گزیده خبرهای 10 خرداد -94 قسمت -4

گزیده خبرهای 10 خرداد -94 قسمت -4
 
سرپرست مجتمع قضایی 22 بهمن کرمان از رسیدگی پرونده اختلاس بنیاد مسکن این استان و کارخانه کک سازی پالایش قطران زرند خبر داد و گفت: متهمان اصلی این دو پرونده بازداشت شده اندبه گزارش روابط عمومی دادگستری استان کرمان، منصور سالاری در تشریح جزییات پرونده اختلاس بنیاد مسکن کرمان افزود: مدیران مالی اسبق بنیاد مسکن استان کرمان با همکاری یکی از مدیران ارشد این مجموعه در تهران مبادرت به اختلاس مبلغ پنج میلیارد و 400 میلیون ریال کرده بودندوی با بیان این که این اختلاس ها در فاصله سال های 88 تا 91 صورت گرفته است، گفت: این متهمان با همکاری یکدیگر مبادرت به برداشت غیرقانونی وجه از حساب های بنیاد مسکن از محل اعتبارات عمرانی بانک جهانی و اعتبارات ملی و استانی کرده اندوی بیان کرد: این افراد با صدور چک های غیر قانونی اقدام به برداشت وجه می کردند که با شناسایی وزارت اطلاعات و همکاری سازمان بازرسی استان کرمان بازداشت شدنداین مقام قضایی گفت: پس از رسیدگی و انجام مراحل دادرسی متهمان به حبس، انفصال دایم از خدمات دولتی و رد وجوه مورد اختلاس به دولت محکوم شدندوی همچنین به بررسی قاطع پرونده اختلاس کارخانه کک سازی پالایش قطران شهرستان زرند اشاره کرد و گفت: این کارخانه یکی از کارخانه های زیر مجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است که در پی گزارشات واصله، سازمان بازرسی از سال 93 به این موضوع ورود کرده و به تحقیقات ادامه داده است.  سالاری افزود: پس از گزارشات واصله و بررسی کارشناسی و تخصصی توسط سازمان بازرسی کل استان مشخص شد هفت نفر از متهمان با همکاری یکدیگر کک مرغوب را با کک نامرغوب ترکیب و به عنوان کک مرغوب در بازار توزیع می کردندوی بیان کرد: با احراز شدن اتهامات و جرایم و تشکیل پرونده هفت نفر از متهمان اصلی شناسایی و دستگیر شدند و پس از انجام تحقیقات و صدور کیفرخواست پرونده به دادگاه ارسال شده استرییس شعبه 102 دادگاه عمومی جزایی کرمان گفت: پس از تکمیل مستندات و در تاریخ تعیینی به اتهام متهمان رسیدگی خواهد شدوی همچنین به کاهش زمان رسیدگی در محاکم جزایی کرمان اشاره کرد و گفت: با توجه به تاکیدات ریاست قوه قضاییه و دستور ریاست کل دادگستری استان کرمان مبنی بر تسریع در رسیدگی و کاهش زمان دادرسی این موضوع به صورت جدی در دستور کار محاکم جزایی کرمان قرار گرفته استسالاری افزود: با تمهیدات اندیشیده شده زمان رسیدگی به پرونده های موجود در محاکم قضایی مرکز استان از 6 ماه به میانگین 40 روزه کاهش یافته استوی تاکید کرد: تمامی رسیدگی ها با رعایت دقیق آیین دادرسی و موازین قانونی صورت می گیردوی با اشاره به این که شعبه ویژه ای برای جرایم سازمان یافته تشکیل شده است، گفت: جرایم سازمان یافته، جرایمی هستند که بیش از سه نفر در آن مشارکت داشته باشند و امنیت جامعه و اجتماع را مخدوش کنند.
