گزیده ها 15 مرداد - 95

گزیده ها 15 مرداد - 95
معاون علمی حزب‌الله لبنان، گفت: زمانی که آمریکا متوجه شد نمی‌تواند در مقابل مقاومت بایستد، یک پیشنهاد را به‌واسطه ژاپن به مقاومت ارائه کرد مبنی بر اینکه ما می‌توانیم از حیث اقتصادی جنوب لبنان را به هنگ‌کنگ برسانیم.
به گزارش فارس، عبدالله زیعور ظهر امروز در سومین کنفرانس «از نهضت مشروطیت تا انقلاب اسلامی» در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، بابیان اینکه محور مقاومت در سال 1980 پس از حمله صهیونیست‌ها شکل گرفت، اظهار داشت: در همان سال گروهی متشکل از مقاومت خدمت حضرت امام(ره) رفتند و از امام کسب تکلیف کردند که چه باید بکنیم و امام خمینی(ره) گفتند که بروید به محور مقاومت و با دشمنان بجنگید.
وی افزود: امروز پس از گذشت 30 سال کلام امام(ره) را درک می‌کنیم و آنچه امام(ره) بشارت داده بودند را احساس کردیم و رژیم صهیونیستی را از پای درآوردیم و شکست دادیم.
زیعور در ادامه با اشاره به روابط ایران و مقاومت و چگونگی استفاده از آن علیه رژیم صهیونیستی، گفت: اولین کاری که انجام دادیم این بود که توانستیم دین اصیل اسلام محمدی(ص) را  در لبنان جایگزین کرده و مشروعیت ببخشیم و در مرحله دوم توانستیم از تجربه جمهوری اسلامی ایران برای شکست آمریکا در لبنان بهره‌برداری کنیم و در قرن 20 برای شکست رژیم صهیونیستی گام مهمی را برداریم.
معاون علمی حزب‌الله لبنان، ادامه داد: دیدگاه عملی جمهوری اسلامی ایران را در این تصویر نمایان کردیم که گفتیم دیدگاه اصلی مقاومت و استقامت از فلسطین آغاز می‌شود و آن را در لبنان عملی کردیم.
وی اضافه کرد: ما توانستیم معرکه اسلامی را به سرزمین فلسطین ببریم، فلسطینی که بسیاری از بی‌گناهان خون پاکشان را فدا کرده بودند و توانستیم فرهنگ عاشورایی انقلاب اسلامی ایران را در داخل کشور به‌عنوان یک جهاد در سطح جهاد عالی نهادینه کنیم.
زیعور، خاطرنشان کرد: آن ابزار و اسلحه‌ای که امام حسین(ع) برای مقابله به کار گرفت نه برای دشمنی بلکه برای رسیدن به شهادت بود.
وی بیان کرد: ما به‌واسطه نزدیکی به جمهوری اسلامی ایران از تجربه نظامی، امنیتی و پشتیبانی سیاسی  و لجستیک استفاده و تمام‌کارها در لبنان را توانستیم عملی سازیم.
رئیس مجمع اساتید دانشگاه‌های لبنان، بابیان اینکه در سال 1995 رئیس وقت رژیم صهیونیستی گفت: حزب‌الله ما را شکست داد، ادامه داد: با وجود دشمنی آمریکا و رژیم صهیونیستی و حتی برخی کشورهای منطقه به نمایندگی عربستان سعودی و برخی کشورهای عربی که باقدرت تمام علیه ما به پا خواستند، دشمن صهیونیست و آمریکایی توانست با حمایت منطقه‌ای بر کیان اسلامی حمله‌ور شود و ما مقاومت را برای تسلیم نشدن در مقابل دشمن به کار گرفتیم و حتی در مقابل نیروهای محلی ایستادیم.
وی تصریح کرد: دستاوردهای مقاومت بعد از این همه تلاش این است که توانست از تجربه جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها در لبنان بلکه در برخی از کشورهای دیگر استفاده کند و مردم را مجدد علیه ظلم و استعمار به کار بگیرد.
زیعور، تأکید کرد: توانستیم دستاوردهای نظامی و امنیتی بزرگی را در میدان‌های جنگ به دست بیاوریم، دستاوردهایی که در بخشی از جریان‌های پارتیزانی، به‌صورت پارتیزان‌ها شکل‌گیری می‌کرد، امروز همه این جنگ‌ها در مدارس نظامی دنیا به نام لبنان ثبت می‌شود.
