گزیده ها قسمت هفتم

گزیده ها قسمت  هفتم 20 آذر -96
رئیس‌جمهوری درتشریح بودجه ٩٧ مطرح کرد: بودجه‌ سال آینده برای رفع فقر مطلق است از این پس سازمان ها بر اساس عملکرد بهینه بودجه دریافت می‌کنند آب، برق و گاز گران می شود

به گزارش شهروند،  رئیس‌جمهوری که دیروز برای ارایه لایحه بودجه ۹۷ به مجلس رفته بود، ضمن تشریح ابعاد آن و افشای اعمال فشارهایی به دولت برای جلوگیری از حذف برخی ردیف
های بودجه، از نوع مسکنهای مهر نیز انتقاد کرد.

اختصاص بودجه ۴۰۰ تریلیون ریالی دولت برای نهادهای نظامی در بودجه ۹۷ نیز ازجمله نکات مهم در ردیف بودجه‌ سال آینده است. کارشناسان بر این اعتقادند که در بودجه‌ سال آینده، سیاست دولت بر محور آینده‌نگری است و سویه‌های گذشته‌محوری طبق سنت چندین ساله دیده نمی‌شود.

البته ایجاد اشتغال، رفع فقر و عدالت اجتماعی مهمترین بخش‌های نطق بودجه‌ای رئیس‌جمهوری در مجلس نیز بود. روحانی طبق روال همیشه به ارایه آمار و ارقامی از عملکرد‌ سال گذشته دولت پرداخت و آمارهای ٦ ماهه اول امسال را با ‌سال گذشته در رشد اقتصادی، نرخ تورم، ایجاد اشتغال و... مقایسه کرد. او مانند ‌سال گذشته به تحویل‌گرفتن دولت در شرایط رشد منفی اقتصادی و تورم بالا اشاره کرد و اشتغال را همچنان از مشکلات اصلی کشور دانست.

ناگفته نماند که تأکید رئیس‌جمهوری در لایحه بودجه ‌سال ۹۷ بر پایه شفافیت و پرداخت به دستگاه‌ها بر مبنای عملکرد ٣ ماهه آنها بود و همچنین ابتکار عمل دولت در تخصیص بودجه ‌سال آینده نسبت به گذشته در رویکرد عملیاتی آن است. در بخش یارانه نیز سیاست دولت بر پایه اقدام قبلی است که براساس آن تنها کسانی که نیازمند هستند، به یارانه می‌رسند. روحانی البته در حین توضیحات خود حاشیه‌سازی‌های عربستان و رژیم صهیونیستی در منطقه را هم بیپاسخ نگذاشت.

بودجه سالانه برشی از برنامه چهارساله دولت
روحانی با بیان این‌که لایحه بودجه امسال کاملا متفاوت از سال‌های گذشته است، اظهار کرد: درواقع در این لایحه بودجه به خوبی روشن شده که بودجه یک لیست درآمدی و هزینه‌ای تنها نیست. بلکه بودجه سالانه برشی از برنامه چهارساله دولت است. رئیس‌جمهوری ادامه داد: تمام وعده‌های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات ۹۶ چارچوب‌های اصلی‌اش در این لایحه تبلور یافته و بودجه‌ سال ۹۷ به معنای آغاز برنامه‌های دولت دوازدهم است.

پایه بودجه ‌سال آینده بر شفافیت است
رئیس دولت دوازدهم با بیان این‌که پایه بودجه‌ سال آینده بر شفافیت است و پرداخت به دستگاه‌ها بر مبنای عملکرد ٣ ماهه آنها است، خاطرنشان کرد: آنچه که در گذشته صورت می‌گرفت این بود که دستگاهی می‌گفت در ‌سال گذشته ‌هزار تومان را گرفته‌ام و ۹۹۰ تومان را هزینه کرده‌ام و برای ‌سال آینده ۱۱۰۰ تومان می‌خواهم و دستگاهی که صرفه‌جویی کرده و کمتر هزینه می‌کرد، در ‌سال آینده کمتر بودجه می‌گرفت از این‌رو به‌ویژه در ماه‌های آخر ‌سال رقابتی برای بیشتر هزینه‌کردن بود تا برای‌ سال بعد بودجه بیشتری بگیرند.

صددرصد بودجه در بخش استانی عملیاتی خواهد بود
وی با تأکید بر این‌که ما هزینه‌ها را برای خدمت می‌کنیم، بیان کرد: باید دولت بتواند با بخش خصوصی رقابت کرده یا خدمتش را واگذار کند. ما باید بر مبنای عملکرد، هدف و نتیجه بودجه‌ریزی کنیم و نه بر مبنای هزینه پارسال. این مسأله در بودجه امسال آغاز شده است. حدود ۳۴‌درصد بودجه ارایه‌شده عملیاتی است و باید این روند ادامه یابد تا همه بودجه‌های ما عملیاتی شود. در بخش استانی، صددرصد بودجه عملیاتی خواهد بود.

امسال برای همه چالش‌های کشور ورود کردیم
وی با بیان این‌که سازمان برنامه و بودجه مسئولیت سنگینی را دارد، عنوان کرد: مشکل دیگر بودجه‌ها که من از شما کمک می‌خواهم، این است که ردیف اندر ردیف. ردیف‌های زیادی درست شده و معلوم نیست این پول‌ها کجا مصرف می‌شود. ردیف‌ها در بودجه امسال کاهش یافته و من از شما کمک می‌خواهم؛ حتما به شما مراجعه کرده و فشار می‌آورند.

باید بر این ردیف‌ها نظارت کنیم که کجا می‌رود و چگونه هزینه‌ می‌شود. رئیس دولت دوازدهم اضافه کرد: اگر این روند ادامه یابد، فرض محال که توان مهار در دولت دوازدهم باشد، دولت بعد نمی‌تواند کشور را اداره کند و در بن‌بست قرار می‌گیریم. امسال برای همه چالش‌های کشور ورود کردیم و این روند را در چهار ‌سال آینده ادامه می‌دهیم.

