عوارض رنگ مو

عوارض رنگ مو 9 شهریور – 95
رنگ کردن مو سال هاست که نه تنها جزوي از زندگي زنان شده است، بلکه به دنياي مردانه نيز راه پيدا کرده است. اگرچه رنگ کردن مو شاخص زيبايي بي شمار مي رود، اما ممکن است تاثيرات خوبي بر روي موها نداشته باشد.
     در بيشتر موارد، استفاده از رنگ هاي شيميايي داراي عوارض جانبي بسيار خطرناکي است. نشانه ها و آسيب هايي که بر اثر رنگ کردن به مو وارد مي شود هميشه بلافاصله بروز نمي کند. ممکن است چند روز يا حتي چند هفته طول بکشد تا اثرات اين مواد شيميايي خود را نشان دهد. اگر موهاي خود را به طور مکرر رنگ مي کني، شانس رخ دادن اين عوارض جانبي بيشتر خواهد بود. بنابراين در اين نوشته قصد داريم در مورد اثرات رنگ هاي شيميايي بر روي بدن صحبت کنيم.    

    
حساسيت:
    چه بخواهيد از رنگ مو براي پنهان کردن رنگ خاکستري موهاي خود استفاده کنيد يا تنها براي تجربه کردن از آن استفاده مي کنيد، ممکن است در معرض واکنش هاي آلرژيک قرار بگيريد. مقصر اصلي بيشتر واکنش هاي آلرژي زا ماده اي به نام پارا-فنيلين دي آمين يا همان PPD است. رايج ترين نشانه هاي آلرژي خارش و سوزش پوست سر، قرمز شدن و تورم پوست، ايجاد شوره و تورم در اطراف چشم، مژه ها، بيني و صورت است.    

    
موهاي شکننده:
    اگر اغلب موهاي خود را مکرر رنگ مي کنيد، به خاطر مواد شيميايي موجود در آن موها خشک خواهد شد. مواد شيميايي که در رنگ ها وجود دارد باعث از بين رفتن رطوبت مو مي شود و همين امر موها را شکننده خواهد کرد. درخشندگي موها نيز به مرور زمان از بين خواهد رفت. آسيبي که به موها وارد مي شود در برخي موارد جدي است و منجر به کوتاه کردن موها خواهد شد.    

    
پوست تحريک پذير:
    رنگ مو ممکن است باعث ايجاد واکنش هاي پوستي شود. برخي از نشانه ها شامل احساس سوزش، قرمزي و پوسته پوسته شدن پوست، خارش و ناراحتي است. 48 ساعت قبل از اعمال رنگ بر روي مو، بهتر است آن را روي دست خود بگذاريد تا از نبود حساسيت مطمئن شويد.    

    
سرطان:
    آزمايش هاي آزمايشگاهي ثابت کرده اند که PPD مي تواند به سلول هاي DNA انسان آسيب رسانده و باعث سرطان شود. اما اين که مقادير اندک PPD موجود در اين رنگ ها مي تواند باعث چنين آسيب هايي شود، هنوز مشخص نيست. اين موضوع هنوز در ميان محققان يک چالش مهم محسوب مي شود. جامعه سرطان آمريکا معتقد است که تحقيقات بيشتري بايد انجام شود. رزورسينول نيز ماده شيميايي ديگري است که در رنگ هاي مو يافت مي شود. اين ماده يک ماده شيمياي مختل کننده غدد درون ريز است که مي تواند خطر ابتلابه سرطان سينه را با مختل کردن تعادل طبيعي هورمون ها افزايش دهد.    

    
راش (ضايعه پوستي):
    معمولاافرادي که به رنگ مو حساسيت دارند ممکن است دچار راش (ضايعه پوستي) شوند. راش نيز ممکن است در محلي ايجاد شود که رنگ اعمال شده است. بعد از مشاهده اين ضايعات بايد بلافاصله به پزشک مراجعه کنيد.    

    
آسم:
    مطالعات مختلف نشان داده است آرايشگراني که به طور مکرر با مواد شيميايي همچون رنگ مو سروکار دارند، بيشتر در معرض ابتلابه آسم هستند. اين آسم نتيجه قرار گرفتن در معرض PPDهايي است که در رنگ مو وجود دارد. همين امر موجب مي شود ريه ها حساس و نفس کشيدن دشوار شود.