گزیده ها 10 شهریور - 95

گزیده ها 10 شهریور - 95
خبر ويژه 
نقيض گويي درباره رشد اقتصادي و وضعيت ونزوئلايي!
در حالي که وزير اقتصاد گفته است 4 فصل متوالي رشد اقتصادي مثبت داشتيم، مشاور روحاني و دبير ستاد هماهنگي اقتصادي دولت گفته است ما در سال 94 ذاتاً يک اقتصاد ونزوئلايي داشتيم.
    
علي طيب نيا اخيراً گفت: در سال 93، چهار فصل متوالي رشد اقتصادي مثبت داشتيم و اين يعني از رکود خارج شده ايم.
    
او در توضيح رکود اقتصادي مي گويد: رکود به وضعيتي گفته مي شود که يک کشور براي سه فصل متوالي رشد منفي داشته باشد؛ به طوري که ما در سال 91 و 92 براي هشت فصل رشد اقتصادي منفي داشته و در سال 93 چهار فصل متوالي رشد اقتصادي مثبت داشتيم و اين يعني از رکود خارج شده ايم.
    
او با اشاره به رشد اقتصادي 1/3 درصدي کشور در سال 94 گفت: در سال 95 شاهد رشد اقتصادي 4/4 درصدي بوديم که در پي سياست هاي دولت براي تشويق به توليد و کار بوده است.
    
اما روزنامه شرق از قول مسعود نيلي گفته که سال گذشته با کاهش رشد اقتصادي روبرو بوديم.
    
شرق در تعريف رکود نوشت: رکود در چرخه اقتصادي، دوره اي را مي گويند که در آن اقتصاد حالت انقباضي به خود مي گيرد و کوچک مي شود و به عبارت ديگر رشد اقتصادي در اين دوره منفي مي شود. اين مدت معمولاً در دو دوره سه ماهه پي درپي تعريف مي شود.
    
ارائه بسته اي براي خروج از رکود تورمي در سال هاي 93 و 94 اعترافي به حاکم بودن وضعيت رکودي است. رشد اقتصادي منفي نه فقط در دو فصل متمادي که در سال هاي متمادي دامن گير اقتصاد ايران شده است.
    
مسعود نيلي مشاور اقتصادي رئيس جمهور به شرق گفت: از نظر ارزيابي آمارهاي اقتصادي، از فصل چهارم سال 1393 رشد اقتصادي کشور با کاهش درخور توجهي مواجه شد. همان طور که مي دانيد، قيمت نفت از نيمه دوم سال 1393 به طور بي سابقه اي بسيار سريع کاهش يافت.
    
دبير ستاد هماهنگي اقتصادي دولت مي افزايد: ما در سال 94 ذاتاً يک اقتصاد ونزوئلايي داشتيم ولي ونزوئلانشديم.
    
تدوين کننده بسته خروج غيرتورمي از رکود، درباره تاثير شوک کاهش قيمت نفت بر «رشد اقتصادي منفي» در سال 94، تاکيد کرد: رشد اقتصادي منفي 6/8 درصد و منفي 1/9 درصد که هر دو پشت سر هم رخ داد، اولاً باعث کاهش يک پله نسبتاً بزرگ در سطح توليد ناخالص داخلي کشور شد و ثانياً ما را از يک روند رشد متوسط حدود چهار درصد سالانه بلندمدت جدا کرد.
    
با مقايسه اظهارات نيلي و طيب نيا معلوم نمي شود از نگاه تصميم گيران اقتصادي دولت، سال هاي رشد متوالي اقتصادي بوده يا سال هاي کاهش آن، به نحوي که حتي رئيس جمهور يک ماه پيش در کرمانشاه تصريح کرد مشکلي به نام رکود داريم. او البته يک ماه بعد گفت به رشد اقتصادي 4/4 درصد رسيده ايم و پس از روحاني، وزير اقتصاد گفت چهار فصل متوالي رشد اقتصادي مثبت داشته ايم.
    
دو هفته پيش فرشاد مومني کارشناس اقتصادي اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه اعتماد تصريح کرده بود: دولت برخوردي سهل انگارانه و تناقض آميز با برنامه توسعه دارد.
    
مومني در پاسخ به اين سوال که چه طيف فکري بيشترين سهم را در آراي اقتصادي رئيس جمهور دارد؟ اظهار داشت: من اسم اين طيف را مي گذارم طرفداران برنامه شکست خورده تعديل ساختاري. در تمام بسته هاي سياستي دولت در آنها و در متحدان منفعتي آنها را مي بيند. وقتي دولت در بسته خودش و در شرايطي که کشور با بحران حاد اشتغال روبه رو است، مي گويد؛ پتروشيمي ها پيشران اقتصاد هستند، نمي توانيد نقش موثر آنها را نبينيد.
    
