گزیده ها 10 فروردین - 97


سفیر ایران در ترکیه اعلام کرد که در سانحه تصادف در ترکیه ۵ تن از شهروندان ایرانی جان خود را از دست دادند.
به گزارش ایسنا، ابراهیم طاهریان سفیر ایران در ترکیه با ابراز همدردی و تسلیت به خانواده جانباختگان سانحه خودرو در استان بیابورت ترکیه، گفت: با تلاش‌های انجام شده از سوی بخش کنسولی سفارت ایران در انکارا و سرکنسولگری ایران در ارزروم نسبت به بررسی وضعیت مجروحین حادثه اقدامات مقتضی انجام شد.
وی افزود : برابر گزارش بخش‌های کنسولی کشورمان در حادثه مزبور متاسفانه پنج نفر از هموطنان ایرانی به اسامی علیرضا باقی زاده ، الهه شاکری نصب ، آدرینا باغی زاده ، کاظم پور محمدی و فریده مولوی جان خود را از دست داده‌اند و الباقی سرنشینان خودروو که مجروح گردیده‌اند نیز به بیمارستان منتقل و تحت درمان قرار دارند.
وزیر کشور ترکیه با سفیر ایران در مورد سانحه رخ داده برای تعدادی از شهروندان ایرانی در ترکیه به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.
سلیمان سیلو وزیر کشور ترکیه در تماس تلفنی با سفیر ایران در ترکیه ضمن اعلام خبر بروز سانحه برای یک دستکاه خودرو مسافران ایرانی، در استان« بیابورت» ترکیه با ابراز همدردی و تسلیت به خانواده فوت شدگان در این حادثه تاکید کرد ؛ مقامات استانداری و امدادی منطقه در حال انتقال جانباختگان و مداوای بازماندگان این حادثه تاسف‌آور به مراکز بیمارستانی هستند.
در این ارتباط استاندار بایبورت با حضور در محل حادثه نیز گفت: علت این سانحه به دقت بررسی خواهد شد.
هم اکنون مسئولین کنسولگری ارزروم نیز جهت بررسی و پیگیری جزییات این حادثه در محل حضور داشته و با مجروحین دیدار کرده‌اند .
خبرگزاری آناتولی ترکیه در روز جمعه در مطلبی نوشت: بنا به اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، با ورود 350 هزار و 421 گردشگر ایرانی طی ماه‌های ژانویه و فوریه ۲۰۱۸، ایرانی‌ها بیشترین تعداد گردشگر در ترکیه را طی این دو ماه به خود اختصاص داده‌اند.
بر این اساس، میزان ورود گردشگران ایرانی طی ماه‌های ژانویه و فوریه 2018 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11.73 درصد افزایش نشان می‌دهد.
در همین مدت تعداد کل گردشگرانی که از ترکیه دیدن کرده‌اند 35 درصد رشد داشته و به 3 میلیون نفر رسیده است. پس از شهروندان ایرانی، گردشگران گرجستان نیز با افزایش 10.29 درصدی سفر به ترکیه در رده دوم قرار گرفته‌اند.
وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در گزارش خود همچنین اعلام کرده که استانبول با اختصاص یک میلیون و 323 هزار و 761 گردشگر به خود و افزایش 56.21 درصدی شمار گردشگران نسبت به سال گذشته در صدر شهرهای مقصد توریست ها قرار گرفته است.
محمد کشتی آرای از رسیدن قیمت سکه در بازار به بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان خبر داد و گفت:‌ البته در این قیمت حدود ۱۲۰ هزار تومان حباب است.
عضوی هیات رئیسه اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در هفته اول نوروز با توجه به بالا رفتن قیمت جهانی طلا و بحث وجود تقاضا در بازار، قیمت‌ها تا حدی افزایش پیدا کرد.
وی با بیان اینکه در این مدت قیمت هر اونس طلای جهانی به بیش از ۱۵۵۰ دلار رسیده بود، گفت: در روزهای گذشته این نرخ کمی کاهش پیدا کرده و تا حدود ۱۳۲۵ دلار رسیده است.
کشتی‌آرای ادامه داد: از روز سه شنبه قیمت‌ها تا حدی رو به کاهش است اما بسته بودن بازار و در کنار آن وجود تقاضا از سوی مردم باعث شده است که در اولین روزهای سال شاهد افزایش قیمت باشیم؛ به گونه‌ای که قیمت سکه در این روزها به بالاترین نرخ آن یعنی بیش از یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید.
عضو هیات رئیسه اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر اینکه افزایش قیمت جهانی طلا و افزایش نرخ ارز از دلایل گرانی طلا به شمار می رود، گفت: ‌البته در دو - سه روز گذشته قیمت‌ها کمی تعدیل شده و به عنوان مثال قیمت سکه به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.
وی همچنین اظهارکرد: قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار در روزهای گذشته به ۱۶۲ هزار تومان رسیده که اکنون این نرخ به ۱۵۸ هزار تومان کاهش یافته است. قیمت نیم سکه در باز ار ۸۲۰ هزار تومان، ربع سکه ۵۲۵ هزار تومان و سکه گرمی هم ۳۳۸ هزار تومان است.
کشتی آرای در ادامه به تعطیلی بازار اشاره کرد و گفت: با توجه به این که در روزهای شنبه و یکشنبه بازار تعطیل بود و مشغول فعالیت نیست آنچه که به عنوان قیمت عنوان میشود غیر رسمی است و ممکن است معامله‌ها بر اساس عرضه و تقاضا تا حدی اختلاف قیمت داشته باشد زیرا قیمت‌های اعلام رشده رسمی نیست.
وی همچنین اظهار کرد: پس از تعطیلات تا حدی قیمت‌های موجود تعدیل خواهد شد و قیمت‌ها شفاف و واقعی می‌شود.
عضو هیات رئیسه اتحادیه طلا و جواهر در پایان سخنان خود تاکید کرد: نوروز امسال بازار سکه و طلا حالت التهابی پیدا کرده و قیمت‌ها واقعی نبود. در ایام پیش از عید نیز مردم ترجیح می‌دادند دارایی خود را به سکه و ارز تبدیل کند تا ارزش آنها حفظ شود اما با این وجود بازار سکه رکود داشت و اینگونه نبود که مانند سال‌های قبل مردم به عنوان عیدی سکه بخرند.
پدر مهاجم تیم ملی فوتبال کشورمان در واکنش به صحبت‌های سرمربی تیم پرسپولیس در نشست خبری پیش از بازی با سایپا پیامک تهدیدآمیزی برای برانکو ارسال کرد.
به گزارش فارس، اتفاقات اخیر و جنجالی فوتبال کشورمان این روزها آنقدر زیاد و عجیب شده که حالا شنیدن هر خبری از حاشیه‌های اخیر دیگر متعجب‌مان نمی‌کند. آش آنقدر شور شده که حتی امیر حاج‌رضایی کارشناس فوتبال کشورمان در یک برنامه تلویزیونی به این مسئله عنوان کرد که این اتفاقات تنها دودش به چشم فوتبال می‌رود و حالا در جدیدترین اتفاق فوتبال شاهد هستیم پدر یکی از بازیکنان تیم ملی فوتبال در اقدامی بی‌سابقه سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس را تهدید کرده است!
برانکو در نشست خبری قبل از بازی با سایپا در صحبت‌هایش در خصوص لژیونرهای فوتبال و آمادگی بازیکنان داخلی نام سردار آزمون و کریم انصاری‌فرد را مطرح کرد که این صحبت‌ها کاملا فوتبالی و بدیهی بود چرا که همواره در نشست خبری‌های فوتبال ایران و حتی فوتبال کشورهای دیگر شاهد هستیم که مربیان تیم‌های مختلف بارها از همکاران و بازیکنان تیم‌های دیگر نام می‌برند اما تا به حال سابقه نداشته که واکنشی شبیه واکنش پدر بازیکن تیم ملی فوتبال را شاهد باشیم.
خلیل آزمون پدر سردار آزمون مهاجم تیم ملی فوتبال کشورمان در واکنش به صحبت‌های برانکو و اینکه نام پسر او را در نشست خبری آورده پیامکی روز گذشته برای برانکو سرمربی پرسپولیس ارسال کرد که این پیامک که به زبان انگلیسی نوشته شده پر از توهین و تهدید نسبت به سرمربی تیم پرسپولیس است. پدر آزمون در این پیامک تهدید‌آمیز سرمربی پرسپولیس را خطاب قرار داده و با عباراتی نظیر «با تو برخورد خواهم کرد»، «یک روز تو را به پایین می‌کشم»، «تو چه کسی هستی که حق داری درباره پسرم حرف بزنی»، «دهانت را ببند و سرت به کار خودت باشد»، «کاری با تو می‌کنم که فراموش نکنی» و ... نسبت به صحبت‌های فوتبالی برانکو در نشست خبری قبل از بازی با سایپا واکنش نشان داده است.
حالا سؤال اینجاست که اساسا پدر بازیکن تیم ملی چه جایگاهی دارد که بخواهد به یک سرمربی لیگ برتری چنین پیامکی بدهد؟ در فوتبال دنیا و در مصاحبه‌های مختلف شاهد هستیم که هر روز اسامی زیادی در صحبت‌ها مطرح می‌شود و اگر قرار باشد هر کسی که اسم خوددش یا فرزندش در مصاحبه‌ای بیاید اینگونه واکنش نشان داده و میدان ورزش را با جاهای دیگر اشتباه بگیرد قطعا سنگ روی سنگ بند نمی‌شود. همین روز گذشته بود که داکروز مربی تیم ملی فوتبال در مصاحبه‌ای نام هومن افاضلی و حتی همسرش را مطرح کرد و درد این شرایط آیا باید شاهد پیامک‌های تهدیدآمیز اقوام افاضلی برای مربی تیم ملی باشیم؟
پدر آزمون که خود را یک ورزشی می‌داند قطعا بهتر است منش و روش ورزشکاران را در پیش بگیرد نه اینکه برای خوشامد عده‌ای دیگر به جنگ با یک مربی لیگ برتری بپردازد. او اگر قصد داشت از پسرش دفاع کند می‌توانست طی یک مصاحبه از برانکو بابت نام بردن از پسرش انتقاد کند و در این صورت کسی به او خرده نمی‌گرفت اما فرستادن یک پیامک تهدیدآمیز قطعا جایی در ورزش ما نخواهد داشت.اگر قرار باشد چنین رویه‌ای در فوتبال ما باب شود باید هر روز شاهد ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز برای اهالی فوتبال باشیم چرا که همگی در مصاحبه‌های خود نام‌های زیادی را عنوان می‌کنند و بدون شک در این شرایط دیگر روش صحیحی را شاهد نخواهیم بود.