مردي كه پس از قتل همسرش در تهران، جسد را در جاده چالوس رها كرده بود، ماجرا را شرح دادبه گزارش جوان، 23 اسفندماه سال گذشته، مرد ميانسالي به اداره پليس رفت و از گم‌شدن ناگهاني همسرش خبر دادشاكي در توضيح ماجرا گفت: چند سال قبل با همسرم شهين ازدواج كردم و حاصل زندگي ما يك پسر هشت ساله است. مدتي است با هم اختلاف داريم به همين دليل جدا از هم زندگي مي‌كنيم. چند روز در هفته من و چند روز هم همسرم از پسرمان نگهداري مي‌‌‌كنيم. امروز صبح پسرم را به خانه همسرم بردم اما هر چقدر در زدم كسي در خانه را باز نكرد و تلفنش هم خاموش بود. بعد با خانه اقوام و دوستانش تماس گرفتم اما كسي از او خبر نداشت تا اينكه تصميم گرفتم از پليس درخواست كمك كنم.
  
ادامه تحقيقات به دستور بازپرس مدير روستا پس از طرح شكايت، پرونده به دستور قاضي مديرروستا، بازپرس ويژه قتل پايتخت، در اختيار تيمي از كارآگاهان مبارزه با آدم‌ربايي پليس آگاهي قرار گرفت.  مأموران در نخستين تحقيقات دريافتند كه زن گمشده با شوهرش پرويز اختلاف زيادي داشته است، به طوري كه مدتي است از شوهرش جدا زندگي مي‌كند و به دادگاه درخواست طلاق داده استمأموران پليس در گام بعدي تلفن همراه زن گمشده را كه در اختيار دختر جواني بود شناسايي كردند، اما بررسي‌ها نشان داد دختر جوان تلفن همراه شهين را در پاركي اطراف خانه وي پيدا كرده است.
  
اولين سرنخ و اقرار به قتل در حالي كه بررسي‌هاي كارآگاهان ادامه داشت تحقيقات نشان داد كه شاكي يك روز قبل از اعلام مفقودي حوالي خانه همسرش ديده شده است، بنابراين پرويز به عنوان مظنون مورد تحقيق قرار گرفت. پرويز در اولين بازجويي‌ها مدعي شد از سرنوشت همسرش خبر ندارد اما وقتي تحت بازجويي تخصصي قرار گرفت به قتل همسرش اعتراف كرد.
  
بدگماني پرويز گفت: من و همسرم زندگي خوبي داشتيم و بعد از اينكه پسرم به دنيا آمد زندگي ما شيرين‌تر شد تا اينكه مدتي قبل به همسرم بدگمان شدم.   بدگماني مثل خوره به جانم افتاده بود، به طوري كه هميشه با همسرم مشاجره داشتم. زندگي ما هر روز رو به سردي مي‌رفت تا جايي كه او خانه‌اي نزديك خانه پدري‌اش حوالي باغ فيض اجاره كرد و از من جدا شد. بعد از اين جريان، پسرم چند روز پيش من بود و چند روز هم پيش او و قرار بود مدتي بعد درباره زندگي‌مان تصميم‌گيري كنيم. روز حادثه به خانه همسرم رفتم تا درباره آينده پسرمان حرف بزنيم. پس از كمي حرف زدن دوباره با هم مشاجره كرديم. از رفتار همسرم خيلي عصباني شدم كه ناگهان از پشت سر گلويش را گرفتم تا اينكه خفه شد. سپس جسدش را داخل پتويي پيچيدم و به صندوق خودرو پرايدم منتقل كردم. خيلي ترسيده بودم تا اينكه تصميم گرفتم جسد را به خارج از شهر منتقل كنم. به همين دليل با خودرو به طرف جاده هراز راه افتادم و به شمال رفتم. چند ساعتي با جسد همسرم در آنجا دور زدم تا اينكه از جاده چالوس به طرف تهران به راه افتادم. وقتي به منطقه سياه بيشه رسيدم جسد را در همان منطقه رها كردم و به تهران برگشتم. پس از آن به اداره پليس رفتم و اعلام مفقودي كردم اما گرفتار هوشياري پليس شدمبا اعتراف متهم، تيمي از كارآگاهان به دستور قاضي مدير روستا براي كشف جسد زن ميانسال روانه محل حادثه شدند. تحقيقات از متهم ادامه دارد.
یکی از فرماندهان ارشد نظامی چین از اقدامات احیای زمین این کشور در دریای جنوبی چین، دفاع کرده است.آدمیرال سونگ جیانگو، معاون رئیس ستاد ارتش چین، در سخنانی در یک نشست امنیتی در سنگاپور گفته است که احیای زمین از سوی چین در این دریا با هدف ارتقاء توانایی این کشور در راستای تعهدات بین‌المللی و کمک به منطقه است.او گفته است که این توانایی‌ها شامل امداد و نجات، مسایل زیست محیطی و آزادی حمل و نقل دریایی است.اظهارات این مقام ارشد نظامی چین پس از انتقاد آمریکا از مقامات پکن صورت گرفته است.آمریکا خواهان توقف فوری فعالیت‌های مربوط به احیای زمین توسط چین در جزایر مورد مناقشه دریای جنوبی چین است.اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه (۳۰ مه/۹ خرداد) در این نشست امنیتی گفت رفتار چین بر خلاف استانداردهای بین‌المللی است.وزیر دفاع آمریکا تاکید کرده است که کشورش خواهان راه حلی مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به این مناقشه چین و همسایگانش است.دریای جنوبی چین حدود ۲۵۰ جزیره دارد که مساحتشان مجموعا به ۱۵ کیلومتر مربع می‌رسد. این جزایر عموما خالی از سکنه هستند و گاه بیشترشان زیر آب است.به جز چین، ویتنام، فیلیپین، مالزی و برونئی نیز بر کل و یا بخش‌هایی از این جزایر ادعای مالکیت دارند.ایالات متحده آمریکا پیش از این هم نگرانی خود را از "سرعت و وسعت احیای زمین‌" توسط چین در جزایر مورد مناقشه ابراز کرده بود.چین مدعی مالکیت بر بخش بزرگی از دریای جنوبی چین است و می‌گوید تنها در محدوده قلمرو ارضی خود فعالیت می‌کند.وزارت دفاع آمریکا، اخیرا برای اولین بار تصاویری از جزیره مصنوعی را که چین در حال ساخت در آب‌های دریای جنوبی چین است، منتشر کرد. تصاویر ویدیویی و صوتی که حاوی هشدار ناو دریایی چین به یک هواپیمای شناسایی آمریکا بود، در شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان پخش شد.منبعبی بی سی
تبهکاري سياه چهره که به غلام ملخ معروف پس از چندين مورد زورگيري از نوجوانان نارمک با تهديد چاقو،‌توسط پليس شناسايي و دستگير شدبه گزارش مردم سالاری، در پي اعلام شکايت تعدادي از افراد که اکثرا نوجوان هستند مبني بر تهديد و زورگيري توسط شرور سابقه داري به نام غلام معروف به غلام ملخ،‌ دستگيري اين فرد در دستور کار ماموران کلانتري نارمک قرار گرفتبه دنبال اين موضوع گشت‌هاي هدفمند پليس در سطح مناطق احتمالي حضور متهم فعال شد و سرانجام ماموران موفق شدند،‌متهم را ديشب شناسايي و دستگير کنند. پس از انتقال متهم به کلانتري دو نوجوان به همراه والدين خود به کلانتري دعوت شدند و غلام ملخ را شناسايي کردند، در تحقيقات بعدي کارآگاهان مشخص شد که قربانيان اين فرد شرور بيش از 2 نفر مي‌باشد و مابقي نوجوانان از ترس تهديد‌هاي اين تبهکار سابقه دار شکايت نکرده‌‌اندسرهنگ محمد جليني رئيس کلانتري 127نارمک درباره اين خبر، گفت در اين خصوص پرونده‌اي تشکيل و به دادسراي ناحيه 4شهر تهران ارسال گرديد.
فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: پیشنهادی از سوی مسئولان دانشگاه آزاد برای تصدی معاونت فرهنگی دانشجویی این دانشگاه به من نشده است.احمد پورنجاتی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با تسنیم، در واکنش به برخی خبرها مبنی بر قبول مسئولیتش در دانشگاه آزاد و تصدی معاونت فرهنگی دانشجویی این دانشگاه، گفت: صحبتی درباره پذیرش مسئولیت در دانشگاه آزاد با من نشده است.وی تصریح کرد: اصولا بنده در موضع قبول مسئولیت در هیچ جایی نبوده و نیستم،‌ البته این موضوع هم مطرح نبوده است.با توجه به تغییر ساختار معاونت‌ها در دانشگاه آزاد و ادغام معاونت دانشجویی این دانشگاه با معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد، برخی اخبار حاکی از این است که تغییراتی در سطح معاونان رخ خواهد داد و چند گزینه، از جمله احمد پورنجاتی جایگرین طه هاشمی در معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد خواهد شد.
مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه همکاری نفتی ایران و روسیه تهاتر نیست، چگونگی اجرایی شدن این تفاهم را تشریح کردسید محسن قمصری در گفت و گو با ایسنا درباره اخرین وضعیت مذاکرات نفتی با روسیه که روسها آن را تهاتر نفت در برابر کالا اعلام می کنند، اظهار کرد: آنچه قرار است انجام شود تهاتر نیست و فعلا در مرحله بحث و گفت و گو استوی با اشاره به اینکه این مذاکرات هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است، اضافه کرد: توافقات در زمینه همکاری با روس ها انجام شده استمدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت در توضیح جزییات توافق نفتی دوکشور خاطرنشان کرد: بنا شده روس‌ها نفت ما را بخرند و صادر کنند و از محل وجوه آن ما بتوانیم کالاهای مورد نیاز را از سراسر دنیا خریداری کنیممقامات روسی پیشتر در شرایطی از شروع تهاتر نفت و کالا با ایران خبر می‌دادند که وزیر نفت کشورمان با قاطعیت امضای قرارداد با روس‌ها در این زمینه را تکذیب می‌کردوزیر نفت کشورمان در نشست فروردین‌ماه خود با خبرنگاران درباره تهاتر نفت ایران با کالای روسیه که طی یک سال گذشته همواره تکذیب شده است و اینکه روس‌ها اخیراً اعلام کرده‌اند تهاتر نفت ایران با کالا آغاز شده است، اظهار کرد: الان هم می‌گویم که چیزی برای تهاتر امضا نکرده‌ایمزنگنه درباره ادعای روس‌ها مبنی بر اینکه تهاتر آغاز شده است، گفت: به حرف من دقت کنید؛ همیشه گفته‌ام توافقی درباره تهاتر امضا نکرده‌ایم، یک چیزی امضا کرده‌ایم، اما عنوانش تهاتر نبوده و حرفم هم درست استاین در حالی است که پیشتر معاون وزیر امور خارجه روسیه از شروع اجرای قرار‌داد تهاتر نفت و کالا با ایران خبر داده بودسرگئی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: این کشور تهاتر گندم، تجهیزات و مصالح ساختمانی با نفت خام ایران را آغاز کرده استزنگنه در واکنش به اصرار خبرنگاران برای شفاف‌سازی بیشتر تاکید کرد: هیچ چیزی برای تهاتر نفت و کالا امضا نکرده‌ام و قرار نیست که بگویم چه چیزی امضا کرده‌ایمروسیه در مذاکرات هسته‌ای که به تفاهم در لوزان سوییس منجر شد، یکی از متحدان ایران بود. روسیه امیدوار است در صورتی که تفاهم هسته‌ای تا پایان ماه ژوئن به یک توافق نهایی منتهی شود از مزیت لغو تحریم‌ها علیه ایران بهره‌مند شودایران سومین خریدار بزرگ گندم از روسیه است و مسکو و تهران از اوایل 2014 در حال مذاکره روی این قرار‌داد هستندمنابع آگاه یک سال قبل به رویترز گفتند: قرار‌دادی به ارزش 20 میلیارد دلار بین ایران و روسیه در حال مذاکره است که شامل خرید روزانه 500 هزار بشکه نفت از ایران در ازای کالاها و تجهیزات روسی می‌شود.