بودجه ۹۷ بر مبنای اشتغال فراگیر و رفع فقر و ایجاد عدالت
روحانی با بیان این‌که در دولت یازدهم تلاش ما ایجاد آرامش اقتصادی بود، گفت: می‌خواستیم این قطار روی ریل قرار بگیرد. الان این قطار روی ریل است. اکنون سرعت و دقت لازم می‌خواهیم، باید با سرعت پیش برویم و به اهدافمان برسیم. در سال‌های گذشته از آغاز نگران رشد بودیم چون رشدمان منفی بود. تلاش ما این بود اقتصاد ما دارای رشد و تورمش قابل مهار باشد و اشتغالش قابل قبول باشد و بانک‌ها نظم پیدا کند و صندوق‌های بازنشستگی در مسیر درست قرار بگیرد و بودجه‌ریزی ما علمی درست و با شفافیت و نظارت باشد. در اشتغال حرکت بزرگ به وجود آوریم. در مسأله فقر قدم مهم برداریم. وی تأکید کرد: اگر بخواهم بودجه امسال را در یک کلام تعریف کنم، بودجه ۹۷ بودجه‌ای بر مبنای اشتغال فراگیر و رفع فقر و ایجاد عدالت است.

رشد تورم در دولت یازدهم مهار شد
رئیس شورایعالی اقتصاد با بیان این‌که در گذشته شرایط ما به‌ گونه‌ای بود که دولت باید مسیر اقتصاد را در مسیر رشد و توسعه قرار می‌داد، اظهار کرد: در دولت یازدهم به جز‌ سال اول، رشد مثبت اقتصادی داشته‌ایم. امسال خوشبختانه آنچه که در فصل اول امسال در مقایسه با فصل اول ‌سال گذشته در بحث رشد شاهد بودیم، بدون نفت ٧ و با نفت ٦‌ و ‌نیم‌درصد است.

یک قدم خوبی در رشد برداشته شده و هدف‌‌گذاری ما این است که سالانه رشد بالای ٥‌درصد داشته باشیم. روحانی با بیان این‌که رشد تورم در دولت یازدهم مهار شد، تصریح کرد: هدف‌گذاری ما این بود که تا پایان دولت یازدهم تورم یک رقمی شود که این وعده ما در‌ سال سوم دولت محقق شد و خوشبختانه همچنان یک رقمی باقی مانده است.

مسکن مهر از جیب مردم ساخته شد
وی با بیان این‌که یک خطای ما این بود که در سال‌های گذشته مسکن را به بیابان‌ها بردند، عنوان کرد: وسط شهر خانه‌های ۵۰ و ۶۰ متری قدیمی وجود دارد که با یک زلزله ویران می‌شوند. باید به جای این‌که در بیابان خانه بسازیم، یک محله در شهر را بر عهده بگیریم و منزل مناسب بسازیم و آن را به مردم منتقل کنیم.

این نیاز به بودجه ندارد. این نیاز ندارد که به صندوق و پایه پولی و بانک مرکزی دست ببریم. رئیس‌ دولت دوازدهم با بیان این‌که مشکل مسکن مهر شل یا سفت‌بودن آن نیست، چراکه این موضوع در مرحله دوم قرار داد، گفت: باید پرسید که مسکن مهر از چه پولی درست شد؟ از استقراض از بانک مرکزی و جیب مردم؛ مسکن مهر از جیب فقرا بود.

بودجه ۹۷ برای رفع فقر مطلق است
رئیس‌ شورایعالی پول و اعتبار افزود: با اصلاح قیمت‌ها رقمی که به دست می‌آوریم معادلش را از صندوق توسعه می‌گیریم و اینها در بانک‌ها قرار می‌گیرند و بانک رقمی را روی آن می‌گذارد و این منبع جدیدی برای ایجاد تسهیلات به‌ویژه در صادرات غیرنفتی، بافت غیرفرسوده، کشت‌های گلخانه‌ای و... است.

روحانی با اشاره به ویژگی‌های بودجه‌ سال ۹۷ عنوان کرد: اولین ویژگی بودجه ۹۷ موضوع اشتغال است که مهمترین نکته بودجه‌ سال آینده است. دولت اعلام می‌کند كه با تجهیز این منابع می‌توان حرکت بزرگی را ایجاد کنیم. موضوع دوم، رفع فقر است. این بودجه برای رفع فقر است. در تبصره ۱۴ اساسا برای این است که به هدف رفع فقر مطلق برسیم.

نیازمندان یارانه بگیرند
رئیس شورایعالی اقتصاد با بیان این‌که در تبصره ۱۴ بودجه می‌خواهیم در بحث یارانه اصلاحات لازم صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: در بخش یارانه همه معتقدیم کسانی که نیازمند هستند باید به یارانه برسند. ما سازمان هدفمندی یارانه را در این بودجه تغییر می‌دهیم و این سازمان به صندوق رفاه اجتماعی امید تبدیل می‌شود و شرایط جدیدی  برای یارانه نقدی به وجود می‌آید.

وضع صندوق‌های بازنشستگی درست نیست
وی با بیان این‌که آب کشاورزی ما باید شرایط درستی را پیدا کند و طرح‌هایی که امروز در کشور در حال اجرا‌شدن تحول بزرگ است، یادآور شد: دو‌میلیون و ۱۵۰‌هزار دلار برای این امر اختصاص دادیم. ما آماده‌ایم تا مجلس شورای اسلامی به جای ۲۰‌درصد ۳۲‌درصد از منبع نفتی را کم کند اما برای اصلاح امور بانکی کمک‌های لازم را انجام دهد.

رئیس دولت دوازدهم درخصوص صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی عنوان کرد: وضع صندوق‌های بازنشستگی درست نیست، شما می‌دانید مشکلاتی که در کشور وجود دارد از آسمان هفتم و خارج از مرزها نیامده است. در بسیاری از موارد تصمیم خودمان ایراد داشته است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، لایحه بودجه ٩٧ را هم مثل سال‌های گذشته سر وقت به مجلس تحویل داد. لایحه بودجه ٩٧ یک ویژگی ممتاز و متفاوت نسبت به سال‌های گذشته دارد و آن بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد سازمان‌هاست که در طول ٣٧‌سال گذشته بی‌سابقه است.

