمله به نفتکش‌ها دست نداشته است.
با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر