گزیده ها قسمت دوم


گزیده  ها قسمت دوم 11 اسفند - 96
خبر ويژه 
شعار شفافيت و بي ميلي به توسعه بازار سرمايه
حجم نقدينگي در دولت روحاني 1000 هزار ميليارد تومان جهش داشت. مديريت دولتي دليل اصلي عقب ماندگي بازار سرمايه به شمار مي رود.
    به گزارش روزنامه جوان در حالي كه هدايت نقدينگي به بازاري چون بازار سرمايه براي رشد اقتصاد و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي ضروري است، اما متاسفانه بازار سرمايه هنوز نتوانسته سهم مناسبي از حجم نقدينگي هزار و 500 هزار ميليارد توماني اقتصاد را جذب كند و سهمش در تامين مالي اقتصاد هنوز به 10درصد هم نرسيده است

    حجم نقدينگي و به ويژه شبه پول در دولت يازدهم و دوازدهم به شكل لجام گسيخته اي از مرز 500 هزار ميليارد تومان به هزار و 500 ميليارد تومان رسيده است، در اين ميان يكي از بازار هايي كه بايد محل مهار نقدينگي باشد، بازار سرمايه است؛ چراكه به واسطه مهار نقدينگي در اين بازار نقدينگي جهش يافته مي تواند براي اقتصاد، بنگاه هاي موجود در بازار سرمايه و بيش از 10 ميليون سهامدار مثمر ثمر باشد و در عين حال زهر تورمي حجم نقدينگي رشد يافته مهار شود

    متاسفانه بازار سرمايه هم مثل بخش حمل و نقل عمومي يا ريل به رغم آنكه توسعه اش صاحب توجيه منطقي و اقتصادي است، اما مشخص نيست چه اراده و نيرويي باعث عقب ماندگي اين بخش از اقتصاد ايران است، اين در حالي است كه كشف اين اراده ها كه برخلاف منافع ملي عمل مي كنند، يكي از پيش شرط هاي پيشرفت اقتصاد و خروج اقتصاد از وضعيت ركود تورمي است، زيرا متواتر ديده شده است كه يا اراده هاي خارجي و معاند مانع از تحقق پيشرفت صحيح مي شود يا اينكه عده اي در داخل به خاطر منافع اندك خود دانسته و ندانسته تحقق اهداف و منافع ملي را با انحرافات غير قابل جبران مواجه مي كنند

    برخي از كارشناسان علت عقب ماندگي بازار سرمايه را به اراده دولت نفتي و غير شفاف گره زده اند و براين باورند، دولتي كه خود را ملزم به پاسخگويي به مردم نمي داند، علي القاعده چندان تمايلي به توسعه بازار سرمايه ندارد، زيرا بازار سرمايه محلي است كه از يك شفافيت نسبي برخوردار است و شركت هاي سهامي عام به واسطه انتشار سهام در بازار سرمايه و تامين مالي از اين محل بايد از قواعدي پيروي كنند كه گزارش دهي مستمر و پاسخگو بودن به سهامداران بخشي از اين قواعد است

    در بورس هاي بزرگ دنيا بخش زيادي از حجم نقدينگي رشد يافته در اقتصاد از طريق بازار سرمايه كنترل مي شود، از اين رو در بازارهاي كالايي و خدماتي در چنين اقتصادهايي شاهد نوسان و تورم هاي قابل ملاحظه نيستيم و مردم در چنين بازارهايي شاهد ثبات هستند، اما در كشور ايران به دليل ضعف بازار سرمايه تمامي بازارها با نوسان هاي ناشي از پمپاژهاي گاه و بيگاه نقدينگي بازارها رنج مي برند.

     بين رشد حجم نقدينگي و رشد اقتصادي بايد نسبت عاقلانه اي وجود داشته باشد. از ابتداي دولت يازدهم حجم نقدينگي از حدود 500هزار ميليارد تومان با 1000هزار ميلياردتومان افزايش به هزار و 500 ميليارد تومان در حال حاضر رسيده است، اين در حالي است كه رشد اقتصادي چنداني به رغم رشد چنين حجمي از نقدينگي در اقتصاد حاصل نشده و چه بسا ناتواني در هدايت صحيح نقدينگي به بخش هاي مختلف اقتصاد هزينه هاي قابل ملاحظه اي براي کشور به وجود آورد.
سخنگوی قوه قضائیه ضمن تشریح آخرین وضعیت پرونده «مهدی جهانگیری» گفت: تاکنون کیفرخواستی در این خصوص صادر نشده است.
به گزارش مهر، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای عصر پنجشنبه در نشست خبری در پاویون فرودگاه کرمان اظهار داشت: علت سفر من به استان کرمان شرکت در همایش ملی پیشگیری از خشونت، چالش ها و راهکارها و دیدار با همکاران خود در دادگستری استان کرمان و رسیدگی به مطالب و مشکلات حوزه قضائی استان کرمان بود.
وی افزود: با توجه به فرصت که به وجود آمد در شورای تامین استان کرمان هم شرکت کردیم.
محسنی اژهای بیان کرد: از نظر خود بنده سفر به استان کرمان سفر بسیار خوبی بود و بحمدالله مسائلی که در این استان می گذرد نسبت به آینده چشم انداز روشنی دارد و در حال توسعه است.
معاون اولیه قوه قضائیه تصریح کرد: فعالیت های خوبی به لحاظ اقتصادی و اشتغال در سطح استان کرمان انجام شده و نسبت به سال های گذشته پیشرفت های قابل توجهی حاصل شده است.
محسنی اژه ای عنوان کرد: در جلساتی که طی شب گذشته و امروز صبح و بعدازظهر با مسئولان مختلف استانی داشتیم، همه از همدلی و همکاری مسئولان استانی صحبت می کردند و در عمل هم ما دیدیم همینطور است و سفر خوبی برای بنده بود. ان شاءالله این سفر برای همکاران قضائی و همایش مفید بوده باشد.
وی تصریح کرد: در حوزه قضائی استان کرمان تنها مشکلاتی که همکاران داشتند و مطالب و پیشنهادات را به صورت مکتوب و ریاست کل دادگستری از زبان همکاران خود مطرح کردند که باید در مورد بخشی از آنها در آینده تصمیم بگیریم و تصمیم خاصی در اینجا گرفته نشد.
محسنی اژه ای در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت پرونده مهدی جهانگیری بیان کرد: در این پرونده هم مسائلی در استان کرمان و مسائل مهم تری در تهران وجود داشت و نهایتا با هماهنگی که بین دستگاه قضایی استان کرمان و تهران شده این پرونده به تهران منتقل شد.
سخنگویی قوه قضائیه افزود: پرونده وی هنوز در مرحله دادسرایی است، یعنی هنوز کیفرخواستی برای آن صادر نشده و الان در مرحله تحقیقات مقدماتی است، بعد از اینکه پرونده تمام شد و بعد از اجازه قانون می شود از جزئیات و روند پرونده توضیح داد.
وی ادامه داد: برای برگزاری این همایش زحمات زیادی کشیده شد و مقالات زیادی افراد از سراسر کشور به این همایش فرستادند و اساتید آنها را بررسی و تعدادی از مقاله های انتخاب شدند و به صورت کتاب در می آیند.
محسنی اژهای ابراز داشت: انواع و اقسام خشونت ها در جامعه وجود دارد که در این همایش درباره علل و عوامل آن و چگونگی پیشگیری از آن بحث شد که خشونتی در جامعه به وجود نیاید.
معاون اولیه قوه قضائیه بیان داشت: چنانچه فردی در هر زمینه ای تخلفی داشته باشد طبیعی است که به آن رسیدگی می شود.
