شبهای
پایتخت با طعم لوکسسواری 8 خرداد – 94
خوب سئوال است که خودروهای لوکس خارجی
چگونه وارد کشور می شود؟ وارد کنندگان این خودروها کیستند؟ چگونه برخی صاحبان ثروت
های بادآورده شده اند که آقازاده های شان قادرند
در شب های پایتخت کلانشهر تهران لوکس سواری کنند؟ جانشین خمینی شیاد خامنه ای چرا
نمی گوید برای چه قول حکومت مستضعفان وپابرهنگان خمینی شیاد و اقتصاد خری اش تبدیل
به دو فاصله ی طبقاتی پرناشده ی بین حاشیه نشینان وکارتون خوابان خیابانی و لوکس
سواران شبانه در تهران شده است؟
«دریفت و ویراژ»، حرکتهایی که از لوکسسواران
زیاد دیده میشود، هشدار نسبت به واردات خودروهای میلیاردی کارساز نشده و
آمارهاورود خودروهایی را نشان میدهد که هیچ جای دنیا به اندازه ایران بازار
ندارند.به گزارش خبرنگار مهر، این روزها خیابانهای
تهران تردد خودروهایی را به چشم میبیند که شاید هیچ کجای دنیا به اندازه ایران
بازار ندارند. برخی کمپانیهای بزرگ دنیا حتی در آمارهایی که به صورت رسمی اعلام
میکنند، بازار ایران را بزرگترین بازار برای خودروهای خود میدانند و می گویند
آنقدر که در ایران خودرو فروختهاند، در هیچ کشور دیگری متقاضی نداشتهاند.از سوی دیگر، آمارهای گمرک هم همین
موضوع را تائید میکند؛ نه تنها واردات کاهش چشمگیر نداشته، بلکه هنوز هم
خودروهایی در گمرکات هستند که ثبتسفارش آنها مربوط به حداقل شش ماه پیش است و
هنوز ترخیص نشدهاند.
شبهای پایتخت با طعم لوکسسواری
البته دولت این را هم اعلام کرده که اگر
این خودروها متروکه شوند، به هیچ عنوان اجازه نخواهد داد که وارد سرزمین اصلی شده
و تردد کنند؛ بلکه باید به کشور اصلی واردکننده خود برگردند. دولت البته دلیل عمده
اینکه این خودروهای میلیاردی را مرجوع میکند، آسیب به بافت فرهنگی کشور میداند
در حالی که به هرحال، این روزها لوکسسواران عضوی از فرهنگ جامعه ایرانی شدهاند.کافی است پنجشنبه شبها سری به برخی
خیابانهای شمال شهر تهران که در تردد خودروهای لوکس و میلیاردی زبانزد شدهاند،
بزنیم تا متوجه شویم که بازار خودروهای لوکس در ایران چقدر داغ است و دلارهایی که
باید صرف توسعه زیرساختها و واردات کالاهایی شوند که کشور به آنها نیاز دارد،
چگونه در دریفت و ویراژ برخی لوکسسواران دست به دست میشود.در این میان، حتی برخی کمپانیهای مطرح
دنیا در زمینه خودروهای لوکس، ایران را صدرنشین واردات خودروهای خود معرفی کردهاند
و به تازگی اعلام میکنند که حتی در ماههای آینده، افزایش واردات را هم به
ایران خواهند داشت. در واقع، کمپانی پورشه اعلام کرده که ایران حتی گوی سبقت را از
امارات متحده عربی که در واردات خودرو در خاورمیانه زبانزد است، ربوده است.
بر اساس گزارشها، پیشینه واردات پورشه
به ایران به اوایل دهه ۴۰ شمسی بازمی گردد، یعنی نزدیک ۵۰ سال پیش که البته این
واردات فقط موردی بود و آنهم توسط اشخاص متمول جامعه صورت می گرفت. بعد از انقلاب
اسلامی سیاست واردات خودرو دستخوش تغییرات مهمی شد و کلا پای پورشه از خیابان
تهران بریده شد. بعدها در دهه ۸۰ پایتخت نشینان چشمشان به چند خودروی پورشه با پلاک
گذرموقت روشن شد تا اینکه یک شرکت به عنوان واردکننده رسمی این اتومبیل آلمانی به
ایران معرفی شد و در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۸۸ اولین محموله پورشه به طور رسمی به
تهران رسید.
