گزیده ها 9 شهریور – 95

گزیده ها 9 شهریور – 95
خبر ويژه 
خيلي هم كار خوبي كرديم كه همه تخم مرغ ها را در سبد مذاكرات گذاشتيم!
يک روزنامه زنجيره اي نوشت اينکه دولت تمام تخم مرغ هايش در 3 سال گذشته را در سبد مذاکرات گذاشت، کار درستي بود!
    
آرمان نوشت: اينکه گفته مي شود دولت حسن روحاني همه تخم مرغ هايش را در سبد سياست خارجي گذاشته است، بايد اذعان داشت که کار درستي انجام شده است. آرمان با ادعاي انزواي ايران مي افزايد: دولت روحاني و رويکرد سياست خارجي اش در وهله اول حالت انزوا و انقباض را به حالت انبساط بدل کرد و آن چهره عبوس که در ذهن جهان تصويرسازي شده بود، به چهره اي خندان بدل گشت. درست است که بگوييم بر جام بزرگ ترين دستاورد دولت يازدهم است؛ چرا که کشور را از انزوا در آورد، ايران را نماد مذاکره و مصالحه به جهان معرفي کرد و تنش هاي جهاني و منطقه اي عليه ايران را تا حدودي کاهش داد. يادمان هست که با حصول توافق برجام بسياري از هيئت هاي بلندپايه از کشورهاي اروپايي در راستاي انعقاد قراردادهاي تجاري و سرمايه گذاري به ايران آمدند تا عصر جديدي از روابط و تعامل با ايران را رقم بزنند. اگر امروزه شاهديم که نتايج مثبت برجام حاصل نشده است، يکي از دلايل آن علاوه بر بدعهدي آمريکا، کارشکني عده اي است که خود را دلواپس ناميدند و با ايجاد تشويش، رغبت سرمايه گذاران خارجي براي ورود به بازارهاي ايران را از ميان بردند.
    
اين روزنامه نوشت: تا زماني که سياست خارجي اصلاح نشود و ادبيات جديدي در مناسبات جهاني جايگزين ادبيات قديم نگردد، گشايشي در اقتصاد بروز پيدا نمي کند و تا زماني که شرايط براي سرمايه گذاري خارجي در کشور فراهم نشود، تکان هاي سازنده اي در اقتصاد حاصل نخواهد شد.
    
گذاشتن تخم مرغ ها در سبد سياست خارجي تصميم درست دولت بوده و اين همان موضوعي است که نبايد فراموش کرد.
    
يادآور مي شود دولت مرکب از مجموعه وزارتخانه هاي اقتصادي و سياسي و فرهنگي است و به ويژه در حوزه اقتصادي بايد انواعي از مديريت ها و وزارتخانه ها فعال باشند تا اقتصاد رونق بگيرد اما گذاشتن همه تخم مرغ ها در سبد مذاکرات، موجب لاينحل ماندن مشکلات اقتصادي با وجود وعده هاي اقتصادي 100 روزه شد، در حالي که بسياري از ظرفيت هاي داخلي را مي شد فعال کرد و در کنار آن از فرصت ديپلماسي به عنوان مکمل استفاده نمود.
خبر ويژه 
ساز مخالف دولتمردان در آخرين سال دولت يازدهم
«دولت در يک سال انتهايي فعاليت خود در وضعيت مناسبي قرار ندارد و بعضا ناهماهنگي ها و مشکلات موجود سبب مي شود مديران روحاني به نزاع آشکار با يکديگر بپردازند که سخنان اکبر ترکان در برنامه زنده عليه نعمت زاده يکي از اين موارد است
    
پايگاه اينترنتي مشرق در اين زمينه نوشت: دولت در يک سال پاياني خدمت رساني خود در شرايط ويژه اي قرار دارد. برجام که قرار بود به مهم ترين دستاورد دولت روحاني تبديل شود اينک با گذشت بيش از يکسال از تصويب و 6 ماه از اجراي آن هنوز به سر منزل مقصود نرسيده و تحريم ها که قرار بود درست بعد از اجراي برجام لغو شوند هنوز به قوت خود باقي هستند.
    
