گزیده خبرهای 10 شهریور – 95 قسمت-3

گزیده خبرهای 10 شهریور – 95 قسمت-3
 خام فروشي نفت سرمايه فروشي است
«اينکه آمار مربوط به رشد اقتصادي با احتساب فروش نفت خام باشد يا بدون آن بسيار مهم است، زيرا رشد ناشي از فروش بيشتر نفت خام به منزله درآمد کسب کردن از محل فروش «سرمايه» است    حجت عبدالملکي کارشناس اقتصادي با بيان اين مطلب نوشت: در حسابداري ملي، فروش نفت خام به درستي در «تراز سرمايه» قرار مي گيرد، بدان معنا که فروش نفت خام به عنوان فروش منابع سرمايه اي لحاظ مي شود و به همين جهت در جداول بودجه سنواتي، آمار فروش نفت با علامت منفي درج مي شود که مفهومش اين است که اين مقدار از «سرمايه کشور» فروخته شده يا مي شود.    متاسفانه تنها اثر ملموس برجام کاهش تحريم هاي مربوط به فروش نفت خام بوده است (که البته انتقال پول آن به جهت تحريم هاي بانکي همچنان متوقف است). طبق آمارهاي وزارت نفت، فروش نفت خام در دوره پسابرجام يک ميليون بشکه در روز افزايش داشته است.    حالااگر رشد اقتصادي اعلام شده ناشي از فروش بيشتر نفت خام باشد جاي افتخار ندارد، مثل آن نانوايي که شب به همسرش مي گويد: امروز يک ميليون تومان درآمد داشتم، بدون اينکه بگويد 700 هزار تومان آن به خاطر فروش دستگاه خميرزني (بخشي از سرمايه کار) است که فروخته است.    به جاي برنامه ريزي براي «رشد اقتصادي» با فروش بيشتر «نفت خام»، بايد برنامه ريزي کرد براي فرآوري نفت خام و فروش مشتقات آن، مشتقاتي که در جريان چرخه ارزش افزوده به طور متوسط 1300 دلار به ازاي هر بشکه ثروت خلق مي کند.
قاچاق لوازم خودرو با اتوبوس
    اصفهان- خبرنگار کيهان: فرمانده انتظامي شهرستان «سميرم» از کشف يک محموله لوازم خودروي قاچاق به ارزش يک ميليارد و 500 ميليون ريال خبر داد.    سرهنگ «غلامرضا براتي» گفت: ماموران ايست و بازرسي شهيد «رئيسيان» شهرستان «سميرم» حين نظارت بر تردد خودروهاي عبوري به يک دستگاه کاميون کشنده اسکانيا مشکوک و آن را متوقف کردند.    وي ادامه داد: در بازرسي از اين خودرو 533 کارتن انواع لوازم خودرو فاقد هر گونه مدارک مثبته گمرکي کشف شد.    سرهنگ براتي ارزش اين محموله کشف شده را يک ميليارد و 500 ميليون ريال دانست و اعلام کرد: در اين خصوص راننده خودرو دستگير و پس از تشکيل پرونده جهت سير مراحل قانوني به مراجع قضائي تحويل داده شد.
خبرگزاری رویترز از وقوع انفجار در اطراف سفارت چین در قرقیزستان و کشته شدن دست کم یک تن در این انفجار خبر داد.خبرگزاری رویترز، به نقل از مسئولان امنیتی قرقیزیستان انفجار صبح امروز (سه شنبه) سفارت چین را هدف گرفته بود که در آن یک عامل انتحاری خود را در مقابل سفارت منفجر کرد.مقامات قرقیزستان می‌گویند در این حمله علاوه بر کشته شدن مهاجم انتحاری، سه تن از نیروهای امنیتی محافظ سفارت نیز زخمی شده‌اند.رسانه‌های داخلی به نقل از مسئولان قرقیزستان نیز احتمال داده‌اند که حمله با یک خودروی بمب‌گذاری‌شده انجام شده باشد.
