طرح تشکیل وزارت بازرگانی سه بار در مجلس رد شده اصرار دولت چه معنایی دارد؟


لاهوتی، نماینده لنگرود در صحن علنی مجلس:
مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود دیروز در صحن علنی مجلس گفت که تشکیل وزارت بازرگانی ۳ بار در مجلس رد شده است، چه معنایی دارد که طرح تشکیل وزارت بازرگانی با وجود رد چند باره مجدداً مطرح شود؟!

دیروز مجلس شورای اسلامی کار خود را با جلسه غیرعلنی آغاز کرد. در جلسه غیرعلنی مجلس، محمود حجتی وزیر کشاورزی گزارشی در مورد وضعیت نهاده‌های کشاورزی، ذخیره‌سازی کالاهای اساسی و همچنین اختصاص ۱۴ میلیارد دلار ارز به واردات کالاهای اساسی و نحوه توزیع این کالاها ارائه داد.
در حاشیه جلسه غیرعلنی «اسدالله عباسی» سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران، جزئیات جلسه غیرعلنی را تشریح کرد. وی گفت: جلسه غیرعلنی امروز با حضور وزیر کشاورزی و پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه برگزار شد. تولید، تامین و خودکفایی در کالاهای اساسی و تعادل در قیمت کالاهای اساسی از موضوعات مهمی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
عباسی تاکید کرد: بر اساس آمار ارائه شده ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تن گندم نیاز کشور است که از این میزان ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن تا به امروز خریداری شده است. ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تن برنج مورد نیاز کشور است که ۶۵ درصد آن تولید داخل و بقیه از طریق واردات تامین می‌شود.
قیمت کود شیمیایی افزایش نمی‌یابد
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس با بیان اینکه بهره‌وری در تامین آب از موضوعات مهم جلسه غیرعلنی بود که اعلام شد وزارت نیرو باید مسئولیت تامین آب را بر عهده داشته باشد، افزود: امسال مشکل خشکسالی نداشتیم اما برای خودکفایی در ذرت و کنجاله نیاز به آب بیشتری داریم.
عباسی با ‌اشاره به بررسی وضعیت تعطیلات بانکی در بخش کشاورزی در جلسه غیرعلنی، گفت: سهم بخش کشاورزی از منابع بانکی ۷ درصد است که باید افزایش یابد. سهم بخش صنعت از منابع بانکی ۲۰ درصد می‌باشد. مقرر شد بخش کشاورزی سهم بیشتری از تسهیلات ‌اشتغال روستایی داشته باشد.
نماینده مردم رودسر یکی از چالش‌های مهم کشاورزان را افزایش قیمت کود شیمیایی و اوره خواند و گفت: ۶ میلیون تن کود و اوره در کشور تولید می‌شود. سازمان تامین اجتماعی و وزارت دفاع در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند و طبق مصوبه مجلس قیمت بورس مبنای قیمت‌‌گذاری این محصولات است. مقرر شد دولت در مورد تنظیم قیمت کود شیمیایی سیاستگذاری کند و مابه‌التفاوت قیمت را پرداخت نماید. لذا قیمت کود شیمیایی در سال ۹۸ افزایش نخواهد یافت و در کشت پائیزه نیز قیمت ۶۱۲ تومان محاسبه می‌شود.
برنامه مدون
 
برای خودکفایی در کالاهای اساسی
پس از حدود دو ساعت جلسه غیرعلنی، جلسه علنی دیروز به ریاست علی لاریجانی آغاز شد. لاریجانی در همان ابتدای جلسه خاطرنشان کرد: از ساعت ۸ صبح جلسه غیرعلنی در مورد بحث کشاورزی و نیازهای مختلف کشور و تأمین کالاهای اساسی چون گندم، برنج و نهاده‌های دامی با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.
وی افزود: وزیر جهاد کشاوزی طی دو ماه آینده، برنامه مدونی در مورد آمایش سرزمینی و خودکفایی در تولید کالاهای اساسی به مجلس ارائه خواهد داد. ما نیز در مجلس به وزارت جهاد کشاورزی کمک می‌کنیم تا در این مسیر موفق باشد.
همچنین در جلسه علنی دیروز، ایرادات شورای نگهبان به طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس رفع شد.
 