بر این‌اساس، جزییات هزینه‌کرد بودجه دستگاه‌ها شفاف می‌شود و بودجه ‌سال آینده بر مبنای عملکرد بهینه سازمان‌ها اختصاص پیدا می‌کند. بودجه‌ سال ٩٧ که گفته می‌شود به صورت انقباضی بسته شده است، بر کاهش درآمدهای نفتی و افزایش دریافت مالیات تکیه دارد. در عین این‌که بودجه عمرانی هم کاهش حدود ١٠‌هزار‌ میلیارد تومانی را تجربه کرده است.

رخدادی که با وجود انبوه طرح‌های نیمه‌کاره عمرانی چندان مطلوب کشور نیست. از آن‌سو رقم ٣٥٠٠ تومانی که دولت برای ارز بودجه در نظر گرفته است، حاکی از آن است که باز هم قرار است موضوع تک‌نرخی کردن ارز به تعویق بیفتد. از دیگر ویژگی‌های مهم بودجه ٩٧ کاهش قابل توجه پرداخت‌های نقدی تحت عنوان یارانه به مردم است که نشان می‌دهد حسن روحانی و دولت او در صورت موافقت مجلس، در‌ سال ٩٧ بخش عمده‌ای از یارانه‌بگیران را حذف کنند.

بر این اساس اعتبار ٣٣,٥‌هزار ‌میلیارد تومانی یارانه نقدی به ٢٣‌هزار‌ میلیارد تومان کاهش داشته است که در صورت تغییر نکردن میزان یارانه نقدی دولت در ‌سال آینده چیزی حدود ٣٠‌میلیون یارانه‌بگیر را از گردونه حذف می‌کند.

کلیات لایحه بودجه ٩٧
امروز همزمان با ۱۹ آذرماه، رئیس‌جمهوری لایحه بودجه ‌سال آینده را به مجلس برد. دولت لایحه بودجه ۱۳۹۷ را با سقف ۱۱۹۴ تریلیون تومان به مجلس تقدیم کرد. در لایحه‌ سال آینده مجموع کلی منابع و مصارف دولت در مقایسه با آنچه در لایحه‌ سال ۱۳۹۶ به مجلس رفته بود، حدود ۱۰۰‌هزار‌ میلیارد تومان افزایش داشته است.

در‌ سال گذشته سقف منابع و مصارف حدود ۱۰۸۴‌هزار ‌میلیارد تومان بود. در لایحه بودجه ‌سال بعد مجموع بودجه عمومی دولت حدود ۴۲۹‌هزار ‌میلیارد تومان است که در مقایسه با رقم ۳۷۱‌هزار میلیاردی لایحه امسال حدود ۶۰‌هزار ‌میلیارد تومان افزایش دارد. مجموع بودجه عمومی در قانون بودجه‌ سال ‌جاری ۳۹۸‌هزار ‌میلیارد تومان تصویب شده بود.

بودجه عمومی شامل دو بخش منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی دولت است که در اصل منابع عمومی تشکیل‌دهنده منابع مالی دولت در ‌سال خواهد بود که برای ‌سال آینده حدود ۳۶۰‌هزار‌ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که در مقایسه با لایحه بودجه‌ سال ‌جاری که ۳۱۹‌هزار‌ میلیارد تومان بود تا ۴۰‌هزار ‌میلیارد تومان افزایش دارد. منابع عمومی دولت در قانون بودجه ‌سال ۱۳۹۶ در مجلس به ۳۴۶‌هزار ‌میلیارد تومان افزایش داشت. همچنین از بودجه ۴۲۹‌هزار میلیاردی بودجه عمومی تا ۵۶‌هزار‌میلیارد تومان از محل درآمدهای اختصاصی تأمین خواهد شد.

براساس بخشی از این لایحه منابع عمومی بودجه ٣٦٨‌هزار‌ میلیارد تومان و درآمدهای مالیاتی و گمرکی و سایر، ١٩٣‌هزار‌ میلیارد تومان است. همچنین قیمت نفت در لایحه بودجه براساس بشکه‌ای ٥٥ دلار و با نرخ تسعیر ارز که درواقع یک نرخ حسابداری است، هر دلار ٣٥٠٠ تومان محاسبه می‌شود.

  از نکته‌های دیگر لایحه بودجه ٩٧ افزایش هزینه‌های جاری دولت و کاهش بودجه عمرانی است. بر این‌اساس، هزینه‌های جاری دولت در لایحه بودجه با رشد ٨,٩‌درصد همراه بوده و طرح‌های عمرانی با ١٥‌درصد کاهش و طرح‌های تملک دارایی مالی با ٤٤.٨‌درصد افزایش همراه است.

درآمدهای نفتی کم شد
در لایحه بودجه ‌سال آینده، دولت مجموع درآمدهای ناشی از فروش نفت را ۱۰۶‌هزار و ٥٠٠‌میلیارد تومان برآورد کرده که در مقایسه با‌ سال‌ جاری که این رقم ۱۱۶‌هزار ‌میلیارد تومان بود، کاهش پیدا کرده است.  همچنین برای منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی برای‌ سال آینده ۱۰۱‌هزار ‌میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این رقم در مقایسه با ۱۱۱‌هزار ‌میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده لایحه بودجه‌ سال ۱۳۹۶ تا ۱۰‌هزار‌ میلیارد تومان و نسبت به رقم مصوب ۱۱۳‌هزار میلیاردی در قانون بودجه تا ۱۲‌هزار‌ میلیارد تومان کاهش دارد.

افزایش ١٢‌هزار‌ میلیارد تومانی مالیات
دولت در ‌سال آینده ۱۲‌هزار ‌میلیارد بیشتر مالیات می‌گیرد.‌ سال ٩٧ سالی است که قرار است ۱۲۸‌هزار‌ میلیارد تومان درآمد مالیاتی برای کشور کسب شود که نسبت به‌ سال‌ جاری حدود ۱۲‌هزار‌ میلیارد تومان آن را افزایش داده است. گفتنی است درآمد مالیاتی پیش‌بینی شده در‌ سال ٩٦، ۱۱۲‌هزار‌ میلیارد بود. 

