افزايش 35 درصدي قيمت گاز در طول 3 ماه

مديرعامل شركت ملي گاز تاكيد كرد:افزايش 35 درصدي قيمت گاز در طول 3 ماه 9 خرداد – 94
مگر گفته نمی شود قرار است تا نرخ تورم یک رقمی شود؟ از سوی دیگرمگر درپایان سال ر وحانی مدعی نشد 93 که تورم در بهمن ماه صفر بود .خوب سئوال است برای چه قیمت گاز 35% گران می شود؟

در حالي که مديرعامل شرکت ملي گاز اذعان کرد که قيمت گاز از اسفند ماه سال 93 تاکنون 35 درصد افزايش يافته، اما با کمال تعجب مدعي شد ميزان افزايش قيمت کمتر از 10 درصد بوده است.
    حميدرضا عراقي در گفت وگو با ايسنا اظهار کرد: در سال 1393 مشترکان گاز به ازاي هر متر مکعب گاز 13 تومان عوارض پرداخت مي کردند، در واقع متوسط قيمت گاز در سال گذشته به ازاي هر مترمکعب 80 تومان بود که با احتساب 13 تومان عوارض، قيمت هر متر مکعب گاز 93 تومان تمام مي شد.

    وي در ادامه با بيان اينکه در سال 94 نرخ عوارض به 10 درصد قيمت گاز کاهش پيدا کرده است، تصريح کرد: با احتساب افزايش 15 درصدي، قيمت گاز 80 توماني در سال 1393 و همچنين احتساب عوارض 10 درصدي، قيمت گاز در سال جاري به ازاي هر متر مکعب حدود 100 تومان است.

    عراقي تاکيد کرد: با احتساب اين شرايط قيمت گاز در سال جاري نسبت به سال گذشته کمتر از 10 درصد افزايش يافته است.

    مديرعامل شرکت ملي گاز ميزان افزايش قيمت به ازاي هر متر مکعب را حدود 8 تومان عنوان و تصريح کرد: در صورتي که مشترکان در مصرف گاز 10 درصد صرفه جويي کنند، قبض آنها افزايش قابل توجهي نخواهد داشت.

    بنابر اين گزارش مديرعامل شرکت ملي گاز پيشتراز افزايش 15 درصدي تعرفه هر متر مکعب گاز در بخش دولتي، خانگي و تجاري خبر داد.

    عراقي همچنين در واکنش به اين که علي رغم بحث هاي مطرح شده مبني بر عدم افزايش چشمگير قيمت گاز از سوي وزارت نفت و دولت 35 درصد افزايش داشته ايم، گفت: 20 درصد افزايش در اواخر سال گذشته بوده است و نمي توان 15 درصد سال جاري را با آن 20 درصد ادغام کرد. ما سال 94 را در نظر مي گيريم که 15 درصد در اين سال افزايش نرخ خواهيم داشت.

    گفتني است دولت سال 93 قيمت گاز را از مترمکعبي حدود 66 تومان با 20 درصد افزايش به 80 تومان افزايش داد و اکنون 15 درصد ديگر به قيمت آن اضافه کرد. ظاهر قضيه اين است که يک 20 درصد و يک 15 درصد و در مجموع 35 درصد قيمت گاز افزايش يافته اما اگر قيمت فعلي را با قيمت قبل از گراني اسفند سال 93 بسنجيم معلوم مي شود که حداقل 38 درصد به قيمت گاز افزوده شده است.

    100 متر مکعب گاز، 13 هزار تومان

    در همين حال مدير گازرساني شرکت گاز با تشريح بار مالي قبوض گاز پس از افزايش 15 درصدي قيمت ها، گفت: ميزان ماليات بر ارزش افزوده قبوض گاز امسال يک درصد افزايش يافته است.

    ناصر ابراهيمي در گفت وگو با مهر، با تشريح بار مالي قبوض گاز پس از افزايش 15 درصدي قيمت ها و اجراي فاز سوم قانون هدفمندسازي يارانه ها، گفت: اگر هر مشترک بخش خانگي براي دوره تابستاني ماهانه 100 مترمکعب گاز مصرف کند که ميزان مصرف اکثر مشترکان هم در محدوده 100 مترمکعب در ماه قرار دارد، بار مالي قبوض با افزايش خيره کننده اي روبرو نخواهد شد.

    مدير گازرساني شرکت ملي گاز ايران با اعلام اينکه با مصرف 100 مترمکعب در ماه و با احتساب هزينه آبونمان، بيمه و ماليات بر ارزش افزوده، بارمالي صورت حساب هاي گاز به بيش از 13 هزار تومان افزايش نمي يابد، اظهار داشت: دوره تابستاني تا آبان ماه سال جاري در اکثر استان ها و شهرهاي کشور ادامه دارد.

    اين مقام مسئول همچنين با اشاره به افزايش يک درصدي ماليات بر ارزش افزوده قبوض گاز با مصوبه سازمان امور مالياتي، اظهار داشت: ماليات مصرف گاز قبوض خانگي از هشت به 9 درصد در سال جاري افزايش يافته است.

    گفتني است قيمت گاز در بخش هاي نانوايي، صنايع و پتروشيمي و کشاورزي گران نشده است.