گزیده ها قسمت سوم

گزیده ها  قسمت سوم   8 فروردین - 97
سیف می گوید: بازار ارز یکی از پیچیده ترین بازارها است و ابعاد عرضه و تقاضا به شدت به عامل انتظارات حساس می‌باشند و همین امر این بازار رابه یکی از پویاترین بازارهای دارایی مبدل کرده است.
ولی الله سیف، رییس بانک مرکزی چند روز پس از عبور قیمت دلار از ٥٠٠٠ تومان در یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:
بازار ارز یکی از پیچیده ترین بازارها است و ابعاد عرضه و تقاضا به شدت به عامل انتظارات حساس می‌باشند و همین امر این بازار رابه یکی از پویاترین بازارهای دارایی مبدل کرده است. تحولات مختلف از کانال انتظارات این قابلیت را دارند که به سرعت بر بازار اثر بگذارند و متناسب با این تحولات، تحلیل و ارزیابی وضعیت بازار می تواند ظرف مدت کوتاهی تغییرات اساسی را تجربه کند. از این رو لازم است ناظران و کارشناسان اقتصادی با توجه به این پویایی، بازار و سیاست های بانک مرکزی را رصد و تحلیل کنند.
آن چه مشهود است، تراز ارزی کشور در وضعیت مناسبی است و بر مبنای روند متغیرهای بنیادین، مسیر بلندمدت بازار دچار عدم تعادل و کسری نخواهد بود. اما همه تقاضای امروز بازار ناشی از مصارف واقعی نبوده و انتظارات نقش مهمی ایفا می‌کند؛ لذا حساسیت زیادی به تحولات غیراقتصادی وجود دارد و عملا نوسانات کوتاه مدت بازار را این بخش از تقاضا شکل می دهد.
خصیصه تقاضای مذکور، موقتی بودن آن است و همانطور که در سال 1392، قیمت ارز با برچیده شدن این تقاضا افت کرد، انتظار می‌رود با بهبود شرایط این امر تکرار شود چرا که این تحولات از طرف عوامل بنیادین اقتصادی پشتیبانی نمی شوند. در پاسخ به شرایط اخیر و افزایش تقاضای ارز ناشی از عوامل انتظاری، بانک مرکزی همواره در تلاش بوده است با پاسخ گویی به نیازهای ارزی کشور و با نگاه به آینده مانع هرگونه کمبودی شود که تولید و اقتصاد کشور را با چالش مواجه می‌کند.
از سوی دیگر با ابلاغ مقررات ارزی به شبکه بانکی، بستر لازم برای استفاده از ارزهایی که به واسطه تقاضای احتیاطی توسط افراد نگهداری می‌شود، مهیا شده است و بانک‌ها ملزم هستند با همان ارز سپرده گیری شده در هنگام افتتاح حساب، در زمان برداشت وجوه به مشتریان خود پاسخ دهند. بدین شکل نظام بانکی قادر است منابعی را که در چرخه مالی کشور و خلق ارزش افزوده قرار ندارند، برای تولید و ایجاد رفاه بیشتر در جامعه تجهیز کند.
از سوی دیگر توجه به این نکته لازم است که با سیاست های انضباط گرایانه مالی و پولی، حتی با وجود تعدیل‌های اخیر در نرخ ارز، کماکان تورم در سطوح پایین و تک رقمی قرار داشته و بدین شکل، از قدرت خرید پول ملی همچنان صیانت شده است، امری که برای مثال در تحولات ارزی سال های 90 و 91 روی نداد. امید است این وضعیت باثبات پولی همچنان در سال 1397، که سال حمایت از کالای ایرانی است تداوم یافته و بدین شکل نه تنها قدرت خرید عموم مردم از مجرای مهار تورم حفظ شود، بلکه با استمرار تورم پایین، تولیدکنندگان بتوانند با حداقل تغییر در هزینه تولید، به فعالیت مفید و ارزشمند خود ادامه دهند.
در این مسیر، بانک مرکزی با هماهنگی همه دستگاه های اقتصادی و همفکری با مجلس محترم شورای اسلامی، به ویژه کمیسیون اقتصادی، در راستای صیانت از آرامش و ثبات اقتصاد کشور و حضور فعال در بازار ارز و مدیریت تحولات آن و نیز بهره گیری از تمام ظرفیت ها و اجرایی کردن طرح های مناسب برای کنترل نوسانات و التهابات مربوط، تا حصول نتیجه، گام برخواهد داشت.
