گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 2 شهریور - 95  
    
    دفاع شمخانی از همکاری امنیتی ایران و روسیه
دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت: روابط همه‌جانبه ایران و روسیه که مبتنی بر تامین منافع ملی و در قالب همکاری‌های راهبردی در جریان است، صرفا در حوزه مبارزه با تروریسم نبوده و ابعاد گسترده‌تری را شامل می‌شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران "علی شمخانی" دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در گفت‌وگویی اظهار داشت: هماهنگی نزدیک ایران، روسیه و سوریه در اجرای عملیات‌های اخیر علیه تروریست‌های تکفیری در سوریه، راهبرد تاخیری آمریکا برای تحمیل اراده خود در معادلات امنیتی سوریه را با شکست روبه‌رو کرد.
وی با اشاره به تلاش آمریکا و متحدان منطقه‌ای این کشور برای عدم ضربه‌پذیری تروریست‌هایی که تحت عناوین جعلی معارض معتدل جنایت‌های بی‌شماری علیه مردم سوریه مرتکب شده‌اند، عنوان کرد: برای ناکام گذاردن عملیات تاخیری آمریکا و متحدان آن در عملیات اخیر و بر خلاف منویات آنان ضربات تعیین‌کننده‌ای از زمین و هوا به تروریست‌های تکفیری در سوریه وارد شد.
دبیر شورای‌عالی امنیت ملی حجم عظیم خبرپراکنی رسانه‌های غربی و سعودی در خصوص همکاری مشترک ایران، روسیه و سوریه در عملیات اخیر را با هدف جنگ روانی به منظور پوشش دادن به شکست سنگین متحدانشان در مناطق تدمر، ادلب، حومه لاذقیه و ریف حلب ذکر کرد و ادامه داد: برخی کشورهای غربی و عربی که توهم قدرتمندی در تغییر معادلات منطقه‌ای دارند در عملیات اخیر، اسیر ابتکار عمل سیاسی، دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی شدند.

شمخانی با اشاره به برخی اظهارنظرهای غیردقیق در خصوص همکاری ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم افزود: روابط همه‌جانبه ایران و روسیه که مبتنی بر تامین منافع ملی و در قالب همکاری‌های راهبردی در جریان است، صرفا در حوزه مبارزه با تروریسم نبوده و ابعاد گسترده‌تری را شامل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: هماهنگ‌سازی ظرفیت یکی از قدرتمندترین نیروی‌های هوایی جهان برای دفاع از مردم مظلوم سوریه و مقابله با تهدیداتی که می‌تواند امنیت ملی جمهوری اسلامی را مخدوش کند حاکی از ابتکار عمل و اقتدار سیاسی و دفاعی ایران است.

نماینده مقام معظم رهبری با اشاره به پیچیده و فراگیر بودن پدیده تروریسم و تهدیداتی که از این زاویه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار داده است، تصریح کرد: ایجاد بازدارندگی در قبال تهدیدات به ویژه خطر تروریسم تکفیری راهبرد غیرقابل تغییر کشورمان بوده و از مجموعه ظرفیت‌های داخلی و خارجی برای تحقق مقتدرانه این راهبرد به صورت مستمر استفاده خواهیم کرد.
صادق زیباکلام از وزیر ارشاد بابت عقب نشینی در مقابل مخالفت ها با برگزاری کنسرت در مشهد انتقاد کرد.
بعد از اجابت خواسته آیت‌اله علم الهدی و دستور وزیر ارشاد به لغو کنسرت‌ها در مشهد، بسیاری از ائمه جمعه روز جمعه خواهان لغو کنسرت‌ها در شهرهای خودشان شدند. به نظر شما رفتار آقای وزیر ارشاد در خصوص لغو کنسرت‌ها در مشهد درست بود یا غلط؟
به گمان من آقای جنتی هیچ خدمتی به اینکه حاکمیت قانون در کشور برقرار باشد، نکرد. ما همواره گفته‌ایم اساس و بنیان کشور روی قانون مداری می‌گردد. اگر نگاهی به قانون اساسی بیندازیم درمی‌یابیم که قانون اساسی گفته است چه اختیاراتی قوه‌مجریه دارد و چه اختیاراتی قوه مقننه دارد.