حدود سه سالی می شود که نمایندگی رسمی
پورشه در ایران شروع به کار کرده و در همین مدت کم توانسته مشتریان زیادی را به
سمت خود روانه کند. پورشه هایی که تا مدتها رویای ایرانی های مرفه بود، این روزها
در خیابان ها تخت گاز حرکت می کنند و تهران را بالا و پایین می کنند. تا حالا به
این موضوع فکر کرده اید که پورشه های واردشده به ایران چه تعداد هستند و چند
ایرانی پورشه سوار داریم؟ طبق آمار نمایندگی رسمی پورشه در ایران، این شرکت تاکنون
به صورت رسمی بالغ بر ۷۰۰ پورشه به ایران وارد کرده است، ضمن اینکه مابقی خودروهای
پورشه از کانالهای دیگری وارد ایران شدهاند.اگر میانگین قیمت خودروهای پورشه ای که
در ایران وجود دارد ۴۰۰ میلیون تومان درنظر بگیریم، با این حساب حدودا بیش از ۲۸۰
میلیارد تومان پورشه در ایران، خیابانها را بالا و پایین می کنند.
آمارهای گمرک هم این را تائید میکند.
بر این اساس، در سال ۸۸ تنها در مورد خودروی پورشه که یکی از خودروهای لوکس وارداتی
به ایران است، ۲۳۰ دستگاه، در سال ۹۰ معادل ۵۷۰ دستگاه، در سال ۹۱ بالغ بر ۶۰۰
دستگاه، البته در سال ۹۲ به یکباره کاهش تعداد واردات را به ایران داشته ایم که در
سال ۹۳، با اعلام این کمپانی به نظر میرسد واردات روند فزایندهای به خود گرفته
باشد. البته ردپای ارزهای بلوکه شده و ثبات نرخ دلار، شاید سال گذشته و امسال را
برای واردات خودروهای لوکس، مساعدتر از سالهای گذشته کند.در این میان برخی معاونان وزیر صنعت،
معدن و تجارت بر این باورند که اگرچه باید از تولید داخلی حمایت کرد، اما به هرحال
واردات هم منجر به رقابت میان خودروسازان داخلی با مشابههای وارداتیشان میشود و
بر این اساس، آنها بر این باورند که واردات خودروهای لوکس، تعدادی ندارد که بخواهد
در تیراژ ۱.۲ میلیون دستگاهی خودروهای داخلی موثر و اثرگذار باشد.البته شاید باید به این نکته هم توجه
داشت که دارندگان خودروهای میلیاردی، حتما لباسها و ساعت و کیف و کفش چند میلیونی
هم دارند که این موضوع، همان آسیبی است که به فرهنگ جامعه وارد میشود.
حال و هوای لوکسسواران از دریفت و
ویراژ شبهای تعطیل
اگرچه ممکن است که حرف زدن با این
میلیاردهای لوکس سوار، چندان کار راحتی نباشد و به خصوص از هفتههای گذشته که
موضوع تصادفهای مرگبار این خودروهای لوکس نیز مطرح شده است، آنها دست به عصا تر
حاضر به ارایه اطلاعات و حال و هوای خود از دریفت و ویراژ با خودروهای میلیاردی
باشند؛ اما حداقل تلفنی و به بهانه یک خریدار خودروی لوکس میتوان از برخی از آنها
یا دوستانشان اطلاعاتی گرفت.یکی از این لوکسسوارانی که قصد دارد
پورشه ۲۰۱۴ خود را به مدل ۲۰۱۵ تغییر دهد، در گفتگو با خبرنگار مهر میگوید: مدل
جدید ماشینش حداقل ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان تفاوت قیمت با ماشین قبلی اش دارد.
بنابراین پدرش باید دست به جیب شود و با پایان این دوره از تحصیلش، این خرید را
برایش داشته باشد.
او میافزاید: شبهای تعطیل را برای
گذراندن وقت به یکی دو خیابان جدیدی میرود که به تازگی پاتوق لوکسسواران شده
است، به گفته او، خیابانهایی همچون الهیه و سعادتآباد دیگر نخنما شده است و
باید جای دیگری را برای دریفت و ویراژ امتحان کنند اما حاضر نیست بگوید که این
خیابان کجا است. فقط تنها راهنماییاش این است که فرعی خیابانی دنج در شمال شهر
تهران است.
یکی دیگر از لوکس سوارانی که مازراتی در
اختیار دارد و البته پدرش نمایشگاهدار اتومبیل در شمال تهران است، در گفتگو با
خبرنگار مهر میگوید: هر وقت که بخواهم میتوانم خودروی خود را تغییر دهم، چراکه
پدرم در این کار فعالیت دارد و همیشه اولین خودروهای لوکس را وارد میکند؛ درحالی
که به نظر نمیرسد خودرویی بهتر از فراری را بتوان در خیابانهای تهران راند. آنهم
با هیجان و در کنار پورشه و بی ام و هایی که دیگر از چشم لوکسسواران افتادهاند.وی میافزاید: به گفته پدرم ارزش یک
مازراتی حداقل یک و نیم میلیارد تومان است در حالی که فراری خیلی بیش از اینها میارزد
و حداقل دو یا سه برابر باید برای خریدش پول داد. او به این نکته نیز اشاره میکند
که پدرش با یکی از اماراتیهایی در ارتباط است که برای خود در زمینه معاملات آخرین
مدلهای خودروهای لوکس دنیا، کسی است و میتواند هر سفارشی را به سرعت پاسخ دهد.
