گزیده خبرهای 9 خرداد -94. قسمت-5

گزیده خبرهای 9 خرداد -94. قسمت-5
 
بر اثر برخورد شدید 3 دستگاه پراید با یکدیگر در بزرگراه چمران، 5 نفر مجروح شدند.به گزارش فارس، ساعت 00:45 بامداد امروز در بزرگراه چمران نرسیده به ملاصدرا 3 دستگاه پراید به شدت با یکدیگر برخورد کردند.در پی وقوع این حادثه 5 نفر از سرنشینان این خودروها دچار مصدومیت و جراحت از نواحی متعدد شدند.حسن عباسی، مدیر روابط عمومی اورژانس تهران گفت: 4 خانم حدوداً سی ساله و یک آقای ١٥ ساله مصدومان این تصادف بودند.وی ادامه داد: در پی این حادثه مصدومان دچار صدمات متعددی از نواحی مختلف اندام‌ها شده بودند.به گفته عباسی، حال هیچ یک از مصدومان وخیم نبوده و پس از درمان‌های اولیه به بیمارستان شریعتی منتقل شدند.
خانواده ضارب علی خلیلی از خانواده شهید برای اجرای حکم قصاص فرزندشان درخواست عفو کردندپدر احسان شاه قاسمی ضارب علی خلیلی در گفتگو با مهر، با بیان اینکه فرزندش هم اکنون بیش از ۳ سال و ۴ ماه است که در حبس به سر می برد، گفت: در این سال ها تنها ندامت و پشیمانی احسان را شاهد بودیم و خود ما هم بعنوان خانواده احسان هرکاری می کنیم تا خانواده شهید بدانند ارزش خون شهید علی خلیلی برای ما بسیار بالاستوی افزود: از توزیع شربت و شیرینی در ایام ولادت ائمه اطهار تا برگزاری دسته های سینه زنی و زنجیر زنی در مقابل خانه شهید تنها برای اینکه رضایت شهید را داشته باشیم دریغ نکردیم و حالا که حکم قصاص احسان صادر شده است به حرمت ایام شعبانیه و به حرمت درجه رفیع شهدا از خانواده شهید علی خلیلی درخواست عفو و بخشش داریمحدود ۱۴۰۰ روز قبل در یکی از شب های تیر ماه سال ۹۰ طلبه جوان به نام علی خلیلی که سوار بر موتورسیکلت بود عده ای جوان را که سوار بر خودرو بودند دعوت به معروف و نهی از منکر کرد ولی این توصیه به مشاجره از سوی راکبان خودرو تبدیل شد و یکی از سرنشینان به نام احسان با ضربه چاقو این طلبه جوان را مجروح کرد.
دو متهم که در پوشش فروشنده خودرو به صورت نقد و بعد از اطلاع از موجودی خریدار با تهدید قمه به زورگیری و خالی کردن حساب افراد اقدام می‌کردند، با تلاش ماموران پلیس آگاهی دستگیر شدندبه گزارش پلیس آگاهی تهران بزرگ، ۵ اردیبهشت ۹۴ فردی با مراجعه به کلانتری ۱۲۶ تهرانپارس به مأموران اعلام کرد که توسط دو نفر مورد زورگیری قرار گرفته و این افراد پس از زورگیری عابربانک، بلافاصله اقدام به برداشت و انتقال تمامی وجوه نقد داخل حساب وی کرده اندبا تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع زورگیری و به دستور شعبه سوم دادیاری دادسرای ناحیه ۳۴ تهران، پرونده برای رسیدگی در اختیار پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
 
اظهارات مالباخته مالباخته پس از حضور در پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ به کارآگاهان گفت: چند روز پیش و طی تماس تلفنی چند نفر مبنی بر فروش یک دستگاه خودرو سواری، با آنها جهت بازدید و خرید خودرو در محدوده فلکه سوم تهرانپارس قرار گذاشتم؛ دو نفر جوان به محل قرار آمدند و پس از توافق اولیه بر سر قیمت خودرو عنوان کردند که پول خودرو را به صورت کاملاً نقد می خواهند و اگر قرار است که فروش به صورت شرایطی (قسطی و...) صورت گیرد آنها به هیچ عنوان حاضر به معامله نیستند. من نیز با توجه به شرایط مناسب خرید خودرو، برای اطمینان دادن به نقد بودن معامله و برای اثبات حرف خود، به همراه یکی از این دو جوان به محل دستگاه خودپرداز مراجعه کرده و برگه موجودی حساب خود را به این شخص نشان دادم و او نیز از وجود پول در حساب بنده اطمینان پیدا کردوی افزود: هنوز چند متری از محل دستگاه خودپرداز دور نشده بودیم که ناگهان همان جوانی که برگه موجودی حساب خود را به او نشان داده بودم به همراه دوست خود به سمت من حمله ور شده و با تهدید چاقو و قمه اقدام به سرقت عابربانک از من نموده و به سرعت از محل دور شدند.
 