هیچ جایی در قانون اساسی نگفته است که افزون بر نهادهای رسمی کشور ائمه جمعه هم از حق وتو برخوردار هستند. قانون اساسی حقی بالاتر از دیگران برای ائمه جمعه تعریف نکرده است.
اینکه وزیر ارشاد یعنی وزیر قانونی که مستحضر به آراء مجلس است و وزیری که در حقیقت رئیس‌جمهورش 19 میلیون رای آورده است، به این صورت کوتاه بیاید، بسیار بد است. متاسفانه عقب‌نشینی آقای جنتی موجب شده است تا ائمه جمعه و جماعت دیگر شهرها هم به تاسی از آقای علم‌الهدی بگویند که در شهرهای آنها هم نباید کنسرت برگزار کرد. ممکن است فردای روزگار امام جمعه مشهد بگوید که به دلیل قداست مشهد مقدس در این شهر سینما هم نباید وجود داشته باشد. خب در آن صورت وزیر باز هم کوتاه می‌آید؟
بنابراین بهتر بود علی جنتی قرص و محکم می‌ایستاد و از قانون دفاع می‌کرد و آنجایی که قانون اساسی صراحتا می‌گوید رئیس‌جمهور باید ناظر بر اجرای قانون باشد چه طوری رئیس جمهور طبق قانون اساسی حافظ و پاسدار آن باشد وقتی وزیرش خیلی راحت عقب‌نشینی می‌کند.
به نظر شما چرا علی جنتی ایستادگی نکرد؟
علی جنتی نشان داده است که اساسا خیلی اهل ایستادگی روی مواضعش نیست و به طرفه‌العینی واگذار می‌کند و کوتاه می‌آید.
فکر می‌کنید از این به بعد آقای وزیر باید چه واکنشی در مواجهه با فشارهایی چون لغو کنسرت‌ها از خود نشان دهد؟
چه آقای وزیر چه امام جمعه مشهد چه صادق زیباکلام باید در چارچوب قانون حرکت کنیم و نباید حق و حقوقی بالاتر از قانون برای خودمان قائل شویم و آقای جنتی به نظر من باید در برابر قانون قرص و محکم بایستد.
ارزیابی‌تان نسبت به عملکرد علی جنتی در طول سه سال گذشته چیست؟
من عملکرد آقای جنتی را با عملکرد صفار هرندی و حسینی وزرای ارشاد احمدی‌نژاد مقایسه می‌کنم. در مقایسه با آنها باید آقای جنتی و عملکردش در طول سه سال گذشته را ارج نهاد و از او قدردانی می‌کنم.منبع: آفتاب یزد
مدیرعامل خانه موسیقی از ارسال نامه ای به رهبری خبر داد.
به گزارش روزنامه شرق، مدیرعامل خانه موسیقی گفت: "در نامه‌ای به مقام معظم رهبری به‌عنوان عالی‌ترین مقام کشور درخواستمان را مطرح کردیم، برای اینکه الان متأسفانه این مسئله درواقع دعوایی بین قوا شده و طبیعی است که مقام معظم رهبری به دلیل اینکه فرمایششان فصل‌الخطاب است باید به این مسئله رسیدگی کنند و امیدوارم این مسئله ختم به خیر شود و دیگر شاهد این مسائل تلخ نباشیم».
حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی عصر ۳۰ مرداد در نشست ماهانه خانه موسیقی درباره لغو کنسرت‌ها در خراسان گفت: "موسیقی‌دانان بزرگی در خطه خراسان داریم و داشتیم. مگر می‌شود برای این خطه این‌طور تعیین‌تکلیف کرد؟"
وی افزود:"انتظار داریم وزیر محترم ارشاد و شخص آقای رئیس‌جمهور هم پای این قضیه بایستند. تا الان هم مواضع خوبی داشته‌اند و امیدوارم در مورد شهر مشهد هم همان اصرار صورت بگیرد. زیرا به نظر من وجهی ندارد که بگوییم از مشهد می‌گذریم و در شهر‌های دیگر باید موسیقی باشد".
