گزیده خبرهای 11 مهر – 94 قسمت -5

گزیده خبرهای 11 مهر – 94 قسمت -5
    تشكيل 18 كلاس درس بم در كانكس
رئيس اداره آموزش و پرورش بم گفت: کمبود فضاي آموزشي در اين شهرستان موجب شد سال تحصيلي جديد 18 کلاس درس در کانکس تشکيل شود.    سيدمحمد حبيب الهي افزود: رشد جمعيت و اضافه شدن پايه ششم موجب کمبود فضاي آموزشي در شهرستان بم شده است.    وي گفت: بعد از زلزله سال1382، رشد جمعيتي دانش آموزان دوره ابتدايي در شهرستان بم بيشتر شده است.    وي گفت: کمبود فضاهاي ورزشي در مجموعه آموزش و پرورش شهرستان بم نيز محسوس است.    استاندار کرمان هزينه ساخت يک واحد آموزشي واقع در شهرک امام خميني(ره) بم را تقبل کرد.    عليرضا رزم حسيني استاندار کرمان پس از بازديد از يک مدرسه کانکسي، نسبت به احداث يک واحد آموزشي در اين محل قول مساعد داد و سپس کلنگ آغاز عمليات اجرايي دبستان شهيد ناصر فولادي شهرک امام خميني(ره) شهر بم را به زمين زد.    رزم حسيني با هزينه شخصي خود اين دبستان پسرانه را احداث مي کند.
ماجراي قتل مرموز مرد كارتن‌خواب، پس از گذشت ٤سال، با دستگيري مظنون شماره يك پرونده، فاش شد. مرد دستگيرشده اعتراف كرد كه مقتول سارق بوده و به خاطر تقسيم سهم اموال سرقتي، به دست هم‌گروهي‌هايش به قتل رسيده است.٤‌سال پيش يعني خرداد‌ سال ٩٠، در پاركي در جنوب تهران، جسد يك مرد كشف شد. اين مرد از ناحيه پا مجروح شده، چاقو خورده بود و خونريزي زيادی داشت که همین موضوع مرگش را رقم زد. او همچنين آثار ضرب و جرح نيز روي بدنش نمايان بود. پس از پيدا شدن پیکر بی‌جان این مرد، بلافاصله كارآگاهان پليس در جريان موضوع قرار گرفتند و تجسس‌هاي خود را در اين رابطه آغاز كردند. نخستين گام از تحقيقات، شناسايي هويت اين جسد بود. تيم تحقيق پس از تجسس و بررسي، دريافت اين مرد جوان سابقه سرقت دارد و كارتن‌خواب بوده است، همچنين ماموران متوجه شدند كه وي اعتياد به موادمخدر نيز داشته است. بنابراين كارآگاهان جنايي در گام بعدي از تحقيقات خود، به سراغ شناسايي عامل اين قتل رفتند ولي از آنجايي كه اين مرد كارتن‌خواب بود، جاي مشخصي نداشت و از طرفي قاتل نيز هيچ ردپايي از خودش به جاي نگذاشته بود.
بازداشت تنها مظنون پس از ٤ سال
در اين مدت حتي يك مظنون نيز شناسايي نشد و ماموران پليس به هيچ ردي از قاتل نرسيدند. در حالي كه تحقيقات براي شناسايي قاتل اين مرد همچنان ادامه داشت، ٤‌سال از وقوع اين جنايت گذشت ولي كسي بازداشت نشد. تا اينكه ٢روز پيش، پس از گذشت ٤‌سال كارآگاهان در اين پرونده، در حالي كه به سرنخ‌هايي دست يافته بودند، نخستين مظنون را شناسايي و دستگير كردند. اين مظنون نيز كه خودش قبلا از كارتن‌خواب‌هاي همان پارك بود و سابقه اعتياد داشت، پس از دستگيري تحت‌بازجويي‌هاي قضائي و پليسي قرار گرفت.