وي تصريح کرد: براي سال 1395 به طور مشخص مي توان به رئيس جمهوري گفت که در کنار شما يک فرد صاحب صلاحيت کارشناسي که درباره فشارهاي طاقت فرسا و فاجعه آميزي که به توليدکنندگان و عامه مردم تحميل شده وجود ندارد. ايشان بايد يک مشاور توليدي صاحب صلاحيت انتخاب کند که درک راهبردي داشته باشد و خاک صنعت را هم خورده باشد و ديد راهبردي در اين زمينه داشته باشد.
خبر ويژه 
آفتاب يزد: برخلاف 3 سال قبل مردم استدلال هاي روحاني را نمي پذيرند
عضو مرکزيت حزب منحله مشارکت به توجيه و تاويل نارضايتي هاي مردم از ناکارآمدي دولت و عملي نشدن وعده هاي گشايش اقتصادي پس از برجام پرداخت.
    
محسن صفايي فراهاني که سابقه قائم مقامي وزارت صنايع، عضويت در اتاق بازرگاني، رياست فدراسيون فوتبال و نمايندگي مجلس را در کارنامه خود دارد در مصاحبه با روزنامه آفتاب با اعتراض ها و اشکالات خبرنگار مواجه شد. «خبرنگار از جمله مي پرسد» حتماً شما هم اين روزها اگر در سطح جامعه صحبت ها را بشنويد درخواهيد يافت که مردم ديگر آن اميد سال 92 را نسبت به روحاني ندارند. نمي دانم شما هم مثل من اخيراً حرف هاي عامه مردم پيرامون عملکرد او را طي اين 3 سال شنيده ايد؟
    
او در پاسخ مي گويد: ببينيد! اين موضوع از ابعاد مختلف قابل بررسي است. مي گويند حالاکه برجام اتفاق افتاد چه چيزي بر سر سفره مردم آمد و مردم چه عايدشان شد؟ در حالي که به نظر من بايد بگويند که اگر برجام نبود چه بر سر سفره مردم مي ماند؟ اگر برجام نبود، الان قيمت دلار در بازار چند بود؟ وضعيت تورم به کجا رسيده بود؟
    
او ادامه مي دهد: قرار نيست که سر مردم را کلاه بگذاريم، بايد به مردم واقعيت ها گفته شود. اگر به مردم واقعيت ها گفته مي شد چرا مثلاً برجام را تاييد کرديم الان چنين فضاي مايوس کننده اي در جامعه نبود. قطعنامه صادره بر عليه ايران براساس فصل 7 منشور سازمان ملل متحد بوده است.
    
وي مي افزايد: چون حقايق را به مردم بازگو نکردند اکنون مردم ناراضي هستند اگر به مردم مي گفتند که چنانچه برجام صورت نمي گرفت چه اتفاقاتي براي کشور مي افتاد، اکنون مردم احساس نارضايتي نمي کردند.
    
اگر امروز گفته مي شود آمريکا بدعهدي مي کند براي آن است که واقعاً بدعهدي مي کند و بايد به آن اعتراض شود. ولي اين اعتراض حاکميت، به آمريکا نبايد اسباب، بازي جناح هاي سياسي شود و به کشور و مردم آسيب جدي برسانند، اميد را از مردم بگيرند و بگويند هيچ اتفاقي در برجام نيفتاده است.
    
خبرنگار مجدداً مي پرسد «حرف هاي شما را شخص آقاي روحاني نيز بارها گفته، آيا به نظرتان اين صحبت ها مردم را قانع مي کند؟» و صفايي فراهاني در پاسخ مي گويد: راديو و تلويزيوني که مرتب انتقادي از دولت صحبت مي کنند، برخي تريبون هايي که دائماً منفي مي گويند طبيعي است که بر افکار عمومي تاثير خواهند داشت. نمي گويم که همه مردم به حرف هاي تلويزيون توجه نشان مي دهند ولي در هر صورت در حد همان 20-30 درصد که مي بينند، اين تبليغات منفي موثر هستند، بنابراين به خاطر اطلاعات غلطي که رسانه ها و تريبون ها به مردم مي دهند، قشري از مردم نسبت به دولت بدبين و ناراضي شده اند.
    
بديهي است در اين سه سال نان بيشتري سر سفره مردم نرفته ولي ميزان آن هم کم نشده است.
خبر ويژه 
توافق خريد ايرباس بعد از 10 ماه در حد تفاهم نامه باقي مانده است
10 ماه پس از توافق ايران با شرکت ايرباس براي خريد هواپيما، اين تفاهم نامه به قرارداد تبديل نشده و علت آن مخالفت آمريکاست.
    
دويچه وله در گزارشي نوشت: با وجود قرارداد هسته اي ميان ايران و کشورهاي 5+1 (برجام) که از ابتداي سال جاري به اجرا درآمده مشکلات دايره کنترل دارايي هاي خارجي وزارت خزانه داري آمريکا (اوفاک) با ايران هنوز حل نشده است و بانک هاي اروپايي براي گسترش همکاري با ايران دچار ترديد و احتياط هستند.
    