متعاقب اين امر رکود نيز بر سر اقتصاد کشور سايه افکنده و بازار در انتظار گشايش اقتصادي است که قرار بود برجام ايجاد کند. از سوي ديگر کار قراردادهاي نفتي نيز گره خورده و مجلس و دولت درگير نحوه بستن قراردادهايي هستند که با مشکلات عديده اي از جمله 15 ايراد بزرگ روبرو است.
    
همچنين اصلاح طلبان که حامي روحاني هستند همواره تاکيد مي کنند که اگر دولت نتواند در سال پاياني خود به موفقيت هاي اقتصادي دست يابد با مشکلات مهمي در انتخابات رياست جمهوري سال 96 روبرو خواهد شد و از اين جهت عنوان مي کنند که وي بايستي کابينه خود را ترميم کند.
    
داود محمدي رئيس کميسيون اصل 90 مجلس در نيمه تيرماه امسال با حضور در برنامه گفت وگوي ويژه خبري با بيان اينکه به دستور رئيس مجلس کارگروهي درباره فيش هاي حقوقي نامتعارف تشکيل شد، گفت: «در مجموع بررسي ها گزارش هايي از سازمان بازرسي کل کشور، ديوان محاسبات، مرکز پژوهش هاي مجلس و کارشناسان کميسيون اصل 90 ارائه شد. فيش هاي حقوقي نامتعارف حدود 950 نفر از مديران در بخش هاي بانکي، بيمه اي و شرکت هاي دولتي را شامل مي شود
    
گرچه نوبخت سخنگوي دولت حقوق هاي نجومي اين هزار نفر را رد کرده است اما از 3 درصد اين مديران سخن گفته که بنابر حساب و کتابي سرانگشتي عدد 30 مدير نجومي به راحتي از آن استخراج مي شود. نکته حائز اهميتي که در سخنان نوبخت وجود دارد رنگ قانوني زدن به اعطاي حقوق هاي نجومي به اين مديران است که سبب شده دولت عملاکاري در اين زمينه انجام ندهد و آنان را به قوه قضائيه به اين خاطر معرفي ننمايد. اين در حالي است که دولت پيش از اين طي بيانيه اي اعلام داشت که با افراد خاطي به شدت برخورد مي کند و با کسي در اين زمينه عقد اخوت نبسته است.
    
مشرق مي افزايد: اوج اين نزاع نيز زماني رخ نمايان کرد که اکبر ترکان دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي و مشاور رئيس جمهور به عنوان مهمان اين هفته برنامه متن-حاشيه به صدا و سيما آمده و در خصوص انتقادات نعمت زاده از عملکرد ضعيف مناطق آزاد و حجم بالاي قاچاق در اين مناطق گفت: «آقاي نعمت زاده بدون اطلاع و بي هوا حرف مي زند
    
وي در ادامه بيان داشت: «آيا خوب است من مطالبي را در خصوص ايشان بيان کنم؟! بنده خجالت مي کشم يکسري مسائل را در خصوص ايشان به زبان آورم. 
    
نعمت زاده مواظب حرف زدنش باشد وگرنه از کوره در مي روم و چيزهايي مي گويم
    
نعمت زاده وزير صنعت پيش از اين گفته بود که در مناطق آزاد با تريلي و نيسان از مرز کالاي قاچاق وارد مي کنند و اين موضوع روشن است.
    
ترکان اضافه کرده است: «اينکه وزراي دولت عليه دولت صحبت کنند اسمش دموکراسي نيست؛ بلکه هرج ومرج است.» بنابر سخنان ترکان به نظر مي رسد نوعي آنارشيسم و به هم ريختگي در افعال دولتمردان ديده مي شود که فضاي دولت را در سال آخر در برگرفته است.
    