حالا در شرایطی رشد درآمدهای مالیاتی ثبت‌شده که برای امسال تا پایان ٦ ماهه عملکرد بودجه نشان می‌دهد حدود ۴۳‌هزار ‌میلیارد تومان از مبلغ ۱۱۶‌هزار میلیاردی مصوب محقق شده است که به ۵۰‌درصد هم نمی‌رسد.

کاهش ۱۰‌هزار میلیاردی بودجه‌های عمرانی
در لایحه بودجه ٩٧ سهم بودجه عمران کاهش داشته است. پیش‌بینی ۶۰‌هزار ‌میلیارد تومانی برای بودجه‌های عمرانی در ‌سال آینده گر چه این رقم را به واقعیت نزدیک کرده است، اما نسبت به رقم مصوب‌ سال‌ جاری تا ۱۰‌هزار ‌میلیارد تومان کاهش دارد.

در لایحه بودجه ‌سال آینده حدود ۶۰‌هزار ‌میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در قالب تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پیش‌بینی شده است. این رقم نسبت به ۶۲‌هزار و ۷۰۰‌میلیارد تومان لایحه‌ سال‌ جاری کاهش چشمگیری ندارد، ولی در قیاس با ۷۱‌هزار ‌میلیارد تومانی که مجلس نسبت به آن پافشاری و در جریان تصویب قانون بودجه آن را مصوب کرد تا ۱۰‌هزار‌ میلیارد تومان کاهش داشته است.

این در حالی است که رقم ۶۰‌هزار میلیاردی پیش‌بینی‌شده برای بودجه‌های عمرانی با توجه به عملکردی که در طول سال‌های گذشته اتفاق افتاده واقعی‌تر به نظر می‌رسد؛ چرا که عمدتا ارقام کلان تعیین‌شده برای بودجه‌های عمرانی طی‌ سال محقق نمی‌شوند. بر اساس گزارش عملکرد بودجه‌ سال ۱۳۹۶ در ٦ ماهه ابتدایی امسال از ۷۱‌هزار ‌میلیارد مصوب حدود ۷۸۰۰‌میلیارد تومان پرداخت شده است.

هر چند که معمولا در نیمه اول‌ سال پرداختی به طرح‌های عمرانی کمتر بوده و در نیمه دوم افزایش می‌یابد، اما درمجموع تقریبا هیچگاه تحقق کاملی درباره پرداخت‌های عمرانی وجود نداشته است.

با این حال پیش از این نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه،  از پرداخت ۱۱۰‌هزار میلیاردی برای پروژه‌های عمرانی در‌ سال آینده خبر داده که به نظر می‌رسد ۵۰‌هزار‌ میلیارد مازاد بر لایحه می‌تواند در قالب تسهیلات بانکی و یا تأمین مالی خارجی و همچنین برداشت از صندوق توسعه ملی تأمین شود.

حذف گسترده یارانه‌بگیران
بر اساس لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه ٩٧ اعتبار سازمان هدفمندی یارانه‌ها از ٤٨‌هزار‌ میلیارد تومان به ٣٧‌هزار ‌میلیارد تومان رسید که به این ترتیب حدود ١١‌هزار‌ میلیارد تومان از اعتبار یارانه‌های نقدی حذف می‌شود و پیش‌بینی‌ها بر این است که با حذف اعتبار یارانه‌های نقدی بخش گسترده‌ای از یارانه‌بگیران حذف شوند. بر این اساس یارانه‌های نقدی و غیرنقدی خانوارها از ٣٣,٥‌هزار ‌میلیارد تومان به ٢٣‌هزار ‌میلیارد تومان در ‌سال ٩٧ می‌رسد. 

پیشنهاد بودجه ٢٣‌هزار‌ میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها در ‌سال ٩٧ از سوی دولت در صورت عدم تغییر سقف ٤٥٥٠٠ تومانی یارانه نقدی، کفاف یارانه حدود ٤١‌میلیون نفر را می‌کند و با این حساب از جمعیت ٧٥‌میلیون نفری که در حال حاضر یارانه می‌گیرند، عملا بیش از ٣٠‌میلیون نفر حذف خواهند شد.

همچنین دولت پیشنهاد کرده است، ٣,٣‌هزار‌ میلیارد تومان از اعتبارات ‌سال آینده سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای پرداخت یارانه نان و خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شده است و ٧‌هزار ‌میلیارد تومان برای کاهش فقر در خانوارهای هدف و ٣.٧‌هزار ‌میلیارد تومان برای کاهش سهم هزینه‌های مستقیم سلامت مردم هزینه می‌شود.  لایحه بودجه پیشنهادی ‌سال ٩٧ کشور ضمن تغییر نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به صندوق رفاه اجتماعی اصلاح اساسنامه آن به لحاظ موضوع، ساختار و دیگر ابعاد، آن را زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار داده است.

حیدر مستخدمین‌حسینی، اقتصاددان: کاهش بودجه عمرانی اشتباه است
حیدر مستخدمین‌حسینی، اقتصاددان می‌گوید: بودجه‌ای که دیروز به‌عنوان بودجه ٩٧ به مجلس ارایه شده، با سبک و سیاق‌ سال‌های قبل بسته شده است. قرار بود بر مبنای بودجه عملیاتی بودجه‌ریزی انجام شود اما این قول و قرار هم مانند بسیاری دیگر محقق نشد.

با توجه به پیش‌بینی خوشبینانه نفت ٥٥دلاری کسری بودجه از امروز قابل پیش‌بینی است؛ چراکه اکنون در فصل‌های سرد هستیم. در بهار و تابستان قیمت نفت کاهش پیدا خواهد کرد و آمریکا هم به افزایش تولیدات نفتی خود ادامه خواهد داد.

به عقیده این اقتصاددان، درآمد نفتی مورد نظر دولت در‌ سال ٩٧، محقق نخواهد شد. او می‌گوید: توجه داشته باشید که سهمیه ما در اوپک، تا ٩ماه دیگر هم بر تولید ٣‌میلیون و ٨٠٠‌هزار بشکه تثبیت شده است. 

