گزیده خبرهای 9 تیر-92

قاضي سراج خبر دادجزئيات جديدي از پرونده مهدي هاشمي و خاوري.
مشخص است که این خبر نوعی پاسخگویی غیر مستقیم به رفسنجانی و دیدار دوم وی با نوچه اش حسن روحانی است که تصور نکند پرونده گشوده شده مهدی فراموش شده است .
قاضي سراج در تازه‌ترين اظهارات خود، جزئياتي از روند رسيدگي به پرونده مهدي هاشمي و خاوري مديرعامل سابق بانک ملي را تشريح کرد.ناصر سراج درباره آخرين وضعيت پرونده مهدي هاشمي و اينکه پرونده از دادسرا برگشته است يا خير اظهار داشت: پرونده هنوز در دادسرا است و به دادگاه برنگشته است و آن‌طور که اطلاع دارم تحقيقات دادسرا روي اين پرونده به زمان زيادي احتياج دارد. وي در پاسخ به اين سوال که چرا اينترپل با وجود درج نام خاوري در سايت خود، اقدامي عملي براي دستگيري وي نکرده است، گفت: متاسفانه آنها اقدامي نکردند و فقط در لفظ، مدعي حقوق بشر هستند ولي در واقع اصلا حقوق بشر را رعايت نمي‌‌کنند.سراج درباره رسيدگي به پرونده بانک آريا خاطرنشان کرد: اصل رسيدگي به اين پرونده تمام شده است و قسمت‌‌هايي جزئي باقي‌مانده که به عنوان مثال افرادي که سهام اين بانک را خريداري کرده‌اند بايد وضعيتشان مشخص شود که از اصل ماجرا خبر داشته‌اند يا خير تا در صورت اثبات ادعاهايشان، پولشان را دريافت کنند.وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه آيا با اجرايي شدن قانون جديد مجازات اسلامي احتمال تغيير در روند صدور احکام يا بازنگري در احکام صادره وجود دارد، گفت: بعيد مي‌دانم چنين اتفاقي بيفتد اما بايد تمام اين مسائل را بررسي کنيم.قاضي پرونده فساد بزرگ مالي درباره صدور حکم محکوميت براي 3 نماينده مجلس هشتم مرتبط با اين پرونده گفت: در دادگاه انقلاب چنين حکمي صادر نشده و بعيد مي‌دانم در دادگاه کيفري استان تهران نيز حکمي در اين زمينه صادر شده باشد. سراج در گفت‌وگو با تسنيم، درباره زمان اجراي حکم اعدام 4 متهم رديف اول اين پرونده تنها به اين جمله اکتفا کرد که انشاءالله حکم اجرا مي‌شود.
بدون شک این سیاست نخ نما شده نه برای درمان معتادین ومبارزه با آن است، بلکه ادامه سیاست طرح سرکوبگرانه وایجاد رعب ووحشت در جامعه و کنترل پیش گیرانه  فضای قبل از اجرای مراسم سال گرد قیام دانشجویی 18 تیر 78 می باشد .
دبير شوراي مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: در قالب چهار طرح جمع‌آوري معتادان از سطح شهر تهران، بالغ بر 1950 معتاد جمع‌آوري و به مراکز درماني منتقل شدند.احمد ربيع‌زاده در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: معتادين متحجر که دره فرحزاد، پارک شهيد هرندي، دروازه‌غار، شوش و هاشم‌آباد تجمع مي‌کنند و به زودي نسبت به جمع‌آوري و درمان آنها اقدام مي‌شود.وي ادامه داد: از 25 اسفند 1391 تا به امروز چهار طرح بزرگ جمع‌آوري معتادين در شهر تهران را اجرايي کرديم که بالغ بر هزار و 950 نفر توسط نيروي انتظامي جمع‌آوري شدند که از اين تعداد 1523 نفر براي درمان و نگهداري به مکان‌هاي مشخص شده ارسال شدند که پس از درمان ترخيص شده‌اند.ربيع‌زاده خاطرنشان کرد: از 1523 نفر معتاد جمع‌آوري شده تاکنون 470 نفر طول درمانشان طي شده است و در حال ترخيص هستند.وي يادآوري شد: يکي از معضلات معتادان نگهداري در مراکز تعيين شده است که اين مراکز با مشکلات عمده‌اي از جمله بودجه و نيروي انساني مواجه هستند. بنابراين بايد علي‌رغم شوراي مبارزه با مواد مخدر ديگر دستگاه‌ها نيز مشارکت داشته باشند.
