امام جمعه قم: كميته حقيقت ياب بايد براي بررسي حادثه منا تشكيل شود

امام جمعه قم: كميته حقيقت ياب بايد براي بررسي حادثه منا تشكيل شود     11مهر - 94
امام جمعه قم با اشاره به اقدامات آل سعود در توليد ترور در سوريه و يمن و حضور نظامي در بحرين گفت: آل سعود چنان درگير قتل ملت هاي مسلمان است که ديگر تواني براي انجام وظايفش در برابر حجاج ندارد.
    
قم - خبرنگار کيهان:
    
حجت الاسلام والمسلمين عليرضا اعرافي در خطبه هاي نماز جمعه قم که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد افزود: جان باختن بيش از پنج هزار حاجي در منا با وجود اينکه تعداد حجاج امسال نسبت به سال هاي گذشته بسيار کمتر شده بود حاکي از قصور آل سعود در اين حادثه دلخراش است.
    
وي اظهار داشت: اين حادثه حادثه اي عادي نبود و آل سعود مسئول اين فاجعه انساني است.
    
رئيس دانشگاه بين المللي جامعهًْ المصطفي تصريح کرد: آنچه که رنج آورتر است فرافکني و عدم پاسخگويي حکام سعودي است و حتي تا نهيب رهبر معظم انقلاب سر داده نشد آنها حاضر به ابراز يک اظهار تاسف هم نشدند. از مسئولان کشور تقاضا داريم با قدرت بيشتر در برابر اين زورگويي بايستند که ضرر نخواهند کرد. 
    
وي با بيان اينکه اين حادثه دل مسلمانان و ميليون ها انسان آزاده را جريحه دار کرده است گفت: بايد کميته اي حقيقت ياب شامل نمايندگان کشورهاي اسلامي تشکيل و گزارش کاملي از عوامل زمينه ساز اين حادثه تهيه و اعلام شود.
    
حجت الاسلام والمسلمين اعرافي تصريح کرد: سخن ما منطقي است، هر بيننده و تحليل گر دقيقي درمي يابد تلفات بالادر عصري که اين همه ابزار کنترل وجود دارد، قابل پذيرش نيست؛ بدتر، بعد از فاجعه است که آل سعود تقصير را بر گردن مسلمانان آفريقايي و ايراني انداختند، ضمن اينکه اگر رسيدگي بعد از فاجعه صورت مي گرفت تلفات به نصف ميزان کنوني کاهش مي يافت.
    
خطيب جمعه قم در ادامه با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب و نهيب ايشان به آل سعود گفت: تاکيدات ايشان منجر به تغيير رفتار عربستان و انتقال همه اجساد به وطن عزيزمان شد.
    
اعرافي بي تجربگي، بي مبالاتي و اختلافات داخلي آل سعود را از جمله عوامل اين فاجعه دانست و تصريح کرد: عربستان سعودي در بحرين و يمن و ديگر نقاط وارد جنگ هاي طائفه اي شده اند و 20 هزار نفر را در يمن کشته اند که اين امر موجب تحليل توان سعودي ها در مديريت حج مي شود.
    
وي در بخشي ديگر از خطبه هاي نماز جمعه با اشاره به راه اندازي موج ترور و خون در منطقه گفت: اين بدبختي حاصل همکاري صهيونيست ها، سران مرتجع منطقه و مديريت آمريکا صورت مي گيرد.
    
اعرافي همچنين با اشاره به رفتارها و سخنان مسئولان در ديپلماسي خارجي گفت: دولت و ملت بايد قاطعانه مقابل نفوذ آمريکا بايستند و هرگز نبايد به آمريکا با پرونده سنگين مظالمش عليه ملت ايران خوشبين بود. 
    
وي با بيان اينکه کشور و نظام ما اهل مذاکره است امانبايد ساده انگار بود گفت: آنها به دنبال نفوذ و تکميل دشمني هاي خويش هستند و با کوتاه آمدن و عدم ابراز شعارهاي انقلاب، آنها نه تنها عقب نشيني نمي کنند بلکه گستاخ تر خواهند شد. 
    
امام جمعه قم در خطبه اول نماز به تشريح واقعه غدير پرداخت و هفته نيروي انتظامي را به پرسنل خدوم و زحمت کش نيروي انتظامي تبريک گفت.