 
مدیرعامل خانه موسیقی همچنین تأکید کرد: «امیدواریم این مشکلات از سر راه جامعه فرهنگی کنار بروند البته ما داریم در خانه موسیقی پیگیری می‌کنیم".
این در حالی است که فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، از پاسخ به این پرسش که با توجه به اظهارنظ

اما حسام‌الدین سراج، خواننده که خود تجربه لغو کنسرت را در سال‌های فعالیتش داشته، در این‌باره گفت: «بر آستانه میخانه‌ گر سری بینی/ مزن به پای که معلوم نیست نیت او». قضاوت درباره آدم‌ها و نیتشان مذموم است چون بسیاری افراد هستند که در پیشگاه خداوند مقام بالایی دارند، ولی دیگران مطلع نیستند. برای اطلاع، برخی موسیقی‌دانان قدیم و جدید در زمینه موسیقی مقامی و سنتی با وضو ساز به دست می‌گرفتند. متأسفانه در زمینه موسیقی، اجماعی بین علمای دینی وجود ندارد. بعضی فقها آن را حلال می‌دانند و بعضی حرام. بحثی که اخیرا حول موضوع جلوگیری از برگزاری کنسرت‌ها در گرفته، چند سؤال را برایم ایجاد می‌کند.؛ یکی اینکه آیا در کشور ما متولیان فرهنگ و هنر ائمه جمعه هستند؟ یا وزارت ارشاد؟ این سؤال مهمی است و سؤال بعدی این است که از بدو انقلاب تاکنون، نشان‌ندادن ساز در صداوسیما و طرد موزیسین‌ها به انحا مختلف چه ماحصلی داشته؟ با این عمل، به پیشرفت فرهنگی رسیدیم یا فضایی مغشوش در فرهنگ و هنر کشور ایجاد کردیم؟

آیا آقایان اساسا رادیو تلویزیون گوش می‌کنند؟! آیا این ترانه‌هایی که پخش می‌شود مورد تأییدشان است؟ این‌ قطعات حلالند و فقط کنسرتی که در آن فرهنگ ایرانی و شعر حافظ و مولانا رواج داده شود، حرام است؟! اگر یک‌بار مشکل موسیقی را حل کنند بهتر از آن است که دائما آن را دفع کنند. در این سال‌ها موسیقی بیشتر برای مناسبت‌‌ها استفاده شده و درواقع به سود مناسبات مصادره شده است و کسانی هم که می‌خواهند از موسیقی استفاده خاص کنند همین راه را در پیش می‌گیرند و برای تأیید اثر خود پوششی برای آن درست می‌کنند. به‌هرحال اگر موسیقی جزء نیازهای فرهنگی ماست و قاعدتا با اشعار بزرگان عرفان مشرق‌زمین مثل مولانا، سعدی، حافظ، بیدل و صائب درمی‌آمیزد، بی‌شک مورد تأیید دینی که ما می‌شناسیم هم هست.
موسیقی حقیقی و متعالی در راستای آموزه‌ها و معرفت اسلام است و بهتر این است که با نگرش معرفتی با آن مواجه شوند. اغتشاش امروز فضای موسیقی حاصل قضاوت‌های سوء سال‌های پیشین است». درحالی‌که وزیر ارشاد نیز در روزهای گذشته از حرف‌های امام‌جمعه مشهد تبعیت کرده، روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله دیروز خود با تیتر «دولت رودربایستی» به نقد او پرداخت: «خبر عقب‌نشینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر خواست امام‌جمعه مشهد در مورد برگزارنشدن کنسرت در این شهر با اینکه هفته گذشته در رسانه‌ها منتشر شد، هنوز در قالب اظهارنظر، اعتراض و درخواست‌های جدید ادامه دارد.