معاون اسبق حقوقي و امور مجلس وزارت امور اقتصادي و دارايي همچنین تأکید می‌کند: در این بودجه افزایش دریافتی از جیب مردم چشمگیر است. چرا باید به بهانه گردشگری عوارض خروج از کشور را ٣برابر کنیم؟ باید از تدوین‌کنندگان پرسید آیا سایر زمینه‌های گردشگری ما فراهم است که اکنون تنها مشکل، مشکل نرخ عوارض شده است؟ آیا مشکل آب با افزایش دریافتی از مردم حل خواهد شد؟ سربازی چطور؟ او درباره نرخ ٣‌هزار و٥٠٠ تومانی دلار در بودجه می‌گوید: نرخ‌هایی که در بودجه پیش‌بینی می‌شود، حتی اگر تحقق پیدا نکند، روی جامعه آثار روانی خود را می‌گذارد. روز گذشته به محض رسانه‌ای‌شدن نرخ دلار در بودجه ٩٧، دلار در بازار آزاد ٢٠٠ ریال افزایش قیمت پیدا کرد. هربار به بهانه صادرات دلار را گران‌تر می‌کنیم و فشار اصلی این گرانی روی دوش مردم است. 

مستخدمین‌حسینی معتقد است که امسال هم نرخ ارز تک‌رقمی نمی‌شود، چراکه تفاوت نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد محل تأمین منافع عده‌ای در کشور است.

او کاهش بودجه عمرانی را مورد انتقاد قرار داده و می‌گوید: چرا در شرایطی که بودجه جاری کشور در طی سال‌های گذشته ٣,٥برابر شده، بودجه عمرانی که می‌تواند یکی از اشتغالزا‌ترین حوزه‌ها باشد، باید کاهش پیدا کند؟

پرویز جاوید، عضو انجمن اقتصاددانان ایران:بودجه‌ریزی عملکردی بهترین شیوه بودجه‌ریزی است
«سال ٩٧، ‌سال سختی از لحاظ تحقق درآمدهای پیش‌بینی‌شده خواهد بود.» پرویز جاوید، عضو انجمن اقتصاددانان ایران می‌گوید: در تمامی سال‌ها  از‌ سال ٦٥ تا ٩٦، مجلس نهایتا توانسته ٨‌درصد در بودجه تغییرات ایجاد کند؛ چرا که متاسفانه اکثر افرادی که به‌عنوان نمایندگان مردم به مجلس راه پیدا می‌کنند، فهم اقتصادی پایینی دارند. امسال بودجه‌ریزی براساس عملکرد انجام شده و این به عقیده بنده بهترین شیوه بودجه‌ریزی است؛ اگر مدیران سازمان‌ها نسبت به بودجه‌های دریافتی خود پاسخگو باشند.

او ادامه می‌دهد: ٣٧‌سال تعلل کردیم و از نظام‌های بودجه‌ریزی غلط استفاده کردیم. حالا که بودجه‌ریزی با عملکرد را آغاز کردیم، فراموش نکنیم که بودجه نباید انحراف پیدا کند. مدیران و وزیران و مسئولانی که مستقیما بودجه را دریافت می‌کنند، باید نسبت به هر ریال در محضر دستگاه‌های محاسبات پاسخگو باشند.

باید پرسید آیا در چند‌ سال گذشته واقعا مدیری در محضر قانون پاسخگو بوده است؟ در لایحه بودجه ٩٧، درآمدهای نفتی کاهش و در عوض درآمدهای مالیاتی ١٢‌هزار ‌میلیارد افزایش پیدا کرده است. جاوید معتقد است که در خوشبینانه‌ترین حالت، ٦٠ تا ٧٠‌درصد درآمدهای مالیاتی تحقق خواهد یافت.

او همچنین نرخ ٥٥ دلاری نفت را نرخی منطقی می‌داند.  این اقتصاددان همچنین درباره افزایش بودجه عمومی دولت از ٣٦٠‌هزار‌ میلیارد به ٤٢٠‌هزار ‌میلیارد تومان می‌گوید: بودجه عمومی به نوعی دخل‌و‌خرج خود دولت است. به گفته او این اعداد و ارقام در حالی مطرح می‌شود که ٣٦‌هزار طرح ملی در بودجه‌های هر ‌سال نادیده گرفته می‌شوند و روی زمین می‌مانند.

او همچنین راجع به کاهش ١٠‌هزار میلیاردی بودجه عمرانی می‌گوید: در حالی بودجه عمرانی کاهش پیدا کرده که به عقیده اینجانب تنها ٢٠‌درصد همین مبلغ در ‌سال آینده محقق خواهد شد؛ آن هم در خوشبینانه‌ترین حالت! او همچنین درباره نرخ ٣‌هزار و ٥٠٠ تومان دلار می‌گوید: به نظر می‌رسد هیچ برنامه‌ای برای تک‌نرخی‌شدن نرخ ارز وجود ندارد چرا که عملا امروز حتی دلارهای مبادلاتی با نرخ ٣‌هزار و ٩٠٠ تومان به فروش می‌رسد.

