خبر ويژه
شرق: شغلي ايجاد نشده 510 هزار شغل هم از بين رفته است 16 بهمن - 95
شرق: شغلي ايجاد نشده 510 هزار شغل هم از بين رفته است 16 بهمن - 95
چون سرمایه ایجاد شغل جدید را پاسداران در عراق و
سوریه و یمن هزینه جنگ افروزی و اقدامات تروریستی برون مرزی کرده اند. چون خامنه
ای از این سیاست حمایت می کند دولت روحانی راهی جز تسلیم شدن ندارد.
روزنامه شرق در گزارشي تاکيد کرد برخلاف آمارهاي دولتي نه تنها
در سال گذشته اشتغال افزايش نيافته بلکه به ميزان 510 هزار نفر هم کاهش يافته است.
اين روزنامه حامي دولت در گزارشي نوشت: رشد اشتغال بدون مثبت شدن ساير شاخص هاي اقتصادي ممکن نيست. مسئله اشتغال حياتي ترين مسئله کشور محسوب مي شود و ابعاد، وجوه و اهميت غيراقتصادي آن حتي از اهميت اقتصادي هم بيشتر است، در نتيجه برخوردهاي سهل انگارانه و سطحي نگر با موضوع مي تواند منشا فاجعه هاي بزرگ براي کشور باشد، چنانچه تاکنون حل اين معضل را در پي نداشته است...
متاسفانه طبق رويه مالوف دولتمردان در مبهم گويي، ضمن تمجيد و تعريف از اشتغال بي سابقه ايجاد شده، مشخص نيست ايجاد اشتغال سالانه 704 هزار نفر در چه دوره زماني رخ داده است. يعني اينکه ملاک سال 1394 نسبت به سال 1392 است يا اينکه تابستان سال 1395 نسبت به تابستان سال 1392 (ابتداي فعاليت دولت يازدهم) مبنا قرار گرفته است.
در مجموع سه سال تابستان 1392 تا تابستان 1395، 840 هزار نفر شغل ايجاد شد که متوسط سالانه آن 280 هزار شغل است. شايان توجه است نظر به نوسانات شديد آمار فصلي نيروي کار (و به ويژه در فصل تابستان)، استفاده از داده هاي فصلي براي بررسي روندهاي اشتغال چندان قابل دفاع نيست. در گزارش هاي فصلي نيروي کار، در فصل هاي مختلف به واسطه شرايط متغير و ناپايدار اقتصاد ايران نوسانات شديد اتفاق مي افتد که ميزان تغييرات سالانه آن به بيش از مثبت/منفي يک ميليون نفر شاغل در بعضي از دوره هاي سالانه نيز مي رسد. اتکا به داده هاي فصلي براي تبيين روند اشتغال سالانه، در واقع بازي فرصت طلبانه با آمار و اغواگري به جاي واقع نمايي است که همين ديدگاه به ايجاد انحراف ذهني مسئولان نيز منجر شده است.
شرق خاطر نشان کرد: جمع بندي داده ها حاکي از اين است در بهترين حالت ممکن، نه فقط در سال 1394 اشتغال کشور افزايش نيافته که حداقل به ميزان 510 هزار نفر کاهش يافته است. حتي اگر اشتغالي هم ايجاد شده باشد با توجه به سهم 84 درصدي بخش خدمات نامولد، بي کيفيت و ناپايدار است. اين اشتغال حتي در صورت ايجاد هم منجر به خلق توليد ناخالص داخلي با کيفيت و مفيد نمي شود چنانچه از سال 1393 به بعد، مجموع اشتغال در بخش هاي صنعت و کشاورزي ثابت باقي مانده است.
اين روزنامه در پايان نوشت: ضمن آنکه مردم و نظام قدردان زحمات و تلاش هاي دولت يازدهم در جهت برطرف سازي تحريم ها و رفع تنش هاي اقتصادي و سياسي هستند، تاکيد مي شود به صرف برقراري رابطه کج دار و مريز با جهان خارج و استخراج و فروش نفت و گاز و مواد خام و اوليه اقتصاد کشور بهبود اساسي نخواهد يافت. اينکه به جاي افزايش حضور مردم در صحنه فعاليت هاي مولد و «مردمي کردن اقتصاد»، کماکان بر سنت مالوف تاريخي، مقدرات، آينده و امنيت کشور به صادرات منابع و بدتر از آن صادرات مواد خام و اوليه (با اعطاي گسترده رانت ها و تراز نهايي منفي يا ناچيز اقتصادي) متکي باشد، منجر به رشد اقتصادي با کيفيت و ايجاد اشتغال مفيد و پايدار نخواهد شد.
