گزیده خبرهای 1 آبان -94 قسمت - 2

گزیده خبرهای 1 آبان -94  قسمت - 2 

بررسی تحولات ارزهای عمده در بازار جهانی نشان می دهد که در هفته منتهی به 15 اکتبر 2015، متوسط ارزش دلار نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر ین 0.65، یورو 1.08، فرانک 1.45 و پوند 0.79 درصد تضعیف شده استبه گزارش ایسنا بنابر آنچه که بانک مرکزی بررسی کرده تغییر متغیرهای اقتصادی در آمریکا و چین در کاهش ارزش دلار در هفته قبل بی تاثیر نبود است؛ به طوری که موکول شدن افزایش نرخ بهره آمریکا به دسامبر،کاهش آمار خرده فروشی آمریکا و همچنین افت شاخص بهای کالا و خدمات تولیدی این کشور به همراه آمار نا امید کننده واردات چین عواملی بود که در مجموع تضعیف ارزش دلار را رقم زداین در حالی است که به نرخ های پایان وقت بازار نیویورک هر یورو در محدوده 1.1350 تا 1.1474 دلار و هر پوند در دامنه 1.5248 تا 1.5477 دلار در نوسان بود. همچنین هر دلار نیز در دامنه 118.84 تا 120.03 ین متغیر بوده است.
 
افزایش قیمت طلا در بازار جهانی اما در بازار جهانی طلا شرایط به گونه ای رقم خورد که قیمت آن در بازار نیویورک در محدوده 116.96 تا 1187.56 دلار برای هر اونس در نرخ های پایانی ثبت شد. در عین حال که متوسط بهای طلا در هفته گذشته میلادی نسبت به هفته ماققبل 2.68 درصد افزایش داشته است.
 