انكار قتل
وي در حالي كه از دستگيري خود پس از اين همه‌ سال به‌شدت شوكه شده بود، قتل مرد جوان را انكار كرد و به ماموران پليس گفت: «من مقتول را مي‌شناختم. او دوست و همكارم بود و ما با هم در آن پارك كارتن‌خواب بوديم. او اعتياد داشت و از سوي خانواده‌اش طرد و  براي همين كارتن‌خواب شده بود. من هم مثل او معتاد به موادمخدر بودم. ما با هم و چند نفر ديگر يك باند سرقت تشكيل داده بوديم و تنها براي تامين هزينه موادمان دست به دزدي مي‌زديم. من و همدستانم سيم كابل و مفتول سرقت مي‌كرديم تا با فروش آنها هزينه موادمان را تامين کنیم. مقتول هم جزو گروه ما بود و با هم سرقت مي‌كرديم و مواد مي‌كشيديم ولي باور كنيد هيچ دخالتي در قتل او نداشتم و فقط شاهد ماجرا بودم.» وي در مورد روز حادثه توضيح داد: «شب پيش از حادثه، در حالي كه با مقتول و همدستانم، پولي را كه از سيم‌هاي سرقتي به‌دست آورده بوديم، تقسيم مي‌كرديم، مقتول بيشتر از سهمش پول گرفت. براي همين، هم‌گروهي‌هايمان به شدت از دست او عصباني شدند. فرداي آن روز من در حالي كه در پارك مواد مي‌كشيدم، ناگهان صداي درگيري شنيدم. پيگيري كردم و متوجه شدم كه اعضاي باند درحال كتك زدن مقتول هستند. آنها از او سهم‌شان را مي‌خواستند و مقتول هم پول‌شان را نمي‌داد اما من وارد دعوا نشدم و به مواد كشيدنم ادامه دادم، تا اينكه در يك لحظه ديدم مقتول از جلوي من رد شد، مي‌خواستم او را بگيرم كه متوجه شدم از ناحيه پا مجروح شده و درحال بيهوش شدن است. با ديدن اين صحنه به‌شدت ترسيدم و همراه بقيه پا به فرار گذاشتممتهم در ادامه صحبت‌هايش گفت: «از آن روز تا الان ٤‌سال مي‌گذرد. در اين مدت من هم اعتيادم را ترك كردم و هم دزدي را كنار گذاشته‌ام. درحال حاضر هم ازدواج كرده‌ام و ديگر حتي نمي‌خواهم به گذشته تاريكي كه داشتم فكر كنم. باور كنيد اين قتل كار من نبود و من الان نمي‌دانم كه بقيه اعضاي باند كجا هستند. از وقتي ترك كردم و از باند جدا شدم، از آنها هيچ خبري ندارمبا اظهارات اين متهم، به دستور سيفي بازپرسي شعبه چهارم دادسراي جنايي تهران، تحقيقات درباره صحت صحبت‌هاي اين مرد و شناسايي قاتل اصلي ادامه دارد.
سران قوا از پیکر جان‌باختگان حادثه منا که ساعات آغازین صبح امروز وارد کشور شدند استقبال می‌کنند.ساعات آغازین صبح امروز شنبه پیکر 104 تن از 464 جان‌باخته حادثه منا توسط پرواز سعودی وارد فرودگاه مهرآباد تهران شدند.قرار است پیکر جان باختگان حادثه منا تا ساعتی دیگر از سوی سران سه قوه مورد استقبال قرار گیرند.همچنین بر اساس اخبار اعلام شده قرار است پیکر تعداد دیگری از جان‌باختگان امشب وارد کشور شوند.بر اساس این گزارش فردا به طور همزمان پیکر این جانباختگان در سراسر کشور توسط مردم تشییع می‌شود.همچنین مراسم بزرگداشتی برای جانباختگان حادثه منا روز یکشنبه از سوی رهبر معظم انقلاب از ساعت 15:30 تا 17:30 در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان آتش گرفتن بخش هایی از جنگل گلستان را تایید کرداسماعیل مهاجر» جمعه شب در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس گزارش های رسیده حدود 20 هکتار از جنگل گلستان در مناطق سخت گذر اولنگ مرغ زار آتش گرفته است.وی بیان داشت: به محض دریافت خبر آتش سوزی نیرو و امکانات لازم برای مهار و خاموش کردن جنگل به منطقه گسیل شده است و با توجه به سخت گذر بودن منطقه امیدواریم بدون فوت وقت بتوانند در محل حاضر شوند.وی با بیان اینکه گروهی نیز مامور بررسی علت آتش سوزی شده اند، گفت: پیش از این در محدوده این منطقه آتش سوزی رخ داده بود که مسبب آن تخلف یا بی توجهی برخی افراد از جمله روشن گذاشتن شعله های آتش از سوی شکارچیان غیرمجاز بوده است.به گزارش ایرنا، پارک ملی گلستان یا جنگل گلستان منطقه حفاظت شده ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است.این منطقه قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری از جمله نیمی از گونه های پستانداران ایران را در حدود 92 هزار هکتار وسعت خود جای داده است و به همین دلیل از سوی یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.آتش سوزی های مکرر در سال های اخیر به سبب عواملی همچون خشکسالی، کاهش رطوبت، افزایش گرما و بی توجهی برخی افراد آسیب های زیادی به این منطقه بکر وارد کرده است.
براساس آمار تفکیکی از مجموع 465 نفر جانباختگان ایرانی فاجعه منا ، استان خراسان رضوی با 85 کشته و شهرستان نیشابور با 51 نفر، بیشترین تعداد قربانیان این فاجعه را داشته اندبه گزارش پنج شنبه شب گروه فرهنگی ایرنا، پس از خراسان رضوی، بیشترین آمار قربانیان فاجعه ی منا مربوط به استان های فارس و گلستان با 50 و 49 نفر استشهرهای مشهد و سبزوار درخراسان رضوی پس از نیشابور به ترتیب 21 و 13 قربانی را داده انداستان فارس با 50، گلستان 49، مازندران 39، تهران 36، لرستان 34، آذربایجان غربی و اصفهان هر کدام 26، گیلان 25، چهارمحال و بختیاری 17، خراسان شمالی 15، اردبیل 12 و البرز 10 نفر از زائران خود را از دست دادند.
