كوتاه و خواندني
تدبير درست!5 دی - 92
تدبير درست!5 دی - 92
تصور کنید اگر مورد مشابه داستان ضمیمه شده در ژاپن در حکومت
عوامفریب ودروغگو وغارتگرا ایران رخ دهد واکنش چیست؟ چه بر سر شاکی آورده می شود و
مدیر یا صاحب کارخانه تولیدی چه می کند؟
در يك شركت بزرگ ژاپني كه توليد وسايل آرايشي را برعهده داشت يك مورد
به ياد ماندني اتفاق افتاد شكايتي از سوي يكي مشتريان به كمپاني رسيد. او
اظهار داشته بود كه هنگام خريد يك بسته صابون متوجه شده بود كه آن قوطي خالي است. بلافاصله
با تاكيد و پيگيريهاي مديريت ارشد كارخانه اين مشكل بررسي، و دستور صادر شد كه خط
بستهبندي اصلاح گردد و قسمت فني و مهندسي نيز تدابير لازمه را جهت پيشگيري از
تكرار چنين مسئلهاي اتخاذ نمايد. مهندسين نيز دست به كار شده و راه حل
پيشنهادي خود را چنين ارائه دادند:.... پايش (مونيتورينگ) خط بستهبندي با اشعه
ايكس بزودي سيستم مذكور خريداري شده و با تلاش شبانه روزي گروه مهندسين، دستگاه
توليد اشعه ايكس و مانيتورهائي با رزولوشن بالا نصب شده و خط مذبور تجهيز گرديد. سپس
دو نفر اپراتور نيز جهت كنترل دائمي پشت آن دستگاهها به كار گمارده شدند تا از عبور
احتمالي قوطيهاي خالي جلوگيري نمايند.
نكته جالب توجه در اين بود كه درست همزمان با اين ماجرا، مشكلي مشابه
نيز در يكي از كارگاههاي كوچك توليدي پيش آمده بود اما آنجا يك كارمند معمولي و
غير متخصص آنرا به شيوهاي بسيار سادهتر و كم خرجتر حل كرد: تعبيه يك دستگاه
پنكه در مسير خط بستهبندي تا قوطي خالي را باد ببرد!!!