گزیده خبرهای 17 اردیبهشت – 94 . قسمت -3
پارلمان افغانستان مشاور اقتصادی رئیس جمهور این کشور را به سازماندهی بزرگترین فساد مالی و اختلاس در افغانستان متهم کرد.به گزارش تسنیم، «عمرزاخیلوال» مشاور اقتصادی اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از سوی نمایندگان پارلمان این کشور به سازماندهی بزرگترین فساد مالی و اختلاس در افغانستان متهم کردند.اعضای پارلمان افغانستان همچنین خواستهاند که زاخیلوال به دلیل اختلاس در قراردادهای وزارت دفاع این کشور و بحران مالی کابلبانک ممنوعالخروج شود.نمایندگان مردم افغانستان در پارلمان این کشور خواستار بررسی دقیق و همه جانبه در مورد پروندههای فساد مالی و اختلاس زاخیلوال شدهاند.«عرفان الله عرفان» معاون دبیر پارلمان افغانستان از نهادهای قضایی خواست تا پرونده فساد مقامات عالیرتبه حکومتی بطور دقیق بررسی شود و در صورت اثبات جرم تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.وی تأکید کرد: براساس تجربهای که در افغانستان به دست آماده، مقامات سابقی که مرتکب جرائم اقتصادی و مالی شدهاند به خارج از این کشور متواری میشوند اما دیگر نباید زمینه فرار مسئولین متخلف فراهم شود.در ادامه «عباس ابراهیم زاده» یکی از اعضای پارلمان افغانستان نیز گفت: زاخیلوال به عنوان وزیر دارایی سابق دولت افغانستان، نیم میلیارد دلار را از افغانستان خارج کرده و در عقد قراردادهای داخلی اختلاس گستردهای را سازماندهی کرده است.ابراهیمزاده خاطرنشان کرد که زاخیلوال بزرگترین فساد مالی را در افغانستان مرتکب شده و باید حکومت وحدت ملی، وی را به مقامات قضایی معرفی کند.
ناهماهنگی در برگزاری رالی خاورمیانه در شیراز به اوج خود رسید.به گزارش ایسنا) منطقه فارس، پس از آنکه شامگاه چهارشنبه 16 اردیبهشت، عکاسان بهدلیل حضور مدیریت نشده مردم در مراسم افتتاح رالی در دروازه قرآن شیراز، امکان عکاسی مناسب پیدا نکردند، صبح پنجشنبه 17 اردیبهشت نیز رانندههای در اختیار عکاسان آنان را در بیابان رها کرده و به شیراز بازگشتند.این در حالی است که طی جلسات متعدد قرار بر تامین حداقل 2 خودرو با قابلیت حرکت در مسیرهای تعیین شده برای رالی، از سوی برگزار کنندگان بود اما صبح امروز تنها 2 خودروی سواری شخصی در اختیار عکاسان قرار گرفت.بروز مشاجره لفظی بین عکاسان و راننده خودروها که از رفتن در مسیرهای خاکی برگزاری رالی امتناع میکردند، موجب شد که رانندهها عکاسان را از خودروها پیاده کرده و به شیراز برگردند.به گفته عکاس ایسنا، عکاسان مجبور شدند مسیر چندکیلومتری تا جاده اصلی را پیاده طی کرده و پس ساعتها، خودروی مطمئنی برای بازگشت به شیراز پیدا کنند.پیش از این قرار بود که حداقل دو خودروی شاسی بلند با ظرفیت 10 عکاس خبری، برای پوشش تصویری این رویداد مهم از سوی دستگاههای متولی، تامین شود اما ناهماهنگیها در آخرین ساعات این برنامهریزی را به هم زد.مسابقات بینالمللی رالی خاورمیانه، برای دومین سال در شیراز برگزار میشود اما هنوز برگزار کنندگان در استان فارس و شیراز، در ایجاد هماهنگیهای اولیه برای پوشش خبری مناسب، ناتوان ماندهاند.شب گذشته نیز بهدلیل هجوم سیل جمعیتی که از سوی حامی مالی یکی از شرکت کنندگان در محل حاضر شده بودند، برنامه افتتاح رسمی مسابقات که معاونت فرهنگی شهرداری شیراز عهدهدار برگزاری آن بود، با آشفتگی و بینظمی کامل برگزار شد.