این طرح دولت را مکلف می‌کرد گزارش عملکرد بودجه سال گذشته و صورت‌های مالی حسابرسی شده و عملکرد بودجه مصوب شش ماهه اول سال جاری تمامی شرکت‌های دولتی و همچنین بودجه پیشنهادی سال آینده را تا پانزدهم آبان ماه به مجلس ارائه کنند.
اصرار دولت
بر طرحی که 3 بار رد شده
مهرداد لاهوتی دیروز در تذکر شفاهی خود با تأکید بر اینکه وجود شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه در شرایط فعلی ضرورت دارد، گفت: ظاهراً این شورا فراتر از اختیارات خود عمل کرده و برخی از مباحثی که در مجلس رد شده در شورا مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی با ‌اشاره به اینکه تشکیل وزارت بازرگانی سه بار در مجلس رد شده است، تصریح کرد: چه معنایی دارد که طرح تشکیل وزارت بازرگانی با وجود رد چند باره مجدداً مطرح شود.
نماینده مردم لنگرود در مجلس تصریح کرد: اگر قرار است تمام تصمیمات در شورای عالی اقتصادی قوای سه‌گانه اخذ شود، درب مجلس را ببندیم و اختیارات را به مجلس کوچک‌تر دهیم تا در آنجا تصمیم‌گیری کنند.
لاهوتی در تذکری خطاب به وزیر جهاد کشاورزی، گفت: شما در صحن غیرعلنی امروز مجلس عنوان کردید که کشور ژاپن علی‌رغم داشتن زمین کم اما به دنبال این است که برنج خود را تأمین کند و در ادامه سیاست‌های خود تأکید کردید که در فصل زراعی برنج وارد می‌کنید که این موضوع با یکدیگر تناقض داشته و برای دولت تأسف‌بار است.
سؤال از ظریف درباره رژیم حقوقی خزر
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر دیروز در صحن علنی مجلس در پاسخ به سؤال چند تن از نمایندگان درخصوص رژیم حقوقی دریای خزر، گفت:  اگر به تاریخ معاصر ایران دقت داشته باشیم تنها حکومتی که در آن یک وجب از خاک و آب ایران عزیز ما مورد مذاکره قرار نگرفته و از دست نرفته، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
ظریف در ادامه گفت که مذاکرات درخصوص رژیم حقوقی ادامه دارد و هنوز تصمیمی گرفته نشده است. او گفت: با وجود وضعیت نامناسب سواحل ایران در دریای خزر، هنوز هیچ تصمیمی در مورد بستر، زیربستر و پهنه دریای خزر صورت نگرفته است.
مردم گرفتار گرانی؛
فراکسیون امید سرگرم فتنه‌گران
حجت‌الاسلام حسن نوروزی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص حضور محمدرضا خاتمی در جلسه فراکسیون امید مجلس گفت: مجلس محلی آزاد برای سیاستمداران است اما این گونه رفت و آمدها برای انسجام بین اصلاح‌طلبان، حزب کارگزاران و حزب اعتدال و توسعه است.
وی گفت: حضور محمدرضا خاتمی در فراکسیون امید برای ایجاد انسجام بین اصلاح‌طلبان، طیف کارگزاران و طیف اعتدال و توسعه است.
سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس ادامه داد: مجلس محلی برای قانونگذاری و نظارت است. اصلاح‌طلبان باید برای جلب نظر مردم کار درست انجام دهند و دست از خودخواهی و قدرت‌طلبی بردارند. محمدرضا خاتمی برای اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید رأی‌آور نیست، بلکه کار برای مردم می‌تواند آرای مردم را به سمت اصلاح‌طلبان جلب کند.
وضعیت نگران‌کننده بیمه جانبازان
حجت‌الاسلام احمد سالک در جلسه علنی دیروز، ضمن گرامی‌داشت سالروز پیروزی ملت ایران در جریان عملیات مرصاد در تذکری به رئیس‌جمهور، گفت: فرهنگ قدرتمند مقاومت با تکیه بر اراده، آثار بسیار فراوانی دارد که از آن جمله می‌توان به سقوط پهپاد و تسلط بر کشتی نفتی انگلیس خبیث ‌اشاره کرد که این حرکت عبارت «اقتدار ایران اسلامی و التماس آمریکا، رژیم صهیونیستی و اروپا» را به دنبال دارد.
وی در تذکری به وزیر نیرو درباره تامین آب شرب جمعیت ۵ میلیون و ۱۲۵ هزار نفری استان اصفهان خواستار تسریع در تکمیل ادامه سامانه دوم گلاب شد و افزود: مردم اصفهان جز اجرای قانون شرع چیز دیگری نمی‌خواهند و زیاده‌طلب نیستند.
عضو فراکسیون نمایندگان ولایی خواستار تامین آب کشاورزی پاییزی کشاورزان اصفهان شد و افزود: سیاست انتقال آب، سیاستی کشوری است که باید مدیریت شود.
سالک با تاکید بر رسیدگی به وضعیت بنیاد شهید، تصریح کرد: وضعیت درمان، دارو و پرستاری خانواده‌های شهدا و جانبازان اوضاع نگران‌کننده‌ای دارد.
وی در تذکری به وزیر ارشاد اسلامی، گفت: برنامه وزارت فرهنگ برای مقابله با ولنگاری فرهنگی، کشف حجاب و فساد چیست، در حالی که بیش از ۴۰ موسسه آمریکایی در جریان جنگ نرم تصمیم به تغییر فکری در جامعه گرفته‌اند وزارت فرهنگ چه اقدامی انجام داده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: رفع بیکاری به عزم ملی نیازمند است، باید در یک همت بزرگ معیشت مردم تامین شود و اوضاع بیکاری سامان یابد که برون رفت از این حالت اقتصادی تکیه بر جوانان ایرانی است.