این دارنده خودروی لوکس همچنین به این
نکته هم اشاره میکند که کمیسیون معاملات خودروهای لوکس بسیار بالا است و هر فردی
که در این زمینه فعال میشود، میتواند یکی دو ساله بار زندگی خود را ببندد. او به
این نکته هم اشاره میکند که طی سالهای گذشته، بیشتر مشتریان پدرش را برجسازان
تشکیل میدادهاند.
نمایشگاهداران از رونق بازار خودروهای
لوکس میگویند
اگرچه بازار خودرو حدود دو سالی است که
رکود را تجربه میکند، اما نمایشگاهداران خودرو میگویند که چند ماهی است که
دوباره رونق به بازارشان برگشته و البته مشتریان خاص خود را هم دارند که یک دسته
از آنها را مشتریان ثابت که هر چند وقت یکبار خودروی خود را عوض میکنند و متقاضی
تنوع در سوار شدن خودروهای میلیاردی هستند و دسته دیگر را مشتریانی تشکیل میدهند
که برای دخترها و پسرهایشان خرید میکنند تا در رقابتی که میان جوانان در لوکس
سواری به راه افتاده است، عقب نمانند.یکی از این نمایشگاه داران در این رابطه
به خبرنگار مهر میگوید: اکنون مد شده است که برخی برای قبول شدن دانشگاه، ازدواج
یا هدیه به عروس و دامادهایشان یا حتی پایان دوره دبیرستان هم خودروی لوکس برای
فرزندانشان میخرند و این امر، بازار را به شدت رونق داده است. برخی دیگر نیز که
در سالهای گذشته به همین مناسبتهای این چنینی برای فرزندانشان خودرو خریدهاند،
اکنون برای برخی تغییرات ممکن است به ما مراجعه کنند.
وی میافزاید: البته به دلیل اینکه
اصولا رانندگان این خودروها را اقشار جوان و کمتجربه تشکیل میدهند به همین دلیل
هم بعد از گذشته یکی دو سال، حتما باید خودرو عوض شود تا به خرج نیفتد، درحالیکه
خرج قطعات این خودروها بسیار بالا است و گاه برای یک مازراتی چند میلیاردی، باید
حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کرد تا به حالت اولش برگردد.یکی دیگر
از نمایشگاه داران هم در گفتگو با خبرنگار مهر میگوید: برخی از افرادی که برای
اولین بار متقاضی خرید خودروهای لوکس هستند، افراد عادی هستند که با فروش زمین و
برخی املاک خود به این پول های کلان رسیدهاند و برخی دیگر را نیز انبوه سازان
تشکیل میدهند. بنابراین دیر یا زود دوباره خودرویشان را برای فروش پیش خود ما می
آورند اما دسته دیگری از مشتریان، واقعا لوکس سوار و تنوع طلبند که به هرحال حاضرند
برای سوار شدن خودروی بهتر با آپشن های بیشتر، خرج هم بکنند.
در این میان، نمایشگاهداران خودرو میگویند
که قیمت برخی انواع مازراتی حدود یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است. یا یک مدل
پورشه قیمتی حدود یک میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان دارد. برخی دیگر میگویند که پورشه
کایمن را به قیمت ۵۰۰ میلیون تومان معامله میکنند. برخی هم خبر از معامله ۲
میلیارد تومانی لامبورگینی مورسیه لاگو میدهند.یک خودروی استون مارتین حدود ۴.۵
میلیارد تومان ارزش دارد و یک خودروی فراری نیز به قیمت ۸.۵ میلیارد تومان معامله
شده است. یک خودروی آئودی هم حدود ۴۵۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده است.
همچنین قیمت یک دستگاه پورشه کاین ۸
سیلندر ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، پورشه پانامرا توربو یک میلیارد و ۵۵۰
میلیون تومان، آلفارومئو جولیتا ۱۶۳ میلیون تومان، آلفارومئو میتو ۱۳۸ میلیون
تومان، مازراتی گیبلی ۱ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان، مازراتی کواترو بورنه ۹۸۰
میلیون تومان و مازراتی گرن کابریو نیز ۱ میلیارد و ۹۱۰ میلیون تومان است.در همین
حال، قیمت یک دستگاه بی ام و ایکس ۵ معادل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، بی ام و
M۵
فول
۲۰۱۵ نیز ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، بی ام و M۶ فول ۲۰۱۴ نیز یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون
تومان، بی ام و ۶۵۰ گرن کوپه ۱.۵ میلیارد تومان، بی ام و ۶۵۰ گرند یک میلیارد و ۱۶۰
میلیون تومان است. به هرحال این، حال و روز این روزهای لوکسسواران است.