تحولات بازار نفت هفت روز منتهی به 15 اکتبر برای بازار نفت ارزانی به همراه داشت؛ به طوری که آمارها نشان می دهد متوسط قیمت نفت خام پایه آمریکا نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل 3.15 درصد کاهش داشته است. به نرخ های پایان وقت بازار نیویورک بهای هر بشکه نفت خام پایه آمریکا در محدوده 46.38 تا 47.26 دلار معامله شد و متوسط هفتگی بهای هر بشکه در سطح 46.81 دلار قرار گرفتمتوسط بهای نفت خام برنت دریای شمال هم در دوره مورد بررسی 4.18 درصد نسبت به هفته ماقبل کاهش یافته و در دامنه 48.71 تا 50.46 دلار معامله شده است که حاکی از متوسط قیمت هفتگی هر بشکه تا 49.48 دلار استهمچنین در معاملات نفت خام اوپک، متوسط هفتگی هر بشکه در سطح 46.06 دلار بود که نسبت به هفته ماقبل 2.49 درصد کاهش دارد.
روزنامه سعودی الحیات ادعا کرد بشار اسد به تهران سفر خواهد کرد به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روزنامه «الحیات» نزدیک به خاندان آل سعود که در لندن چاپ می شود در خبری مدعی شد: اطلاعات تایید نشده حاکی است که بشار اسد رئیس جمهور سوریه روز یکشنبه عازم تهران خواهد شد.
در پی فراخوان جنبش های جهاد اسلامی و حماس برای برگزاری جمعه خشم در کرانه باختری و غزه، رژیم صهیونیستی به منظور مقابله با آن حالت آماده باش اعلام کردبه گزارش تسنیم، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در این باره نوشت:  اسرائیل با استقرار تعداد زیادی نیروی نظامی در شهر قدس و شهرهای کرانه باختری و نیز سرزمین های اشغالی 1948 برای سرکوب جمعه خشم فلسطینیان حالت آماده باش کامل اعلام کرداین در حالی است که جنبش های جهاد اسلامی و مقاومت اسلامی حماس از مردم فلسطین خواستند به منظور اعتراض به شدت تجاوزهای رژیم صهیونیستی علیه مسجد الاقصی امروز جمعه پس از اقامه نماز جمعه تظاهرات بر پا کننددر پی فراخوان جمعه خشم نیروهای ارتش و پلیس رژیم صهیونیستی به همراه تجهیزات نظامی فراوان در اطراف شهر قدس، شهرهای کرانه باختری وسرزمین های 48 مستقر شده اند و آماده شلیک به فلسطینیان معترض هستندانتفاضه سوم فلسطینی‌ها علیه اشغالگران صهیونیست از اول اکتبر (9 مهر) آغاز شده است و بنابر اعلام وزارت بهداشت فلسطین از آغاز انتفاضه سوم قدس تا کنون 53 فلسطینی شهید شده اند.
الهام عمومی
یک شاعر آیینی گفت: در برخی مداحی‌ها تحریف تاریخ دیده می‌شودالهام عمومی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بخش وسیعی از ادبیات آیینی ایران به مدح ائمه(ع) به ویژه امام حسین(ع) اختصاص دارد و دهه محرم و برگزاری مجالس مختلف و مداحی‌ها در ادبیات آیینی تأثیرگذار است. هرچه در این زمینه مفهومی‌تر و عنصر اندیشه در آن بیشتر کار شده باشد نیز ادبیات آیینی پربارتر می‌شودوی با اشاره به شعرهایی که در مداحی‌ها استفاده می‌شود، افزود: در برخی مداحی‌ها از شعرهای نزدیک به شعار استفاده شده و تحریف تاریخ نیز دیده می‌شود، اما اثری از احساس شاعرانه در آن‌ها نمی‌بینیم. برخی مداحان به اشعار دقت نمی‌کنند و بعضی از شاعرها نیز به مرزها توجه نمی‌کننداین شاعر آیینی با اشاره به وجود خلاقیت در ادبیات آیینی گفت: از اواخر دهه 80 تاکنون خلاقیت یا کشف شاعرانه در شعر یا زمینه‌های دیگر ادبیات آیینی رشد کرده است و هر اثر ادبی که خلاقیتی در جهت مثبت داشته باشد تأثیر بیشتری بر روی مخاطب خواهد گذاشت. خلاقیت در آثاری که در ادبیات آیینی در سال‌های اخیر نوشته شده به وضوح دیده می‌شود و شاعران مانند دهه 60 و 70 به مداحی‌ها تکیه نمی‌کنندعمومی با بیان اینکه آثار ادبیات آیینی بسیار توانسته‌ از تحریف‌ها جلوگیری کند، افزود: ادبیات آیینی و عاشورایی که سرفصل آن شهادت‌طلبی، عدالت، ایثار، گذشت و مفاهیم مقدس است، توانسته‌ از لحاظ محتوایی تأثیرگذار باشد و هنوز هم می‌توان در آن‌ها پیشرفت داشتاو با اشاره به مشکلاتی که در حوزه ادبیات آیینی وجود دارد، اظهار کرد: جشنواره برای این حوزه بسیار کم برگزار می‌شود، در صورتی که استان اصفهان از شاعران و نویسندگان بسیار خوبی برخوردار است. آثار آن‌ها اصلاً معرفی نمی‌شود و بجز جشنواره 72 خط اشک فعالیت گسترده‌ای در حوزه ادبیات آیینی در استان اصفهان نداریم.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پاسخ به استفتایی اظهار داشت: قمه زنی در شرایط فعلی به مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) ضربه می زند و آثار سوء آن مشهود استبه گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید، وی در پاسخ به این استفتاء که ' قمه زدن در عزای سید الشهدا (ع) چه حکمی دارد؟' خاطرنشان کرده است: به یقین کسانی که قمه می زنند از عاشقان و دلباختگان حضرت اباعبدالله (ع)هستند لکن این عمل در شرایط فعلی به مکتب اهل بیت(ع)ضربه می زند و آثار سوء آن مشهود استوی گفته است: این افراد، چه بهتر که خون خود را به مراکز انتقال خون هدیه کنند که باعث حیات مسلمانی می گردد.
شهرک نشینان صهیونیست امروز پنجشنبه در ادامه اقدامات تجاوزکارانه و تحریک آمیز خود بار دیگر به مسجد الاقصی در شهر قدس یورش بردند.به گزارش خبرگزاری تسنیم، شبکه تلویزیونی "الاقصی" فلسطین در خبری فوری اعلام کرد: شهرک نشینان صهیونیست امروز تحت حمایت شدید نیروهای پلیس رژیم اسرائیل به صحن مسجد الاقصی یورش بردند.مردم فلسطین از چندی پیش انتفاضه قدس را برای حمایت از مقدسات اسلامی از جمله مسجد الاقصی آغاز کرده و به مقابله با یورش و تجاوزگری صهیونیست‌ها علیه این مسجد پرداخته اند.در درگیری مردم فلسطین در مناطق مختلف کرانه باختری با صهیونیست ها و مقابله مدافعان فلسطینی مسجد الاقصی با یورش صهیونیست ها به این مسجد، بیش از50 شهروند فلسطینی شهید و صدها نفر دیگر زخمی شده اند.با این وجود، مردم فلسطین بر تداوم مبارزه با اشغالگران تاکید می کنند. این وضعیت باعث ترس و وحشت صهیونیست‌ها شده است.