وزیر نفت گفت: ارتباط و تعامل ما با دنیا همیشه خوب بوده است و آنها بودند که با ما نامهربانی کردند؛ هم اکنون آنها در حال بازگشت به وضع تعامل هستند.به گزارش خبرنگار ایسنا، بیژن زنگنه در پاسخ به نحوه تعامل صنعت نفت ایران با دنیا با توجه به این که 600 شرکت خارجی در کنار 1200 شرکت داخلی در بیستمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی حاضر هستند، گفت: ارتباط و تعامل ما همیشه با دنیا خوب بوده است؛ و یک عده ای به ما ستم کردند.وی با بیان این که شرکتهای ایرانی در زمان تحریم کارهای زیادی انجام دادند و توانمندی زیادی به دست آوردند، به برداشتن احتمالی تحریمها اشاره و تاکید کرد: برداشتن تحریمها به این معنا نخواهد بود که ما دیگر از ظرفیتهای داخلی استفاده نکنیم، بلکه بالعکس این موضوع صادق خواهد بود؛ برداشتن تحریمها در واقع سکوی پرشی برای نهادینه کردن و تقویت فناوری ملی و دست یافتن به بازارهای منطقه ای و جهانی در بخش نفت است.وزیر نفت با بیان این که سیاست وزارت نفت پس از برداشته شدن تحریمها و حل مشکلات، این است که از ظرفیتهای داخلی حمایت کند تا این شرکتها در کنار شرکتهای معتبر خارجی کیفیت محصولاتشان را بالا ببرند و صاحب برند شوند، تاکید کرد: شرکتهای ایرانی باید از این تعامل برای به دست آوردن بازار منطقه استفاده کنند؛ ظرفیت شرکتهای ما بیش از اندازه و نیاز داخلی است.زنگنه با بیان این که منطقه ای که ما در آن حضور داریم کانون مهم فعالیتهای نفت و گاز جهان است و صدها میلیارد دلار ظرف هر چهار تا پنج سال در آن هزینه می شود، تصریح کرد: ما نیز می توانیم سهمی از این بازار در عراق، ترکمنستان، آذربایجان و دیگر کشورها داشته باشیم که از طریق آن نه تنها می توان عمق فناوری را نفت بالا ببریم بلکه باید تولیدمان را با دستیابی به بازارهای خارجی افزایش دهیم.وزیر نفت افزود: نباید گمان کرد با برداشته شدن تحریمها، همه مشکلات حل شده است بلکه باید برای ارتقای فناوری، کیفیت محصولات و قیمت مناسب آن و همچنین به دست آوردن بازارهای خارجی تلاش کرد.
وزیر نفت در ادامه درباره این که برگزاری بیست دوره نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی چه دستاوردی تا کنون داشته است، به برنامه بازدید بیستم گفت: نمایشگاه مکانی برای تلاقی عرضه و تقاضاست؛ آنهایی که عرضه کننده کالا هستند کالا و خدمات را عرضه می کنند و آنهایی که متقاضی هستند در زمان کوتاه و در محیطی محدود و فشرده این کالا را می بینند؛ در واقع بنیان و هسته بسیاری از مسائل در این فضا گذاشته می شود.وی با بیان این که طی 20 سال گذشته تحولات عظیمی در بخش ارتقای فناوری ملی در بخش نفت اتفاق افتاد که تحولات بزرگی است به سال 1376 و زمانی که برای نخستین بار به وزارت نفت آمد اشاره کرد و گفت: در آن سالها ما قادر نبودیم حتی یک متر در دریا لوله گذاری کنیم اما هم اکنون ایران قدرت اول منطقه در بحث لوله گذاری در دریا است؛ هم اکنون چهار تا پنج شرکت توانمند در این زمینه فعال هستند که برای اجرای پروژه با یکدیگر رقابت می کنند و دارای ظرفیتهای خوبی هستند که در شرایط تحریم رشد کرد.زنگنه همچنین درباره تجهیزات خشکی با بیان این که قلب تاسیسات نفتی، ماشینهای دوار که شامل توربین ها، کمپرسورها و الکتروموتورها است، می شود، افزود: هم اکنون چند شرکت داخلی می توانند توربین و کمپرسور بسازند؛ البته نمی توان ادعا کرد دراین زمینه وابستگی وجود ندارد ولی در سطح بسیار خوبی قرار داریم و بزودی در سطح بهترین ها قرار خواهیم گرفت.وزیر نفت در عین حال افزود: البته مسبب همه این مسائل تنها نمایشگاه نبود، برگزاری نمایشگاه در واقع جزئی برای ارتقای فناوری ملی در حوزه نفت بوده است.وزیر نفت در ادامه درباه تعامل وزارت نفت با بخش خصوصی هم گفت: بخش خصوصی در شاخه های مختلف صنعت نفت حضور دارد. البته برخی شرکتهای غیردولتی مثل مپنا بخش خصوصی کاملی نیستند.وی با بیان این که وقتی به شرکتهای بزرگتر می رسیم شرکتهای خصوصی کمتر می شوند، افزود: این مشکل ما است و باید روی این مساله فکر اساسی کرد؛ تا یک شرکت بخش خصوصی در اختیار شخص حقیقی باشد نه این که در نهایت به دولت برسد.زنگنه افزود: البته شرکتهای بخش خصوصی ما از نظر فناوری و توسعه خیلی بزرگ نمی شوند که دلایل مختلفی دارد و یکی از دلایل آن این است که بعضی نهادها و رفتارها مانع بزرگ شدن آن می شوند.