موضوع رکود اقتصادي و عبور از آن و همچنين نامه چهار وزير به رئيس جمهور و هشدار درباره وضعيت اقتصاد و صنعت کشور نيز از جمله اين موارد بود که نشان مي دهد در حوزه هاي مختلف اين ناهماهنگي ها ديده مي شود.
خبر ويژه 
ساز جدايي چند حزب در شوراي هماهنگي اصلاح طلبان
برخي احزاب اصلاح طلب از جمله حزب اراده ملت و اعتماد ملي کميته انتخاباتي جدا از شوراي سياستگذاري اصلاح طلبان تشکيل داده اند.
    
روزنامه آرمان با انتشار اين خبر نوشت: ماموريت شوراي سياستگذاري اصلاح طلبان براي انتخابات سال آتي تمديد شد اما چند روزي است که قائم مقام حزب اعتماد ملي خبر تشکيل کميته انتخابات «جمعي» از احزاب اصلاح طلب را اعلام کرده است. رسول منتجب نيا درباره کميته انتخابات گفت: تا قبل از اين هيچ کميته انتخاباتي براي انتخابات شوراي اسلامي و رياست جمهوري تشکيل نشده بود، در حالي که فرصت مي گذرد و احزاب بايد مقدمات کار را فراهم کنند. وي افزود: در حزب اعتماد ملي حدود يک ماه قبل کميته انتخابات را تصويب کرديم و آن را تشکيل داده ايم. منتجب نيا ادامه داد: شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات کميته دايمي به نام کميته انتخابات دارد که اين کميته در سال 94 به دليل رفع اختلافات موجود، موقتاً در کميته راهبردي ادغام و شوراي عالي سياستگذاري مسئوليت اجراي وظايف آن را برعهده گرفت. بعد از انتخابات 94 اين کميته بايد مجدداً فعال و براي انتخابات آتي برنامه ريزي هاي خود را در اين خصوص انجام مي داد. در جلسات شوراي هماهنگي اصلاحات اين مسئله مطرح شد و تعدادي از دوستان با اين استدلال که اين کميته منحل شده است اجازه تشکيل مجدد آن را ندادند. در حالي که اين کميته دائمي است و تنها در مقطع کوتاهي فعاليت هايش قطع شده بود؛ اما گروهي از دوستان با هدف ابقاي شوراي سياستگذاري با ادامه کار اين کميته مخالفت کردند.
    
قائم مقام حزب اعتماد ملي درباره کميته اي که خودش تشکيل آن را خبر داده بود هم توضيح داد: اين کميته، کميته انتخابات شوراي هماهنگي اصلاح طلب هاست، چون شوراي هماهنگي هنوز در رابطه با انتخابات جلسه نگرفته است؛ ما به دليل اينکه زمان را از دست ندهيم براي تشکيل اين کميته پيش قدم شديم و انتظار داريم دوستان و احزاب ديگر نيز خودشان را با اين کميته هماهنگ کنند که ان شاءالله بتوانيم کميته جامعي از همه احزاب اصلاح طلب را در کنار هم داشته باشيم.
    
علي صوفي، عضو شوراي سياستگذاري اصلاح طلبان درباره اظهارات حجت الاسلام رسول منتجب نيا به «آرمان امروز» گفت: شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات مصوبه اي درباره تشکيل کميته انتخابات نداشته است و هيچ شخص از اين شورا به عنوان مسئول کميته انتخابات به عنوان رئيس اين کميته انتخاب نشده است. گويا اين اقدام از سوي يک يا چند حزب در خارج از شوراي هماهنگي اتخاذ شده است.
    
