نقد و بررسی " وقتي فرعون طلبكار مي شود!" جهت اطلاع : روزنامه ی جمهوری اسلامی دوشنبه 20 اسفند - 86
"جالب است از موضع خلیفه و حاکم ام القرای کشورهای جهان اسلامی پاسخ به فرعون طلبکار داده شده است"
عجب موش چاق وچله و پر فضله ای کوه ذوق ز دگی ایجاد رابطه با مصر زائیده است !! برای اینکه نتیجه ی آنهمه دستمال بر دست گرفتن وبر سر گور خمینی رقصیدن وپای کوبی کردن و به پیام وگفته و نمودهایش در مورد مصر دهان کجی کردن و با تلاش مذبوحنه ی سفر به کشورهای منطقه کردن و در حالت نورانی زیادی دمکرات ده ومهرورزانه کردن، صد البته با حالت خواب نما شدن که انشاءه الله نه سگ و نجس که گربه وپاک است و تقاضا و خواهان نه ایجاد رابطه با مصر ، بلکه فراراز آن تقاضای باز گشائی همزمان سفارتخانه ی هردو کشور شدن و پس از آن کلی سفرهای گوناگون تفریحی و خانواگی و سیاحتی و سیاسی کردن وجاده را برای مقاماتی همچون رئیس مجلس و مشاور رهبر ناطق نوری انگلیسی هموار کردن تا که به قاهره بروند و دیدار و ملاقات با حسنی مبارک رئیس جمهرمصر داشته باشند وبه شبکه خبرگزاری دولت فخیمه ی آیت الله بی بی سی دم از عادی شدن رابطه میان دو کشور بزنند . ولی اکنون همه ی تلاش ها بطور ناگهانی باد بالن بهوا پرتاب شده ترکید و همه چیز عوض شد وبقول آخوند مصباح یزدی انگلیسی مرشد پاسدار احمدی نژاد شرایط به 30 سال پیش و سردادن شعار های انقلابی بازگشته است و علیه ی دولت مصر که دوستی نزدیک با اسرائیل دارد شعار داده شده است و اکنون نیز سرمقاله نویس همیشه معترض با عادی شدن رابطه با مصر زیرا که آن را خلا ف ومغایر با پیام خمینی و مصلحت نظم می دانسته و ارزیابی کرده صدای اعتراضی بلند کرده است . اکنون وی نیز از گرده خر افتاده و گردو جسته و با دم خودش مشغول شکستن آن شده است و در مورد اعتراض درست سخنگوی امور خارجه ی دولت مصر اینگونه تهدید و تمسخر آمیز پاسخ داده است:
"رژيم كمپ ديويدي قاهره مطالبات خود براي برقراري روابط سياسي با جمهوري اسلامي ايران را افزايش داده است . سخنگوي وزارت امور خارجه مصر همزمان با احضار رئيس دفتر حفاظت منافع جمهوري اسلامي ايران در قاهره اعلام كرد ايرانيان حق ندارند به موضعگيري هاي رژيم مبارك در حمايت از عملكرد صهيونيست ها و آمريكا اعتراض كنند و دولت ايران با اجازه دادن به مردم تهران براي تجمع اعتراض آميز در مقابل دفتر حفاظت منافع مصر در تهران پيامي بسيار منفي براي آينده و احتمال گسترش روابط ميان دو كشور ايران و مصر داده است مفهوم اين بيانيه سخنگوي وزارت امور خارجه مصر اينست كه دولت و ملت ايران بايد درمقابل يك فنجان قهوه كه در پاويون فرودگاه قاهره به وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران داده شده بهاي گزافي معادل سكوت در برابر حمايت رژيم مبارك از جنايات رژيم صهيونيستي در غزه و به خاك و خون كشيدن مردم مسلمان اين منطقه بپردازند. به عبارت روشن تر مسئولان جمهوري اسلامي بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه در برابر هر فنجان قهوه بايد يك امتياز به رژيم مبارك بدهند " .
