گزیده خبرهای 9 خرداد -94

گزیده خبرهای 9 خرداد -94
سرانجام پس از چندين روز معطلي
هواپيماي کمکهاي هلال احمر به يمن در جيبوتي نشست.    هواپيماي کمکهاي هلال احمر ايران به مردم يمن صبح ديروز در جيبوتي به زمين نشست.    به گزارش روابط عمومي جمعيت هلال احمر، معاون امور بين الملل و حقوق بشردوستانه اين سازمان، با اعلام اين خبر گفت: اين محموله که حامل۲۰ تن مواد غذايي کنسروي است، پس از اخذ مجوزهاي لازم از جيبوتي و بارگيري هوايي در بندرعباس، اعزام شد.    به گفته محمدشهاب الدين محمدي عراقي با اين پرواز سه کارشناس هلال احمر براي هماهنگيهاي لازم به جيبوتي رفتند.    گفتني است، اين هواپيما چند روز پيش از تهران به مقصد جيبوتي پرواز کرده بود، اما اين کشور به دلايلي اجازه فرود نداد و هواپيما به کشور بازگشت اما سرانجام پس از چندين روز معطلي مسئولان وزارت خارجه موفق شدند مجوزهاي لازم را از همتايان خود در جيبوتي بگيرند.
خبر ويژه تعريف و تمجيدهاي عجيبي كه به ضرر رئيس جمهور تمام مي شود
ماهيگيري سخنگوي دولت از آب گل آلود بنزين در حالي است که کسي تحت تاثير اين قبيل تبليغات قرار نمي گيرد.    يک سايت حامي دولت نوشت: بعد از حذف بنزين سهميه اي و تک نرخي شدن قيمت بنزين (هر ليتر 1000 تومان)، محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت اعلام کرد که قرار بود بنزين 1200 يا 1500 تومان شود ولي رئيس جمهور روحاني با آن مخالفت کرده است.    عصر ايران مي افزايد: بنزين گران شده، بسياري از مردم ناراضي اند و درست در اين ميان، سخنگوي دولت، وارد گود شده و مي گويد که مردم! کجاي کار هستيد؟ اگر روحاني نبود قيمت تا 1500 تومان هم بالامي رفت! لابد در اين بخش ماجرا، اولابايد مردم خوشحال شوند که بنزين فقط 1000 تومان شده و نه 1200 يا 1500 تومان و ثانيا بايد سپاسگزار رئيس جمهور باشند که به دادشان رسيده است! مسئولان دولتي بايد بدانند که اين روش ها نه تنها کهنه و نخ نما، که آزاردهنده هم شده اند و کسي هم تحت تاثير اين سخنان تبليغي قرار نمي گيرد.    نويسنده مي افزايد: آيا امور دولت و تصميم گيري هاي مهمي مانند تعيين نرخ بنزين، بر اساس مطالعات کارشناسانه انجام مي شوند يا تصميم شخصي رئيس جمهور؟!     مشخصا درباره موضوع حاضر، صلاح کشور- با توجه به جميع جهات اقتصادي، سياسي و اجتماعي- يا در اين بوده که بنزين 1000 تومان شود يا 1200 يا 1500 تومان. اگر صلاح کشور در همان 1000 تومان بود، چرا دولت مي خواست 1200 يا 1500 تومان قيمت گذاري کند که نهايتا رئيس جمهور از آن جلوگيري کرده است؟ آيا همه جز رئيس جمهور، خلاف صلاح کشور حرکت مي کردند؟ اگر هم با توجه به ملاحظات سياسي و اجتماعي و اقتصادي، قيمت 1200 يا 1500 به نفع کشور بود، چرا رئيس جمهور خلاف صلاح کشور، عمل کرده است؟!    هرچند که تک نرخي کردن قيمت بنزين، در مجموع به نفع کشور است ولي اين قبيل اظهارنظرهاي تبليغاتي اساسا فاقد هرگونه توجيه عقل پسند است و نهايتا به ضرر کسي که از او تعريف و تمجيد شده است، تمام مي شود.    نويسنده خاطرنشان کرد: دولتمردان را به اتخاذ تصميمات کارشناسي و توضيح صادقانه به مردم و دوري از «شوهاي تبليغي» و «روش هاي تاريخ مصرف گذشته» دعوت مي کنيم. مردم، بسيار بيشتر از آنچه برخي مسئولان مي پندارند، مي فهمند، ولو آن که آن سوي ميزها ننشسته باشند.