وی ادامه داد: ارزش استراتژیکی که برخی از کشورهای جهان داشتند افول کرده و رژیم صهیونیستی نتوانسته از خود دفاع کند و در طرح آمریکایی – اسرائیلی در منطقه با شکست روبه‌رو شده است و همچنین با حمایت جمهوری اسلامی طرح خاورمیانه جدید که از طرف رایس مطرح‌شده بود در چندین سال اخیر با شکست روبه‌رو شد.
معاون علمی حزب‌الله لبنان، گفت: این مقاومت به دست نمی‌آمد مگر با راهنمایی و بشارت حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای و برخی از فرماندهان ارشدی که در کنار رزمندگان حزب‌الله  می‌جنگند، این مقاومت پیروز نمی‌شود و طرح آمریکایی شکست نمی‌خورد مگر با راهنمایی جمهوری اسلامی که توانستند آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها را به زیر بکشند.
وی افزود: ما امروز در خصوص تجربه موفق جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مقاومت حرف می‌زنیم و می‌گوییم که مقاومت صرفاً یک هویت نیست بلکه یک گذشت جمعی و ملی برای رسیدن به اهداف رسانه‌ای است و اعلام می‌کنیم ما علیه کیان صهیونی بوده‌ایم و مقابل آمریکا خواهیم ایستاد.
زیعور گفت: زمانی که قدرت آمریکایی متوجه شد نمی‌تواند در مقابل مقاومت بایستد، مقاومت یک پیشنهاد را به‌واسطه ژاپن از آمریکا دریافت کرد مبنی بر اینکه ما می‌توانیم از حیث اقتصادی جنوب لبنان را به هنگ‌کنگ برسانیم و شما را از حیث اقتصادی تغذیه کنیم و برای اولین بار 5 میلیون دلار را برای پیش‌شرط برای لبنان و برای مقاومت ادا خواهد کرد و در مقابل مقاومت باید در حضور قدرت حاکم سر تسلیم فرود آورد و مسأله آزادی سرزمین و اینکه جهاد باید باشد، فراموش شود.
وی اضافه کرد: باگذشت زمان محور مقاومت تجلی و بروز یافت و متوجه شد که به‌عنوان الگوی همه محور مقامت‌ها می‌تواند مطرح شود و خود را نشان دهد و مقاومت به این شد که سیطره نظامی، سیاسی و اقتصادی آمریکا را پایان ببخشد و خودش به‌عنوان قدرت اقدام کند تا وعده الهی را تحقق بخشد.
یادگار امام گفت: اخلاق، تمامی هویت امروز و فردای ماست و جامعه بی‌اخلاق اگر از هر توفیقی برخوردار باشد باز هم سر به آبشخوری جز سعادت خواهد گذاشت.
به گزارش ایسنا به نقل از جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم رونمایی از کتاب خاطرات حجج اسلام حجتی کرمانی و بی آزار شیرازی در محل ساختمان دایره المعارف بزرگ اسلامی با اشاره به کتاب خاطرات حجت الاسلام حجتی کرمانی با عنوان «عشق و تلاش»، اظهار کرد: حکومتی که امام بنیان آن را گذاشتند با «عشق» و «تلاش» شکل گرفت و تداوم آن نیز با وجود همین دو عنصر ممکن است.
وی، حجتی کرمانی را از مفاخر سیاسی و فرهنگی کشور دانست و گفت: جای تأسف است که بینش سیاسی کسی با چنین سابقه ای مورد تردید واقع شود؛ کسی که زندگی خود را با مبارزه و انقلاب سپری کرد و هیچ دوره ای از زندگی او جز با دلسوزی و پایمردی بر ارزش ها نگذشته است.
وی با اشاره به کتاب خاطرات این مبارز نهضت اسلامی، افزود: درد دین، استقلال، آزادی، آینده این سرزمین و سعادت مردم در لحظه لحظه زندگی نویسنده این خاطرات موج می‌زند.
یادگار امام همچنین کتاب خاطرات حجت الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی با عنوان «حکومتی بر اساس اخلاق» را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: اخلاق همه هویت امروز و فردای ماست و جامعه بی‌اخلاق اگر از هر توفیقی برخوردار باشد سر به آبشخوری جز سعادت خواهد گذاشت.
وی همچنین با اشاره به تلاش‌ها برای تقریب مذاهب و گرفتاری جهان و خصوصا دنیای اسلام به درد ستیزه جویی، گفت: اگر تلاش شخصیت‌هایی چون آیت‌الله العظمی بروجردی در راستای تقریب مذاهب دنبال می‌شد امروز در این نقطه نبودیم.