عضو جامعه روحانیت مبارز تهران گفت: آقای رئیسی در جلسات جامعه روحانیت طی یک سال گذشته شرکت نکرده و در جلسات نیز صحبتی از ایشان نمی شود.
عضو جامعه روحانیت مبارز تهران گفت: آقای رئیسی در جلسات جامعه روحانیت طی یک سال گذشته شرکت نکرده و در جلسات نیز صحبتی از ایشان نمی شود.
به گزارش نامه نیوز، محمد تقی رهبر از اعضای جامعه روحانیت مبارز در گفت و گویی از رابطه جامعه روحانیت مبارز و جریان اصولگرایی با ابراهیم رئیسی بعد از انتخابات ریاست جمهوری گفت که در ادامه مشروح آن را می خوانید؛
سال گذشته در چنین روزهایی بود که اصولگرایان آقای رئیسی را با سلام و صلوات وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری کردند اما بعد 29 اردیبهشت 96 دیگر خبری از او به گوش نمی رسد، شما بفرمایید امروز آقای رئیسی با کسب 16 میلیون رأی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم کجای جریان اصولگرایی قرار دارد؟
من اطلاعی ندارم که او حضور در جمع اصولگرایان دارد یا نه چون با جامعه روحانیت که ارتباطی نداشته است. حالا اگر با کسان دیگری نشست می گذارد یا با جمنا چه می کند ما هم مثل شما دورادور خبرهایی می شنویم اما در یک سال گذشته جامعه روحانیت آقای رئیسی را در جلسات خود ندید. به عبارت دیگر ایشان در جلسات جامعه روحانیت طی یک سال گذشته شرکت نکرده چون مشهد است و مسئولیت تولیت آستان قدس رضوی را برعهده دارد بنابراین بیشتر به آن امور می پردازد. البته الان هم که سال انتخابات نیست که بگوییم فعالیت هایی درباره این موضوع شروع شده است. در مجموع هم تحرکی نمی بینم.
یک زمانی هم آقایان هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری، امامی کاشانی و حسن روحانی در جلسات جامعه روحانیت شرکت نکردند که برخی از این اتفاق تعبیر به قهر کردند، آیا آقای رئیسی نیز از جامعه روحانیت قهر کرده است؟
خیر، آنها هم دیگر نیامدند. البته گرچه تعداد اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت بیش از سی نفر هستند اما معمولا جلسات شورای مرکزی با 10 نفر، 15 نفر، 17 نفر و در کل زیر 20 تشکیل می شود. ناگفته نماند جامعه روحانیت در حال بازسازی تشکیلات خود است تا حالت کشوری و ارتباطات سراسری پیدا کند. این کار نیز با هدف انتخابات صورت نمی گیرد.
جامعه روحانیت در موضوعات مختلف نظرات استمزاجی آقای رئیسی را اخذ نمی کند چون بالاخره او به عنوان عضو جامعه روحانیت 16 میلیون رأی در انتخابات ریاست جمهوری کسب کرد؟
یادم نیست که در جلسات یک سال گذشته صحبتی از ایشان شده باشد. غیر از همان اوایل سال 96 که نزدیک انتخابات ریاست جمهوری ایشان آمد و گفتگوهایی انجام شد، دیگر در جلسه جامعه روحانیت نیامد.
جامعه روحانیت برای آینده و صیانت از 16 میلیون رأی آقای رئیسی چه می کند؟
حالا زود است. باید مقداری بوی انتخابات بیاید و باد انتخابات بوزد قطعا جامعه روحانیت در مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بیکار نخواهد بود.
بادامچیان گفت:آقای فخرالدین حجازی پیش امام رفتند و گفتند ما برخی از نمایندگان مصلحت نمی‌دانیم آقای موسوی نخست وزیر نباشد آقای محسن رضایی هم رفتند پیش امام گفتند اگر میرحسین نخست وزیر نباشد انگشت رزمندگان در جبهه از روی ماشه شل می‌شود.
به گزارش خانه ملت، اسدالله بادامچیان در مصاحبه‌ای به ماجرای اختلافات و انحلال حزب جمهوری اسلامی می پردازد او در این مصاحبه از چگونگی نخست وزیر شدن میرحسین موسوی و 99 رای ممتنع به نخست وزیری خود می گوید. آنچه در ادامه می خوانید خلاصه ای از این گفت و گو است:
آقای بادامچیان شما از اعضای حزب جمهوری بودید ماجرای تشکیل حزب و عضویت خود رو می فرمایید؟
من در خرداد 57 جزو 7نفر انتخابی موتلفه برای عضویت در حزب جهموری بودم؛ آن حزب به عنوان حزبی تشکیل شد که بعد از پیروزی انقلاب لازم بود یعنی حزب های قبل آن حزب های مخفی بودند. حزب جمهوری دارای انسجام عقیدتی نبود به این علت که بعد از پیروزی انقلاب نظر آقای بهشتی و دوستان این بود که هر کس حرف امام را می زند و به انقلاب اعتقاد دارد در این حزب جمع بشوند،علت این بود که 5 موسس روحانی هم داشت اعتقاد امام به این افراد بود.و در واقع یک جبهه بود
چه شد حزب جمهوری اسلامی با آن تشکیلات و افراد موثر منحل شد؟
مساله عزل بنی صدر وماجراهای منافقان که مطرح شد برخی ها از حزب کنار رفتند،مجلس دوم یک دست نبود و از سلیقه های مختلف تشکیل شده بود،اختلافات هم بر سر مسائل اقتصادی نبود،نگاه چپ و نگاه راست 2نگاه عمده بود عده ای به شیوه ی اداره انقلاب با نگاه های کمونیستی معتقد بودند و عده ای هم به شیوه های غربی اعتقاد داشتند، از آنجا به بعد مسائل و اختلافات خود را نشان داد و بعد ها این اختلافات در تکنوکرات ها و کارگزاران خود را نشان داد که برخی ها که خیلی تند و چپ بودن در فنته 88 بر خط آمریکا حرکت کردند،چرا؟ چون انقلاب ها ریزش و رویش دارند،در حزب بعد از آنکه نظام ساختار خودش رو پیدا کرد و صاحب رئیس جمهور و نخست وزیر و سپاه شد به تدریج اختلاف ها در اداره کشور و ذهنیت ها ایجاد شد،در نتیجه حزب یک حزب منسجم در خط امام نبودو امام احساس کرد این حزب در خط ولایت نیست به آقایان خامنه ای و هاشمی پیغام داد که من از حزب بیمناکم.
من از این دو نفر سوال کردم که امام از چه چیزی بیم‌ناک بودند،اصل تحزب را که قبول دارند؟پاسخ دادند بله، گفتم پس از تیم روحانیت آقای موحدی و ناطق بیمناکند دوباره ان دو نفر پاسخ دادند نه،پس معلوم شد از چه افرادی بیمناکند،گفتم بیایید این افراد را بگذاریم کنار،آقای هاشمی گفت نمی شود،من گفتم این‌هارا فقط از حزب کنار بگذاریم نه از مسئولیت؛ اینجا ایشان گفت برو به آقای خامنه ای بگو،در نهایت قرار شد آقایان خامنه ای و هاشمی از حزب خارج شوند و حزب را دیگران اداره کنند،این تصمیم را به امام گفتیم ایشان مخالفت کردند،بعد باز بحث های مختلفی شد اما در نهایت چیزی که امام می خواست نشد و در نتیجه حزب به سمت تعطیلی رفت.
یکی از موضوعات مهم در مجلس دوم بحث عدم رای 99 نفر به نخست وزیر بود،شما که در آن زمان در مجلس بودید اصل ماجرا را می گویید؟
دوستانی که بعد شدند اصلاح طلب ازچپ و خط سه اصفهان نمی خواستند حزب مطرح باشد و می خواستند نخست وزیر در اختیار خودشان باشد به همین علت آقای موسوی رو مطرح کردن و آقای خامنه ای هم در ان زمان نظر منفی نداشت،ولی بعد وقتی ان آقا نخست وزیر شد در دوره ی دوم ریاست جمهوری حضرت آقا نمی خواست نامزد شود اما امام برای ایشان تعین کردند و واجب شرعی شد بعد از انتخابات اقای خامنه ای نمی خواست آقای موسوی رو انتخاب کند علتش هم این بود که آمدند در جلسه غیر علنی مجلس دلایل را گفتند که بارها به آقای موسوی تذکر قانون اساسی دادند و ایشان توجه نکرد؛ آقای موسوی زیر بار نرفت و باند بازی رو شروع کرد بعد آقای فخرالدین حجازی پیش امام رفتند و گفتند ما برخی از نمایندگان مصلحت نمی دانیم آقای موسوی نخست وزیر نباشد آقای محسن رضایی هم رفتند پیش امام گفتند اگر میرحسین نخست وزیر نباشد انگشت رزمندگان در جبهه از روی ماشه شل می شود،لذا امام نظر دادند من مصلحت نمی دانم آقای موسوی نخست وزیر نشود؛ برای همین علت روز رای گیری نمایندگان در دوراهی قرار داشتند و 99نفر ممتنع رای دادند.
رفتار ها و اظهارات رئیس دولت نهم و دهم در سال 96 با واکنش ها و بازتاب های زیادی هم راه بود ارزیابی شما از این رفتارها چیست؟
از نظر من ایشان یک رئیس جمهوری بود که مردم دو بار بهش رای دادند اما ما به او رای ندادیم ما به آقای هاشمی رای دادیم؛توده ی مردم شعارهای ارزشی او را دیدند و به او علاقه مند شدند وخیال کردند کسی است که آنها می خواهند اما بعد من به ایشان توصیه کردم شما بنشین کنار و احترام خودت را نگه دار، ولی‌امر اگر بخواهد فردا روزی کسی را برای فلسطین بفرستند اگر شما خراب نکنی شما را می‌فرستند، آقای خاتمی رئیس جمهور قبلی را نمی فرستد اما اگر خواست اروپا بفرستد آقای خاتمی را می‌فرستد من این نصیحت را به هر دوی این افراد کردم و هر دو گوش ندادند و امروز دچار مشکلات هستند. او شهروند یک کشور است حالا نامه می نویسد بحث می کند خوب چه می شود؟ چه کسی گوش می‌دهد؟من البته برایش متاسفم چرا که با همین رفتار ها طرفداران خودش را از دست می‌دهد.
قبل و بعد از نمایندگی فعالیت اقتصادی داشتید؟
نه، قبل از پیروزی انقلاب با وجود اینکه شاگرد ممتازی بودم ولی چون پدرم پولدار نبود تا ما را به دانشگاه بفرستد با ایشان رفتیم سراغ کار و شبانه درس حوزه علمیه را دنبال کردم،از سال 41 که ما وارد فعالیت سیاسی شدیم در خدمت امام یا فراری بودیم یا مشکلات مشابه بود ما به هر حال تا کلاس 11 رسیدم؛ بعد از پیروزی انقلاب کل کسب و کار را رها کردم و نه خرید و فروش دارم نه کاسبی می کنم،کارمند هم نشدم ؛ از زمان پدرم آب باریکه ای هست که با آن زندگی می‌کنم و خانه ام هم در طبقه پنجم یک آپارتمان است و از رانت هم خبری نیست.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در ۹ ماهه پارسال ۸۱۹ هزار نفر به جمعیت شاغلان اضافه شد و حدود ۱۶ هزار نفر ناموفق ماندند، زیرا به بیکاران ما افزوده شد؛ لذا باید در این راستا بیشتر تلاش کنیم و بی تردید شغل درست کردن سخت تر از چرخاندن سانتریفیوژ نیست.
به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در دیدار نوروزی با جمعی از مدیران و اقشار مردم گیلان که در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش فرهیختگان عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجرایی و... در راستای پیشرفت کشور، اظهار کرد: بخشی از مسئولیت‌ها محلی و منطقه‌ای و بخشی دیگر، فرامحلی و ملی است لذا باید قبول کنیم که مردم از ما انتظاراتی دارند.
وی با بیان اینکه مردم توقع پیشرفت و توسعه در کنار کاهش آلام و مشکلات زندگی‌شان را دارند، گفت: باید از این فرصت برای همفکری، همراهی و هم‌رای شدن استفاده کنیم تا در مسیر توسعه یک گام به جلو برداریم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به سابقه ۱۶ ساله خود در کسوت نماینده مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بدون تردید بنده با حمایت مردم گیلان راهی مجلس شدم تا بتوانیم سهم و نقشی در تصمیم‌گیری‌ها و رایزنی‌های مشترک ملی داشته باشیم. امروز نیز در کسوت دیگری عهده‌دار سهم گیلان در توسعه ملی هستم.
معاون رئیس جمهور، سازمان برنامه و بودجه را بزرگترین بخش کشور دانست و افزود: بنده مسئولیت راهبری و رصد توسعه کشور را دارم و این مسئولیت از سوی رئیس جمهوری به حقیر تفویض شده است لذا به جهت دستیابی به توسعه باید کارهای مطالعاتی و برنامه‌ریزی انجام دهیم، بودجه سالانه را تدوین کنیم و نظارت و ارزیابی مدیریتی داشته باشیم.
نوبخت جمع حاضر را در امر توسعه کشور سهیم دانست و یادآور شد: اگر مسئولیت توسعه را به سهام تقسیم کنیم، همه شما بخشی از این سهام را دارید و بنده به نیابت از شما و با پشتیبانی فکری شما راهبری و رصد توسعه کشور را به انجام خواهم رساند لذا سنگینی این مسئولیت را باید احساس کنیم.
وی با بیان اینکه برای دستیابی به توسعه نیازمند تقریر برنامه پنج‌ساله بودیم، عنوان کرد: این برنامه مقرر و مصوب شد و تقنین یافت و در حال حاضر در دست اجراست. سال ۱۳۹۶ که بر ما گذشت سال نخست اجرای برنامه بود که برای پنج سال آینده آن را انتخاب کردیم. در این برنامه ضمن اینکه ما به موضوع حیاتی کشور توجه داشتیم، رشد اقتصادی، اشتغالزایی و کاهش تورم را جزو اهداف کلان و راهبردی مد نظر قرار دادیم.
سخنگوی دولت با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه در دولت یازدهم، اضافه کرد: مردم در اردیبهشت ۱۳۹۶ به ارزیابی نشستند و با وجود کاستی‌ها ترجیح دادند مجددا به دولت تدبیر و امید اعتماد کنند، اما دولت می‌داند که اعتماد دوباره مردم به معنی رضایت کامل آنان از وضع موجود نیست، بلکه مردم تشخیص دادند اگر دولت یک بار دیگر مسئولیت داشته باشد، می‌توانیم انتظار رشد و پیشرفت کشور را داشته باشیم.
نوبخت بودجه را یک برنامه یکساله از برنامه پنج‌ساله دانست و گفت: براساس ماده یک قانون محاسبات عمومی، بودجه برنامه مالی یکساله دولت حاوی پیش‌بینی منابع و برآورد مصارف در راستای سیاست‌هایی است که بتواند ما را به اهداف برساند لذا بودجه ۱۳۹۶ برای نخستین سال برنامه ششم می‌بایست هم ما را به یک رشد بیشتر اقتصادی راهنمایی می‌کرد، هم می‌بایست اشتغال را افزایش می‌داد و هم می‌بایست موجب کاهش بیکاری و تورم می‌شد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ادامه داد: ما در بودجه ۱۳۹۶ پیش‌بینی کرده بودیم که بتوانیم ۳۲۰ هزار میلیارد تومان از سه منبع مالیات، فروش نفت و فروش اوراق مالی کسب کنیم تا رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و کاهش تورم محقق شود. براساس گزارش خزانه که در اول فروردین ۱۳۹۷ منتشر شد، خوشبختانه ۳۲۰ هزار میلیارد تومان محقق شد که نشان‌دهنده صحت و دقت پیش‌بینی ماست. البته این عدد در قانون نیست، زیرا مجلس ۲۶ هزار میلیارد تومان از منابع غیر قابل استحصال به لایحه ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت اضافه کرد. این در حالی است که منابع نادرست و غیر واقعی توقع از بودجه را بالا می‌برد و محقق نیز نخواهد شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه مرکز آمار ایران رشد اقتصادی ۹ ماهه ۹۶ را با نفت ۴.۴ درصد و بدون نفت ۴.۷ درصد نسبت به سال گذشته اعلام کرده است، متذکر شد صندوق بین‌المللی پول نیز رشد ۸۱ میلیارد دلاری اقتصاد ایران در سال گذشته را پیش‌بینی کرده بود و برای امسال انتظار رشد ۹۴ میلیارد دلاری دارد که نشان می‌دهد اقتصاد ما رشد داشته است.
معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه سال ۱۳۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۸۳۶ هزار نفر وارد بازار کار شدند. دولت موظف بود با بودجه بتواند نسبت به اشتغال جوانان اقدام کند لذا طی مدت مذکور، ۸۱۹ هزار نفر به جمعیت شاغلین اضافه شدند و حدود ۱۶ هزار نفر ناموفق ماندند، زیرا به بیکاران ما افزوده شد؛ لذا باید در این راستا بیشتر تلاش کنیم.
وی از تک‌رقمی شدن نرخ تورم در سال ۹۶ به عنوان سال نخست برنامه خبر داد و اظهار کرد: نرخ تورم در ۱۲ ماهه سال گذشته، ۸.۳ درصد و اسفند ۹۶ نسبت به اسفند ۹۵، ۷.۲ درصد بود که نشان می‌دهد تورم را مهار کردیم. البته مهار تورم به معنی ارزانی نیست، بلکه از رشد ۴۰ درصدی قیمت‌ها جلوگیری به عمل آمد. الحمدلله سیاست‌های انتخاب شده درست و روند در حال تغییر است و به سمت بهبود پیش می‌رویم، اما نیازمند شتاب هستیم.
نوبخت رشد اقتصادی و اشتغال را دو راهبرد مهم دولت در سال ۹۷ دانست و عنوان کرد: تصمیم داریم رشد اقتصادی را از ۴.۷ درصد به شش درصد و اشتغالزایی را از ۸۱۹ هزار نفر به بیش از یک میلیون و ۳۳ هزار نفر برسانیم لذا ۱۲ برنامه در ۹ بخش با سرمایه‌گذاری ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد فرصت شغلی طراحی کردیم. این مبلغ در اختیار سازمان برنامه و بودجه و غیر از بودجه سالانه است که بین استان‌ها توزیع می‌شود.
وی خواستار همکاری دستگاه‌ها با استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان شد و گفت: ۸۱۹ هزار نفر شاغل نشان می‌دهد که ایجاد اشتغال، منطق و راهکار دارد و بی تردید شغل درست کردن سخت‌تر از چرخاندن سانتریفیوژ نیست. در این راستا، به کمک همه فرهیختگان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجرایی و... گیلان نیاز داریم.
سخنگوی دولت، با تاکید بر اینکه مردم باید شفاف ببینند که در سال ۹۷ برای چند نفر شغل ایجاد شد، سرمایه‌گذاری از کجا آمد و چقدر صرف اجرای ۱۲ برنامه شد، خاطرنشان کرد: تنها ۳۰ هزار نفر از طریق استخدام جذب خواهند شد و باید یک میلیون شغل ایجاد کنیم لذا دو گروه باید در سامانه اشتغال ثبت نام کنند؛ یک گروه، کسانی که می‌خواهند شغل داشته باشند و گروه دیگر، کسانی که می‌خواهند در اشتغالزایی سرمایه‌گذاری کنند. دولت از افراد جویای کار و کارآفرینان حمایت خواهد کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان، با بیان اینکه عده‌ای از هر فرصتی در جهت تحقیر ملی استفاده می‌کنند، متذکر شد که راه‌آهن گیلان کار بسیار بزرگ زیربنایی است و بیش از ۱۰۰ درصد اعتبار آن را پرداخت کردیم، البته در ساخت پل‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم، اما برخی تهمت می‌زنند و تحقیر می‌کنند لذا روحیه خود را از دست ندهید و سالم و پاکدست باشید. بنده جز حقوق معلمی یک ریال هم وارد زندگی خود نکرده‌ام و هیچ کسی حق ندارد غیر از آنچه در قانون و مقررات آمده، چیز فراتری بخواهد.
نوبخت خواستار تشکیل بانک اطلاعاتی از مجموعه ظرفیت‌های مدیریتی استان شد و گفت: در راستای نظارت، مشاورت و قبول مسئولیت اجرایی و مدیریتی می‌توانیم از ظرفیت‌های استان کمک بگیریم تا کابینه‌ای فعال، پویا، باانگیزه و کارآمد داشته باشیم.
وی با اشاره به ثبت نام حدود ۱۲۱ هزار جوان گیلانی در سامانه اشتغال، یادآور شد: همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، اقتصاد با واردات رشد پیدا نمی‌کند؛ لذا باید سرمایه‌گذاری در کشور داشته باشیم تا جوانان ما مشغول شوند و کالا از کارخانه‌های ما بیرون بیاید و تولید ناخالص ملی افزایش پیدا کند. سرمایه‌گذاری ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی در خاک کشور ما انجام خواهد شد و کالای ایرانی با کیفیت تولید خواهیم کرد. قطعا باید منسجم‌تر و سازمان‌یافته‌تر عمل کنیم تا سال مبارکی در انتظارمان باشد.