آرمان با ابراز نگراني درباره انشقاق در ميان اصلاح طلبان نوشت: چند حزب چند نفره هستند که تمايل چنداني به اتحاد ميان نيروهاي اصلاح طلب ندارند. شنيده ها حاکي از آن است که حزب مردمسالاري، شخص آقاي کواکبيان و از حزب چند نفره اراده ملت، شخص دبير کل و گويا از حزب اعتماد ملي نيز افرادي تمايل به تشکيل کميته انتخابات جدا از شوراي عالي دارند.
    يك اقتصاددان مطرح كرد: دولت يازدهم به دنبال ايجاد بدهكاري 70 ميليارد دلاري براي كشور

يک اقتصاددان از تلاش دولت يازدهم براي ايجاد بدهکاري 70 ميليارد دلاري براي کشور انتقاد کرد.
    ساسان شاه ويسي در واکنش به اظهارات طيب نيا وزير اقتصاد مبني بر اينکه دولت تدبير و اميد قرار است 70 ميليارد دلار از کشورهاي خارجي فاينانس بگيرد به نسيم آنلاين گفت: برخي از کشورهاي قدرتمند برنامه دارند که کشورهاي در حال توسعه را با پرداخت مبالغي به عنوان فاينانس به خودشان بدهکار کنند.

    اين اقتصاددان با مطرح کردن سوالي از وزير اقتصاد گفت: سوالي که آقاي طيب نيا بايد به آن پاسخ دهند اين است که ما اگر فاينانس بگيريم منابع داخلي خودمان را امروز از 1060 هزار ميليارد تومان عبور کرده و به دليل عدم سازماندهي جريان اين منابع و عدم اعتمادبخشي به سرمايه گذاران داخلي بلااستفاده مانده چه سرنوشتي پيدا خواهد کرد؟

    شاه ويسي تصريح کرد: آيا دولت برنامه ريزي مناسبي براي بهره مندي از اين منابع دارد؟ اگر برنامه مناسبي دارد پس چرا آن را فعالان اقتصادي مطرح نمي کنند؟ متاسفانه دولت حتي در سازمان سرمايه گذاري خارجي چارچوب هاي مناسب براي يک سرمايه گذاري مناسب را هم مشخص نکرده است.

    اين کارشناس مسائل اقتصادي عنوان کرد: بهتر است با گرفتن اين فاينانس کشور را بدهکار اقتصادهاي ديگر و شرکت هاي بزرگ نکنيم. خوب بود آقاي طيب نيا که بنده ايشان را به عنوان يک استاد اقتصاد مي شناسم اين فاينانس را يک فاينانس اعتباري ريالي مي کردند و اعتبارات داخل سرزمين اصلي را در اختيار فعالان اقتصادي قرار مي دادند و بعد از ورود به وضعيت تعادل و ثبات وارد ساير رويکردها مي شدند.

    اين استاد دانشگاه گفت: امروز نياز ما ورود چند ده هزار ميليارد اعتبار خارجي به داخل کشور نيست که در نهايت واردات را رقم مي زند. برنامه ريزي براي 70 ميليارد دلار فاينانس اقتصاد ما را تکان نمي دهد بلکه برنامه ريزي اقتصاد ما را شکوفا مي دهد.

    شاه ويسي بيان کرد: براي شکوفا شدن اقتصاد ابتدا بايد رابطه بين فعالان اقتصادي و فرصت هاي اقتصادي را در داخل کشور تعريف کنيم. وقتي هيچ سرمايه گذار داخلي حاضر نيست در اين شرايط براي طرح هاي اقتصاد ما سرمايه گذاري کند چگونه مي توانيم ادعا کنيم براي چند ده ميليارد دلار فاينانس برنامه مشخص سرمايه گذاري داريم.

    وي اظهار کرد: ما قبلاهم از چين، هند و کر ه جنوبي فاينانس گرفته بوديم چون از آنها مطالبات نفتي داشتيم. اگر براي ورود 70 ميليارد دلار فاينانس ناچار باشيم مهندسي طرح و نيروي انساني مورد نياز را هم وارد کنيم و آن را به خارجي ها بسپاريم هيچ ارزشي ندارد.