استان های خراسان جنوبی 9 نفر ، بوشهر (کنگان)6 نفر، خوزستان (آبادان ) 4 نفر، قم، (قم ) سه نفر، یزد (یزد) سه نفر، زنجان یک نفر، کرمان (رفسنجان ) و آذربایجان شرقی (تبریز ) هر کدام یک نفر زایر خود را از دست دادند.
همچنین در استان فارس از شهرهای شیراز، آباده و بروجن به ترتیب 39، 10 و یک زایر جان باختند و تعداد قربانیان شهرهای استان گلستان شامل گنبد کاووس با 43 نفر، بندر ترکمن 5 نفر و گرگان یک نفر است.
 
از مجموع 39 قربانی، استان مازندران شهرهای قائمشهر، بابل و نور به ترتیب 25، چهار و 10 زایر خود را از دست داده اند.
از استان تهران نیز، شهر تهران 36 زائر خود را از دست داد و همچنین شهرهای الیگودرز و بروجرد از استان لرستان به ترتیب 20 و 14 نفر از حجاج جان خود را از دست دادند.
شهررضا، فریدن، اصفهان، فلاورجان و خمینی شهر در استان اصفهان به ترتیب 14، شش، سه، دو و یک زائر خود را در فاجعه ی منا از دست دادند. و تمامی 26 قربانی استان آذربایجان غربی مربوط به زائرین شهرستان مهاباد است.
25
قربانی استان گیلان نیز از شهرستان رودسر هستند و از استان چهارمحال و بختیاری نیز 17 زائر مربوط به شهر کرد و همچنین شهرستان مانه و سملقان درخراسان شمالی 15 و استان اردبیل (شهر اردبیل ) نیز 12 زائر جان باخته دارند.
سایر استان ها به ترتیب تعداد زایران از دست داده به این شرح است
استان البرز شهرستان کرج 10 نفر، خراسان جنوبی شهرستان قائن 6 نفر و تایباد سه نفر، شهرستان کنگان در استان بوشهر 6 نفر ، آبادان در استان خوزستان 4 نفر، شهرستان قم از استان قم سه نفر، شهر یزد از استان یزد سه نفر استان زنجان شهر زنجان، استان آذربایجان شرقی، تبریز و استان کرمان ( رفسنجان ) هر کدام یک نفر زایر جان باخته دارند.
از مجموع قربانیان فاجعه ی منا 28 نفر را بانوان تشکیل می دهند که بیشترین تعداد آنها مربوط به استان گلستان است.
به گفته کارشناسان، یکی از دلایل کاهش جانباختگان زن ایرانی فاجعه منا در قیاس با مردان آن است که حجاج زن شیعه می توانند در شب دهم ذیحجه برای رمی جمرات (پرتاب سنگ به نماد شیطان) به منا مشرف شوند در حالی که طبق فتاوای علمای اهل تسنن، زنان اهل سنت باید همچون مردان در طول روز دهم ذیحجه و ترجیحا بامداد، اعمال رمی جمرات را انجام دهند. به همین دلیل، بیشترین بانوان ایرانی جانباخته در فاجعه منا، از بانوان اهل سنت در استان گلستان هستند.
تفکیک قربانیان شهرهای مختلف هر استان با استناد به آمار اعلام شده سازمان حج و زیارت صورت گرفته است.
این آمار بدون در نظر گرفتن تعداد قربانیان ایرانیان خارج از کشور، بعثه مقام معظم رهبری و وزارت امور خارجه احصا شده است.
 
در فاجعه هفته ی گذشته منا (عید قربان)، طبق آماری که وزارت بهداشت عربستان اعلام کرده، بیش از چهار هزار و 700 نفر زائر بیت الله الحرام از کشورهای مختلف جان خود را از دست دادند.
پیکر هادی نوروزی به بابل رسید تا این بازیکن پرسپولیس را در استان مازندران دفن کنندبه گزارش خبرآنلاین، پیكر هادی نورزی كاپیتان فقید پرسپولیس صبح امروز در ورزشگاه آزادی تشییع شد و پس از آن پرسپولیسی‌ها او را به ورزشگاه درفشی فر بردند تا برای آخرین بار در این ورزشگاه حاضر شودپس از آن قرار شد كه پیكر نوروزی را به بابل ببرند تا این بازیكن پرسپولیس در استان زادگاه خودش دفن شود. پیكر او عصر امروز به بابل رسید و به سردخانه گله محله بابل تحویل داده شد تا برنامه ریزی ها برای تشیع جنازه در روز شنبه انجام شود.