این گستردگی بازتاب‌ها و واکنش‌ها به معنی اهمیت موضوع نیست بلکه به این دلیل است که همه احساس می‌کنند در ضوابط مدیریتی کشور جابه‌جایی‌هایی صورت گرفته و اداره امور به‌جای آنکه براساس معیارهای شرعی و قانونی صورت بگیرد، تابع سلایق و تعارفات شده است؛ وضعیتی که اگر ادامه یابد، کشور را از مدار ضابطه‌مندی خارج می‌کند و به نوعی هرج‌ومرج می‌کشاند». از سوی دیگر محسن غرویان، از استادان حوزه علمیه، در مورد لغو کنسرت در شهر مشهد گفت: «این سخنان مبنای فقهی ندارد. نمی‌شود گفت دودوتا در مشهد می‌شود چهارتا، در شیراز می‌شود پنج‌تا. اگر کنسرت و موسیقی از نظر شرعی و فقهی مجاز است، در هر شهری حلال است. حلال و حرام خدا که استانی نیست». بااین‌اوصاف باید منتظر ماند و دید نهایتا کلاف سردرگم ممانعت از برگزاری کنسرت‌ها به دست نهادی باز می‌شود یا این قفل نیز همچنان بی‌کلید خواهد ماند؟
وزارت دفاع امریکا اعلام کرد آمادۀ شلیک به جنگندههای روسیه و سوریه است که بنا بر ادعای امریکا، تهدیدی علیه مستشاران این کشور در شمال سوریه هستند.
به گزارش پرس تی وی، این هشدار در حالی مطرح شده است که جنگندههای امریکایی چند روز پیش سعی کردند جت‌های سوریه را در آسمان استان حسکه در شمال این کشور رهگیری کنند، اما با توجه به اینکه هواپیماهای سوری پیش از رسیدنِ آن‌ها از منطقه خارج شده بودند، رویارویی شکل نگرفت.
سروان جف دیویس، سخنگوی وزارت دفاع امریکا، روز جمعه (30 مرداد) مدعی شد جنگنده‌های امریکایی با هدف حفاظت از مشاوران نظامی امریکایی که با کُردهای سوریه همکاری دارند، سعی در رهگیریِ جت‌های سوری داشتند. امریکا معمولاً نیروهای ویژۀ خود را در سوریه، مشاور نظامی معرفی میکند.
این مقام امریکایی ادعا کرد دو جنگندۀ سوخوی-24 نیروی هوایی سوریه به شبهنظامیان کُرد که در شمال شرقی شهر حسکه تحت آموزش نیروهای ویژه امریکا هستند، حمله کردند.
ستا فرماندهیِ ارتش سوریه روز جمعه در واکنش به اظهاراتِ مقامات امریکایی اعلام کرد نیروهای کُرد در شهر حسکه اقدامات تنش‌زایی مانند حمله به نهادهای دولتی، سرقت نفت و پنبه، تعطیل کردن امتحانات، ربودن چند غیرنظامی، ایجاد هرج و مرج و حمله به مواضع ارتش سوریه صورت دادند و این مساله سبب شد که نیروهای دولتی مراکز تجمع عناصر مسلح این گروه را هدف قرار دهند.
پیتر کوک، یکی دیگر از سخنگویان پنتاگون روز دوشنبه (1 شهریور) گفت: «ما کماکان به رژیم سوریه توصیه می‌کنیم از آن مناطق فاصله بگیرد
سخنگوی پنتاگون با اشاره به این‌که «این منطقه پرواز ممنوع نیست»، افزود برای دولت سوریه بهتر است که «از مناطق عملیات نیروهای ائتلاف (تحت امر امریکا) فاصله بگیرد».
هنگامی که خبرنگاران دربارۀ نحوۀ رویاروییِ نیروهای امریکایی در قبال جت‌های روسیه پرسیدند، کوک گفت امریکا برخورد مشابهی با جنگنده‌های روس خواهد داشت.
روسیه از هشتم مهر ماه سال گذشته، به درخواست دولت سوریه و برای پشتیبانی از نیروهای ارتش این کشور در مبارزه با گروه تروریستی داعش، حملات هوایی خود را در این کشور آغاز کرده است.
ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری امریکا که تعدادی از کشورهای عربِ متحدِ ایالات متحده نیز در آن عضویت دارند، از اواخر تابستان 1393 حملات هوایی خود را در سوریه آغاز کرد. این در حالی است که دولت دمشق و یا شورای امنیت سازمان ملل برای اجرای عملیات نظامی در سوریه به این ائتلاف مجوز نداده‌اند.