مرگ بیش از 3300 صلح بان سازمان ملل حین خدمت
دبیرکل سازمان ملل در پیامی به مناسبت روز جهانی صلح بانان ملل متحد 29می 2015 برابر با 10 خرداد ماه ضمن اعلام اینکه بیش از سه هزار و 300 صلح بان شامل 126 نفردر سال گذشته، جان خود را در حال خدمت، ملل متحد از دست داده‌اند گفت در عین حال همچنان که صلح بانان هدف مواد منفجره تازه اختراع شده یا حملات تروریستی پیچیده قرار می‌گیرند، مخاطرات در حال افزایش هستند.متن پیام بان کی مون به شرح زیر است:امسال روز جهانی صلح بانان ملل متحد مصادف شده با هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد که فرصتی برای ادای احترام به کمک‌های ارزشمند کلاه آبی‌ها به تاریخ غرور انگیز این سازمان ارائه می‌دهد. حفظ صلح سازمان ملل متحد به هدف "اتحاد برای تقویت صلح و امنیت بین المللی" منشور ملل متحد حیات بخشیده است. طی سال‌ها تلاش و فداکاری، تصویر کلاه آبی هاجایگاه خود را به عنوان نماد امید برای میلیون‌ها مردمی به دست آورده که در سرزمین‌های جنگ زده زندگی می‌کنند.صلح بانی ملل متحد مشارکت در مسئولیتی را پرورش می‌دهد که خطرها و فرصت‌ها را در سراسر کشورها هم بزرگ و هم کوچک از جهان توسعه یافته گرفته تا در حال توسعه، می‌گستراند. اینجانب بیش از 107 هزار صلح بان یونیفورم پوش از 122 کشوری که سرباز و پلیس برای 16 ماموریت حفظ صلح اعزام می‌کنند را تحسین می‌کنم.سازمان ملل متحد طی 70 سال، تعداد 71 عملیات حفظ صلح تاسیس کرده است. بیش از یک میلیون نفر به عنوان صلح بان در کشورها برای دستیابی به استقلال، حمایت از انتخابات تاریخی، حمایت از شهروندان، خلع سلاح صدها هزار رزمنده سابق، کمک به تاسیس حکومت قانون، ترویج حقوق بشر همچنین ایجاد شرایط برای پناهندگان و آوارگان جهت بازگشت به خانه هایشان، خدمت کرده‌اند. همه ما باید به این دستاوردها افتخار کنیم.امروزه صلح بانی ملل متحد خود را با واقعیت‌های جدید جهانی شامل تهدید‌های نامتقارن در برخی از چالشی‌ترین محیط‌های جهان وفق می‌دهد. ما عملیات خود را روز آمد و فن آوری‌های جدید را معرفی، همچنین طیف کمک کنندگان را گسترش داده و مشارکت خود را با سازمان‌های منطقه‌ای تقویت کرده ایم.
در عین حال تقاضا خیلی از منابع بیشتر است. ما به بودجه، آموزش و ابزار بهتر نیاز داریم. سربازان و پلیس‌های ما باید کارهای پیچیده را با بالاترین معیارهای عملکرد انجام دهند. نیاز داریم کشورهای توسعه یافته نقش تاریخی با نفوذ خود را به عنوان ارائه دهنده سرباز تجدید نمایند. نیازمند حمایت سیاسی قوی‌تر کشورهای عضوهستیم که مسئول صدور مجوز، حمایت مالی و ارائه سرباز و پلیس برای ماموریت‌ها هستند.جهت کاوش به منظوریافتن راه حل برای این چالش‌ها، اینجانب "هئیت عالی رتبه مستقل" برای ارزیابی عملیات صلح ملل متحد یعنی هم حفظ صلح و ماموریت‌های ویژه سیاسی، همچنین نیازهای نو ظهور آتی منصوب کردم. این نخستین بررسی عمده از سال 2000 خواهد بود و اینجانب مشتاقانه منتظر مجموعه توصیه‌های جسورانه و جامع هستم.امروز ما یاد آنانی را ارج می‌نهیم که زندگی خویش را در راه صلح فدا کرده اند، و به تمامی مردان وزنانی ادای احترام می‌نماییم که میراث خود را با خدمت در مناطق بحرانی ادامه می‌دهند. بیش از سه هزار و 300 صلح بان شامل 126 نفردر سال گذشته، جان خود را در حال خدمت، زیر پرچم ملل متحد از دست داده‌اند. در عین حال همچنان که صلح بانان هدف مواد منفجره تازه اختراع شده یا حملات تروریستی پیچیده قرار می‌گیرند، مخاطرات در حال افزایش هستند.همان گونه که هفت دهه از عمر سازمان ملل متحد را جشن می‌گیریم، اجازه دهید سهم خود را برای تضمین تاثیر این تشکیلات مهم سازمان ملل متحد ادا نماییم.