وی درباره طرح مجلس در زمینه رسیدگی به اموال مسئولان افزود: در ماده 142 قانون اساسی داریم که در آن مقامات مشخصی مانند سران قوا، وزیران و ... قید شده است و از ابتدای انقلاب بررسی می شده است. اما مجلس در این طرح می خواهد مواردی غیر از آن اصل باشد که هنوز در حال بحث در کمیسیون ها است و به صحن مجلس نیامده است.
یک عضو شورای اسلامی شهر شیراز با انتشار تصویری در کانال تلگرامی خود، از قراردادهایی خاص پرده برداشت که براساس آن شهرداری این شهر برای حمل مصالح و خاک با چهارپا(الاغ) خود را موظف به پرداخت حدود 250 میلیون تومان کرده است.
یک عضو شورای اسلامی شهر شیراز با انتشار تصویری در کانال تلگرامی خود، از قراردادهایی خاص پرده برداشت که براساس آن شهرداری این شهر برای حمل مصالح و خاک با چهارپا(الاغ) خود را موظف به پرداخت حدود 250 میلیون تومان کرده است.
به گزارش ایسنا ، مهدی حاجتی، عضو شورای شیراز، تصویری از 2 قرارداد را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد که طی تفاهمی بین شهرداری شیراز و 2 پیمانکار، برای حمل مصالح و خاک با استفاده از الاغ متعهد به پرداخت عددی حدود 250 میلیون تومان شده است.
در برگی از این قرارداد که مربوط به اسفند سال 95 بود، آمده است که شهرداری به پیمانکار مربوطه، بابت حمل مصالح با الاغ، موظف به پرداخت 431 میلیون و 600 هزار ریال خواهد بود.
براساس برگ دوم قرارداد نیز پیمانکار باید خاک غنی شده را از محل دپو در پارک دراک شیراز با استفاده از چهارپا (الاغ) به نقاطی مشخص در ارتفاعات مد نظر حمل کند .
براساس این قرارداد، پیمانکار برای 2 هزار بار تردد چهارپا به ارتفاعات طی 2 ماه و انتقال خاک غنی شده، حدود 195 میلیون تومان پول دریافت خواهد کرد.
با آنالیز این قراردادها مشخص می‌شود که هزینه حمل بار توسط چهارپا (الاغ) به ازای هر یک بار، حدود 100 هزار تومان پیش‌بینی شده است.
این درحالی است که قرارداد نیروهای شرکتی شاغل در شهرداری که بعضا دارای مدارک دانشگاهی نیز هستند، به ازای هر روز کار به‌طور میانگین 30 هزار تومان است!
این در حالی است که تکنولوژی‌های متعددی برای انتقال مصالح یا خاک به ارتفاعات وجود دارد؛ از طرفی اینکه در کلانشهری نظیر شیراز آیا امکان به‌کارگیری یک تکنولوژی کم‌هزینه‌ و مدرن، وجود ندارد.
استفاده از ابتدایی‌ترین روش برای انتقال مصالح و خاک در حالی به‌عنوان بهترین راه برای شهرداری شیراز مد نظر قرار گرفته که این اقدام برای پرکردن چاله‌هایی به عمق 20 تا 30 سانت عملیاتی شده است.
توجه به این نکته که هزینه پرداختی شهرداری شیراز برای اجاره یک خودروی پژو پارس به میزان 300 ساعت در ماه یک میلیون و 500 هزار تومان است، از طرفی با یک بررسی ساده مشخص می‌شود که قیمت یک الاغ بارکش جوان! حداکثر 2 میلیون تومان است و با توجه به هزینه غذا و نگهداری و یک چوپان این عدد بسیار کمتر از هزینه‌ای است که شهرداری شیراز متحمل شده است.
برآوردها نشان می‌دهد حقوق ماهیانه یک چوپان حداکثر 700 هزار تومان و هزینه‌ی غذای یک الاغ ماهیانه حداکثر 350 هزار تومان، با توجه به شرایط خشکسالی، است.