وی همچنین با اشاره به حضور حجت الاسلام هادی خسروشاهی در جلسه و تلاش‌های وی در راستای تقریب مذاهب، تصریح کرد: امروز دل پیامبر گرامی اسلام(ص) از این فضا شکسته است؛ چراکه امروز دردها و مصیبت‌های زیادی به نام ایشان و اسلام بر انسان‌ها می‌گذرد.
سیدحسن خمینی با اشاره به نعمت امنیت در کشورمان، به کشتار و آوارگی مردم سایر کشورهای اسلامی چون سوریه، عراق، یمن و لیبی اشاره کرد و گفت: این درد بزرگ جامعه اسلامی ناشی از بی توجهی به مسأله‌ای است که دهه ها قبل بزرگان ما به آن توجه دادند و در دوره پیروزی انقلاب اسلامی نیز امام نسبت به وقوع آن و مشکلات احتمالی آن هشدار داده بودند.
وی در ادامه سخنان خود «خاطرات» را بخش مهمی از تاریخ دانست و اظهار کرد: با کنار هم گذاشتن خاطرات، آیندگان می‌توانند به بخش‌های پنهان خاطرات و تاریخ رسمی مکتوب دست پیدا کنند که موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی بخشی را به این امر اختصاص داده است.
وی از تلاش‌های سایر بخش های مربوط به تاریخ انقلاب قدردانی کرد و گفت: امیدواریم چنین جلساتی بتواند گامی در راستای تسریع تاریخ نگاری غیر تحریفی تایخ انقلاب اسلامی، باشد.
رییس جمهوری ترکیه مراتب ندامت خود را بابت کمک های گذشته‌اش به سازمان فتح الله گولن و اینکه نتوانسته ماهیت اصلی این فرد را به مردم ترکیه بشناساند، ابراز داشت و قول داد از جانب مردم ترکیه خداوند به این مهم رسیدگی کند.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه حریت، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه در  سخنرانی خود  شورای مذهبی گفت: تورگوت اوزال،‌ سلیمان دمیرل،‌ ، بولنت اجویت، روسای جمهوری فقید و حتی ما به سازمان فتح الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه کمک کردیم اگرچه سیاستمداریم و عقاید و نظرات متفاوتی داریم. من خودم به آنها کمک کردم اگرچه با برخی از نظراتشان موافق نبودم. با وجود ملاحظات بسیار نسبت به رهبری این گروه، من نسبت به آنها صبر و تحمل نشان دادم و به شیوه آموزشی، کمک رسانی و فعالیت‌هایشان احترام گذاشتم. ما گفتیم که دارای وجه مشترک هستیم.
اردوغان گفت که تا 2010 نتوانسته چهره اصلی و اهداف بلند مدت این گروه را بفهمد و از آن پس به این گروه از زاویه‌ای دیگر نگاه کرده و در سال 2012 ملاحظات و نگرانی‌های خود را نسبت به این گروه اعلام داشته است.
رئیس‌جمهور ترکیه اعتراف کرد که حتی نتوانسته برخی از دوستانتش در حزب عدالت و توسعه را نسبت به برخی اقدامات مشکوک این گروه متقاعد کند.
اردوغان گفت که در اواخرر 2013  با افشای برخی از موارد مربوط به فساد و تقلب چهره اصلی این جنبش را فهمیده اما هنوز هم برخی از سیاستمداران به آنچه که افشا شده باور ندارند.
وی ادامه داد، از این ساعت به بعد، هرکس که بخواهد به جنبش گولن فکر کند و آن را باور داشته باشد، عواقبش با خودش است. یکی از مهمترین خصیصه‌های اعضای این گروه این است که می‌توانند چهره واقعی خود را پنهان کنند.
رییس جمهوری ترکیه همچنین به شبکه تلویزیونی مکزیک گفت، تمامی گروه‌های تروریستی چون پ.ک.ک، حزب اتحاد دموکراتیک، داعش و سازمان گولنیست علیه ترکیه هستند و هیچ تفاوتی با هم ندارند.
وی گفت: تمامی این گروه‌ها توانایی دارند تا علیه جمهوری ترکیه دست به اقدام بزنند. اما ما به مقابله با آنها ادامه می دهیم.