اين روزنامه حامي دولت در گزارشي نوشت: رشد اشتغال بدون مثبت شدن ساير شاخص هاي اقتصادي ممکن نيست. مسئله اشتغال حياتي ترين مسئله کشور محسوب مي شود و ابعاد، وجوه و اهميت غيراقتصادي آن حتي از اهميت اقتصادي هم بيشتر است، در نتيجه برخوردهاي سهل انگارانه و سطحي نگر با موضوع مي تواند منشا فاجعه هاي بزرگ براي کشور باشد، چنانچه تاکنون حل اين معضل را در پي نداشته است...
متاسفانه طبق رويه مالوف دولتمردان در مبهم گويي، ضمن تمجيد و تعريف از اشتغال بي سابقه ايجاد شده، مشخص نيست ايجاد اشتغال سالانه 704 هزار نفر در چه دوره زماني رخ داده است. يعني اينکه ملاک سال 1394 نسبت به سال 1392 است يا اينکه تابستان سال 1395 نسبت به تابستان سال 1392 (ابتداي فعاليت دولت يازدهم) مبنا قرار گرفته است.
در مجموع سه سال تابستان 1392 تا تابستان 1395، 840 هزار نفر شغل ايجاد شد که متوسط سالانه آن 280 هزار شغل است. شايان توجه است نظر به نوسانات شديد آمار فصلي نيروي کار (و به ويژه در فصل تابستان)، استفاده از داده هاي فصلي براي بررسي روندهاي اشتغال چندان قابل دفاع نيست. در گزارش هاي فصلي نيروي کار، در فصل هاي مختلف به واسطه شرايط متغير و ناپايدار اقتصاد ايران نوسانات شديد اتفاق مي افتد که ميزان تغييرات سالانه آن به بيش از مثبت/منفي يک ميليون نفر شاغل در بعضي از دوره هاي سالانه نيز مي رسد. اتکا به داده هاي فصلي براي تبيين روند اشتغال سالانه، در واقع بازي فرصت طلبانه با آمار و اغواگري به جاي واقع نمايي است که همين ديدگاه به ايجاد انحراف ذهني مسئولان نيز منجر شده است.
شرق خاطر نشان کرد: جمع بندي داده ها حاکي از اين است در بهترين حالت ممکن، نه فقط در سال 1394 اشتغال کشور افزايش نيافته که حداقل به ميزان 510 هزار نفر کاهش يافته است. حتي اگر اشتغالي هم ايجاد شده باشد با توجه به سهم 84 درصدي بخش خدمات نامولد، بي کيفيت و ناپايدار است. اين اشتغال حتي در صورت ايجاد هم منجر به خلق توليد ناخالص داخلي با کيفيت و مفيد نمي شود چنانچه از سال 1393 به بعد، مجموع اشتغال در بخش هاي صنعت و کشاورزي ثابت باقي مانده است.
اين روزنامه در پايان نوشت: ضمن آنکه مردم و نظام قدردان زحمات و تلاش هاي دولت يازدهم در جهت برطرف سازي تحريم ها و رفع تنش هاي اقتصادي و سياسي هستند، تاکيد مي شود به صرف برقراري رابطه کج دار و مريز با جهان خارج و استخراج و فروش نفت و گاز و مواد خام و اوليه اقتصاد کشور بهبود اساسي نخواهد يافت. اينکه به جاي افزايش حضور مردم در صحنه فعاليت هاي مولد و «مردمي کردن اقتصاد»، کماکان بر سنت مالوف تاريخي، مقدرات، آينده و امنيت کشور به صادرات منابع و بدتر از آن صادرات مواد خام و اوليه (با اعطاي گسترده رانت ها و تراز نهايي منفي يا ناچيز اقتصادي) متکي باشد، منجر به رشد اقتصادي با کيفيت و ايجاد اشتغال مفيد و پايدار نخواهد شد.