10 پیشنهاد بودجه‌ای دولت برای خانواده‌های ایرانی

 حقوق بازنشستگانی که دریافتی کمتر از ٢‌میلیون تومان دارند، بیشتر می‌شود
میزان افزایش حقوق کارمندان در‌ سال آینده ١٠‌درصد است
 سقف معافیت مالیاتی برای حقوق درآمد ماهانه دو‌میلیون تومان در نظر گرفته شده است
 وام ازدواج ١٠‌میلیون تومانی می‌ماند
 همه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیشتر از ٨‌سال غیبت دارند با پرداخت جریمه می‌توانند معاف شوند
 قیمت هر مترمکعب آب ٢٠ تومان زیادتر می‌شود. هر مشترک گاز ٢٠٠ تومان و هر مشترک برق ١٠٠تومان اضافه‌تر برای بیمه مشترکان می‌پردازد
 بنزین گران نمی‌شود و تنها قیمت گازوییل ٢٠‌درصد بالاتر می‌رود
 سیگار گران می‌شود. مالیات بر مصرف سیگار ١٣‌درصد افزایش خواهد داشت
 عوارض خروج‌ از کشور تقریبا سه‌برابر شده و برای هر نفر ٢٢٠‌هزار تومان تعیین شده است
 درصورت تسویه‌حساب قبوض جریمه‌های رانندگی توسط مالکان خودرو تا پایان آذرماه ٩٧، جریمه دیرکرد تا پایان ‌سال ٩٦ بخشیده می‌شود.
با توافق وزرای اقتصاد، صنعت وکشاورزی و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه، تعرفه واردات خودرو با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰سی‌سی که تاکنون ۵۵‌درصد بوده به ۱۳۰‌درصد افزایش می‌یابد.واردات خودرو مدت‌ها است که متوقف است و از تیرماه امسال، دولت به دلیل مثبت شدن تراز تجاری و جلوگیری از واردات بی‌رویه خودروها، ثبت‌سفارش را ممنوع اعلام کرده است.به گزارش مهر، با توافق وزرای اقتصاد، صنعت وکشاورزی و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه، تعرفه واردات خودرو با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰سی‌سی که تاکنون ۵۵‌درصد بوده به ۱۳۰‌درصد افزایش می‌یابد.

واردات خودرو مدت‌ها است که متوقف است و از تیرماه امسال، دولت به دلیل مثبت شدن تراز تجاری و جلوگیری از واردات بی‌رویه خودروها، ثبت‌سفارش را ممنوع اعلام کرده است.البته دولت هفته گذشته نیز تصمیم گرفت تا تغییرات تعرفه را بر روی ۳۶۰ قلم کالا اعمال کند.
 براساس این تصمیم که در جلسات آتی هیأت دولت نیز طرح و در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد، تغییرات تعرفه خودرو به شرح زیر مورد جمع‌بندی قرار گرفته است:
۱- افزایش تعرفه خودروهای با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰سی‌سی از ۴۰‌درصد به ۵۰درصد
۲- افزایش تعرفه خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰سی‌سی از ۴۰‌درصد به ۹۵درصد
۳- افزایش تعرفه خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰سی‌سی از ۵۵‌درصد به ۱۳۰درصد
۴- افزایش تعرفه خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰سی‌سی از ۵۵‌درصد به ۱۵۰‌درصد
۵- افزایش تعرفه خودروهای با حجم موتور ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰سی‌سی از ۵۵‌درصد به ۱۵۰‌درصد 
ایرانی‌ها در وهله نخست خودروهای مستحکم را می‌پسندند.
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حاشیه دومین نمایشگاه خودروی تهران که چندی پیش برگزار شد، اقدام به نظرسنجی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه درباره اولویت‌ها و نیازهای آنها در بازار خودرو کرده است.

به گزارش شهروند، ایرانی‌ها در وهله نخست خودروهای مستحکم را می‌پسندند. این نتیجه نظرسنجی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران است.

بر اساس نظرسنجی صورت‌گرفته، مصرف‌کنندگان ایرانی تمایل زیادی به خودروهای شاسی‌بلند به‌ویژه با برند آلمانی دارند و اصلی‌ترین معیار خرید خودرو از نظر آنها استحکام و ایمنی آن است.

شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حاشیه دومین نمایشگاه خودروی تهران که چندی پیش برگزار شد، اقدام به نظرسنجی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه درباره اولویت‌ها و نیازهای آنها در بازار خودرو کرده است.

در این تحقیق از ۱۵۴۳ نفر از بازدیدکنندگان در خصوص خودروی مورد علاقه، کشور سازنده مورد علاقه و اصلی‌ترین معیار خرید خودرو پرسش شده است.

استحکام و ایمنی، اولویت اصلی
طبق این تحقیق اولویت اصلی ۳۳‌درصد افراد در خرید خودرو، بالا‌بودن استحکام و ایمنی آن بوده است. ۲۹‌درصد افراد نیز قدرت و شتاب خودرو را اصلی‌ترین اولویت در انتخاب خودرو بیان کرده‌اند. پس از آن معیارهای زیبایی ظاهری با ۱۳ درصد، کیفیت بدنه با ۱۱‌درصد و خدمات پس از فروش با ۹‌درصد و میزان مصرف سوخت با ٥‌درصد اولویت‌های بعدی مصرف‌کنندگان برای خرید خودرو بوده است.

خودروهای آلمانی پرطرفدارترین در ایران 
اما طبق این نظرسنجی خودروهای آلمانی با ۲۷‌درصد فراوانی پرطرفدارترین برندهای خودرویی در ایران هستند. پس از آن برندهای ژاپنی با ۲۰درصد، فرانسوی با ۱۹درصد، کره‌ای با ۱۴‌درصد و خودروهای چینی با ٦‌درصد فراوانی برندهای مورد علاقه مصرف‌کنندگان ایرانی
هستند.

شاسی‌بلندها در مرکز توجه مصرف‌کنندگان
همچنین بر اساس این تحقیق در میان کلاس‌های مختلف خودرویی، مصرف‌کنندگان ایرانی با ۳۵‌درصد فراوانی بیشترین علاقه را به خودروهای شاسی‌بلند دارند. پس از آن خودروهای کراس‌اور (مینی‌ شاسی‌بلند) با ۲۸‌درصد فراوانی، سدان با ۲۵‌درصد فراوانی و ‌هاچ‌بک با ۱۲‌درصد فراوانی در رتبه‌های بعدی میزان علایق مصرف‌کنندگان به کلاس‌های مختلف خودرویی قرار دارند.