جالب است که سر مقاله نویس از موضع خرمندرندی مدل آخوندی که اعتیاد مزمن به مفتخوری و فرصت طلبی و موج سواری کردن وفلسفه توبره و آخور خوری دارد، بدون آنکه توضیح دهد خودش قبل از اینکه سئوال کند می بایست پاسخ دهد به چه دلیل 3 دهه است که به عنوان صدور تروریسم وبنیا دگرائی رژیم تروریستی آخوندی در مسائل داخلی سایر کشورهای همجوار و خاورمیانه دخالت گری و فضولی کرده است؟ به چه مجوز و بر اساس چه تعهد و پیمانی بوده که سران رژیم تروریستی آخوندی و قلم بر دستا ن مطبوعات وابسته به خودش به خودشان حق می دهند تا که به عنوان نماینده ی مردم یا وکیل مدافع مردم عراق و افغانستان ولبنان وفلسطین ومصر و... ظاهر شوند ودست به تهدید بحران سازی و جنگ افروزی بزنند که اکنون خودش بدتر از موضع طلبکاری و فرعونی با سخنگوی وزارت امور خارجه ی مصر اینگونه برخورد کرده که چرا از حق قانونی دولت مصر دفاع کرده است:
"اكنون سئوال اينست كه چرا رژيم كمپ ديويدي قاهره با چنين اشتهاي سيري ناپذير درصدد امتياز گرفتن از جمهوري اسلامي ايران برآمده و فرعون مصر از ما طلبكار شده است"
سرمقاله نویس در ادامه ی سرمقاله ی خود ضمن گشودن پرونده ی دولت مصر و حسنی مبارک که چرا موجب شده است که سخنگوی امور خارجه ی مصر دست به طلبکاری از رژیم تروریستی آخوندی بزند؟ در نهایت ضعف را در عملکرد سیستم شترگاو پلنگی دیپلماسی امور خارجه دیده است که د ر رأس آن یک وزیر آدمربا قرار دارد که وظیفه اش دوره گردی کردن و تبلیغ و ستایش متملقانه از دولت مصر کردن و آماده کردن سفر های زنجیره های مقامات به قاهره بوده است تا که در صف نوبت دیدار و ملاقات با حسنی مبارک بایستند تاکه زمینه ساز طلبکاری کردن دولت مصرشوند که سرمقاله ونویس علت این موضوع را اینگونه تشریح کرده است"
اكنون بهتر مي توان به اهميت پاسخ اين سئوال كه چرا رژيم كمپ ديويدي قاهره با اشتهاي سيري ناپذير درصدد امتياز گرفتن از جمهوري اسلامي ايران برآمده و فرعون مصر بجاي آنكه احساس بدهكاري كند از ما طلبكار شده پي برد. تشكيل صف طولاني ديدارهاي پياپي با حسني مبارك توسط مسئولان ايراني در ماه هاي اخير اظهارنظرهاي خام و بي مبنا در ستايش از رابطه با دولت مصر و ابراز شتاب زدگي و بي تابي براي گسترش روابط با رژيم حسني مبارك عامل اصلي طلبكار شدن فرعون بدهكار مصر شده است . اين بي تابي ها و دستپاچگي نشان دادن ها بقدري آش رابطه با مصر را شور كرده است كه حتي بعضي آشپزهاي اين آش را نيز به اعتراض واداشته بطوري كه يكي از مسئولان سابق دفتر حفاظت منافع جمهوري اسلامي ايران در مصر كه در مدت اقامت چند ساله خود در قاهره تلاش زيادي براي تجديد روابط سياسي تهران ـ قاهره بعمل آورد اكنون از اينهمه شتاب زدگي و بي تابي ابراز تعجب مي كند و معتقد است حتي درصورتي كه قرار باشد رابطه برقرار شود نبايد ما اينهمه شيفتگي نشان دهيم و زمينه را براي امتيازخواهي طرف مصري فراهم سازيم.به نظر مي رسد برنامه ريزي سياست خارجي ما دچار ضعف مفرط است و به همين دليل عملكردها متناسب با جايگاه ويژه نظام جمهوري اسلامي نيست . مردان سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بايد با درك صحيح اين جايگاه و متناسب با آن برنامه ريزي كنند و به تعامل با ساير كشورها بپردازند تا هرگز در مخيله ورشكستگان سياسي احساس طلبكاري از ما خطور نكند.
درخاتمه اینکه به نظر می رسد که افشاگری هسته ای و به معرض نمایش گذاشتن اهداف بمب تمی سازی که اخیراً مجاهدین کردند که موجب تضمین تصویب قطعنامه ی 1803 شورای امنیت سازمان ملل شد بدجوری موجب ضرب و آسبب دیدگی رژیم تروریستی آخوندی شد ومنجر به دامن زدن رشد تضادهای درونی شده است .از همه مهمتر اینکه با موضع گیری انتقادی که دولت مصر اتخاذ کرده است که بساط فرصت طلبی سوء استفاده برای بحران سازی در نوار غزه و بهره برداری های تبلیغاتی حاشیه ای آن را بر هم زده است . بیشتر موجب نگرانی شده است. زیراکه راه موج سوای و باج گیری کردن برای یافتن راه فرار از بحران هسته ای از غاله ی حماس و نوار غزه را محدود وخنثی کرد . از سوی دیگر شیوه ی ضعفی که در برابر انتقاد دولت مصر به خرج داده شده است که موجب اتتقادی تند وتیز سرمقاله نویس روز نامه ی جمهووری اسلامی شده برای اینکه انتقاداتی که در این مقاله واردشده است اگر چنانچه این انتقادات با ادعاها و اتهاماتی که به نامزدان دوم خردادی های رد صلاحیت فله ای شده مقایسه شود . آنگاه ضریب تناقضات پشت پرده خیلی بیشتر نمایان می شود که چگونه بطور شفاف برای اینکه رقیب دوم خردادی حذف شود و از صنه کنار گذاشته شود دسیسه در کار بوده است چونکه اتهامات وابستگی به دشمن بیگانه و همکار با ان به اینان زده شد . در صورتیکه طرف دیگر در بعد دیپلماسی از چه موضع پیسی و افلاس و تملق و چاپلوسی وزانو زدن در برابر دولتی به پیش برده شده است که بهترین رابطه با دشمنی دارد که ادعای نابودی آن می شود. در نهایت اینکه چقدر برگزاری نمایش خیمه شب بازی انتصاباتی مجلس هشتم مسخره و پوشالی می باشد؟ مهمتر اینکه آنانکه در این نمایش کمدی و مضحک به عنوان مشارکت حداکثری شرکت می کنند تا چه اندازه ذلیل و درمانده می باشند ودل به چه خوش کرده اند که دیپلماسی آن اینگونه است که سرمقاله نویس توضیح و تشریح داد؟
هوشنگ - بهداد
دوشنبه 20 اسفند - 86