ورودي آب سد دوستي به صفر رسيده است
ناله و زاری از دست افغانستان بدلیل قطع آب ورودی سد دوستی در مشهد که تأمین کننده آب آشامیدنی مشهد است که ناشی از سیاست مداخله گرانه در امور داخلی افغانستان می باشد . فراموش نشوداین سیاست افغانستان ادامه قطع آب رود خانه هیرمند وخشکانیدن در یاچه هامون  در استان بلوچستان  است .
ورودي آب سد دوستي به صفر رسيده است. يك مقام مسئول در شركت آب و فاضلاب مشهد با اعلام اين خبر گفت: كشور افغانستان با احداث سد سلما توسط هنديها در بالادست سد دوستي كه به 85 درصد پيشرفت فيزيكي رسيده است ورودي آب به سد دوستي را به صفر رسانده‌ است. اين سد توسط ايران و تركمنستان احداث و بيش از 70 درصد آب شرب شهر مشهد از اين سد تأمين مي‌شود و درحال حاضر از ذخيره سد استفاده مي‌گردد. مسئولان كشور افغانستان با اين اقدام درحال جواب دادن به مهمان نوازي مردم ايران از مهاجران افغان مي‌باشند
اخذ عوارض بالا از تجار ايراني توسط افغان ها
این خبر   اقدام افغان ها  هم می بایست ادامه خبر قبلی و  سیاست  انتقادی باشد  و واکنش  انتقامی افغان ها نسبت به شیوه برخورد با شهروندان افغانی درا یران ونوارزی میان دو کشور باشد
خراسان جنوبي با 460 كيلومتر مرز مشترك با افغانستان، همواره از اين موقعيت به عنوان فرصت استفاده بهينه كرده و زيرساخت‌هاي مورد نياز را فراهم كرده است.به گزارش مهر، مديركل حمل و نقل و پايانه‌هاي خراسان جنوبي، اخذ عوارض از تجار ايراني توسط افغان‌ها را از مهمترين مشكلات صادراتي دانست و گفت: افغان‌ها تقريبا بيش از يك ميليون و 70 هزار تومان از تجار ايراني به عنوان عوارض پول اخذ مي‌كنند. ابراهيم نصري اظهارداشت: اين در حالي است كه در مرز ايران از تجار افغان هيچ مبلغي به عنوان عوارض اخذ نمي‌شود.
پايگاه اينترنتي ال مانيتور: ايران از طريق عراق تحريم‌ها را بي‌اثر مي‌كند
 مشخص است وقتی آمریکا پس از اشغال نظامی عراق این کشور را تحویل حاکمان ایران داد تا تبدیل به حیاط خلوت خود کنند وسپاه قدس یکه تاز عراق شود واین کشور را تبدیل به کانون صدور تروریسم وارتجاع وبحران به منطقه کرده است .چرا نباید عراق سرپل دور زدن تحریم ها نگردد؟
پايگاه اينترنتي ال مانيتور طي گزارشي با اشاره به اين كه 72 درصد كالاهاي صادراتي ايران به مقصد عراق ارسال مي‌شود، نوشت: افزايش مبادلات تجاري با عراق به ايران براي كاهش اثر تحريم‌ها عليه خود كمك مي‌كند.به گزارش خبرگزاري تسنيم به نقل از پايگاه اينترنتي ال مانيتور، مقصد 72 درصد كالاهاي صادراتي ايران، كشور عراق است. واردات عراق از ايران امسال حدود 15 درصد افزايش يافته است.سالهاست سازمان ملل و كشورهاي غربي با متهم كردن ايران به تلاش براي ساخت بمب اتم مجموعه‌اي از تحريم‌ها را عليه اين كشور به اجرا گذاشته‌اند. اما تهران اين اتهامات را قويا رد مي‌كند.در جديدترين دور از تحريم‌ها، باراك اوباما، رئيس جمهوري اين كشور موافقت خود را با اعمال تحريم‌ها عليه موسسات خارجي‌اي كه مقادير قابل توجهي ريال رد و بدل مي‌كنند و همچنين شركت‌هايي كه مقاديري ريال در حساب‌هاي بانكي در خارج از ايران دارند، اعلام كرده است.ارزش ريال ايران به دليل تحريم‌هاي بين‌المللي به شدت كاهش يافته است. دور جديد تحريم‌هاي اقتصادي آمريكا همچنين صنعت خودروسازي ايران را نيز هدف قرار داده است. عراق بزرگترين بازار خارجي خودروهاي ايراني است.احسان الشماري، تحليلگر مسائل سياسي در عراق گفت: "ايران متقاعد شده است كه عراق در حال حاضر تنها موقعيت اقتصادي براي اين كشور است و اين طبيعي است كه عراق بخش اعظمي از صادرات كالاهاي ايراني را به خود اختصاص دهد."وي افزود، "آنچه به ايران كمك مي‌كند كه حضوري قوي در بازار عراق داشته باشد، اين مسئله است كه عراق جامعه‌اي مصرف گرا دارد."ناهيدا دايني، عضو كميته اقتصادي پارلمان عراق نيز در اين باره گفت، كنترل كالاهايي كه به عراق ارسال مي‌شوند بسيار مشكل است، زيرا "دو كشور داراي مرز مشترك بسيار طولاني هستند."دايني در مصاحبه با ال مانيتور گفت: "آنچه مهمتر از تسهيل صادرات است، ماهيت مصرف در جامعه عراق است، زيرا عمده كالاهاي وارداتي به عراق بدون توجه به كيفيت آنها مصرف مي‌شوند
دستگيري 6 اسلواك در ايران به اتهام جاسوسي
چگونه است که پایانی بر سیاست لو رفته ای  حاکمان ایران نیست که هررزمان رابطه حاکمان ایران با یک کشور به خصوص اروپایی خراب می شود برای باج گیری دست به شهروند ربایی آن کشور  زده می شود و اینان متهم به جاسوسی می شوند؟ 

وزارت امور خارجه اسلواكي اعلام كرد كه تعدادي از شهروندان كشورش به اتهام جاسوسي در ايران دستگير شدند. به گزارش ايسنا، بوريس گاندل، سخنگوي وزارت امور خارجه اسلواكي در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه بيان كرد: ديپلمات‌هاي ما در تهران با شهروندان بازداشت شده و مسئولان ايراني در تماس هستند. وي افزود: اين مساله هم‌چنان ادامه دارد و ما نمي‌توانيم جزئياتي از آن را ارائه كنيم. در همين حال روزنامه اس.ام.اي اسلواكي نوشت كه گروهي از شهروندان اسلواك كه از چتربازان هستند و ورزش چتربازي انجام مي‌دهند به اتهام جاسوسي در ايران دستگير شدند. سايت اين روزنامه روز جمعه اعلام كرد كه پنج يا شش تن از شهروندان اسلواك بيش از سه هفته پيش به دليل عكسبرداري هوايي از تاسيسات نظامي ايران بازداشت شدند. بنا بر گزارش شبكه خبري فرانس 24، سال گذشته نيز يك اسلواك 26 ساله كه در بخش ارتباطات ايران فعاليت مي‌كرد به اتهام جاسوسي براي سيا دستگير و بعد از گذشت 40 روز آزاد شد