کافی است اعداد و ارقام بیان شده را با هزینه‌ی 250 میلیون تومانی شهرداری شیراز برای چند ماه مقایسه کنیم.
رئیس سابق شورای شهر تهران گفت: با توجه به بی تجربگی و عدم سابقه اعضای شورای شهر در مناسبات شهری بهتر است بدنه شهرداری لوایح کارشناسی شده‌ای را تهیه و در اختیار شورا قراردهد.
تسنیم نوشت: رئیس سابق شورای شهر تهران گفت: با توجه به بی تجربگی و عدم سابقه اعضای شورای شهر در مناسبات شهری بهتر است بدنه شهرداری لوایح کارشناسی شده‌ای را تهیه و در اختیار شورا قراردهد.
مهدی چمران با اشاره به اینکه در شش ماه گذشته طرح و لایحه قابل توجهی از سوی شورا و شهرداری ارائه نشده گفت: در شش ماهی که از مدیریت شهرداری و شورای پنجم می‌گذرد غیر از لایجه بودجه و طرح ترافیک، لایحه و طرح قابل توجهی از سوی شهرداری و شورا ارائه نشده که به صورت کلی بتوان درباره آن اظهار نظر کرد. مسلما یکی از مهمترین دلایل عدم ارائه طرح از سوی شواری شهرعدم تجربه در حوزه مسائل شهری اعضای شورای پنجم است.
او گفت: با توجه به بی تجربگی و عدم سابقه اعضای شورای شهر در مناسبات شهری بهتر است بدنه شهرداری لوایح کارشناسی شده‌ای را تهیه و در اختیار شورا قراردهد.
رئیس سابق شورای شهر تهران گفت: طرح باید کارشناسی شده باشد. در اکثر مواقع تعداد طرح‌هایی که از سوی شورای چهارم توسط اعضا ارائه می‌شد آنقدر زیاد بود که بخشی از آنها نادیده گرفته می‌شد این موضوع ریشه در تجربه و آگاهی اعضا از مطالبات شهری دارد. طرح هایی که در شورای چهارم و شوراهای پیشین ارائه می‌شد همسو با کارشناسی، حقوقی و قابلیت اجرا را داشت. همفکری و مشاوره با صاحب نظران و متخصصان در حوزه‌های مختلف اصل جدایی ناپذیر و بخشی از فعالیت اعضای شورا بود تا طرح ها با کمترین مشکل در اختیار فرمانداری قرار داده شود.
چمران بیان کرد: گاها ایراداتی که از سوی فرمانداری به طرح‌ها گرفته می‌شد مسائل مهم و عمقی چون موضوع شورا یاری‌ها بود که چنین ایرادهایی نیز هم اکنون وجود دارد.
رئیس سابق شورای شهر تهران با اشاره به اینکه تسلط بر مسائل شهری لازمه فعالیت در شورای شهر است اضافه کرد: بدیهی است تسلط به مسائل و مبانی شهری، مدیریتی، شهر سازی؛ معماری وحقوقی لازمه حضور اعضا در شورای شهر است چرا که در صورت عدم آشنایی با قوانین و عدم تسلط بر مبانی شهری و ناآگاهی از مسائل و مشکلات شهر وشهروندان هزینه های آن بر شهروندان تحمیل می‌شود.
او در پایان با تاکید براینکه عدم کار کارشناسی اعضای شورای شهر به منزله از دست دادن فرصت ها و اتلاف سرمایه شهروندان است،گفت: عدم تایید طرح‌ها به معنای افزایش هزینه به شهر و اتلاف وقت شهروندان است. ساعتها زمان برای نگارش و اصلاح مجدد طرح‌ها لازم است تا طرحی مورد تایید قرار بگیرد از این رو می توان گفت انرژی، وقت و بودجه و اعتبارات شهر در عدم آگاهی و تسلط اعضای شورای شهر به مباحث شهری به هدر می‌رود.