کشتیگیر خرمآبادی در حین تمرین جانش را از دست داد.به گزارش ایسنا، مجتبی چنگایی روز گذشته در سالن انوشیروان رضایی مشغول تمرین کشتی بود که بر اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت.او متولد سال 1370 بود و در وزن 60 کیلوگرم کشتی میگرفت.به گفته نزدیکان این کشتیگیر،حریف تمرینی وی کارت عضویت باشگاه نداشته و 20 کیلوگرم سنگینتر بوده است.متأسفانه چنگایی بیمه نبوده و این موضوع در بیشتر باشگاههای استان به چشم میخورد. پیکر این مرحوم کالبد شکافی شده و در قبرستان خضر به خاک سپرده شد.
رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران از بازگشت مگسهای سفید به تهران با استناد به پیش بینی کارشناسان خبر داد.رحمتالله حافظی در گفتوگو با ایسنا، در مورد احتمال حضور مجدد مگسهای سفید در پایتخت با گرم شدن هوا گفت: پیشبینی کارشناسان این است که امسال نیز با باز شدن تخمگذاریهایی که در استانهای غربی تهران رخ داده، باز هم با این پدیده مواجه باشیم.وی با بیان اینکه اگر میزان تخمگذاری این مگسهای سفید زیاد باشد، با وزش باد این حشرات به تهران دسترسی پیدا میکنند، گفت: با این حال بررسیها نشان داده است که حضور این عسلکها امسال نسبت به مدت مشابه قبل کمتر باشد.سال گذشته هجوم مگسهای سفید به تهران که در نتیجه خشکسالیهای مناطق اطراف و عدم بارش باران بود، مشکلاتی را بر شهروندان پایتختی شد.
دبیرکل جمعیت هلالاحمر از بارگیری «کشتی نجات» در بندرعباس خبر داد و گفت: این کشتی طی دو روز آینده عازم یمن خواهد شد.به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس علیاصغر احمدی در حاشیه اختتامیه کنگره بین المللی کاهش خطرپذیری مناطق شهری که در تهران برگزار شد، به خبرنگاران گفت: محموله ۲۵۰۰ تنی کمکهای انساندوستانه هلالاحمر ایران شامل مواد دارویی، غذایی، ملزومات اولیه و مورد نیاز زندگی و چادر، شنبه از طریق آب های خلیجفارس برای مردم مظلوم یمن ارسال میشود.وی با اشاره به اقدامات هلالاحمر ایران برای کمک به آسیبدیدگان یمن، اظهار کرد: بر این اساس در دو سه هفته اخیر محمولههایی برای کمک به مردم مظلوم یمن ارسال شد، اما با ممانعت سعودیها پروازهای ایران در یمن فرود نیامد.احمدی با اشاره به اینکه برای اعزام کشتی و ارسال محموله ۲۵۰۰ تنی هلالاحمر ایران با برخی کشورهای حاشیه خلیجفارس رایزنیهای لازم انجام شده است، گفت: هماکنون کشتی در بندرعباس در حال بارگیری است و برای اعزام آن با هلالاحمر یمن و کمیته بینالمللی صلیب سرخ هماهنگیهای لازم انجام شده و به هلالاحمرعربستان سعودی از طریق ایمیل اطلاعات لازم داده شده است.دبیرکل جمعیت هلالاحمر با بیان اینکه این محموله انسان دوستانه با کشتی با نام «کشتی نجات» به سمت یمن حرکت خواهد کرد، عنوان کرد: به همراه این کشتی، تعدادی امدادگر و پزشک داوطلب ارائه خدمات انساندوستانه هم به یمن اعزام خواهند شد.وی اظهار امیدواری کرد: کشتی نجات از طریق آبهای خلیج فارس و دریای عمان در یکی از بندرهای یمن، پهلو گرفته و مردم مظلوم این کشور بتوانند کمکهای امدادی لازم را دریافت کنند.