تحقیقات پلیسی با آغاز رسیدگی به پرونده، کارآگاهان در اولین مرحله از اقدامات خود به بررسی تراکنش مالی حساب عابربانک متعلق به مالباخته پرداخته و اطلاع پیدا کردند که مبلغ ۶۴ میلیون تومان پول داخل حساب مالباخته به چندین حساب بانکی دیگر منتقل و نهایتاً تمامی این پول ها در چند طلافروشی در جنوب تهران صرف خرید سکه شده است؛ بلافاصله صاحبان حساب های بانکی جدید شناسایی و در تحقیقات بعدی مشخص شد که آنها به هیچ عنوان از وجود حساب بانکی خود که مورد استفاده سارقان قرار گرفته اطلاع ندارند و به احتمال بسیار زیاد، سارقان با استفاده از مدارک شناسایی مسروقه اقدام به افتتاح حساب های بانکی کرده اند.
 
دستگیری متهمان با توجه به شیوه و شگرد سارقان در خرید سکه از طلافروشی های جنوب شهر تهران به ویژه در منطقه شهرک ولیعصر و احتمال مراجعه دوباره سارقان به این مغازه ها جهت خرید دوباره طلا در قالب سکه و ...، کارآگاهان اقدام به ارائه آموزش برای تعدادی از فروشندگان طلا و جواهرات در منطقه شهرک ولیعصر کردند تا در صورت مراجعه دوباره سارقان، بلافاصله موضوع را از طریق مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهندساعت ۱۹:۳۰، ۱۵ اردیبهشت، جوانی حدودا ۲۵ ساله با مراجعه به یک مغازه طلافروشی در منطقه شهرک ولیعصر قصد خرید ده ها سکه طلا به ارزش تقریبی ۵۰ میلیون تومان را داشت. صاحب مغازه طلافروشی که به نحوه رفتار این جوان مشکوک شده بود با بررسی کارت های عابربانک ارائه شده از سوی این جوان اطمینان پیدا کرد که هیچکدام از کارت ها متعلق به این جوان نیست؛ لذا با توجه به آموزش های ارائه شده از سوی کارآگاهان و طی تماس صاحب طلافروشی، موضوع از طریق فوریت های پلیسی ۱۱۰ به کلانتری ۱۵۳ شهرک ولی عصر اعلام شدبا حضور مأموران کلانتری ۱۵۳ شهرک ولی عصر در محل طلا فروشی، جوان خریدار سکه طلا که با مشاهده مأموران قصد فرار از داخل طلافروشی را داشت، دستگیر و به کلانتری منتقل شد.
 
دستگیری دومین متهم با دستگیری امین (۲۴ ساله) و اعتراف صریح وی به زورگیری در منطقه تهرانپارس، متهم جهت ادامه تحقیقات به پایگاه چهارم پلیس آگاهی منتقل شد و در مواجهه حضوری توسط مالباخته مورد شناسایی قرار گرفت.
مجری طرح «بادیگارد» که به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا ساخته می شود، خبر برخی رسانه ها مبنی بر حضور الهام چرخنده در این فیلم را تکذیب کردبه گزارش مهر، پژمان لشگری پور مجری طرح فیلم سینمایی «بادیگارد» در توضیح اخبار برخی رسانه ها مبنی بر حضور الهام چرخنده در این فیلم، گفت: در برخی از سایت ها خبری مبنی بر حضور الهام چرخنده به عنوان بازیگر «بادیگارد» ساخته جدید ابراهیم حاتمی کیا درج شده که من به عنوان مجری طرح این اثر این خبر را تکذیب می کنموی ادامه داد: در خبر منتشر شده در رسانه های مجازی اینچنین عنوان شده که الهام چرخنده از سوی برخی از نهادها برای بازی در این فیلم سفارش شده است که کاملا کذب است و بنده اکیدا این مطلب را رد می کنم. ما برای ساخت «بادیگارد» از هیچ ارگانی سفارش نگرفته ایم و بر همین اصل قرار نیست به سفارش شخص یا نهادی از حضور یک بازیگر در فیلم بهره ببریممجری طرح فیلم سینمایی «چ» متذکر شد: از این پس هرگونه خبر درباره مراحل پیشرفت این فیلم از طریق سایت «بادیگارد» به اطلاع رسانه ها خواهد رسیدوی در پایان درباره به روز رسانی سایت فیلم «بادیگارد» گفت: همانطور که اشاره کردم اخبار از طریق سایت فیلم ارائه می شود و طبق برنامه ریزی انجام شده سایت فیلم «بادیگارد» در هفته آتی آغاز به کار خواهد کردحضور پرویز پرستویی و مریلا زارعی برای بازی در فیلم «بادیگارد» قطعی شده است. برهمین اساس پرستویی ششمین و مریلا زارعی سومین همکاری خود را با حاتمی‌کیا تجربه می‌کنند.
علی شفیعی در گفتگو با فرارو قلیان یک بهانه است!
فرارویکی از سفره‌خانه‌های مرکز شهر تهران است. دور تا دور دیوارش پر از نمادهای سنتی است. تخت‌های چوبی کنار هم چیده شده‌اند. فضا را دود گرفته و صدای قُل‌قُل قلیان به گوش می‌رسد. پایش را روی پا انداخته، با دوستانش حرف می‌زند و هر چندثانیه یکبار یک پُک دیگر می‌گیرد و باز حرف می‌زند و می‌خندد. او تنها نیست، دوستانش و سایر دختران جوان در تخت‌های اطراف او حالتی مشابه دارند؛ حالتی شبیه به جمع‌شدن در یک پاتوق، یک محفل، جایی که شاید بتوان در آن آزادی بیشتری را احساس کرد.به گزارش فرارو، هشدار مسئولین درباره شیوع مصرف قلیان در میان زنان و دختران تا به حال بارها تکرار شده است. سال گذشته در مدت زمانی انتقادها از این فضا وجود داشت. سال 92 نیز رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت نسبت به مصرف قلیان در بین زنان هشدار داد. حال بار دیگر نسبت به افزایش مجدد قلیان‌کشی زنان سخن به میان آمده و قرار است در این‌باره تمهیداتی جدی صورت پذیرد.دکتر علی شفیعی –پزشک، جامعه‌شناس و عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران- در این‌باره معتقد است که باید در ابتدا نگاه جنسیتی را از این مسئله برداریم تا بتوانیم آن را تحلیل کنیم. داشتن نگاه "ناهنجارانه" به این مسئله هیچ کمکی به ما نخواهد کرد.علی شفیعی همچینن در گفتگو با فرارو اظهار کرد: بسیاری مواقع شنیده‌ایم که با قلیان‌سراها مقابله خواهد شد. در ابتدا باید بپرسیم که آیا چه نوع مقابله‌ای مدنظر ماست؟ آیا قرار است مداخله‌ای بهداشتی صورت بگیرد؟ یا مداخلاتی از نوع دیگر؟ نوع مداخله می‌تواند به ما در حل مسئله بسیار کمک کند. همچنین لازم است که روش‌هایمان در رسیدن به این نتایج را مورد واکاوی قرار دهیم. آیا آماری که امسال اعلام شده نسبت به سال گذشته با نمونه‌گیر متفاوتی انجام شده یا باز هم از همان روش‌ها بهره گرفته شده است؟
این جامعه‌شناس در ادامه درباره وجود نگاه جنسیتی به زنان در چنین موضوعی گفت: عموما و هر وقت که قرار بوده مسائلی مانند قلیان کشیدن در زنان بررسی شود، نگاه جنسیتی غالب بوده است. حتی در بر قالب بهداشت تا ناهنجار بودن قلیان کشیدن زنان نیز باید دید که این بهداشت و این هنجار را چه کسی تعریف می‌کند؟ آیا این ناهنجاری توسط جامعه نیز پذیرفته شده است یا تنها از بالا به پایین تحمیل می‌شود؟
وی با ذکر مثالی در ادامه تصریح کرد: چندی‌پیش یکی از مسئولان از برخورد با قلیان‌سراهای اطراف یک دانشگاه سخن گفته بود. دلیل این برخورد این بود که دانشجویان پس از کلاس‌هایشان به آن قلیان‌سرا می‌رفتند. آیا در پی این برخورد جایگزین دیگری برای قلیان‌سرا در نظر گرفته شد؟ این نوع از برخوردها متاسفانه موجب ترک قلیان توسط جوانان نخواهد شد. هنگامی که ما چنین برخوردهایی را در پی بگیریم، فرصت مداخلات پیشگیرانه را از خود خواهیم گرفت و تنها صورت مسئله را پاک کرده‌ایمعضو انجمن جامعه‌شناسی ایران درباره شیوع مصرف قلیان درمیان زنان تصریح کرد: زنان ممکن است قلیان‌کشیدن را یک رفتار تفریحانه برای خود تلقی کنند و نه یک رفتار ناهنجارانه. آیا در نبود این امکان، امکان دیگری را پیش‌بینی کرده‌ایم؟ متاسفانه خیر. منع و انگ ناهنجاری به افراد تنها آن‌ها را به لایه‌هایی پنهان‌تر سوق خواهد داد. به‌جای این رفتارها باید به این فکر کنیم که کدام محرومیت‌ها وجود دارند و کدام امکان‌ها وجود ندارند که زنان قلیان را جایگزین می‌دانند؟
شفیعی در انتها گفت: اگر قصدمان این است که جلوی ضررهای بهداشتی و سلامتی را نسبت به زنان بگیریم، باید ببینیم که زنان نیازمند چه جایگزین‌هایی هستند. قلیان‌سراها و فضاهای مشابه برای زنان بیشتر یک پاتوق برای جمع‌شدن جوانان دور یکدیگر هستند. در گذشته نیز این فضاها وجود داشته است. قهوه‌خانه‌ها نوعی پاتوق به حساب می‌آمدند و در آن‌ها تعامل اجتماعی صورت می‌گرفت و مصرف مخدر در آن در مرحله بعدی قرار می‌گرفت. درنتیجه باید گفت قلیان یک بهانه است!