اردوغان در دومین بخش از مصاحبه خود با شبکه تلویزیونی "تله‌ویسا" مکزیک که اواخر روز چهارشنبه صورت گرفت، ادعاهای فتح الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف ترکیه را مبنی براینکه آنکارا به داعش کمک می کند، رد کرد و گفت: در حقیقت ما در جنگ علیه داعش هستیم. سلاحی که برای حزب اتحاد دموکراتیک و یگان‌های حفاظت خلق در کوبانی در شمال سوریه می فرستیم،‌ برای کمک به این دو گروه به منظور دفاع در مقابل داعش است اما خود داعش انها را از دست این گروه‌ها گرفته است.
رییس جمهوری ترکیه ادامه داد: من پیشتر به رییس جمهوری آمریکا گفته بودم که نیمی از تسلیحاتی که برایی کوبانی فرستاده می شود، به دست داعش می افتد. من از جامعه بین‌الملل می خواهم تا موضعی مشترک در قبال تمام تروریست‌ها داشته باشند تا آنها را بتوان کاملا نابود کرد.
وی با اشاره به اعمال وضعیت فوق العاده سه ماهه در ترکیه ناشی از کودتای نافرجام 15 ژوئیه سال جاری میلادی گفت: این روند به صورت موثر در حال اجراست. این یک مساله داخلی مربوط به ترکیه است و ما برای خودمان تصمیم می گیریم. کودتا در ترکیه کاملا خنثی شده است.
رییس اداره محیط زیست شهرستان ورامین با اشاره به آلودگی‌های شهرک‌صنعتی چرم‌شهر و سالاریه گفت: بحث ارتقاء و بهسازی سیستم تصفیه فاضلاب در این دو واحد صنعتی با جدیت در حال پیگیری است.
منصور گل‌محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: طی آخرین جلساتی که با سازمان‌های سیاسی، محلی و استانی برگزار شده است، مقرر شد که تا پایان شهریورماه از سیستم تصفیه فاضلاب دو واحد صنعتی چرم‌شهر و سالاریه بهره‌برداری شود.
وی درباره دفن زباله و پسماند شهرستان ورامین گفت: در چند ماه اخیر محل دفن پسماند شهری تا حدود زیادی ساماندهی شده است ولی هنوز به حد مطلوب نرسیده است.
رییس اداره محیط زیست شهرستان ورامین ادامه داد: مسئولان پسماند پیگیر احداث کارخانه بازیافت زباله در شهرستان ورامین هستند و اگر این کارخانه احداث شود تا حدود زیادی از مشکلات پسماند شهری حل خواهد شد.
گل‌محمدی با بیان اینکه اکثر شهرستان‌های اطراف ورامین مشکل فاضلاب شهری را دارند، گفت: اداره آب و فاضلاب در حال احداث سیستم تصفیه فاضلاب در این شهرستان است.
وی با بیان اینکه می‌توان از پساب برای آبیاری فضای سبز شهری استفاده کرد گفت: با استفاده از راهکارهای کوتاه‌مدت می‌توان پساب را مدیریت کرد.
رییس اداره محیط زیست شهرستان ورامین درباره آبیاری مزارع کشاورزی با آب فاضلاب توضیح داد: متاسفانه بخشی از فاضلاب برای آبیاری مزارع غلات استفاده می‌شود؛ البته دانه غلات امکان آلودگی کمتری نسبت به صیفی‌جات با آبیاری فاضلاب دارند و همچنین سازمان بهداشت و جهاد کشاورزی در حال پیگیری و شناسایی این مزارع هستند.
وی گفت: با توجه به اینکه ورامین در حاشیه کویر قرار گرفته است یکی از اصلی‌ترین عوامل آلودگی هوا در این شهرستان ، بحث ریزگردهاست و این مساله باعث شده که ما در آلودگی هوا رقیب شهر تهران باشیم.
رییس اداره محیط زیست شهرستان ورامین ادامه داد: یکی از مهم‌ترین تخلف‌های زیست‌محیطی ورامین آلودگی فاضلاب شهرک سالاریه بوده که فاضلاب زیادی وارد محیط زیست می‌کرده است، این موضوع با پیگیری‌های سازمان محیط زیست تا حدود زیادی رفع شده است.
گل‌محمدی در پایان گفت: امکانات سازمان محیط زیست هم از نظر نیروی انسانی و هم از نظر تسهیلات محدود بوده است، پس از شهروندان می‌خواهیم در حفاظت از محیط زیست خود با ما همکاری کنند.