نکته جالب توجه در این تحقیق این است که ۵۶‌درصد بانوان شرکت‌کننده در این نظرسنجی علاقه‌مند به خرید خودروهای شاسی‌بلند، ۲۸‌درصد سدان و ۱۵درصد‌ هاچ‌بک بوده‌اند. 
این آخرین جملات ناخدای لنج «یاقوت» است که حوالی ساعت ١٠شب پنجشنبه هفته گذشته در یک ارتباط تلفنی از صاحب لنج تقاضای کمک کرد.
پدر ناخدای کشتی: اگر هوای لنج خالی شده باشد، امکان غرق‌شدن صیادان زیاد است ٣ روز از این حادثه گذشته است، با وجود تلاش‌های نیروهای امدادی هنوز هیچ ردی از این صیادان وجود ندارد

به گزارش شهروند، «با صخره‌ها برخورد کردیم، حوالی «مَطاف» به گل نشستیم، لنج شکسته. این‌جا هوا خراب است و معلوم نیست تا کی داوم بیاوریم.»

این آخرین جملات ناخدای لنج «یاقوت» است که حوالی ساعت ١٠شب پنجشنبه هفته گذشته در یک ارتباط تلفنی از صاحب لنج تقاضای کمک کرد. از آن شب به بعد کسی از این لنج و ٨ صیاد و ناخدای آن خبری ندارد. ارتباط آنها به‌طورکلی با خشکی قطع شده و گشت‌های دریایی هم هیچ ردی از آنها پیدا نکرده‌اند.

نیروهای امدادونجات دریایی ٤روز است که آخرین محل تماس رادیویی «یاقوت» با خشکی و مناطق اطراف آن را جست‌وجو می‌کنند، از صبح دیروز یک بالگرد هم بر فراز منطقه به پرواز درآمده اما تاکنون هیچ نشانی از لنج و ٨ سرنشین آن به دست نیامده است. به گفته مسئولان صیادی بوشهر، احتمال زنده‌بودن این افراد نزدیک به صفر است، اما این‌که تاکنون هیچ نشانی از آنها به دست نیامده، خیلی عجیب است.

ماجرای این لنج و صیادانش از سه‌شنبه هفته گذشته شروع شد. آنها برای صید ماهی با «یاقوت» به دریا رفتند. ٧ صیاد همراه با ناخدای «یاقوت» از بندر «جفره» بوشهر خارج شدند. آنها قرار بود ٩روز در صیادگاه باشند و دوباره به بندر بازگردند، اما روز سوم سفر، هوا خراب شد.

پنجشنبه حوالی ظهر بود که طوفان شروع شد و کار لنج یاقوت و سرنشینانش را سخت کرد. همین طوفان هم آنها را مجبور کرد تا مسیرشان را تغییر دهند. اینها را «محمد آبخو» مدیرعامل تعاونی صیادان استان بوشهر، می‌گوید: «وقتی هوا طوفانی می‌شود، لنج‌ها به نزدیک‌ترین پناهگاه می‌روند.»

صیادگاه «مطاف» حدود ١٠٠ مایل دریایی با بوشهر فاصله دارد. آنها برای صید به آن‌جا رفته بودند، اما طوفان شدید پنجشنبه دریا را مواج کرد. باد شدید و امواج سهمگین دریا. دراین شرایط کمتر لنجی است که دوام بیاورد.

همین هم شده تا یاقوت هم به سمت دیر و لاور تغییر مسیر داده است، اما وزش شدید باد با جهت مخالف کار آنها را سخت کرد و تاریکی هوا هم باعث شد تا آنها در همان حوالی «مطاف» به گل بنشینند.»

آبخو می‌گوید: «ما از این‌که آنها در منطقه صخره‌ای به گل نشسته‌اند، مطمئن هستیم، چون آنها حدود ساعت ١٠شب با موبایل به صاحب لنج زنگ زدند و موضوع را اطلاع دادند. با بی‌سیم هم به اداره بند دیر حادثه را اعلام کردند، اما به دلیل تاریک‌بودن هوا، امکان امدادرسانی وجود نداشت.»

صبح جمعه چند قایق ناجی به آن‌جا می‌روند، اما هیچ نشانی از آنها پیدا نمی‌کنند. جست‌وجو‌ها ادامه پیدا می‌کنند، چند تیم از سوی اداره شیلات و چند گروه هم از سوی اداره بندر به دریا می‌روند، «مطاف» و همه حوالی آن را می‌گردند، اما نه از یاقوت و نه از سرنشینان آن نشانی نبود.

تا روز گذشته بالاخره یک بالگرد هم به کمک نیروهای امدادی می‌آید تا شاید از طریق هوا بتوان کاری کرد. آبخو درباره شانس زنده‌ماندن این صیادان و اقدامات انجام‌شده برای یافتن این صیادان هم توضیح می‌دهد: «این‌که آنها زنده باشند، بیشتر به معجزه شبیه است و احتمال آن تقریبا صفر است، اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست. به‌طورکلی رسیدگی به حوادث دریایی برعهده اداره ایمنی بنادر است.

از صبح جمعه ناجی‌های دریایی از طرف این اداره کار جست‌وجو را آغاز کردند. براساس همان تماس تلفنی کار جست‌وجو را از مناطق صخره‌ای «مطاف» شروع کردیم، اما هیچی از آن‌جا به دست نیامد. گشتی‌های دریایی مناطق اطراف را هم جست‌وجو کردند. روز شنبه هم جست‌وجو‌ها ادامه پیدا کرد، اما باز هم بی‌فایده بود.

احتمال دارد که منطقه به اشتباه اعلام کرده باشند. به همین دلیل با نیروهای بندر دیر و عسلویه هماهنگی‌های لازم انجام شد و از صبح دیروز با کمک بالگرد منطقه وسیع‌تری را پوشش دادیم، اما تاکنون در همه تلاش‌های انجام‌شده برای یافتن این لنج و سرنشینان آن بی‌حاصل بوده است.»