در فوتبال ما در روزهای منتهی به جام جهانی آنقدر حاشیه زیاد است که پدر یکی از بازیکنان تیم ملی در این رقابت‌ها بهتر است هیزم به آتش نریزد چرا که او جایگاه و نقشی برای واکنش به صحبت‌های انجام شده ندارد.در نهایت یا خود سردار آزمون یا پدرش می‌توانستندد در یک مصاحبه صحبت‌های خود را مطرح کننند و بدون شک هیچ کسی نمی‌پسندد که با یک مربی خارجی در فوتبال با ادبیات تهدیدآمیز صحبت شود.
این اتفاق در حالی رخ داد که اعضای تیم پرسپولیس وقتی از این پیامک مطلع شدند، قصد داشتند که واکنش نشان بدهند اما برانکو و پیروانی آنها را به آرامش دعوت کردند تا فضا بیش از این ملتهب نشود.
ی افزود: به علت اینکه این ترکیدگی در موقع پرواز از فرودگاه کیش اتفاق افتاد قبل از ورود هواپیما به فرودگاه تبریز توسط مراقبت پرواز فرودگاه مبدا به فرودگاه تبریز اطلاع داده شد و فرودگاه تبریز با تمهیدات لازم، آمادگی اش را اعلام و هواپیما با ایمنی کامل در باند بتنی فرودگاه تبریز نشست.
مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی اذعان داشت: تا اینکه لاستیک هواپیما تعویض گردد 1.5 ساعت باند اول فرودگاه تبریز مسدود شد وتمامی پروازهای برنامه‌ای و غیر برنامه‌ای در باند دوم فرودگاه تبریز نشست و برخاست کردند.
صفایی گفت: هیچ پروازی به علت مسدود شدن 1.5 ساعته باند اول فرودگاه تبریز لغو نشده است و درساعت 21:45 بانداول فرودگاه باز شد و اکنون هردو باند فرودگاه تبریز عملیاتی است.
پلیس راه راهور ناجا آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راه های کشور را اعلام کرد.
به گزارش میزان، تردد انواع تريلر، كاميون و كاميونت همچنان در محور كرج – چالوس و بالعكس ممنوع مي باشد.
تردد انواع وسايل نقليه در محور كرج – چالوس از ساعت 12:00 روزهای یکشنبه و دوشنبه تاریخ های 12 ، 13 و 97/01/17 الي ساعت 03:00 بامداد روز بعد از كرج به سمت مرزن آباد ممنوع بوده و تردد انواع وسايل نقليه از ساعت 15:00 همان روز الي ساعت 03:00 روز بعد از مرزن آباد به سمت كرج به صورت يكطرفه خواهد بود.
بارش باران در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و کردستان پیش‌بینی می‌شود.
لیس راه راهور ناجا اعلام کرد: تردد تریلرها در روز جمعه در محورهای هراز و فیروزکوه ممنوع است.
رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور محورهای زیر تا اطلاع ثانوی مسدود اعلام کرد:
محور اولنگ –شاهرود در استان های گلستان و سمنان.
محور دیزین-شمشک در استان های تهران و البرز.
محور فرعی گنجنامه-تویسرکان در استان همدان.
استان ایلام محور دره شهر -پلدختر محدوده واریانات چشمه شیرین )به علت ریزش کوه مسدود گردید و مسیر جایگزین جاده قدیم چشمه شیرین می باشد.
استان خوزستان محور شوش -فتح المبین به علت طغیان رودخانه و تخریب پل.
ترافیک
1-شمال به جنوب محور هراز محدوده های پارک جنگلی آمل,نارنجستان, تونل شماره یک – سنگین و طول محور پرحجم و روان
2-جنوب به شمال محور هراز محدوده گزنک نیمه سنگین و طول محور پرحجم و روان
3- شمال به جنوب محور کرج-چالوس(محدوده دزدبن)- نیمه سنگین و طول محور پرحجم و روان
4-جنوب به شمال محور کرج _چالوس - طول محور پرحجم و روان
5- محور فیروزکوه در هر دو مسیر- طول محور پرحجم و روان
6-استان خراسان رضوی محورهای (مشهد-تربت و مشهدنیشابور)-نیمه سنگین
7-محور قزوین-رشت در هر دو مسیر- طول محور پرحجم و روان
سایر محورهای مواصلاتی کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردار می باشند.