آسمان تهران امروز هم گرد و غبار دارد
معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران از کاهش شدت گرد و غبار آسمان تهران خبر داد و گفت: شاخص کیفیت هوا در24 ساعت گذشته در وضعیت سالم به سر می‌بردمحمد رستگاری» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دانشجویان ایران، در این‌باره افزود: براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران شاخص کیفیت هوا در 24 ساعت گذشته منتهی به ساعت 11 صبح دیروز در شرایط سالم قرار گرفته است.وی با بیان اینکه میزان غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون و ذرات معلق با قطر کمتر از 10 میکرون به ترتیب بر روی عدد 89 و 68 و در شرایط سالم قرار دارد، افزود: میزان غلظت آلاینده‌های منوکسید کربن بر روی عدد 29، ازن 29 و اکسید گوگرد 22 قرار دارد که این بیانگر شرایط پاک است.معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران با اشاره بروز گرد و غبار در آسمان تهران تصریح کرد: پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد که از شدت گرد و غبار کاسته می‌شود؛ اما امروز همچنان مشکلاتی در این خصوص وجود خواهد داشت.
به گفته رستگاری، منشاء اکثر این ریزگردها از کشور عراق است.
همچنین مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی آخرین پیش‌بینی‌ها از وضعیت جوی کشور طی روز‌های آتی را تشریح کرداحد وظیفه» در این‌باره گفت: بر اساس تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، طی سه روز آینده در مناطقی از شمال غرب، غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، مرکز، شمال شرق، سواحل دریای خزر و به صورت پراکنده در دامنه‌های مرکزی زاگرس در ساعات بعد از ظهر ابرناکی، رگبار باران گاهی با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.وی با بیان اینکه در شمال غرب، غرب، مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز پدیده گرد و خاک سبب کاهش دید افقی وکیفیت هوا خواهد شد، گفت: در سواحل دریای خزر دمای هوا افزایش می‌یابد که در برخی نقاط سواحل غربی واستان اردیبل وزش باد جنوبی همراه خواهد بود.به گفته مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی، امروز افزایش دما در سواحل شرقی خزر پیش‌بینی می‌شود.وی در خصوص وضعیت هوای امروز تهران نیز گفت: آسمان تهران امروز قسمتی ابری و در بعد از ظهر با افزایش ابر و بارش پراکنده توام با رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی شده است و بیشینه و کمینه دمای هوا نیز به ترتیب 34 و 23 درجه بالای صفر خواهد بود.
زلزله 1/4 ریشتری کرمان را لرزاند
زمین‌لرزه‌ای با بزرگای 1/4 در مقیاس امواج درونی زمین «راور» در استان کرمان را لرزاند.به گزارش ایسنا، شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت 11:53:06 ثانیه دیروز این زمین‌لرزه را ثبت کردند.مختصات این زمین‌لرزه که در عمق 15 کیلومتری زمین رخ داده، 29/31 درجه عرض شمالی و 81/56 درجه طول شرقی ثبت شده است.این زمین لرزه در سه کیلومتری راور، 16 کیلومتری ریحانشهر و 40 کیلومتری کیانشهر در استان کرمان رخ داده است.
زورگیری دو نوجوان 17 ساله از رانندگان

پلیس توانست دو زورگیر نوجوان را که از رانندگان شب، زورگیری می‌کردند، دستگیر کند.ساعت 21:00 شب عوامل کلانتری 135 آزادی حین گشت زنی در خیابان رحمانی به سمت جنوب نرسیده به پمپ گاز به یک دستگاه خودروی پراید نقره‌ای رنگ مشکوک شدند.مرد جوانی که سرنشین خودرو بود به محض مشاهده واحد گشت کلانتری شروع به داد و فریاد کرد که سریعا ماموران وارد عمل شده و با بستن راه خودرو،‌ جهت بررسی موضوع نزدیک پراید شدند.ماموران از دور مشاهده کردند که دو نوجوان در حالی که چاقویی را زیر گلوی فردی در داخل پراید گذاشته بودند، با نزدیک شدن آنان از خودرو پیاده شده و اقدام به فرار کردند.عوامل کلانتری در یک تعقیب و گریز پیاده توانستند هر دو متهم 17 ساله فراری را که "آرمان" و "ناصر" نام داشتند دستگیر و به کلانتری منتقل کنند.سرگرد «علیرضا شعبانپور» رئیس کلانتری 135آزادی درباره این خبر به باشگاه خبرنگاران، گفت: پس از انتقال هر سه نفر به کلانتری مشخص شد که دو نوجوان مجرم در پوشش مسافر‌‌ با تهدید چاقو اقدام به زورگیری از رانندگان می‌کنند.وی خاطر نشان کرد: هر دو متهم پس از اعتراف به جرم خود، جهت تحقیقات بیشتر و کشف سایر جرایمشان در اختیار کارآگاهان پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفتند.