گزیده ها قسمت 14 مرداد – 95

گزیده ها  قسمت  14 مرداد – 95
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه «اجبار» را از هدایت تحصیلی برداشته‌ایم گفت: مشکلات مربوط به هدایت تحصیلی حل شده است.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام مصطفی ناصری زنجانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره هدایت تحصیلی دانش آموزان و مشکلاتی که ایجاد کرده بود گفت: اصل این کار را منطقی می‌دانیم.
وی افزود: در کنکور سراسری امسال بیش از 600 هزار نفر داوطلب رشته تجربی داشتیم، حدود 160 هزار نفر انسانی و همین رقم داوطلب رشته ریاضی؛ این نشان دهنده عدم توازن در انتخاب رشته است.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه البته اصرار و نگرانی خانواده ها در این مساله ریشه دارد که پزشکی را رشته پولساز و با امکاناتی می بینند گفت: اما آیا همیشه وضعیت همین‌گونه باقی می‌ماند، آیا به این تعداد پزشک نیاز داریم؟.
ناصری ادامه داد: بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری که فرمودند هر دانش آموزی که فارغ التحصیل می‌شود یک کار بلد باشد، امر توزیع متوازن را مورد توجه قرار دادیم و امسال با توجه به تغییرات سیستم آموزشی زمان انجام اینکار بود اما بعضا خانواده ها این موضوع را نمی‌پذیرند.
وی با اشاره به کشیده شدن موضوع به مجلس و تشکیل جلسه شورای معاونین وزارتخانه پیرامون هدایت تحصیلی گفت: ما اجبار را برداشته‌ایم و خروجی جلسه این بود که اجباری نیست. از نظر ما اگر دانش‌آموزی از چند اولویت بخواهد اولویت دوم و سوم برگ هدایت تحصیلی‌اش را انتخاب کند مشکلی نیست منوط به اینکه در آن منطقه امکانات داشته باشیم.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در شهرستان‌ها هر شخصی هر رشته‌ای را بخواهد می‌تواند انتخاب کند و اگر در مدرسه‌ای امکانات وجود نداشت و ظرفیت در یک رشته پر شده بود، چنانچه استان اعلام آمادگی کند و امکان تشکیل کلاس جدید داشته باشد، این کار را انجام می‌دهیم، گفت: به هر صورت مشکل حل شده است.
ناصری درباره برخی مشکلات مدارس استیجاری که متعلق به دستگاه‌ها و نهادهای دیگر هستند گفت: رییس جمهور اخیرا دستوری صادر کرده‌اند مبنی بر اینکه آموزش و پرورش نباید در این موارد با دستگاه‌های دیگر مشکلی داشته باشد و معاون اول رییس جمهور مسوول رسیدگی به این امر شد و اکنون امور اجرایی مربوط در حال پیگیری است.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش افزود: مدرسه‌ای به علت مشکلات استیجاری بودن فضا تعطیل نمی‌شود و اگر هم این اتفاق بیفتد، فضاهای دیگر را جایگزین می‌کند هرچند آن اتفاق هم شایسته نیست.
اولین اظهارات خفاش شب جدید 
پسر جوانی که متهم است با همدستی دو نفر از دوستانش، دختر و زن جوانی را ربوده و آنها را هدف آزار و اذیت‌های شیطانی قرار داده‌ است، همراه همدست دستگیرشده‌اش به دادسرای جنایی تهران منتقل شد و تحت بازجویی قرار گرفت.
به گزارش ایسنا، دو متهم در حضور بازپرس شعبه پنجم دادسرای ناحیه 34 همچنان منکر ارتکاب جنایت‌های سیاه و آزار و اذیت شدند و مدعی شدند زنان و دختران با میل خودشان با آنها رابطه داشته‌اند.
اما دو شاکی شناسایی‌شده پرونده همچنان بر شکایتشان مبنی بر اینکه از سوی سرنشینان پراید دودی ربوده شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، اصرار دارند.
در ادامه، گفت‌وگو با با متهم اصلی این پرونده را می‌خوانید:
*
آیا اتهامت را قبول داری؟
بله، آنها را سوار کردیم اما هیچ کاری را با زور و اجبار انجام ندادیم.
*
چه مدت است این کار را انجام می‌دهی؟
مدت زیادی نیست.
*
چه شد که تصمیم گرفتی این کار را انجام دهی؟
نمی‌دانم اسمش را چه می‌گذارند، حماقت یا وسوسه. اما هر چه بود اشتباه محض بود. سوار ماشین بودیم که به دوستم گفتم برویم دختری را سوار کنیم. او هم قبول کرد و در میدان آزادی دختر جوانی به‌عنوان مسافر سوار ماشینم شد.
*
به مقصد کجا؟
دختر جوان می‌خـواست به یافت‌آباد برود اما در بین راه تغییر مسیر دادم و وارد اتوبان آزادگان شدم. اما زن جوان از تغییر مسیر شکایت کرد که من گفتم این راه میانبر است. چند دقیقه بعد هم دوستم از روی صندلی عقب به جلو آمد. آن موقع بود که زن جوان خیلی ترسید.
*
تا آن موقع او را ندیده بود؟
فکر نمی‌کنم چون شیشه‌های ماشین دودی بود و او هم روی صندلی عقب دراز کشیده بود.
*
بعد چه اتفاقی افتاد؟
وقتی از دختر جوان درخواست رابطه کردیم، خودش 50 هزار تومان پولی که همراه داشت و دو انگشترش را داخل داشبورد انداخت و گفت برای شما. اما مخالفتی هم در مورد خواسته ما نکرد. بعدش را هم که خودتان می‌دانید. البته حدود یک هفته بعد از آن هم از میدان آزادی به مقصد یافت آباد زن جوانی را سوار کردیم که یک زن مطلقه بود.
*
چاقو هم داشتید؟
اصلاً. ما با آنها کاری نداشتیم. حتی هر کدام را در نزدیکی خانه‌شان رها کردیم.
*
چطور دستگیر شدی؟
با زن جوان قرار گذاشته بودم، من و شاهرخ، همان دوستم که در مورد آخر همراهم بود، به محل قرار که یافت آباد بود رفتیم، اما به محض اینکه به زن رسیدیم، دوستم موتورسواری را دید و به آنها مشکوک شدیم. بعد هم به من گفت گاز بده و برو. من هم با سرعت 140 کیلومتر حرکت می‌کردم. خواستم بپیچم که کنترل ماشین از دستم در رفت و با جدول کنار خیابان برخورد کردم و دستگیر شدیم.
*
چه مدت بعد از دومین مورد بازداشت شدی؟
کمتر از 24 ساعت. البته اصلاً فکرش را هم نمی‌کردم به این زودی دستگیر شوم.
*
برای اجرای نقشه‌هایتان چند نفره اقدام می‌کردید؟
دو نفری، مورد اول با سپهر بودم که او اصلاً کاری نکرد و مورد دوم با شاهرخ بودم که او هم با من همدست بود.
*
سوژه‌هایت را چطور شناسایی می‌کردی؟
دختران و زنانی را که وضع ظاهری بدی داشتند برای این کار انتخاب می‌کردم اما اگر فردی را می‌دیدم که ظاهری معقول و مناسب دارد، سوار نمی‌کردم.
*
چند سال داری؟
22
سال.
*
چقدر درس خواندی؟
تا سوم راهنمایی.
*
چرا ادامه تحصیل ندادی؟
وضعیت خانواده‌ام خوب نبود، برای همین مجبور شدم که ترک تحصیل کنم و بعد از آن هم بروم سرکار. البته خودم هم زیاد اهل درس نبودم.
*
چه کار می‌کردی؟
در یخچالسازی کار می‌کردم از 5 صبح تا 9 شب. نمی‌دانم چرا این اشتباه را انجام دادم و زندگی خودم و خانواده‌ام را به نابودی کشاندم. باور کنید پشیمانم.
براساس این گزارش، متهمان پس از بازجویی در دادسرا در اختیار کارآگاهان پلیس قرار گرفتند.
بازپرس پرونده نیز از زنان و دخترانی که به این شیوه مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند خواست برای اعلام شکایت به دادسرای جنایی تهران یا اداره شانزدهم پلیس آگاهی مراجعه کنند.
پنتاگون اعلام کرد، آمریکا در لیبی و به درخواست دولت این کشور حملات هوایی را علیه گروه تروریستی داعش انجام داده است.
به گزارش ایسنا، میشل بالدانزا، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد، در پی درخواست دولت توافق ملی در لیبی، آمریکا حملاتی هوایی به مواضع داعش در سرت انجام داده است.
از سوی دیگر، پیتر کوک، دیگر سخنگوی پنتاگون اظهار کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا پیشتر اجازه حملات هوایی جنگنده‌های آمریکایی علیه داعش در لیبی را به توصیه اشتون کارتر، وزیر دفاع و جوزف دانفورد، رئیس ستاد ارتش آمریکا صادر کرده است.
پیتر کوک افزود: حدود ۱۰۰۰ عضو داعش در سرت لیبی به سر می‌برند و جنگنده‌های آمریکایی حملات هوایی دقیقی به اهداف داعش در شهر سرت داشته‌اند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما همکاری بسیار نزدیکی با دولت لیبی داریم اما تأکید می‌کنیم که در این کشور نیروی زمینی نداریم.
کوک افزود: حملات علیه داعش در منطقه سرت لیبی بنا به درخواست فائز السراج، نخست وزیر دولت توافق ملی لیبی است و این حملات ادامه خواهد داشت.
وی تاکید کرد: دولت توافق ملی لیبی اهدافی را برای ما برای هدف قرار دادن داعش در لیبی مشخص کرده و این حملات برای رویارویی با تهدید داعش است.
پیتر کوک افزود: حملات در حال حاضر به نابودی داعش در سرت محدود خواهد بود و با نیروهای ائتلاف درباره این حملات هماهنگی وجود دارد.
وزارت دفاع آمریکا در بیانیه خود تاکید کرد که این حملات مانع از آن خواهد شد که داعش پناهگاه‌های امن دیگری را در لیبی بیابد. نیروهای هم‌پیمان با دولت توافق ملی در بازپس گیری مناطقی در اطراف سرت موفق شده‌اند.
از سوی دیگر، یک مقام آمریکایی عالی‌رتبه که خواست نامش فاش نشود به واشنگتن پست گفت:‌ جنگنده‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا حملاتی را در سرت داشتند اما هنوز ارزیابی نتایج این حملات زود است.
این در حالی است که اتاق عملیات بنیان المرصوص اعلام کرد که جنگنده‌های آمریکایی یک تانک وابسته به داعش را در سرت منهدم کردند.
در این راستا وزارت خارجه ایتالیا با استقبال از حملات آمریکا علیه داعش در سرت تاکید کرد که حملات آمریکا بنا به درخواست دولت توافق ملی لیبی برای حمایت از نیروهای طرفدار دولت و در چارچوب هدف مشترک یعنی کمک به برقراری امنیت در این کشور انجام شده است.
ایتالیا تصریح کرد که تلاش‌های دولت توافق ملی لیبی به ویژه عملیات بنیان المرصوص در سرت برای نابودی تروریسم است.
نخست وزیر دولت توافق ملی لیبی نیز آغاز عملی حملات هوایی آمریکا علیه اهداف داعش در سرت در مرکز لیبی و اطراف آن را اعلام کرد و گفت:‌ حملات آمریکا از سرت و حومه آن تجاوز نخواهد کرد و در چارجوب زمانی مشخص خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: اولین حملات آمریکا که داعش در سرت را هدف قرار داد منجر به خسارت‌هایی در صف نیروهای داعش شد.
السراج تصریح کرد: شورای ریاستی تصمیم گرفته است که در دو ائتلاف اسلامی و ائتلاف بین‌المللی مبارزه با تروریسم مشارکت کند و به طور قطع مداخله غربی و بین‌المللی در امور لیبی را بدون هماهنگی با شورای ریاستی رد می‌کند.
این در حالی است که عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی در گفت‌وگویی تلویزیونی کمک گرفتن دولت السراج از نیروهای خارجی در لیبی را نقض قانون اساسی دانست و گفت: از آنجایی که این دولت هنوز رای اعتماد پارلمان را به دست نیاورده این درخواستش غیرقانونی است.
گروهی از رهبران حزب جمهوری‌خواه آمریکا اظهارات دونالد ترامپ را درباره خانواده همایون خان، سرباز مسلمانی که در جنگ عراق کشته شد، محکوم کردند.
به گزارش ایسنا، جان مک‌کین گفت که دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات مجوزی برای اهانت به بهترین شهروندان این کشور ندارد.
ترامپ به خاطر اظهاراتش پس از سخنرانی خضر خان، پدر همایون خان در همایش ملی حزب دموکرات مورد انتقاد قرار می گیرد.
خضر خان در آن همایش درباره میهن‌پرستی مسلمانان در آمریکا صحبت کرد و گفت که پسرش آرزوی وکیل نظامی شدن را کنار گذاشت. او گفت که اگر تصمیم با دونالد ترامپ بود، پسرش هرگز در آمریکا نمی بود و از ترامپ پرسید: سوال من این است که آیا شما اصلا قانون اساسی آمریکا را خوانده‌اید؟
غزاله خان، مادر همایون خان، حین این سخنرانی کنار همسرش ایستاده بود اما پشت تریبون نرفت. ترامپ بعدا به تمسخر گفت که شاید او به عنوان یک زن مسلمان اجازه نداشته حرف بزند.
دموکرات‌ها و خانواده خان از جمهوری‌خواهان خواسته‌اند، ترامپ را محکوم کنند.
خضر خان که متولد پاکستان است، در گفت‌وگو با بی.بی.سی گفت که ترامپ نمی‌تواند به زنان، قضات و حتی اعضای حزب خود اهانت کند و انتظار واکنش انتقادآمیز را نداشته باشد.
مک‌کین از خانواده خان به خاطر مهاجرت به آمریکا قدردانی کرد و افزود: آمریکا به خاطر شما جای بهتری است.
او خاطرنشان کرد: نمی‌توانم به اندازه کافی بر اختلاف نظر خودم با اظهارات ترامپ تأکید کنم. امیدوارم آمریکایی‌ها متوجه باشند که آن اظهارات نمایانگر رویکرد حزب جمهوری‌خواه، مقام‌ها یا نامزدهای آن نیست.
در همین حال، لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه که در مرحله مقدماتی رقیب ترامپ بود، گفت: حتی اگر بگوییم این اظهارات غیرقابل قبول است هم خیلی کم گفته‌ایم.
رئیس مجلس نمایندگان از حزب جمهوری‌خواه هم هرگونه انتقادی از مسلمانان آمریکایی که به کشورشان خدمت کرده‌اند را محکوم کرد اما از ترامپ نام نبرد.
جان کیسیک، فرماندار اوهایو و دیگر رقیب ترامپ در مرحله مقدماتی اظهار کرد: در مورد خانواده‌های ستاره طلایی فقط باید با افتخار و احترام حرف زد. گفتنی است، در آمریکا به خانواده‌هایی که فرزند خود را در جنگ از دست داده باشند، خانواده‌های ستاره طلایی می‌گویند.
جب بوش، فرماندار سابق فلوریدا اظهارات دونالد ترامپ را توهین‌آمیز دانست.
برایان دافی، رئیس انجمن کهنه‌سربازان جنگ‌های خارجی هم گفت:‌ سال انتخابات باشد یا نباشد، این انجمن تمسخر اعضای خانواده‌های ستاره طلایی را تحمل نمی‌کند.
پیش از این، غزاله خان عنوان داشت که ترامپ چیزی درباره اسلام نمی‌داند و از معنی فداکاری بی‌خبر است.

غزاله خان در مقاله‌ای در ستون آزاد واشنگتن پست نوشت که همسرش از او پرسیده آیا می‌خواهد در همایش صحبت کند اما او گفته بود که از شدت ناراحتی نمی‌تواند پشت میکروفون برود. او گفت که هرچند در آن همایش سخن نگفت اما همه جهان و همه آمریکا دردش را حس کرد.