ما طلاق می‌گیریم، پس نیستیم!

آمار طلاق از این به بعد اعلام نخواهد شد
ما طلاق می‌گیریم، پس نیستیم!
ننگ بار نگ پاک نمی شود . به دلیل افزایش آمار طلاق که نتیجه عملکرد 38 ساله حکومت فاشیستی – مذهبی ولایت فقیه  است سازمان ثبت واحوال تصمیم گرفته بود که دیگر آمار طلاق بازتاب داده نشود چون مدعی بود اثر سوء درجامعه دارد . شبکه خبر پراکنی بی بی سی در نوبت شما همین موضوع را روز گذشته مطرح کرد که نظرات مخالف اقدام ثبت و احوال بود . بالاخره سازمان ثبت واحوال عقب نشینی کرده است . چون می داند که مردم دلیل وریشه ا فزایش آمار طلاق را به خوبی می دانند.  برای اینکه  پارامترهای اصلی افزایش آمار طلاق شکاف عمیق طبقاتی، سرکوب شدیدو خفقانی بودن جامعه،ابزاری شدن دین ونقش ترمزآن در همه زمینه ها ، رشد فقر وبیکاری واعتیاد و تعصبات مذهبی وخرافات ، عدم آموزش سالم ایجاد روابط سالم  بین  دختران و پسران در مدارس و  محیط های اجتماعی و تلاشب رای جداسازی شان. بالاخره سیاست ا رتجاعی زن ستیزانه  که مکمل سیاست سرکوبگرانه جنسیتی مبارزه با بی حجابی  و همچنین  مد گرایی  موجب رشد آمار طلاق شده است.
فراروافشین داورپناه؛ گفته‌اند از این به بعد قرار است فقط آمار مرگ و میر، ازدواج و موالید اعلام شود! در ماه‌های آینده، اگر تعداد مرگ و میر هم بالا برود، احتمالا از اعلام آن هم خودداری خواهد شد؛ ظاهرا تنها چیزی که مهم است «ازدواج» است و «موالید»؛ یعنی شما یا باید به دنیا بیایید یا ازدواج کنید تا وجود شما رسمیت داشته باشد و آمار شما در کشور قابل ارائه باشد!
مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در گفت‌وگو با ایسنا گفته است: «از این پس آمار طلاق در کشور را  اعلام نمی‌کنیم»؛ و این یعنی تخلف از قانون؛ زیرا طبق قانون، ثبت احوال ایران مرجع رسمی اعلام عمومی آمار وقایع مرگ و میر، زادو ولد، ازدواج و طلاق است؛ در وظایف سازمان ثبت احوال، یکی از این وظایف چنین ذکر شده است: «تولید و انتشار آمار و اطلاعات جمعیتی ایرانیان» و همچنین یکی از سه ماموریت اصلی این سازمان عبارت است از: «تولید و انتشار آمار انسانی و تحولات جمعیتی کشور»؛ و عجیب است که این سازمان، در روز روشن و بر خلاف وظایف قانونی‌اش تصمیم می‌گیرد از این به بعد آمار طلاق کشور را اعلام نکند.
حالا چرا قرار است آمار طلاق از این به بعد اعلام نشود؟ چون به زعم مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور «آمار طلاق به اندازه کافی بیان شده است و ارایه آمار صرف دردی را دوا نمی‌کند»! مگر سازمان ثبت احوال مسئول درمان کردن مسئله طلاق کشور است؟ مگر این سازمان می‌تواند و اجازه دارد که اعلام کند «آمار طلاق به اندازه کافی بیان شده»!
ایشان همچنین افزوده‌اند: «تاکنون در زمینه آمار طلاق به اندازه کافی هشدار داده شده است»؛ عحبا از این استدلال! این «کافی بودن ارائه آمار» بر اساس چه ملاکی است؟ در کدامیک از وظایف قانونی و ماموریت‌های این سازمان چنین موضوعی تعریف شده است؟ بنابراین استدلال، یک ماه دیگر می‌توان گفت: آمار موالید و مرگ و میر هم به اندازه کافی اعلام شده، آمار ازدواج هم به اندازه کافی اعلام شده و بنابراین نیازی به اعلام مجدد و به روز هیچکدام از این آمارها نیست!
آمارها، شاخص‌هایی برای ارائه تصویری واقعی از وضعیت کشور در مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است؛ و به روز و شفاف بودن چنین آمارهایی، نقطه قوت هر نوع سیاستگزاری و حکمرانی است؛ همچنین طبق قوانین، مردم حق دارند به طور شفاف و به روز از آمارهای حیاتی کشور اطلاع داشته باشند (این نه تنها یک وظیفه حکومتی بلکه یک «حق شهروندی» است.
مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور همچنین گفته است: «تکرار مکررات ممکن است آسیب به وجود آورد و ما از آن پرهیز می کنیم. هر وقت کارهای عملی در زمینه کاهش طلاق انجام شود و ما اثربخشی برنامه‌ها را به اطلاع می‌رسانیم»!
مسئول محترم! اعلام آمار به روز، تکرار مکررات نیست! و شما طبق وظایف سازمانی هم مسئول حل مشکل ازدواج، طلاق یا مرگ و میر نیستید! سازمان ثبت احوال کشور صرفا موظف است طبق قانون، آمارهای وقایع حیاتی کشور را به طور شفاف و روزآمد تهیه و منتشر کنند. اگر آمار طلاق نگران کننده است، با پنهان کردن آن و با پاک کردن صورت مسئله، مسئله حل خواهد نشد.
با این اوصاف، مدیرکل اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در گفت‌وگو با ایسنا فقط درباره آمار سه واقعه ازدواج، فوت و ولادت در چهار ماه سال جاری  سخن گفته و به خود اجازه داده است و از اعلام آمار طلاق  امتناع کرده است!
حالا سازمان ثبت احوال کشور باید پاسخ دهد که طبق کدام یک از وظایف محوله، ماموریت‌ها و به کدام دستور، از اعلام آمار طلاق سرباز زده است! و این رویه طبق کدام ساز و کار قانونی و تا کی ادامه خواهد داشت؟ آمار طلاق باید چه مقدار باشد تا «کافی» یا مطلوب سازمان سازمان ثبت احوال کشور باشد؟