وزیر دادگستری در سخنانی به نامه علی مطهری درباره اعدام‌های سال 67 پاسخ داد.پورمحمدي روز يكشنبه در باب احكام اعضاي سازمان منافقين در سال ۱۳۶۷ گفت: خداوند فرمودند بر كفار رحم نكنيد. چون آنها به شما رحم نمي‌كنند و به منافقان نبايد رحم كرد چراكه اگر بتوانند شمارا به خاك و خون مي‌كشند كه كشيدند. او عنوان كرد: ما افتخار مي‌كنيم كه دستور خدا در رابطه با منافقين را اجرا كرديم و در مقابل دشمنان خدا و ملت باقدرت ايستاديم و مقابله كرديم.
از لحاظ وجدانی راضی هستم
روزنامه آرمان نوشته است: پورمحمدی عصر دیروز نیز در جلسه شورای قضایی استان لرستان اظهار داشت: عزت و ذلت به دست کسانی نیست که جوسازی می‌کنند. وی افزود: در حال حاضر بیشترین حملات و تهاجم‌ها به سمت من است و نمی‌خواهند دست بردارند اما من در این زمینه آرام هستم و در طول تمام این سال ها یک شب هم بی‌خوابی نکشیده‌ام، زیرا طبق قانون و شرع اسلام عمل کرده‌ام. پورمحمدی با اشاره به اینکه مردم باید بدانند قضات از قانون کوتاه نمی‌آیند، اظهارکرد: افکار عمومی برای ما مهم است اما قاضی نباید تحت تأثیر این فضا باشد. وزیر دادگستری گفت: تمام تلاش و سعی بنده این بوده که طبق قانون و شرع اسلام عمل کنم و امروز از لحاظ وجدانی راضی هستم.
سعید مرتضوی دادستان سابق تهران با شکایت روح الامینی و حقیقی پدر و مادر یکی از فوت شدگان حادثه بازداشتگاه کهریزک صبح  امروز در شعبه ۲۲ دادگاه تجدید نظر حضور یافت.پیش از این سعید مرتضوی در پرونده کهریزک که با شکایت اولیای‌دم روح الامینی تشکیل شده بود، تبرئه شد، اما با اعتراض خانواده روح الامینی این پرونده به شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور ارجاع شد. دیوان عالی هم این پرونده را برای رسیدگی مجدد به شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع داده استسعید مرتضوی دادستان سابق تهران و مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی از سوی شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان به ریاست قاضی محمدی‌کشکولی در رابطه با اتهام «معاونت در قتل» (شکایت جدید روح الامینی) و «معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع از طریق امر یا ترغیب ماموران مربوطه به تنظیم گزارش خطاب به خود» (بخش نقض شده رای شعبه ۷۶ در دیوان عالی کشور) تبرئه شده بود.

وزارت خارجه آمریکا بار دیگر به شهروندانش درباره سفر به ترکیه هشدار داد.به گزارش پایگاه خبری صدی البلد، وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای به اتباع و شهروندان آمریکایی در باره سفر به ترکیه به ویژه جنوب شرق این کشور به خاطر افزایش تهدیدهای تروریستی هشدار داد.این وزارتخانه همچنین اعلام کرد، تصمیم خروج خانواده‌های کارمندان سفارت آمریکا در آنکارا و کنسولگری این کشور در استانبول را تا ۲۳ سپتامبر تمدید شده است.در پی کودتای نافرجام در ترکیه و برقراری حالت فوق‌العاده در این کشور، دولت آمریکا تصمیم گرفت خانواده‌های دیپلمات‌هایش را به طور اختیاری از ترکیه خارج کند.در بیانیه وزارت خارجه آمریکا همچنین از شهروندان و اتباع آمریکایی خواسته شده تا هوشیار باشند چرا که گردشگران آمریکایی و خارجی توسط گروه‌های تروریستی محلی و خارجی در ترکیه هدف قرار می‌گیرند.منبعخبرگزاری ایسنا