بهار پنجم اعتدال

 بهار پنجم اعتدال 9 فروردین – 97
 در شرایطی که روحانی مدعی رئیس دولت امید وتدبیر واعتدال پس از هرسخنرانی که کمی از خط قرمز عبور می کند وگریز می زند بلافاصله آنچنان مورد تهاجم سازمانیافته جناح وباندهای رقیب قرار می گیرد که مجبور می شود توی دامان ارگان های سرکوبگر به خصوص پاسداران غش وازاینان تعریف وتمجید وستایش گری کند ادعای  اعتدال  کردن کیلویی چند است؟
تهران- ایرنا- با فرارسیدن سال جدید خورشیدی، تفکر و اندیشه اعتدال پنجمین بهار خود را تجربه می‌کند و به فضل الهی هنوز این فرصت را خواهد داشت تا شاهد بهارهای دیگر هم باشد. واقعیت این است طی این مدت، اندیشه و مشی اعتدالی توانست بتدریج گام‌های اساسی و مهمی برای منافع ملی بردارد.
ویژه نامه نوروزی ایران در یادداشتی که به قلم غلامعلی دهقان عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه نگاشته شد، آورده است: در حوزه ‌های سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دستاوردهای قابل توجهی برای جامعه ایرانی به ارمغان بیاورد؛ دستاوردهایی که استمرار نیز خواهد داشت. دراین باره نکات زیرقابل توجه است:

1-
دربهار1392، بخش قابل توجهی ازمردم نگران وضعیت جامعه تحریم زده بوده و این پرسش را مطرح می‌کردند که آیا امیدی هست تا سایه تحریم‌های هسته‌ای شورای امنیت سازمان ملل، برداشته و کشور از تهدیدات خارجی دور شود و بار دیگر شاهد التهابات سیاسی واقتصادی نباشیم. درآن روزها، خواص نگران آن بودند که با تداوم وضع موجود، وضعیت ایران درشورای امنیت ازماده 41 فصل هفتم که شامل تحریم های اقتصادی بود، به ماده 42 که شامل برخورد نظامی است، تبدیل شود و وضعیت بدتر از آن شود که درآن بودیم. این نگرانی نه تنها در سیاستمداران اصلاح‌طلب ومیانه رو، بلکه درمیان سیاستمداران اصولگرا هم کم وبیش وجود داشت. برای نمونه سخنان انتقادی علی اکبر ولایتی نسبت به کارکرد سعید جلیلی درقضیه هسته‌ای درمناظرات صداوسیما، ناشی ازهمین نگرانی ملی و فراگیربود. با وجود این مشارکت قابل توجه مردم درانتخابات سال 92نشان داد مردم همچنان به تغییروضع موجود امیدوارند و به گزینه‌ای اقبال کردند که قول داده بود قضیه هسته‌ای را بخوبی مدیریت کند.

حسن روحانی رئیس جمهوری منتخب توانست باحمایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و دیگر ارکان قدرت بخصوص قوه مقننه، پروژه هسته‌ای را به سرانجام برساند و بابرداشتن تحریم‌های هسته‌ای سازمان ملل، بار دیگرصادرات نفت رابه قبل ازتحریم ها برگرداند تا گشایشی درفروش نفت ایجاد شود و از التهابات روزمره اقتصادی وبه تبع آن التهابات روحی و روانی جامعه بکاهد. علاوه براین، توافق هسته‌ای پروپاگاندای دشمن مبنی براینکه ایران به دنبال بمب هسته‌ای است خنثی کرد و مقوله ایران هراسی را کاهش داد و سبب شد حربه تروریستی بودن ایران ازدشمنان گرفته شود؛ بخصوص که با پدیدار شدن داعش درسطح خاورمیانه عقلانیت اسلام سیاسی درایران بیشتر از گذشته برای جهان معلوم شد.

بنابراین تفکرومنطق اعتدالی حاکم برسیاست ایران پس ازخرداد1392سبب شد تهدیدات کمترو فرصت های بیشتری برای کشورفراهم شود. سرمایه گذاری32میلیاردی کشورهای دیگر به شکل فاینانس نشان ازثبات سیاسی کشور برای دیگرکشورها دارد. همه قرائن وشواهد نشان ازآن دارد درسال جدید شمسی همچنان باخردمندی درسیاست خارجی کشوراز ثبات خوبی برخورداربوده وهمچنان مستعد سرمایه گذاری‌های بیشتر از گذشته است.

2-
تاقبل ازحاکمیت اندیشه ومشی اعتدالی درسیاست داخلی وفرهنگی کشور، مسائل و مشکلات این حوزه اهالی فرهنگ و فعالان حزبی را می‌آزرد.

مدتها بود که « خانه احزاب ایران» تعطیل و «خانه سینما» پلمب بود و برگزاری مراسم 16آذر در انحصار یک جریان فکری خاص و فروش فیلم درکمترین حدخود بود. ازبهار92 تا این بهار، رونق قابل توجهی درفروش فیلم دیده می‌شود؛ رونقی که پیش ازاین خواب وخیال می‌نمود. تمامی قرائن وشواهد نشان می‌دهد انبساط درعرصه سیاست و فرهنگ، سرلوحه اندیشه ومنش اعتدالی درسال جدید باشد. ایستادگی ریاست جمهوری در رفع فیلترتلگرام پس ازچند روز فیلترینگ، تأییدی براین مدعاست.

3-
واقعیت این است منطق اعتدال همچنان به دنبال آن است تا توازنی میان آرمان ها و واقعیت ها برقرارکند تا با آرمان زدگی وشعارگرایی ازسویی و ازسوی دیگر با واقع‌گرایی محض و روزمرگی، فاصله خود راحفظ کند.
اعتدال تلاش خواهد کرد تا ازایجاد گسل های جامعه ایرانی جلوگیری کرده وهمچنان وحدت ملی برقرارباشد.
فراموش نکنیم جامعه ایرانی آکنده از گسل های سنتی ومدرن؛ گسل اسلام و ایران و مهمتر از همه گسل نسلی است. برای رسیدن به توسعه پایدارمی بایست با خردمندی وعقلانیت ازفعال شدن گسل ها جلوگیری کرد و اندیشه اعتدالی بهترین راهکاربرای رسیدن به این هدف است.

*
منبع: ویژه نامه نوروزی روزنامه ایران