چشم‌انتظار بازگشت مردان دریا
«اصغر بوالخیر» ناخدای لنج مفقود شده است. مرد ٢٥ساله‌ای که به جای ناخدای اصلی این لنج شبانه راهی دریا شد و دیگر بازنگشت. پدر اصغر، حالا با چشمانی پر از اشک چشم به آب‌های دریا دوخته و همچنان امید به بازگشت پسرش دارد، چراکه در بیشتر ماموریت‌ها در کنار پسرش بود. هیچ‌وقت او را تنها نمی‌گذاشت. اصغر همیشه با لنج پدرش سفر می‌کرد، اما یک تماس باعث شد تا او برای اولین‌بار با لنج دیگری به دریا برود. عبدالعلی پدر اصغر درحالی‌ که چشم‌انتظار پسرش است، از چندین ‌سال کار و تلاش پسرش در آب‌های جنوب کشور می‌گوید:

دقیقا چه روزی راهی این ماموریت دریایی شد؟
ساعت ٥ صبح روز پنجشنبه بود که رفت. من خبر نداشتم. پسر بزرگم گفت که اصغر راهی دریا شده؛ ما معمولا همیشه با هم می‌رفتیم. چون خودم لنج دارم و ٥٠سالی می‌شود که مرد دریا هستم، همیشه سعی می‌کردم پسرهایم را تنها نگذارم. اما این‌بار او با یک لنج دیگر رفت و ما را چشم‌انتظار خودش گذاشت.

چه ‌شد که با این لنج رفت؟
پسرم ناخدای لنج بود. اصلا صیادان این لنج را نمی‌شناخت. همیشه با لنج خودم به دریا می‌رفت، اما ناخدای آن لنج که نامش یاقوت است، در آخرین لحظه مشکلی برایش پیش آمد و با پسرم تماس گرفته بود. او خواهش کرده بود که اصغر به جای او به این سفر دریایی برود. پسرم هم قبول کرد و رفت. من بعدا متوجه شدم.

چه زمانی متوجه شدید که لنج پسرتان ناپدید شده؟
ما تازه روز شنبه عصر بود که در جریان قرار گرفتیم. به ما اطلاعی نداده بودند، اما انگار از همان عصر روز پنجشنبه آنها دچار حادثه شده بودند.

در آخرین تماس‌هایش چه گفت؟
با صاحب لنج تماس گرفته بود. گفته بود، سکانم شکسته و فشار باد هم خیلی زیاد است. گویا لنگر را جایی انداخته بود، اما لنج روی زمین کشیده بود. اصغر تا ساعت ١٠شب داشت با صاحب لنج صحبت می‌کرد. بعد از آن دیگر تماس‌هایش قطع شده بود.

 تا‌به‌حال پیش آمده بود که پسرتان در دریا دچار چنین حوادثی شود؟
پیش آمده بود که پسرم به‌تنهایی به دریا رفته بود، ولی حادثه چندانی برایش رخ نداده بود، اما وقتی با هم بودیم چندین‌بار دچار طوفان و حادثه‌های خطرناک و وحشتناک شده بودیم، ولی من کنار پسرهایم بودم، آنها را خودم نجات می‌دادم. شده بود که خودم به تنهایی لنج را چندین کیلومتر بوکسل کرده و تمام صیادان را نجات دادم. ما همیشه مراقب همدیگر بودیم و در کنار هم امنیت داشتیم.

 پسرتان چند وقت است که صیادی می‌کند؟
١٥‌سال است که صیادی می‌کند و نزدیک به ٥ سالی هم می‌شود که ناخدا شده است. پسر بزرگترم هم چند سالی می‌شود که این کار را انجام می‌دهد. آنها خودشان عاشق این کار بودند و اصلا من اجبارشان نکردم. از همان سنین کودکی عاشق دریا بودند و آرزو داشتند که صیاد شوند. برای همین وارد این کار شدند.

 در سفرهایی که شما هم حضور داشتید باز هم پسرتان ناخدا بود؟
نزدیک به ١٥‌سال پیش در دریا دچار سانحه شدم و از آن زمان به بعد نصف بدنم آسیب دید. تا مرز فلج شدن هم پیش رفتم ولی خدا خواست و فلج نشدم. اما نصف بدنم دچار آسیب است. برای همین حتی زمان‌هایی که خودم هم حضور داشتم، پسرم ناخدا بود. پسرم عاشق دریا بود و استعداد و توانایی زیادی در این زمینه داشت.

 همین دو پسر را دارید؟
 دو دختر دیگر هم دارم.

 اصغر متاهل است؟
بله، یک پسر دو ساله هم دارد.

 با توجه به تجربیاتی که شما دارید، امیدی به نجات آنها هست؟
اگر لنج خودش را پایین نکشیده باشد و آنها همچنان روی لنج باشند، احتمال زنده بودنشان هست، اما اگر لنج تمام هوایش خارج شده باشد و بشکه‌های آب خالی شود و لنج به سمت پایین برود، از شناور جدا شده و دیگر زنده بودنشان بعید است. اما من امید دارم. پسرم مرد دریاست و نباید به این زودی ما را ترک کند.

 بقیه صیادان دیگر روی لنج را می‌شناختید؟
نه اصلا. ما هیچ ارتباطی با این لنج نداشتیم. هیچ‌کدام را نمی‌شناسم، ولی امیدوارم همه آنها زنده باشند و هرچه زودتر نجات پیدا کنند.

 برای نجاتشان چه اقداماتی در این سه روز انجام شده است؟
فقط هلی‌کوپتر رفته و به دنبال آنها گشته است. ما از هیچ کجا حمایت نمی‌شویم و پشتوانه‌ای نداریم. ما صیادان کسی را نداریم و خودمان همیشه از خودمان مراقبت کرده‌ایم، چون عاشق دریا هستیم تمام این خطرات را به جان می‌خریم. الان هم امیدمان فقط به خداست.

 درآمدتان در این زمینه چقدر است؟
چند وقتی می‌شود که حتی درآمدمان هم پایین آمده و مرتب شکست می‌خوریم. چون کسی از ما حمایت نمی‌کند و پشتوانه نداریم حتی درآمدمان هم نابسامان شده است؛ مثلا در یک سفر تنها سه‌میلیون تومان گیرمان آمد. یعنی سه‌میلیون تومان برای ٧ تا ٨ صیاد و کارگر؛ ولی باز هم خدا را شکر می‌کنیم. چون عاشق دریا و کارمان هستیم. دلم نمی‌خواهد به این فکر کنم پسرم را به این راحتی در این کار از دست بدهم. من با دل خون منتظر پسرم و بقیه می‌مانم و امیدم را از دست نمی‌دهم.