دويچه وله مي افزايد: عباس آخوندي وزير راه ايران با اعلام سفر نمايندگان ايرباس به اين کشور در روزهاي آينده، ابراز اميدواري کرده که قرارداد با اين شرکت براي خريد هواپيما به زودي نهايي شود. وي ابراز اميدواري کرده که اين سفر مقدمه امضاي قرارداد براي خريد 118 هواپيما از ايرباس شود. گرچه آخوندي گفته که موفق شديم در بحث ايرباس موضوع تامين مالي آن را نهايي کنيم که پيشرفت بسيار بزرگي است و قرارداد با ايرباس در مراحل نهايي قرار دارد، اما قطعي شدن اين توافق را همچنان مشروط به تاييديه دايره کنترل دارايي هاي خارجي وزارت خزانه داري آمريکا، اوفاک (OFAC) دانسته است.
    
دويچه وله با اشاره به اينکه تحريم هاي آمريکا همچنان مانع قرارداد با ايرباس هستند، ادامه داد: 10 ماه پيش، ايران درباره خريد 188 هواپيما به ارزش 27 ميليارد دلار با شرکت اروپايي ايرباس تفاهم نامه امضا کرد، اما از آن زمان تاکنون اين تفاهم نامه همچنان به صورت قرارداد درنيامده که در وجه عمده به تحريم هاي آمريکا عليه ايران بازمي گردد.
    
دويچه وله با اشاره به اينکه موفقيت گفت وگو با شرکت آمريکايي بوئينگ نيز مستلزم چنين تاييديه اي است، اضافه کرد: ايران با بوئينگ نيز تفاهم نامه اي براي خريد 108 هواپيما امضا کرده است.
جمعي از اقتصاددانان مطرح كردند: تورم به قيمت تعطيلي كارخانه ها تك رقمي شد

8 اقتصاددان با اشاره به اينکه کاهش تورم تاثيري در زندگي مردم نداشته است، تاکيد کردند: تورم تک رقمي به قيمت بيکار شدن کارگران و تشديد رکود بدست آمده است.
    
در همين رابطه، عبدالمجيد شيخي به نسيم گفت: کاهش تورم به علت رکود بوده و منشا رکود هم بي برنامگي دولت بوده است.
    
وي افزود: دولت هيچ نقشي در کاهش تورم نداشته، بلکه سوء مديريت دولت موجب اين کاهش تورم شده است.ابوالقاسم حکيمي پور نيز دراين باره اظهار داشت: کاهش کنوني تورم نشات گرفته از رکود است چرا که 60 درصد از زيربناي توليد کشور در حالت رکود مطلق قرار دارد.اين اقتصاددان در رابطه با نقش دولت در کاهش تورم افزود: هر دولتي امروز حاکم بود و با اين وضع کار مي کرد تورم کاهش مي يافت!همچنين مهدي حنطه درباره ادعاي کاهش تورم در دولت يازدهم خاطرنشان کرد: تورم نقطه به نقطه شاخصي براي ثبات اقتصادي نيست.
    
وي تاکيد کرد: بخش عمده رکود فعلي ناشي از کاهش قدرت خريد مردم است. وحيد شقاقي شهري، ديگر اقتصادداني بود که به عميق تر شدن رکود در دولت يازدهم اشاره کرد و گفت: دولت سياستهايي را پيش گرفته تا تورم را مهار کند اما رکود را عميق تر کرده است.    
    
ملاک جيب مردم است؟!
    
در ادامه يکي ديگر از اساتيد اقتصاد با اشاره به شعارهاي قبلي دولت يادآور شد: خود آقايان ديروز معتقد بودند ملاک اصلي تورم معاش و جيب مردم است، آيا جيب مردم کاهش تورم را لمس مي کند؟
    
ساسان شاه ويسي پرسيد: درآمد سرانه جامعه چه مقدار افزايش يافته است؟! در همين زمينه، حجت الله عبدالملکي اظهار داشت: دولت آقاي روحاني اگر هنري داشت بايد تورم را منفي مي کرد.اين عضو هيئت علمي دانشگاه افزود: دولت در دو سال و نيم اخير قيمت کالاهاي اساسي مردم مانند نان و حمل و نقل را افزايش داده است. در ادامه يحيي آل اسحاق با اشاره به کاهش تقاضا و نقش آن در کاهش تورم گفت: رشد پايه پولي در حال افزايش و حجم نقدينگي در حال تغيير است، با اين اوصاف اين خطر وجود دارد که بار ديگر تورم بالابرود.
    
محمدعلي احمدي نيز در اين رابطه تاکيد کرد: کاهش تقاضا موجب شده تا شاهد افزايش قيمت ها نباشيم.